Αθήνα: Πόλος έλξης για μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων

Η Αθήνα στην κορυφή των προτιμήσεων για τουριστικές επενδύσεις - Τι δείχνει έρευνα της GBR Consulting

Αθήνα: Πόλος έλξης για μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων

Η Αθήνα βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος των μεγάλων ξενοδοχειακών ομίλων. Το 2025 κλείνει με την ελληνική πρωτεύουσα να προσελκύει σημαντικές διεθνείς αλυσίδες, αναδεικνυόμενη σε μία από τις πιο δυναμικές αγορές φιλοξενίας της Ευρώπης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν χθες στη Γενική Συνέλευση της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού, από τον κ. Stefan Merkenhof, Managing Director της GBR Consulting, oι τάσεις στην αγορά διαμονής δείχνουν: ταχεία ανάπτυξη των boutique και life style ξενοδοχείων, συνεχή ανάπτυξη της αγοράς βραχυχρόνιας μίσθωσης, πίεση προς την βιωσιμότητα και ενεργειακές αναβαθμίσεις, αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον, άνοδο του τομέα των serviced apartments / aparthotels και αύξηση της συμμετοχής σε ξενοδοχειακές αλυσίδες.

Αθήνα

Στην Αττική δραστηριοποιούνται πλέον 55 αλυσίδες, εκ των οποίων 25 διεθνείς, 27 εθνικές και 3 τοπικές. Με βάση τον αριθμό δωματίων, πρώτη στις αλυσίδες βρίσκεται η Marriott International με μερίδιο 19%, ακολουθούμενη από τη Hyatt International με 14%, την IHG με 13%, τη Wyndham με 12%, τη Zeus Hotels με 12%, την Accor με 11%, την Isrotel με 7%, τη Hilton με 5%, τη Four Seasons με 4% και τη Vincci με 3%.

Η κατανομή δείχνει ξεκάθαρα το ενδιαφέρον των μεγάλων brands στα ξενοδοχεία «πολλών αστέρων». Το 74% των ξενοδοχείων 5* και το 43% των ξενοδοχείων 4* στην Αττική ανήκουν σε κάποια αλυσίδα, τη στιγμή που οι μονάδες 1–3 αστέρων παραμένουν σχεδόν καθολικά ανεξάρτητες. Πρόκειται για μια αλλαγή που αναδιαμορφώνει την ταυτότητα της αθηναϊκής φιλοξενίας, μετατρέποντάς την σε αγορά υψηλών προδιαγραφών και διεθνούς ανταγωνισμού.

Η Αθήνα στην κορυφή των ευρωπαϊκών προτιμήσεων για επενδύσεις

Το αυξημένο ενδιαφέρον των brands δεν είναι τυχαίο. Η CBRE κατατάσσει την Αθήνα ανάμεσα στις κορυφαίες πόλεις της Ευρώπης για ξενοδοχειακές επενδύσεις το 2025, καταλαμβάνοντας την όγδοη θέση, έναντι της δέκατης ένα χρόνο πριν, και τη φέρνει στο ίδιο επίπεδο με αγορές–«μαγνήτες» όπως η Ρώμη, η Βαρκελώνη και η Μαδρίτη.

Οι λόγοι που επικαλούνται οι επενδυτές είναι ενδεικτικοί:

-Το 51% αναφέρει ως βασικό κίνητρο την ευνοϊκή σχέση προσφοράς–ζήτησης.

-Το 24% σημειώνει την υψηλή απόδοση σε σύγκριση με άλλες επενδυτικές επιλογές.

Η εικόνα αυτή ενισχύει τη θέση της Αθήνας ως ασφαλούς και ελκυστικού προορισμού για κεφάλαια φιλοξενίας, σε μια περίοδο όπου ο ευρωπαϊκός τουρισμός αναζητά νέες ισορροπίες.

Στην Αττική δραστηριοποιούνται πλέον 55 αλυσίδες, εκ των οποίων 25 διεθνείς, 27 εθνικές και 3 τοπικές

Ραγδαία άνοδος στις διεθνείς αφίξεις: Νέα «ώθηση» για την αγορά

Το θετικό επενδυτικό κλίμα συμβαδίζει με μια πρωτοφανή άνοδο της τουριστικής ζήτησης. Στο δεκάμηνο του 2025, οι διεθνείς αφίξεις στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών αυξήθηκαν κατά 9,2% σε σχέση με πέρυσι και έφτασαν τα 7,1 εκατ. ταξιδιώτες.

Ωστόσο, δεν μένουν όλοι οι ξένοι τουρίστες στην Αθήνα. Το 2024, ο αριθμός των τουριστών που διανυκτέρευσαν έστω και μία βραδιά στην πρωτεύουσα υπολογίζεται σε 4,7 εκατ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2015 μόλις περίπου 3 εκατ. επισκέπτες έμεναν έστω και μία ημέρα στην Αθήνα, σε σύνολο 6 εκατ. διεθνών αφίξεων.

Τα τελευταία χρόνια, μετά την πανδημία, το 57% των αφιχθέντων παραμένει στην Αθήνα και την ευρύτερη περιοχή, ενώ το 43% συνεχίζει το ταξίδι του προς άλλους προορισμούς.

