Οι αγοραστές των supercar και hypercar αποτελούν μια μικρή αλλά εξαιρετικά απαιτητική κατηγορία. Όταν το «φθηνό» εισιτήριο για έναν υπεραυτοκίνητο ξεκινά από τα 200.000 δολάρια και τα hypercars σπάνε άνετα το φράγμα του ενός εκατομμυρίου, οι προσδοκίες για εκρηκτικές επιδόσεις, εντυπωσιακό σχεδιασμό και τον χαρακτηριστικό ήχο ενός ισχυρού κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι δεδομένες. Το μεγάλο ερώτημα είναι αν αυτά τα σύμβολα υπερβολής μπορούν να ενταχθούν ουσιαστικά στην εποχή της ηλεκτροκίνησης — όπου ο βρυχηθμός των πολλών κυλίνδρων αντικαθίσταται από ένα σχεδόν αθόρυβο ηλεκτρικό μοτέρ.
Όπως γράφει ο Economist, η Ferrari ετοιμάζεται να λανσάρει την άνοιξη το πρώτο της πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο, την Elettrica. Η μετάβαση δεν είναι εντελώς καινούργια: Ferrari και Lamborghini — με 14.000 και 11.000 πωλήσεις αντίστοιχα το 2024 — έχουν ήδη ενσωματώσει υβριδικές τεχνολογίες, κυρίως για να ενισχύσουν τις επιδόσεις και όχι για λόγους περιβαλλοντικής συμμόρφωσης. Από την άλλη, η Rolls-Royce έχει αγκαλιάσει πλήρως τη σιωπή της ηλεκτροκίνησης· το ηλεκτρικό Spectre έγινε το best-seller της μάρκας στην Ευρώπη το 2024.
Τα καθαρόαιμα
Στον χώρο των καθαρόαιμων ηλεκτρικών supercars, ωστόσο, τα αποτελέσματα είναι ανάμεικτα. Η Rimac, η κροατική εταιρεία που θεωρείται κορυφαία στην τεχνολογία EV — σε τέτοιο βαθμό ώστε η Porsche απέκτησε μεγάλο μερίδιο — παρουσίασε το Nevera το 2021, αλλά μέχρι σήμερα έχει πουλήσει περίπου τα μισά από τα 150 κομμάτια που σχεδίαζε, παρά την τιμή των 2 εκατ. δολαρίων. Ανάλογη αβεβαιότητα επικρατεί και για το Battista της Pininfarina, επίσης ηλεκτρικό hypercar πολλών εκατομμυρίων, με άγνωστα επίσημα στοιχεία πωλήσεων.
Ακόμη και σε πιο «προσιτές» κατηγορίες, όπως το Porsche Taycan, η ανταπόκριση είναι υποτονική. Παρά τις γενικές πωλήσεις της Porsche που υποχώρησαν μόλις 3% το 2024, οι πωλήσεις του Taycan κατέρρευσαν σχεδόν κατά το ήμισυ. Η αστραπιαία επιτάχυνση των πιο οικονομικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει επίσης μειώσει την απόσταση από τα πανάκριβα μοντέλα, αφαιρώντας μέρος του άλλοτε μοναδικού χαρακτήρα τους.
Παρόλα αυτά, σε επίπεδο απόλυτης ισχύος τα ηλεκτρικά hypercar είναι θηρία. Το Nevera πλησιάζει τους 2.000 ίππους — δέκα φορές πάνω από ένα καθημερινό αυτοκίνητο και 700 ίππους περισσότερο από τη νέα υβριδική Ferrari F80. Το πρόβλημα; Το κοινό αυτών των μοντέλων είναι ελάχιστο: λίγες χιλιάδες συλλέκτες παγκοσμίως που αγοράζουν τέτοιους εκκεντρικούς «μονόκερους».
Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και κατασκευαστές όπως η Pagani εγκατάλειψαν τα σχέδια για ηλεκτρική έκδοση του hypercar Utopia αξίας 3,5 εκατ. δολαρίων, λόγω αδύναμου ενδιαφέροντος. Την ίδια στιγμή, η συνολική διείσδυση των EV επιβραδύνεται καθώς τα κρατικά κίνητρα περιορίζονται. Και η ηλεκτροκίνηση στο πιο λαμπερό άκρο της αγοράς δείχνει να επιβραδύνεται αντίστοιχα.
Το 2026 θα δείξει αν οι κατασκευαστές θα καταφέρουν να πείσουν τους συλλέκτες και τους λάτρεις των υπεραυτοκινήτων ότι το μέλλον τους είναι ηλεκτρικό — ή αν το πάθος για βρυχηθμούς και καύσιμο παραμένει ισχυρότερο από κάθε τεχνολογική πρόοδο.
































