Το «πράσινο φως» για την εγκατάσταση μονάδας παραγωγής υδρογόνου εντός του διυλιστηρίου της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους άναψε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Ειδικότερα, ο Γενικός Διευθυντής Περιβαλλοντικής Πολιτικής κ. Κώστας Δημόπουλος ενέκρινε τους περιβαλλοντικούς όρους για την κατασκευή και λειτουργία της νέας μονάδας, ισχύος 50 ΜW (μεγαβάτ) σε έκταση 15,8 στρεμμάτων που γειτνιάζει με το διυλιστήριο.
Παράλληλα, εγκρίθηκε η εγκατάσταση και λειτουργία σταθμού συμπίεσης και φόρτωσης αέριου υδρογόνου σε εμπορευματοκιβώτια αερίων πολλαπλών στοιχείων ή σε οχήματα με συστοιχίες κυλίνδρων συμπιεσμένου αέριου υδρογόνου, εντός του υφιστάμενου χώρου του διυλιστηρίου.
EPHYRA: πράσινο υδρογόνο από ΑΠΕ
Το έργο, με την επωνυμία «EPHYRA», υποστηρίζεται από την Clean Hydrogen Partnership και τα μέλη της Hydrogen Europe και της Hydrogen Europe Research. Πρόκειται για ένα φιλόδοξο εγχείρημα παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), μέσω ηλεκτρόλυσης — μιας διαδικασίας κατά την οποία το νερό διασπάται σε υδρογόνο και οξυγόνο με τη χρήση ηλεκτρικού ρεύματος.
Η εγκατάσταση θα περιλαμβάνει, σε πρώτη φάση, σύστημα ηλεκτρόλυσης ισχύος 30 MW, με δυνατότητα επέκτασης στα 50 MW (Β’ Φάση). Η ηλεκτρική ενέργεια που θα απαιτείται για τη λειτουργία της θα προέρχεται αποκλειστικά από ΑΠΕ, μέσω σύμβασης αγοράς πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) με τη θυγατρική της Motor Oil, την εταιρεία MORE, που θα καλύπτει περίπου 70.899 MWh (μεγαβατώρες) ανά έτος.
Παραγωγή υδρογόνου και οξυγόνου
Από τη μονάδα αναμένεται να παράγονται έως 4.500 τόνοι πράσινου υδρογόνου τον χρόνο στην πρώτη φάση λειτουργίας (με 95% διαθεσιμότητα της μονάδας των 30 MW) και έως 7.500 τόνοι στο τελικό στάδιο (50 MW).
Το παραγόμενο υδρογόνο θα διοχετεύεται μέσω αγωγού στην υπάρχουσα μονάδα του διυλιστηρίου και θα καταναλώνεται στην ίδια την παραγωγική διαδικασία. Παράλληλα, η παραγωγή οξυγόνου εκτιμάται σε 36.000 τόνους ετησίως για την Α’ Φάση του έργου και σε 60.000 τόνους για τη Β’ Φάση. Το οξυγόνο θα καταναλώνεται άμεσα στις μονάδες Claus του διυλιστηρίου.
Η κοιλάδα υδρογόνου
Ωστόσο, το «EPHYRA» δεν αποτελεί το μοναδικό βήμα της Motor Oil προς την ενεργειακή μετάβαση. Στο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης υποδομών υδρογόνου του Ομίλου εντάσσεται και το έργο «TRIERES», επίσης υποστηριζόμενο από την Clean Hydrogen Partnership και τις ευρωπαϊκές πλατφόρμες Hydrogen Europe και Hydrogen Europe Research (στο πλαίσιο συμφωνίας επιχορήγησης). Το «TRIERES» αποσκοπεί στη δημιουργία μιας «κοιλάδας υδρογόνου» μικρής κλίμακας, με γεωγραφική αναφορά και πάλι στο διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων.
Πρόκειται ουσιαστικά για την ανάπτυξη ενός οικοσυστήματος υδρογόνου στην Ελλάδα, που θα διασυνδέει τη μονάδα παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου που αναπτύσσεται μέσω του «EPHYRA» με δυνητικούς χρήστες: επιχειρήσεις, παρόχους τεχνολογίας, ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα, αλλά και φορείς του δημοσίου και της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Η νέα βιομηχανική μονάδα στο Αμύνταιο
Παράλληλα, η Motor Oil συμμετέχει — από κοινού με τη ΔΕΗ — στην κοινοπραξία Hellenic Hydrogen, η οποία προωθεί την κατασκευή βιομηχανικής μονάδας παραγωγής πράσινου υδρογόνου στο Αμύνταιο.
Το έργο, γνωστό ως «North Project 1», προβλέπει την κατασκευή μονάδας ισχύος 50 MW και επενδυτικού κόστους 70 εκατ. ευρώ, για την παραγωγή υδρογόνου αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές. Για το project έχουν ήδη εξασφαλιστεί οι περιβαλλοντικοί όροι από το ΥΠΕΝ.













![Πλούτος: Από την «Ελληνική Μεγάλη Υφεση» μέχρι σήμερα – Τελικά είμαστε πιο πλούσιοι ή πιο φτωχοί; [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/11/ot_misthoi_greece24-1024x600-1-1.jpeg)






















