Ένα νέο επενδυτικό «κύμα» ύψους 600 εκατ. ευρώ ετοιμάζει ο ΔΕΣΦΑ, προσθέτοντας κρίσιμες υποδομές στον ενεργειακό χάρτη της χώρας, ενισχύοντας έτσι τη θέση της Ελλάδας ως στρατηγικής πύλης φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Οι νέες επενδύσεις έρχονται να προστεθούν σε έργα ύψους 500 εκατ. ευρώ που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη, διαμορφώνοντας ένα χαρτοφυλάκιο συνολικής αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, κυρία Μαρία Ρίτα Γκάλλι, μιλώντας σε δημοσιογράφους στο περιθώριο των εγκαινίων του Σταθμού Συμπίεσης Φυσικού Αερίου Κομοτηνής, ο Διαχειριστής προχωρά σε μια νέα φάση υλοποίησης κρίσιμων υποδομών.
Οι νέοι αγωγοί Καρπερής–Κομοτηνής και Πάτρας
Στην «πρώτη γραμμή» του επενδυτικού προγράμματος βρίσκονται δύο μεγάλα έργα μεταφοράς φυσικού αερίου: ο «δίδυμος» αγωγός υψηλής πίεσης Καρπερής–Κομοτηνής, με προϋπολογισμό περίπου 260 εκατ. ευρώ που θα ενισχύσει σημαντικά τις ροές φυσικού αερίου μεταξύ Βορρά και Νότου και η επέκταση του δικτύου μεταφοράς προς την Πάτρα, ύψους 120 εκατ. ευρώ που θα καλύψει πλήρως τις ανάγκες της πόλης και της Βιομηχανικής Περιοχής.
Η έναρξη κατασκευής και των δύο έργων προγραμματίζεται για τις αρχές του 2026, αμέσως μετά την τελική επενδυτική απόφαση (FID). Ο αγωγός Καρπερής–Κομοτηνής θα ενισχύσει σημαντικά τις ροές φυσικού αερίου μεταξύ Βορρά και Νότου, ενώ η σύνδεση της Πάτρας θα καλύψει πλήρως τις ανάγκες της πόλης και της βιομηχανικής της περιοχής, δημιουργώντας νέα αναπτυξιακά περιθώρια.
Αγωγός Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας και νέες διασυνδέσεις
Παράλληλα, προχωρούν οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση του ελληνικού τμήματος του αγωγού Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας έως το 2026 και άλλες μικρότερες υποδομές. Η γειτονική χώρα αναμένεται να ολοκληρώσει τις δικές της υποδομές λίγους μήνες αργότερα, ανοίγοντας τον δρόμο για μια νέα περίοδο ενεργειακής συνεργασίας στα Βαλκάνια.
Η τελική επενδυτική απόφαση για το έργο αναμένεται στα τέλη του 2026 ή στις αρχές του 2027
Εντός του έτους ολοκληρώνεται και ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου προς τη Δυτική Μακεδονία, ένα έργο που θα συμβάλει στην ενεργειακή μετάβαση της περιοχής μετά την απολιγνιτοποίηση.
Καινοτομία στη Ρεβυθούσα: Από το LNG στο CO₂
Η Ρεβυθούσα βρίσκεται και πάλι στο επίκεντρο των εξελίξεων, όχι μόνο ως κόμβος LNG, αλλά και ως πεδίο ανάπτυξης ενός πρωτοποριακού έργου συλλογής και υγροποίησης CO₂ (CCS), με συνολικό προϋπολογισμό άνω των 500 εκατ. ευρώ. Το έργο, με την ονομασία Apollo CO₂, θα συγκεντρώνει τις εκπομπές από τις βιομηχανίες, θα τις υγροποιεί σε ειδική μονάδα κοντά στη Ρεβυθούσα, και θα τις μεταφέρει δια θαλάσσης στην αποθήκη που δημιουργηθεί στον Πρίνο ή και σε αντίστοιχη υποδομή στη Ραβέννα της Ιταλίας.
Το συνολικό κόστος της επένδυσης υπολογίζεται σε 500–600 εκατ. ευρώ. Η αίτηση του ΔΕΣΦΑ για επιχορήγηση 160 εκατ. ευρώ από τον μηχανισμό «Connecting Europe Facility» εγκρίθηκε προ ημερών ως καινοτόμο έργο.
Η καινοτομία του έγκειται στη χρήση της χαμηλής θερμοκρασίας του LNG (-250°C) για την υγροποίηση του CO₂, μειώνοντας σημαντικά την ενεργειακή κατανάλωση, τις εκπομπές ρύπων άρα και το κόστος για τη βιομηχανία.
Η τελική επενδυτική απόφαση για το έργο αναμένεται στα τέλη του 2026 ή στις αρχές του 2027, μετά την ολοκλήρωση των περιβαλλοντικών και τεχνικών μελετών. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία έχει εκδηλώσει έντονο ενδιαφέρον, καθώς και από ιδίους πόρους ή τραπεζικό δανεισμό.
Το νομικό και ρυθμιστικό πλαίσιο
Η επιτυχία του έργου εξαρτάται από την ολοκλήρωση του νομικού και ρυθμιστικού πλαισίου για τις υποδομές CO₂, το οποίο βρίσκεται ακόμη στο στάδιο προετοιμασίας. Το σχετικό νομοσχέδιο αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση έως το τέλος του 2025, ενώ οι ρυθμίσεις του θα εξειδικευτούν αργότερα με υπουργικές αποφάσεις για την αδειοδότηση αγωγών και τερματικών σταθμών.
Νέα εποχή για τη Ρεβυθούσα
Πρόσφατα ολοκληρώθηκε στη Ρεβυθούσα και η εγκατάσταση του Συμπιεστή Αερίου Βρασμού (Boil-Off Gas Compressor) – μιας τεχνολογίας που επιτρέπει την επανασυμπίεση του αερίου που εξατμίζεται από τις δεξαμενές LNG, εξαλείφοντας πλήρως την ανάγκη καύσης και τις αντίστοιχες εκπομπές CO₂.
Επόμενο βήμα θα είναι η κατασκευή πλωτού μόλου για τη φόρτωση LNG σε μικρότερα πλοία, τα οποία θα προμηθεύουν λιμάνια όπως ο Πειραιάς, εξυπηρετώντας τη νέα γενιά κρουαζιερόπλοιων LNG.
Εξαγωγές και ενεργειακές ροές
Το 2025 οι συνολικές εξαγωγές φυσικού αερίου αναμένεται να διαμορφωθούν στα 11–12 δισ. κυβικά μέτρα (BCM), συμπεριλαμβάνοντας το αζέρικο αέριο που έρχεται μέσω του αγωγού TAP, το LNG και μικρές ποσότητες βουλγαρικού αερίου.
Ωστόσο, προβλέπονται σημαντικές αυξήσεις με την πλήρη αξιοποίηση των διασυνδέσεων μετά το 2027–2028, όταν θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα του βουλγαρικού δικτύου και μειωθεί περαιτέρω η εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο. Σε κάθε περίπτωση, το 2026, αναμένεται να είναι ακόμη μια χρονιά με χαμηλές εξαγωγές LNG και φυσικού αερίου, κυρίως λόγω της μη ολοκλήρωσης των βουλγαρικών έργων δικτύου.
OT FORUM - Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ
6 και 7 Νοεμβρίου 2025 | Μικρό Χρηματιστήριο
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΟΜΙΛΗΤΕΣ







































