Ένα νέο φάντασμα πλανάται πάνω από τη δημοκρατία: οι αγορές προβλέψεων

Προσφέρουν μια ανησυχητική ευκαιρία για χειραγώγηση των αντιλήψεων του κοινού σχετικά με την έκβαση των πολιτικών γεγονότων.

© The Financial Times Limited 2024. All rights reserved. FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd. Not to be redistributed, copied or modified in any way. ot.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation
Ένα νέο φάντασμα πλανάται πάνω από τη δημοκρατία: οι αγορές προβλέψεων

Οποιοσδήποτε Νεοϋορκέζος ήθελε να μάθει πώς θα μπορούσαν να είχαν εξελιχθεί τα πράγματα στις πρόσφατες δημοτικές εκλογές της πόλης, θα μπορούσε να το είχε κάνει χωρίς να ρίξει ούτε μια ματιά σε εφημερίδα, να ανοίξει την τηλεόραση ή να ψάξει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το μόνο που έπρεπε να κάνουν ήταν να κοιτάξουν προς τα πάνω — σε μια από τις πολλές γιγάντιες ψηφιακές πινακίδες που είχαν ξαφνικά εμφανιστεί σε όλο το κέντρο της πόλης, με μερικούς αρκετά εντυπωσιακούς αριθμούς.

«94% MAMDANI 6% CUOMO», φώναζαν οι διαφημιστικές πινακίδες, μαζί με τη φράση «OKAY Trade» και στη συνέχεια το όνομα μιας εταιρείας: Polymarket.

Τι ήταν αυτό; Ήταν κάποιο είδος διαφήμισης για τον υποψήφιο των Δημοκρατικών (και τελικά νικητή) Ζόχραν Μαμντάνι ή για μια εταιρεία που ονομάζεται Polymarket; Απεικόνιζε δημοσκοπήσεις, αποδόσεις στοιχημάτων ή κάτι άλλο; Ήταν αυτοί οι αριθμοί αξιόπιστοι;

Αυτό που έδειχναν στην πραγματικότητα αυτές οι πινακίδες ήταν η υπονοούμενη πιθανότητα νίκης του Mamdani, με βάση την τιμή που πλήρωναν οι traders – κάποιοι μπορεί να τους αποκαλέσουν τζογαδόρους, είναι μια θολή γραμμή – για μια δυαδική επιλογή σε μία από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες στοιχημάτων (ή αγορών πρόβλεψης), την Polymarket. Σύμφωνα με τον τρόπο λειτουργίας αυτών των αγορών, αν κέρδιζε ο Mamdani, ένα στοίχημα 94 σεντς θα πλήρωνε 1 δολάριο. Αν έχανε, τίποτα.

Ο ίδιος ο Μαμντάνι μπορεί να ήταν αρκετά ευχαριστημένος με τη δωρεάν δημοσιότητα, αλλά αυτές ήταν διαφημίσεις για την Polymarket. Και δεν ήταν η μόνη τέτοια ιστοσελίδα που διαφημιζόταν με αυτόν τον τρόπο: η αντίπαλη ιστοσελίδα Kalshi είχε επίσης δημοσιεύσει ζωντανές τιμές για συμβόλαια πρόβλεψης τόσο για τον Δημοκρατικό υποψήφιο όσο και για τον ανεξάρτητο αντίπαλό της Άντριου Κουόμο σε ψηφιακές πινακίδες κατά την προεκλογική περίοδο.

Οι αγορές προβλέψεων βρίσκονται σε άνθηση, με τις πολιτικές αναμετρήσεις να παίζουν τον κύριο ρόλο στην έκρηξή τους (αν και τα αθλητικά γεγονότα κερδίζουν επίσης γρήγορα σε δημοτικότητα ). Οι όγκοι συναλλαγών τόσο στο Polymarket — το οποίο βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε συνομιλίες για την άντληση κεφαλαίων με αποτίμηση 12 έως 15 δισεκατομμύρια δολάρια — όσο και στο Kalshi έφτασαν σε ιστορικά υψηλά ενόψει των εκλογών της Νέας Υόρκης, καταγράφοντας όγκους άνω των 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων και άνω των 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων αντίστοιχα τον Οκτώβριο. Την περασμένη εβδομάδα, η Google ανακοίνωσε ότι θα ενσωματώνει δεδομένα από τους ιστότοπους στα αποτελέσματα αναζήτησής της, «ώστε να μπορείτε να κάνετε ερωτήσεις σχετικά με μελλοντικά γεγονότα της αγοράς και να αξιοποιήσετε τη σοφία του πλήθους».

