Μονόδρομος είναι για τον τουρισμό ο ψηφιακός μετασχηματισμός σε μια εποχή ταχύτατων εξελίξεων κατά την οποία η τουριστική εμπειρία έχει αλλάξει ριζικά. Αυτό ήταν ένα από τα βασικά συμπεράσματα του συνεδρίου της 40ης Philoxenia με θέμα «Philoxenia in a digital era: Beyond 4.0» Καινοτομία, Φιλοξενία, Προορισμοί στην Ψηφιακή Εποχή, που συνδιοργανώθηκε από τη ΔΕΘ-HELEXPO και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της ΔΕΘ-HELEXPO.
Ψηφιακός μετασχηματισμός του ΕΟΤ
Τον Απρίλιο του 2026 προβλέπεται να παραδοθεί το έργο «Ψηφιακός μετασχηματισμός του ΕΟΤ», το οποίο θα δώσει μια νέα προστιθέμενη αξία για το τουριστικό brand Ελλάδα, αλλά και ένα σημαντικό βήμα προβολής στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ανέφερε ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, κ. Ανδρέας Φιορεντίνος, από το βήμα του συνεδρίου.
Για το έργο έχουν δεσμευθεί 7,5 εκατ. ευρώ, τα οποία θα κατευθυνθούν στην ανάπτυξη ολοκληρωμένων υποέργων, όπως η δημιουργία μιας ψηφιακής πλατφόρμας που θα λειτουργεί ως ενιαία πύλη έμπνευσης, πληροφόρησης και εξυπηρέτησης του ταξιδιώτη σε όλα τα στάδια του ταξιδιού του.
Η πλατφόρμα θα περιλαμβάνει καταγραφή όλων των τουριστικών δραστηριοτήτων και επιχειρήσεων ανά προορισμό, παρουσίαση προϊόντων, υπηρεσιών, αξιοθέατων, παραλιών, μουσείων, προβολή θεματικών μορφών τουρισμού και ενοποίηση δεδομένων από όλη τη χώρα σε ένα ενιαίο οικοσύστημα πληροφοριών.
Κόστος για τις επιχειρήσεις
«Αυτή τη στιγμή στις ψηφιακές υπηρεσίες του δημοσίου σε επιχειρήσεις και πολίτες είμαστε πάνω από τον μέσο όρο της Ευρώπης, στον ψηφιακό μετασχηματισμό επιχειρήσεων όμως και στις ψηφιακές δεξιότητες των πολιτών είμαστε στις τελευταίες θέσεις. Εκεί πρέπει να γίνει δουλειά», ανέφερε από την πλευρά της η πρόεδρος του ΣΕΠΕ, Γιώτα Παπαρίδου, τονίζοντας πάντως πως, με δεδομένο ότι όλη αυτή η ψηφιακή προσαρμογή έχει κόστος για τις επιχειρήσεις και δεν φέρνει άμεσα έσοδα, πρέπει να υπάρξει στήριξή τους.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΣΕΤΠΕ, κ. Αναστάσιος Μάνος, σημείωσε πως οι υποδομές είναι μεν πολύ βασικές, υπάρχουν όμως ακόμα ελλείψεις στον τρόπο πρόσβασης στις ψηφιακές υπηρεσίες για επιχειρήσεις που είναι σε απομακρυσμένες και πολύ μικρές περιοχές, όπως για παράδειγμα τα νησιά και η ορεινή Ελλάδα.
Με δύο ταχύτητες
Με δύο ταχύτητες τρέχουν σε επίπεδο ψηφιακού μετασχηματισμού οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις: οι μεγάλες έχουν μπει στο κομμάτι των αυτοματοποιημένων διαδικασιών, αλλά το ευρύτερο σύνολο, που απαρτίζεται από μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, έχει μια στοιχειώδη διαδικασία εκτέλεσης της ψηφιοποίησης, κυρίως στο μάρκετινγκ και στην εξάρτηση από κάποιες πλατφόρμες, ανέφερε ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΣΕΤΕ, κ. Αλέξανδρος Θάνος, προσθέτοντας πως υπάρχει πεδίο δόξης λαμπρό.
Μάλιστα, επικαλέστηκε έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ, που εκτιμά ότι, αν υπάρξει πλήρης αυτοματοποίηση και ψηφιακή μετάβαση των τουριστικών επιχειρήσεων, θα αυξηθεί κατά 10% το ΑΕΠ του τουρισμού. Ο ίδιος εστίασε επίσης στην ανάγκη να περάσουμε από την εποχή της ψηφιακής προβολής στην εποχή της ψηφιακής διακυβέρνησης των προορισμών, αξιοποιώντας τα data.
«Η τεχνολογία προχωρά και μαζί η Κεντρική Μακεδονία, η οποία είναι πολύ μπροστά», όπως είπε η αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού της Περιφέρειας, Βίκυ Χατζηβασιλείου, σημειώνοντας πως πλέον «η φιλοξενία, εκτός από το να είναι η τέχνη του να ανοίγεις την καρδιά σου στον τουρίστα, αποκτά και μια νέα μορφή, την ψηφιακή, στην οποία πρέπει να συνταχθούμε και να την αξιοποιήσουμε προς όφελός μας».




































