Να επισπεύσουν την επιβολή δασμών σε δέματα χαμηλής αξίας για το 2026, συμφώνησαν οι υπουργοί Οικονομικών της ΕΕ.
Στόχο την καταπολέμηση των φθηνών εισαγωγών ηλεκτρονικού εμπορίου από την Κίνα από διαδικτυακές πλατφόρμες όπως η Shein και η Temu.
Η ΕΕ θέλει να εισαγάγει ένα «απλοποιημένο προσωρινό τελωνειακό τέλος» σε πακέτα ηλεκτρονικού εμπορίου χαμηλής αξίας, πιθανώς τον Νοέμβριο του 2026
Το πρόβλημα της ΕΕ
Η ΕΕ έχει μια απαλλαγή «de minimis» από δασμούς για δέματα ηλεκτρονικού εμπορίου που φτάνουν στην Ένωση αξίας μικρότερης των 150 ευρώ (174 δολάρια).
Διαδικτυακές πλατφόρμες όπως Shein, Temu, AliExpress και Amazon Haul αποστέλουν ρούχα, αξεσουάρ και gadgets από κινεζικά εργοστάσια απευθείας στους αγοραστές σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές χάρη σε αυτή την απαλλαγή από τους τελωνειακούς δασμούς.
Ο αριθμός των πακέτων ηλεκτρονικού εμπορίου χαμηλής αξίας που έφτασαν στην ΕΕ διπλασιάστηκε πέρυσι σε 4,6 δισεκατομμύρια. Πάνω από το 90% αυτών προέρχεται από την Κίνα, σύμφωνα με την Επιτροπή.
Η εκτελεστική εξουσία της ΕΕ εκτιμά ότι περίπου το 65% των μικρών δεμάτων που εισέρχονται στην ΕΕ υποτιμώνται για να αποφευχθούν οι τελωνειακοί δασμοί.
Διαβλέπει επίσης κινδύνους ζημίας για τους καταναλωτές από μη συμμορφούμενα προϊόντα, περιβαλλοντικής ζημίας από την αποστολή προϊόντων με μικρή διάρκεια ζωής και ζημίας για τη βιομηχανία της ΕΕ, ιδίως τους λιανοπωλητές, από την αύξηση των εισαγωγών.
Οι ΗΠΑ κατάργησαν τη δική τους πολιτική «de minimis» που επέτρεπε την αδασμολόγητη είσοδο σε δέματα αξίας κάτω των 800 δολαρίων, οδηγώντας σε ανησυχίες ότι οι φθηνές κινεζικές εισαγωγές θα εκτρέπονταν περισσότερο προς την Ευρώπη .

Τα σχέδια
Η ΕΕ σχεδιάζει μια αναμόρφωση του τελωνειακού της συστήματος με τη δημιουργία μιας Τελωνειακής Αρχής της ΕΕ και ενός Κόμβου Τελωνειακών Δεδομένων της ΕΕ για την αντικατάσταση της υποδομής πληροφορικής στα μέλη της ΕΕ, εξοικονομώντας τους έως και 2 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, σύμφωνα με την Επιτροπή, και επιτρέποντας μεγαλύτερο συντονισμό.
Ως τελωνειακή ένωση, υπάρχει κοινός δασμός στις εισαγωγές από χώρες μη μέλη και δεν υπάρχουν δασμοί στο εμπόριο μεταξύ των χωρών της ΕΕ. Ωστόσο, κάθε χώρα έχει τη δική της τελωνειακή υπηρεσία και το μπλοκ διαθέτει επί του παρόντος 189 διαφορετικά συστήματα τελωνειακών πληροφοριακών συστημάτων, γι’ αυτό και είναι απαραίτητος ο κόμβος δεδομένων, δήλωσε ο Ολλανδός νομοθέτης Ντιρκ Γκότινκ, ο οποίος επιβλέπει τις μεταρρυθμίσεις για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Ο ενιαίος δασμός βάσει ποσοστού σε όλα τα πακέτα πρόκειται να αποφασιστεί από τους υπουργούς Οικονομικών σε συνεδρίαση στις 12 Δεκεμβρίου
Ο κόμβος δεδομένων θα πρέπει να συνεργάζεται με ευρωπαϊκές εταιρείες τεχνολογίας, δεδομένης της ευαισθησίας των πληροφοριών.
«Τα δεδομένα είναι ουσιαστικά μια μαγνητική τομογραφία της ευρωπαϊκής οικονομίας και των εμπορικών ροών. Είναι εξαιρετικά ευαίσθητα και η πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα πρέπει να ρυθμίζεται πολύ αυστηρά», δήλωσε ο Γκότινκ σε συνέντευξή του στο Reuters.
Η έναρξη λειτουργίας που θα παρέχει στις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου πρόσβαση στον κόμβο δεδομένων έχει προγραμματιστεί μόνο για το 2028, ημερομηνία κατά την οποία πρόκειται να καταργηθεί η τρέχουσα απαλλαγή de minimis των 150 ευρώ. Για πολλούς, αυτό είναι πολύ αργό.

Βραχυπρόθεσμες λύσεις
Όπως αναφέρει το Reuters, η Ένωση θέλει να εισαγάγει ένα «απλοποιημένο προσωρινό τελωνειακό τέλος» σε πακέτα ηλεκτρονικού εμπορίου χαμηλής αξίας, πιθανώς τον Νοέμβριο του 2026. Αυτός ο ενιαίος δασμός βάσει ποσοστού σε όλα τα πακέτα πρόκειται να αποφασιστεί από τους υπουργούς Οικονομικών σε συνεδρίαση στις 12 Δεκεμβρίου.
Η Επιτροπή πρότεινε επίσης τέλος διαχείρισης 2 ευρώ για δέματα ηλεκτρονικού εμπορίου χαμηλής αξίας που παραδίδονται απευθείας στους καταναλωτές ή 50 σεντς για δέματα που διακινούνται από αποθήκες. Οι διαδικτυακοί λιανοπωλητές ή εισαγωγείς θα είναι υπεύθυνοι και αυτό θα προστίθεται στο προσωρινό τελωνειακό τέλος.
Το τέλος διαχείρισης είναι πιθανό να εισαχθεί τον Νοέμβριο του 2026 ή νωρίτερα, εάν βρεθεί μια λύση πληροφορικής που να υποστηρίζει την εφαρμογή της.
Αρκετές χώρες, όπως η Γαλλία, η Ολλανδία, η Πολωνία και η Πορτογαλία, έχουν υποβάλει αίτηση για να φιλοξενήσουν τη νέα τελωνειακή αρχή της ΕΕ πριν από την προθεσμία της 27ης Νοεμβρίου.
Η Γαλλία έχει προτείνει τη βόρεια πόλη Λιλ, κοντά στα σύνορα με το Βέλγιο, ως πόλη υποδοχής, ενώ η Πολωνία υποστηρίζει τη Βαρσοβία, η οποία είναι ήδη η έδρα της ευρωπαϊκής υπηρεσίας συνοριοφυλακής και ακτοφυλακής Frontex. Η Πορτογαλία έχει προτείνει το Πόρτο.















![ΕΕ: Πόσο κοστίζει ο πόλεμος Ρωσίας- Ουκρανίας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/11/1b11f28dc5598a81e4fe0fba2c47a26c_XL-1.jpg)




