Η συνεχής αύξηση των αφίξεων ενισχύει την πληρότητα των ξενοδοχείων, η οποία παραμένει συνολικά σταθερή παρά τις περιοδικές διακυμάνσεις. Για το 2025, η πληρότητα στο δεκάμηνο κατέγραψε οριακή αύξηση 0,1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Αθήνα

Ανοδική πορεία ADR και RevPAR – Η Αθήνα παραμένει ανταγωνιστική

Παρά τη σταθερή πληρότητα, η οικονομική απόδοση των ξενοδοχείων ενισχύεται σημαντικά. Η Μέση Ημερήσια Τιμή Δωματίου (ADR) αυξήθηκε κατά 2,8% στο δεκάμηνο του 2025, ενώ σε σύγκριση με το 2023 η αύξηση φτάνει το εντυπωσιακό 12,8%. Αντίστοιχα, το RevPAR ενισχύθηκε κατά 2,9% σε ετήσια βάση και 14,4% σε διετία.

Τα στοιχεία αυτά καταδεικνύουν ότι η Αθήνα έχει πλέον σταθεροποιήσει τη θέση της ως μία από τις επικερδείς αγορές της Μεσογείου, προσελκύοντας υψηλής ποιότητας τουρισμό και ενισχύοντας τα έσοδα των επιχειρήσεων φιλοξενίας.

Σε σχέση με Ρώμη, Βαρκελώνη και Μαδρίτη, η Αθήνα σημειώνει υψηλότερη πληρότητα τους μήνες αιχμής (Μάιος–Ιούλιος)

Αθήνα vs Μεσόγειος: Μια πόλη που ανεβαίνει σταθερά

Η σύγκριση της Αθήνας με άλλες μεγάλες μεσογειακές πρωτεύουσες δείχνει ότι η ελληνική πρωτεύουσα βρίσκεται σε πορεία σταθερής ενίσχυσης της θέσης της.

Σε σχέση με Ρώμη, Βαρκελώνη και Μαδρίτη, η Αθήνα σημειώνει υψηλότερη πληρότητα τους μήνες αιχμής (Μάιος–Ιούλιος).

Στο ADR κινείται σε μεσαία επίπεδα: πάνω από τη Μαδρίτη, αλλά κάτω από τη Ρώμη, η οποία παραμένει η ακριβότερη αγορά του Νότου.

Εξίσου ενδιαφέρουσα είναι η σύγκριση με τη Λισαβόνα, όπου οι δύο πόλεις εμφανίζουν παρόμοιο μοτίβο εποχικότητας: η Αθήνα υπερέχει τους θερινούς μήνες, ενώ η Λισαβόνα καταγράφει υψηλότερο ADR στη χειμερινή περίοδο (Νοέμβριος–Μάρτιος).

Αθήνα

Ευγένιος Βασιλικός: «Μην την πάθουμε σαν τη Βαρκελώνη»

«Η Αθήνα έχει γίνει προορισμός», τόνισε στην ομιλία του ο πρόεδρος της ΕΞΑ, κ. Ευγένιος Βασιλικός. Συμπλήρωσε όμως ότι «έχουμε δυσκολίες και προβλήματα». Όπως εξήγησε, «βρισκόμαστε σε ένα σοβαρό και επικίνδυνο σημείο· από εδώ μπορούμε πολύ εύκολα να γυρίσουμε σε παλιότερες δύσκολες εποχές που έχουμε ζήσει ως Αθήνα».

Για να αποφευχθεί αυτό, όπως είπε ο πρόεδρος της ΕΞΑ, «πρέπει να επενδύσουμε στις υποδομές του προορισμού». Υπογράμμισε ότι «τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σήμερα στην Αθήνα δεν τα αντιμετωπίζουμε ως ξενοδόχοι, αλλά ως πολίτες της Αθήνας».

Ο κ. Βασιλικός προειδοποίησε ότι πολιτεία, τοπική αυτοδιοίκηση και ιδιωτικός τομέας πρέπει να συνεργαστούν και να σχεδιάσουν «πού θέλουμε να πάμε», ώστε να μη φτάσουμε «στα επίπεδα της Βαρκελώνης, που δεν επιτρέπει πλέον νέα ξενοδοχεία». Μάλιστα, μέλος της ΕΞΑ παρενέβη επισημαίνοντας ότι ίσως χρειαστεί να εξεταστεί η απαγόρευση νέων ξενοδοχείων στο κέντρο της Αθήνας.

Ο πρόεδρος της ΕΞΑ τόνισε επίσης ότι πρέπει να λυθεί το ειδικό χωροταξικό που μπορεί να καθορίσει την επόμενη μέρα, ενώ πρόσθεσε ότι πρέπει να γίνει «στροφή προς την ποιότητα»: το προϊόν να μην είναι μόνο «ήλιος και θάλασσα», αλλά να υλοποιηθεί το σχέδιο για το συνεδριακό κέντρο, να αντιμετωπιστούν τα θέματα καθαριότητας κ.λπ.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ot.gr, ανέφερε ότι η ΕΞΑ συνεργάζεται με την Περιφέρεια και συμμετέχει στην Επιτροπή Τουρισμού. Ως προς τους δήμους, σημείωσε ότι «έχουμε πολλούς δήμους με τους οποίους πρέπει να διατηρούμε επαφές», ενώ με τον Δήμο Αθηναίων «προσπαθούμε να έχουμε επικοινωνία, να εξηγούμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε —και σε έναν βαθμό τα καταφέρνουμε».

Για το θέμα των απορριμμάτων ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «προσπαθούμε να έχουμε συνεννοήσεις με την αντιδήμαρχο της Αθήνας· εξηγούμε ότι οι ξενοδόχοι έχουμε καλύτερες δυνατότητες διαχείρισης των σκουπιδιών και μπορούμε να τα βγάζουμε σε συγκεκριμένες ώρες — κάτι που δεν συμβαίνει με τα περισσότερα άλλα καταλύματα».

OT Originals
Περισσότερα από Τουρισμός

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Μέτοχος: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο