Στο χθεσινό ECOFIN, οι υπουργοί Οικονομικών συζήτησαν και για την αναθεώρηση της Οδηγίας Φορολογίας της Ενέργειας — ένα από τα πιο ακανθώδη κομμάτια του ευρωπαϊκού πράσινου πακέτου, με τον Κυριάκο Πιερρακάκη να ζητά δεκαετή παράταση της εξαίρεσης από τη φορολόγηση των καυσίμων στη ναυσιπλοΐα , την αεροπλοΐα και τον γεωργικό τομέα.
Τα επιχείρημα της ελληνικής γραμμής εστιάζουν στα εξής σημεία: ότι η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην ΕΕ, στο γεγονός πως η αερομεταφορά εξυπηρετεί υποχρεωτικά νησιωτικές περιοχές και τέλος η ναυτιλία και η αεροπλοΐα δεν διαθέτουν ακόμη εναλλακτικά καύσιμα «σε κλίμακα».
Επιπλέον, η Αθήνα προειδοποίησε ότι η μη διατήρηση της εξαίρεσης θα προκαλούσε αρνητικό αντίκτυπο στην εδαφική συνοχή της ΕΕ και στρεβλώσεις ανταγωνισμού με άλλες μεσογειακές χώρες. Όπως τόνισε ο Έλληνας υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η εφαρμογή ενός ενιαίου πράσινου φόρου σε όλους ταυτόχρονα «δεν είναι συνταγή επιτυχίας».
Η γεωργία αποκτά ξεχωριστή στρατηγική βαρύτητα
Για τον αγροτικό τομέα, ο Κυριάκος Πιερρακάκης ανέφερε πως στην Αθήνα εξετάζετε μόνιμη εξαίρεση από τη φορολόγηση του πετρελαίου και του ηλεκτρικού ρεύματος που χρησιμοποιούνται στον αγροτικό τομέα. Η μόνιμη εξαίρεση που ζητά η Αθήνα κρύβει από πίσω της τρία βασικά επιχειρήματα: τη διατήρηση της παραγωγικής βάσης της χώρας, την αποτροπή επιβάρυνσης του κόστους στις καλλιέργειες, και στην αποφυγή νέων αυξήσεων στις τιμές τροφίμων.
Ένα Συμβούλιο χωρίς συμφωνία
Η συζήτηση της ημέρας για την αναθεώρηση της οδηγίας στο ECOFIN αποκάλυψε ένα ενωσιακό αδιέξοδο.Όπως αναφέρετε στην ανακοίνωση ,πολλοί υπουργοί ήταν έτοιμοι να αποδεχθούν το συμβιβαστικό κείμενο της Οδηγίας, αλλά μια ισχυρή μειοψηφία μπλόκαρε την πρόοδο, επικαλούμενη θέματα ανταγωνιστικότητας.
Οι αντιρρήσεις εστίασαν στην τιμαριθμική αναπροσαρμογή των φόρων, στη φορολόγηση καυσίμων στη ναυτιλία και την αεροπορία, στη μεταχείριση φυσικού αερίου και LNG,
Χαρακτηριστικό του αδιεξόδου είναι το γεγονός πως η Προεδρία δήλωσε ευθέως ότι το Συμβούλιο «δεν βρίσκεται σε θέση να συμφωνήσει» αυτή τη στιγμή.
Το συμβιβαστικό κείμενο της Οδηγίας — γιατί προσκρούει στην ελληνική θέση
Τα στοιχεία του κειμένου που προκάλεσαν αντιδράσεις και σχετίζονται άμεσα με τις ελληνικές ενστάσεις:
- Ελάχιστοι φόροι βάσει ενεργειακού περιεχομένου & ρύπων – Αυτό αυξάνει την επιβάρυνση στα ορυκτά καύσιμα.
- Τιμαριθμική αναπροσαρμογή των φόρων με βάση τον ΔΤΚ. Άρα διαρκείς αυξήσεις στη φορολογία ενέργειας.
- Περιορισμένες μεταβατικές περίοδοι
- Αυστηρές ρυθμίσεις στα καύσιμα ναυτιλίας & αεροπορίας – Κάτι που χτυπά ευθέως Ελλάδα, Κύπρο, Μάλτα.
- Αλλαγή της φορολογικής μεταχείρισης του φυσικού αερίου και LNG – Θέμα που καίει κράτη με ενεργοβόρα βιομηχανία ή υψηλή εξάρτηση.





