Και αν αυτή η πίστη στη σοφία των οικονομικά κίνητρων, σε μεγάλο βαθμό νέων και ανδρικών πλήθους δεν σας κάνει να ανασηκώσετε ένα φρύδι, ίσως το να ακούσετε για τον νεότερο σημαντικό παίκτη στην αγορά να σας κάνει. Τον περασμένο μήνα, η Truth Social, η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης που ανήκει κατά πλειοψηφία στον Ντόναλντ Τραμπ και την οικογένειά του, ανακοίνωσε την έναρξη της Truth Predict, μιας νέας πλατφόρμας αγοράς προβλέψεων, σε συνεργασία με το ανταλλακτήριο κρυπτονομισμάτων Crypto.com . Εν τω μεταξύ, ο Ντόναλντ Τραμπ Τζούνιορ δεν είναι μόνο στο διοικητικό συμβούλιο της μητρικής εταιρείας της Truth Social, αλλά είναι επίσης επενδυτής στην Polymarket, μέλος του συμβουλευτικού της συμβουλίου – και «στρατηγικός σύμβουλος» στην Kalshi.

Αλλά τέτοιες συγκρούσεις συμφερόντων δεν είναι το μόνο πράγμα που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη. Τι γίνεται με την πιθανή χρήση των αγορών πρόβλεψης για να επηρεαστούν τα αποτελέσματα των εκλογών; Για να ενθαρρυνθούν ή να αποθαρρυνθούν ορισμένοι πολιτικοί από το να συμμετάσχουν στην εκλογική αναμέτρηση ή να απονομιμοποιηθούν τα αποτελέσματα των εκλογών που έχουν εξελιχθεί με τρόπο που δεν είχε προβλεφθεί; Και ποιος μπορεί να εμποδίσει τους ξένους παράγοντες να εμπλακούν;

Πέρυσι, περισσότερα από 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια ποντάρονταν στην προεδρική κούρσα στο Polymarket, παρά το γεγονός ότι οι χρήστες στις ΗΠΑ δεν είχαν επίσημα την άδεια να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα εκείνη την εποχή. Μπορεί να το παρέκαμψαν αυτό χρησιμοποιώντας VPN, αλλά και χρήστες αλλού έδειξαν έντονο ενδιαφέρον – τέσσερις μη αμερικανικοί λογαριασμοί εκτός ΗΠΑ τοποθέτησαν συνολικά περισσότερα από 30 εκατομμύρια δολάρια σε στοιχήματα για τη νίκη του Τραμπ- δημιουργώντας μια αποφασιστική μεταβολή υπέρ του στην πλατφόρμα τις εβδομάδες πριν από τις εκλογές.

Η έρευνα σχετικά με το αν οι ψηφοφόροι είναι περισσότερο ή λιγότερο πιθανό να ψηφίσουν έναν υποψήφιο που πιστεύουν ότι θα κερδίσει είναι ανάμεικτη: ορισμένες μελέτες υποδηλώνουν ότι αυτό θα μπορούσε να αποθαρρύνει τους ψηφοφόρους από το να πάνε στην κάλπη κάνοντάς τους εφησυχασμένους, ενώ άλλες έχουν διαπιστώσει ένα «φαινόμενο της μόδας» που δημιουργεί μεγαλύτερη υποστήριξη για έναν υποψήφιο που φαίνεται δημοφιλής.

Σε κάθε περίπτωση, η ευκαιρία που προσφέρουν αυτές οι πλατφόρμες να χειραγωγήσουν την αντίληψη για το αποτέλεσμα των πολιτικών γεγονότων είναι ανησυχητική, ιδίως σε μια εποχή που η εμπιστοσύνη στους θεσμούς -συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών δημοσκοπήσεων- είναι χαμηλή και δεν μπορεί πλέον να υποτεθεί ότι τα νόμιμα αποτελέσματα των εκλογών θα γίνουν αποδεκτά. Πόσο χειρότερη θα μπορούσε να ήταν η αντίδραση των υποστηρικτών του Τραμπ μετά τις προεδρικές εκλογές του 2020, αν είχαν στηθεί πινακίδες με την ένδειξη «94% ΤΡΑΜΠ 6% ΜΠΑΙΝΤΕΝ» σε όλες τις ΗΠΑ;

Οι αγορές προβλέψεων, όπως και οι κανονικές αποδόσεις στοιχημάτων, θα μπορούσαν να παρέχουν ένα χρήσιμο μέτρο για το πώς μπορεί να εξελιχθούν τα γεγονότα. Ωστόσο, απαιτείται επιφυλακτικότητα σχετικά με τα ευρήματά τους – και σχετικά με τη σοφία και την καλοσύνη των συγκεκριμένων πλήθους που προσελκύουν.

OT Originals
Περισσότερα από Financial Times

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Μέτοχος: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο