Η αγορά των ευρωπαϊκών media ζει ξανά ημέρες έντονης συγκέντρωσης. Μετά από μια διετία επιφυλακτικότητας, η δραστηριότητα συγχωνεύσεων και εξαγορών (M&A) επιστρέφει δυναμικά, με μεγάλα ονόματα της ηπειρωτικής Ευρώπης και της Βρετανίας να κινούνται επιθετικά με στόχο την επίτευξη οικονομιών κλίμακας, πρόσβαση σε νέες αγορές και ενίσχυση της θέσης τους απέναντι στους αμερικανικούς streaming κολοσσούς.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η γερμανική «απόβαση» της MFE στη ProSiebenSat.1, η διαπραγμάτευση εισόδου της ίδιας εταιρείας στην πορτογαλική Impresa, αλλά και η ανακοίνωση της ITV ότι βρίσκεται σε συζητήσεις για πιθανή συμφωνία με την Comcast / Sky στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Την ίδια στιγμή, σε παγκόσμιο επίπεδο, η αξία των M&A deals στα media για το πρώτο εξάμηνο του 2025 εκτινάχθηκε περίπου στα 60 δισ. δολάρια, από 12,3 δισ. δολάρια ένα χρόνο πριν, με την Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο να αποτελούν βασικούς οδηγούς αυτής της ανόδου.
Μέσω εθελοντικής δημόσιας πρότασης και πρόσθετων αγορών, η MFE εξασφάλισε συνολικό ποσοστό 75,61%στην ProSiebenSat.1, σε μια συναλλαγή που αποτιμάται περίπου στα 1,8 δισ. ευρώ
Η γερμανική «γέφυρα» της MFE
Η MFE – MediaForEurope, ο όμιλος που ελέγχεται από την οικογένεια Μπερλουσκόνι, ολοκλήρωσε το καλοκαίρι μία από τις σημαντικότερες κινήσεις διασυνοριακής συγκέντρωσης στην ευρωπαϊκή τηλεόραση: την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου στη γερμανική ProSiebenSat.1.
Μέσω εθελοντικής δημόσιας πρότασης και πρόσθετων αγορών, η MFE εξασφάλισε συνολικό ποσοστό 75,61%στην ProSiebenSat.1, σε μια συναλλαγή που αποτιμάται περίπου στα 1,8 δισ. ευρώ. Με την ολοκλήρωση της συναλλαγής, ο όμιλος αναδεικνύεται στον μεγαλύτερο free-to-air ραδιοτηλεοπτικό οργανισμό στην Ευρώπη, με συνδυαστικά έσοδα που εκτιμώνται περί τα 6,8 δισ. ευρώ.
Η κίνηση στη Γερμανία δεν είναι αποκομμένη: εντάσσεται στη στρατηγική δημιουργίας ενός πολυεθνικού πυλώνα ιδιωτικής τηλεόρασης, με παρουσία σε Ιταλία, Γερμανία και Νότια Ευρώπη, που θα μπορεί να διαπραγματεύεται διαφημιστικά συμβόλαια και δικαιώματα περιεχομένου σε ευρωπαϊκή κλίμακα και να επενδύει πιο επιθετικά σε streaming πλατφόρμες και τεχνολογία.
Η Impresa έχει γνωστοποιήσει στην πορτογαλική εποπτική αρχή ότι ο βασικός μέτοχος, η οικογένεια Balsemão, βρίσκεται σε αποκλειστικές επαφές με την MFE για την πιθανή πώληση συμμετοχής έως 33% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας
Επόμενος σταθμός: Πορτογαλία και η Impresa
Στο ίδιο στρατηγικό αφήγημα εντάσσεται και η κίνηση της MFE προς την πορτογαλική Impresa, ιδιοκτήτριας του τηλεοπτικού ομίλου SIC και της εφημερίδας Expresso.
Η Impresa έχει γνωστοποιήσει στην πορτογαλική εποπτική αρχή ότι ο βασικός μέτοχος, η οικογένεια Balsemão, βρίσκεται σε αποκλειστικές επαφές με την MFE για την πιθανή πώληση συμμετοχής έως 33% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας. Προς το παρόν δεν υπάρχει δεσμευτική συμφωνία, αλλά οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη. Τυχόν συμφωνία θα έδινε στη MFE «πόδι» και στην πορτογαλική αγορά, ενισχύοντας περαιτέρω τη παρουσία του στη νότια Ευρώπη.
Ακόμη πιο ηχηρές είναι οι εξελίξεις στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η ITV επιβεβαίωσε ότι βρίσκεται σε προκαταρκτικές συζητήσεις για την πώληση του τηλεοπτικού της βραχίονα στην Comcast, μητρική της Sky
Για την ίδια την Impresa, η είσοδος ενός στρατηγικού επενδυτή ευρωπαϊκής εμβέλειας μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός για επενδύσεις σε περιεχόμενο, τεχνολογία streaming και data-driven διαφήμιση, σε μία αγορά όπου τα παραδοσιακά έσοδα πιέζονται.
Η βρετανική σκακιέρα: ITV, Sky και Comcast
Ακόμη πιο ηχηρές είναι οι εξελίξεις στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η ITV επιβεβαίωσε ότι βρίσκεται σε προκαταρκτικές συζητήσεις για την πώληση του τηλεοπτικού της βραχίονα στην Comcast, μητρική της Sky. Το υπό εξέταση deal, ύψους περίπου 1,6 δισ. λιρών, αφορά τη μεταβίβαση του «media & entertainment» σκέλους της ITV – δηλαδή τα free-to-air κανάλια και την πλατφόρμα streaming ITVX – στην Comcast/Sky, με την ITV να διατηρεί το ιδιαίτερα κερδοφόρο σκέλος των τηλεοπτικών παραγωγών ITV Studios.
