Μεταρρυθμίσεις, επιτάχυνση επενδύσεων, ενίσχυση της παραγωγικότητας, περιορισμός του κόστους λειτουργίας, νέες τεχνολογίες, αλλά και η αναγκαιότητα στρατηγικής προσέγγισης των καταναλωτών, συνθέτουν το πλεγμα των προκλήσεων που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις, υπό το βάρος φυσικά των μεταβαλλόμενων και, συχνά, απρόβλεπτων συνθηκών. Ανεξαρτήτου τομέα δραστηριοποίησης ζητούμενο είναι η στέρεη και υγιής ανάπτυξη, που θα εξασφαλίζει περαιτέρω προοπτικές ενδυνάμωσης των επιχειρηματικών οργανισμών.
Το ΟΤ FORUM, κατά τη χθεσινή πρώτη ημέρα διεξαγωγής του στο Μικρό Χρηματιστήριο, φιλοξένησε σημαντικούς εκπροσώπους της επιχειρηματικής σκηνής, ο καθένας εκ των οποίων εστίασε σε βασικά θέματα που απασχολούν τις εταιρείες σήμερα, αλλά και το ευρύτερο περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούνται, δίνοντας παράλληλα το στίγμα τους για τη στρατηγική που πρέπει να ακολουθηθεί για το πέρασμα στην «Επιχείρηση του Μέλλοντος».
Ο ελέφαντας στο δωμάτιο
Για τον πρόεδρο του ΣΕΒ Σπύρο Θεοδωρόπουλο μπήκαμε σε μία δεκαετή κρίση λόγω δύο ελλειμμάτων, το δημοσιονομικό και το εμπορικό. Το πρώτο διορθώθηκε, το δεύτερο συνεχίζει να υφίσταται. «Είναι ο ελέφαντας στο δωμάτιο και η λύση είναι η αύξηση τόσο της παραγωγικότητας όσο και της παραγωγής», είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Θεοδωρόπουλος, προέβαλε την ανάγκη μεταρρυθμίσεων από την πλευρά της κυβέρνησης και επενδύσεων από τις επιχειρήσεις, παρεμβάσεις που θα πρέπει να είναι υψηλής προστιθέμενης αξίας για να βοηθήσουν το σύνολο της οικονομίας.
Προκρίνει, δε, ως τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση που πρέπει να γίνει είναι στη Δικαιοσύνη, διευκρινίζοντας πως τα κεφάλαια είναι συντηρητικοί και φοβισμένοι οργανισμοί κι αν η Δικαιοσύνη δεν μπορεί να τους προστατεύσει απλά δεν θα επενδύσουν.
Υπογραμμίζοντας ότι το επιχειρείν βρίσκεται σε αχαρτογράφητα νερά, αφού δεν υπάρχει πλέον καμία σταθερά, ανέδειξε το θέμα ενίσχυσης της παραγωγικότητας, το οποίο είναι πολυπαραγοντικό, και αν διορθωθεί θα επιτραπεί στις επιχειρήσεις να κάνουν επενδύσεις.

Ο κ. Θεοδωρόπουλος θεωρεί ότι πως η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν θα επιδράσει αρνητικά στον αριθμό των θέσεων εργασίας «απλά πλέον δημιουργούνται πιο υψηλής εξειδίκευσης και προστιθέμενης αξίας θέσεις εργασίας», υπογραμμίζοντας τη σημασία των προγραμμάτων upskilling και reskilling.
Εν τω μεταξύ για το θέμα του ενεργειακού κόστους της βιομηχανίας ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος είπε οι προτάσεις του ΣΕΒ βασίζονται στο ιταλικό μοντέλο και «σε περίπου δύο εβδομάδες θα έχουμε απαντήσεις στα όσα έχουμε υποβάλει». Στο ιταλικό μοντέλο, όπως είπε, η περίμετρος μπορεί να ανοίξει, δηλαδή να μπει το σύνολο της βιομηχανίας ή τουλάχιστον το 90% αυτής.
Ο πρόεδρος του ΣΕΒ, αναφέρθηκε και στην περίπτωση των ΕΛΤΑ, τα οποία «δεν είναι η μόνη μαύρη τρύπα» και «δεν επιτρέπεται να αφήνουμε την οικονομία μας να αιμορραγεί στο όνομα κάποιων πολιτικών επιδιώξεων».
«Δεν μπορεί η ελληνική κοινωνία να ανέχεται να υπάρχουν τέτοιες μαύρες τρύπες που δεσμεύουν πόρους από άλλους χώρους που θα μπορούσαν να επενδυθούν», ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΒ.
Το στοίχημα της διαφοροποίησης
Το μήνυμα πως πρωτίστως σήμερα η επιχείρηση χρειάζεται να έχει την ελευθερία να επιχειρεί, εξέπεμψε ο Βασίλης Φουρλής, βασικός μέτοχος και πρόεδρος του Fourlis Group.
«Αν περιμένουμε να πάμε μπροστά με κίνητρα και επιδοτήσεις, είμαστε χαμένοι από χέρι. Το σίγουρο είναι πως οι επιχειρήσεις δεν θέλουν αντικίνητρα για να μπορούν να είναι ανταγωνιστικές», είπε χαρακτηριστικά.
Αντλώντας στοιχεία από την ιστορική διαδρομή της εταιρείας, που φέτος συμπληρώνει 75 χρόνια- «κάτι που είναι πράγματι σπάνιο»- ο κ. Φουρλής ανέδειξε τη σημασία ύπαρξης ξεκάθαρης στρατηγικής και της διορατικότητας για την ανάπτυξη ενός επιχειρηματικού οργανισμού.
«Πολλές εταιρείες έβρισκαν κάποτε ένα καλό προϊόν και άρχιζαν να κινούνται με αυτή τη βάση. Αυτόπλέον δεν αρκεί. Χρειάζεται να ξέρεις πού πηγαίνει η αγορά, η χώρα, να μπορείς να προβλέπεις τις συνθήκες του αύριο για να μπορείς να τοποθετείσαι μέσα σε αυτό. Και δίπλα σ΄αυτά, οπωσδήποτε είναι σημαντικά η τεχνολογία και η σωστή οργάνωση», σημείωσε.

Βεβαίως, αναφέρθηκε στις δυσκολίες τόσο για τους πολίτες όσο και για την οικοδόμηση της ενδεδειγμένης στρατηγικής σε μία εποχή όπως η σημερινή λόγω της γενικότερης αβεβαιότητας και εξήρε τη σημασία της τεχνολογίας: «Όσοι δεν ασχολούνται με την τεχνολογία, δεν έχουν μέλλον σε οτιδήποτε και να κάνουν. Δεν είναι όμως όπως την ξέραμε μέχρι τώρα – είναι μέρος της καθημερινής σκέψης».
Όπως εξήγησε η έννοια της διαφήμισης δεν υπάρχει πια και στη θέση της βρίσκεται το προσωποποιημένο μάρκετινγκ, που απευθύνεται στοχευμένα μέσα από το διαδίκτυο στον κάθε πελάτη ξεχωριστά, και αυτό είναι ένα δείγμα τεχνολογίας.
«Τα πάντα κινεί πλέον η προτίμηση του πελάτη γι’ αυτό και ο τρόπος που παραγγέλνουν οι εταιρείες και σχεδιάζουν τα προϊόντα τους, θα πρέπει να είναι πιο ταχείς», συμπλήρωσε.
Περαιτέρω περιέγραψε βήμα-βήμα πώς η εταιρεία αφουγκραζόμενη τις ανάγκες της αγοράς και των καταναλωτών επέκτεινε σταδιακά τις δραστηριότητές της, λέγοντας πως «το μέλλον βρίσκεται πλέον στα ανοιχτά εμπορικά πάρκα, με δωρεάν πάρκινγκ και value-for-money επιλογές.
Παράλληλα ανέδειξε το πρόβλημα της ακρίβειας και της χαμηλής αγοραστικής δύναμης των καταλωτών: «Η ακρίβεια είναι το Νο. 1 για τον κόσμο και η λιανική δίνει μάχη».
Για τον Βασίλη Φουρλή πρωτεύοντα ρόλο σε μία σύγχρονη επιχείρηση έχουν ο άνθρωπος και η ενδεδειγμένη κάθε φορά στρατηγική, έχοντας αντίληψη πάντα του τι συμβαίνει διεθνώς.
Οι άνθρωποι πρωταγωνιστές στις επιχειρήσεις
Σε μια εποχή με πολλές μεταβλητές στην εξίσωση, προστιθέμενη αξία με ισχυρό αποτύπωμα στην οικονομία και την κοινωνία μπορεί να εξασφαλιστεί μέσω των επιχειρηματικών συνεργειών και προς τούτο υπάρχουν αξιοσημείωτα παραδείγματα.
Ένα από αυτά είναι η περίπτωση της Papastratos και του ομίλου AVAX, οι οποίες διατηρούν μακροχρόνια συνεργασία ήδη από το2007 όταν η Papastratos έφτιαξε μαζί με την AVAX το νέο εργοστάσιο στον Ασπρόπυργο.
Στο ΟΤ FORUM ο Γιώργος Μαργώνης, προέδρος και CEO της Papastratos και ο Αντώνης Μιτζάλης, Εντεταλμένος Σύμβουλος του ομίλου AVAX, αναφέρθηκαν στην αξία των συνεργασιών αλλά και στο ρόλο της τεχνολογίας στην επιχείρηση του μέλλοντος.
«Κάποιες φορές θα διαφωνήσεις, θα δεις τα πράγματα διαφορετικά και εκεί ακριβώς είναι που “δένουν” τέτοιες επιχειρηματικές συμπράξεις. Και έτσι βρίσκεται λύση στο τέλος της ημέρας και έτσι γίνονται πιο δυνατές οι συνεργασίας», επισήμανε ο κ. Μαργώνης.
Για να συμπληρώσει ο κ. Μιτζάλης «παρά τις διαφωνίες που μπορεί να υπάρξουν, το σημαντικότερο είναι ότι μαζί δημιουργούμε μια προστιθέμενη αξία για τους ανθρώπους μας και την κοινωνία μας, αφήνουμε ένα σοβαρό αποτύπωμα».

Κρίσιμο μέγεθος για τον κ. Μαργώνη είναι πως για αναπτύξει κανείς την εταιρεία πρέπει να αντιλαμβάνεται τις ανάγκες του καταναλωτή ή της κοινωνίας για να μπορεί να προσαρμοστεί εγκαίρως.
Επισημάνθηκε επίσης ότι υπάρχουν φωνές απαισιοδοξίας να πάμε πιο γρήγορα, αλλά «δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πριν χρόνια είχαμε φτάσει στο ναδίρ υπήρξαν βιομηχανίες που δημιουργήθηκαν την περίοδο της κρίσης, όπως είμαστε εμείς, και αυτή την στιγμή έχουν αναπτυχθεί ώστε η μεταποίηση να είναι γύρω στο 10%. Δεν χρειάζεται να τα μηδενίζουμε όλα, έχει γίνει προσπάθεια αλλά υπολειπόμαστε από το 14% του μέσου ευρωπαϊκού όρου», συμπλήρωσε ο CEO της Papastratos.
Και οι δύο συμφωνούν και αναδεικνύουν σε κορυφαίο παράγοντα το ανθρώπινο κεφάλαιο: «το ανθρώπινο κεφάλαιο είτε με τεχνολογία είτε χωρίς, θα συνεχίσει να παίζει ρόλο. Με άξονα τους ανθρώπους, οι επιχειρήσεις πρέπει να έχουν προσαρμοστικότητα – και να μην ανησυχούμε: δεν θα γίνουμε όλοι ρομπότ».
OT FORUM - Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ
6 και 7 Νοεμβρίου 2025 | Μικρό Χρηματιστήριο
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΟΜΙΛΗΤΕΣ







































