«Οι βιομηχανίες παραγωγής μηχανολογικού εξοπλισμού για την παραγωγή γιαουρτιού καθυστερούν δύο χρόνια για να εκτελέσουν τις παραγγελίες τους» έλεγε πηγή της αγοράς μιλώντας προς ΟΤ θέλοντας να τονίσει την επιχειρηματική φρενίτιδα που επικρατεί στην παγκόσμια αγορά γιαουρτιού. Και φυσικά πρόκειται για το στραγγιστό γιαούρτι ή αλλιώς το greek style yogurt.
Βέβαια η ελληνική παραγωγή μόνο ένα μικρό μέρος της θηριώδους διεθνούς αγοράς – υπολογίζεται στα 2,5 δισ. ευρώ – έχει κατορθώσει να αποσπάσει – έστω κι αν οι εξαγωγές του εν λόγω προϊόντος αναπτύσσονται με υψηλούς διψήφιους ρυθμούς. Ενα προϊόν το οποίο το «σύστησε» η Φάγε στη διεθνή αγορά, αλλά η ελληνική γαλακτοβιομηχανία δεν κατόρθωσε να το «πατεντάρει» ως ΠΟΠ.
Όμως οι πωλήσεις του στραγγιστού γιαουρτιού δεν δεν έχουν «απογειωθεί» μόνο στο εξωτερικό, αλλά και στην εσωτερική αγορά. Τα τελευταία στοιχεία της Circana που αφορούν στην εξέλιξη της αγοράς των γαλακτοκομικών προϊόντων είναι εξίσου αποκαλυπτικά.
Γεμίζει τα ταμεία
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία του Οκτωβρίου ο όγκος της συνολικής αγοράς του γιαουρτιού αυξήθηκε κατά 7,8% και οι πωλήσεις της κατηγορίας αυξήθηκαν κατά 11,2% – η μέση ανατίμηση ανήλθε στο 2,4%.
Όμως ο όγκος των πωλήσεων του στραγγιστού γιαουρτιού στο δωδεκάμηνο Οκτώβριος 2024 – Οκτώβριος 2025 αυξήθηκε κατά 10,3% ακολουθώντας σταθερά τις επιδόσεις των εξαγωγών του, ενώ οι πωλήσεις του αυξήθηκαν 15,4% – η μέση αύξηση της τιμής του ανήλθε στο 5,1%.
Πρόκειται για το προϊόν που «γεμίζει τα ταμεία» της ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας, εν αντιθέσει πχ με το γάλα, το οποίο επί της ουσίας είναι «παθητικό» για τις εταιρείες – η κερδοφορία του είναι εξαιρετικά περιορισμένη, αν δεν είναι ζημιογόνες οι πωλήσεις του!
Με βάση μάλιστα τα ίδια στοιχεία ο όγκος των πωλήσεων του λευκού γάλακτος μειώθηκε κατά 0,9% στο δωδεκάμηνο, ενώ ο τζίρος του αυξήθηκε μόλις 1,5%. Το παστεριωμένο γάλα συνεχίζει να χάνει όγκους – στο δωδεκάμηνο έχασε 2,7% – και τζίρο – απώλεσε το 2,8% των πωλήσεων του. Παρά το γεγονός ότι η τιμή του παρέμεινε σταθερή.
Οι επιδόσεις των λευκών τυριών
Στις κατηγορίες του πόσιμου γάλακτος διασώζεται το γάλα υψηλής παστερίωσης, είχε αύξηση του όγκου 1,2% και των πωλήσεων του 4,5% – η μέση αύξηση τιμή του ήταν 3,3%.
Με ικανοποιητικούς όρους εξελίσσεται η εσωτερική αγορά των τυροκομικών προϊόντων. Ο όγκος των πωλήσεων της κατηγορίας αυξήθηκε κατά 3,6% και ο τζίρος της κατά 5,6% – η μέση αύξηση της τιμής ήταν 2%. Ενδιαφέρουσες είναι οι επιδόσεις των λευκών τυριών – πρόκειται για την φέτα και το «λευκό τυρί» το κύριο ανταγωνιστή της, που παράγεται από αγελαδινό γάλα.
Η αύξηση του όγκου των πωλήσεων ανήλθε στο 5,9% και ο τζίρος της 5,5%. Βέβαια το μεγάλο ερώτημα μετά από την πολύμηνη ευλογιά που έπληξε την αιγοπροβατοτροφία είναι τι πρόκειται να συμβεί από την προσεχή άνοιξη, δεδομένου ότι η παραγωγή πρόβειου γάλακτος έχει μειωθεί και έχουν μειωθεί και οι παραδόσεις γάλακτος στις τυροκομικές επιχειρήσεις.
Ο κίνδυνος να αυξηθεί η τιμή της πρώτης ύλης και κατά συνέπεια η τιμή του προϊόντος είναι εμφανής. Παράλληλα στην υποκατηγορία των κίτρινων τυριών, όπου πρωταγωνιστούν οι εισαγωγές η αύξηση του όγκου ανήλθε κατά 1,7% και των πωλήσεων κατά 5,6% – η μέση αύξηση της τιμή τους ανήλθε στο 3,9%.






























![ΚΑΠ: Ποιοι αγρότες χρειάζονται περισσότερη στήριξη; Οι «ευάλωτες ομάδες» [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/11/ot_georg_PROIONTA_money.jpg)