Για την ITV, η συμφωνία –αν προχωρήσει– θα σηματοδοτούσε σαφή στροφή σε «asset-light» μοντέλο, εστιάζοντας στην παραγωγή περιεχομένου για τρίτους, ενώ για την Comcast θα αποτελούσε ακόμη ένα βήμα ενίσχυσης της παρουσίας της στην Ευρώπη, μέσω ελέγχου κρίσιμων free-to-air assets και ψηφιακών πλατφορμών σε μια από τις πιο ανεπτυγμένες διαφημιστικές αγορές.
Η είσοδος και ισχυροποίηση των Netflix, Disney+, Prime Video και YouTube στην Ευρώπη έχει αλλάξει μόνιμα την αγορά, τόσο από πλευράς θεαματικότητας όσο και εσόδων
Κοινός παρονομαστής: κλίμακα, streaming και data
Τα παραπάνω deals δεν είναι αποσπασματικά. Αντανακλούν τρεις βασικές τάσεις στην ευρωπαϊκή αγορά media:
1.Αναζήτηση κλίμακας και διασυνοριακών ομίλων
Τόσο η MFE όσο και οι όμιλοι τύπου RTL ή Comcast επιδιώκουν πανευρωπαϊκό αποτύπωμα, συνδυάζοντας εθνικούς πρωταθλητές σε ένα δίκτυο που μπορεί να διεκδικήσει καλύτερους όρους σε δικαιώματα, παραγωγές και τεχνολογία, αλλά και να προσφέρει διαφημιστικά πακέτα σε πολυεθνικούς διαφημιζόμενους.
2. Επανατοποθέτηση στο streaming / hybrid μοντέλα
Οι ευρωπαίοι broadcasters μετακινούνται σταδιακά σε μεικτά μοντέλα SVOD + AVOD, συνδυάζοντας συνδρομή και διαφήμιση. Αυτό απαιτεί επενδύσεις σε πλατφόρμες, recommendation engines και διαχείριση first-party data σε κλίμακα – κάτι που απαιτεί τη δημιουργία μεγαλύτερων ομίλων.
3.Πίεση από τις διεθνείς πλατφόρμες και ανάγκη για συνέργειες
Η είσοδος και ισχυροποίηση των Netflix, Disney+, Prime Video και YouTube στην Ευρώπη έχει αλλάξει μόνιμα την αγορά, τόσο από πλευράς θεαματικότητας όσο και εσόδων. Οι τοπικοί παίκτες απαντούν με συμμαχίες, συμπράξεις και M&A, επιχειρώντας να χτίσουν «αντίβαρα» με ισχυρή τοπική ταυτότητα αλλά και τεχνολογικό υπόβαθρο αντίστοιχο των διεθνών πλατφορμών.
Για αγορές όπως η ελληνική, οι εξελίξεις αυτές λειτουργούν ως «πρόβα τζενεράλε»περισσότερες συνεργασίες σε επίπεδο streaming και διανομής, πιθανές συμπράξεις σε επίπεδο παραγωγής και δικαιωμάτων, αλλά και εντονότερο ενδιαφέρον διεθνών ομίλων για στοχευμένες επενδύσεις σε τοπικές πλατφόρμες, περιεχόμενο ή θεματικά brands
Τι σημαίνουν όλα αυτά για την ευρωπαϊκή – και την ελληνική – αγορά
Η νέα φάση συγκέντρωσης στην Ευρώπη δημιουργεί ένα τοπίο με λιγότερους αλλά ισχυρότερους ομίλους, οι οποίοι:
- διαπραγματεύονται πλέον σε ευρωπαϊκή κλίμακα με διαφημιζόμενους και πλατφόρμες,
- κατανέμουν το κόστος παραγωγής και τεχνολογίας σε πολλαπλές αγορές, και
- προσπαθούν να «κλειδώσουν» κρίσιμα δικαιώματα (αθλητικά, ψυχαγωγικά, ειδησεογραφικά) για τις streaming υπηρεσίες τους.
Και η μέχρι τώρα εμπειρία μας δείχνει ότι μεγάλοι ευνοημένοι είναι οι μέτοχοι των εταιρειών media αφού τα deal πραγματοποιούνται σε σημαντικά premium από τις τρέχουσες αποτιμήσεις των εταιρειών
Για αγορές όπως η ελληνική, οι εξελίξεις αυτές λειτουργούν ως «πρόβα τζενεράλε» για το τι μπορεί να ακολουθήσει:
- περισσότερες συνεργασίες σε επίπεδο streaming και διανομής,
- πιθανές συμπράξεις σε επίπεδο παραγωγής και δικαιωμάτων,
- αλλά και εντονότερο ενδιαφέρον διεθνών ομίλων για στοχευμένες επενδύσεις σε τοπικές πλατφόρμες, περιεχόμενο ή θεματικά brands.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι η ευρωπαϊκή αγορά media έχει μπει οριστικά σε τροχιά αναδιάρθρωσης μέσω M&A – και οι κινήσεις της MFE σε Γερμανία και Πορτογαλία, μαζί με τις συζητήσεις ITV–Comcast/Sky στο Ηνωμένο Βασίλειο, είναι απλώς τα πιο προβεβλημένα επεισόδια σε ένα σίριαλ που θα έχει πολλά ακόμη «επεισόδια» τα επόμενα χρόνια. Και η μέχρι τώρα εμπειρία μας δείχνει ότι μεγάλοι ευνοημένοι είναι οι μέτοχοι των εταιρειών media αφού τα deal πραγματοποιούνται σε σημαντικά premium από τις τρέχουσες αποτιμήσεις των εταιρειών.




































