Η World Bank μόλις δημοσίευσε τους νέους δείκτες κυβερνητικής αποτελεσματικότητας δίνοντας ένα απόλυτο σκορ σε 215 χώρες. Οι συγκεκριμένοι δείκτες λαμβάνονται σοβαρά υπόψιν από τους διεθνείς επενδυτές προκειμένου να επενδύσουν τα κεφάλαια τους παγκοσμίως. Επιπλέον, οι οίκοι αξιολόγησης, σύμφωνα με ακαδημαϊκή μου εργασία στο Journal of International Money and Finance (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261560617301675?via%3Dihub), βασίζονται στους δείκτες κυβερνητικής αποτελεσματικότητας (πέρα από την εξέλιξη, για παράδειγμα, στο δημόσιο χρέος ή στο δημόσιο έλλειμμα) προκειμένου να αποφασίσουν εάν θα αναθεωρήσουν, προς το καλύτερο ή το χειρότερο, το credit rating της κάθε χώρας. Κατά συνέπεια, πιθανή βελτίωση της κυβερνητικής αποτελεσματικότητας δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες βελτίωσης του credit score και οδηγεί σε σημαντική μείωση του κόστους κυβερνητικού δανεισμού.
Τι δείχνουν λοιπόν οι νέοι δείκτες της World Bank (https://www.worldbank.org/en/publication/worldwide-governance-indicators) για την Ελλάδα; Όσον αφορά τον δείκτη «κυβερνητικής αποτελεσματικότητας» (ο οποίος καταγράφει την ποιότητα των παρεχόμενων δημοσίων υπηρεσιών και τον βαθμό ανεξαρτησίας του κρατικού μηχανισμού από πολιτικές πιέσεις) η Ελλάδα ακολουθεί σαφέστατα κατιούσα πορεία, με σκορ 55,05 (σε σχέση με το μέγιστο 100) το 2024, από το 56,35 το 2023.
Στον δείκτη «ποιότητας των θεσμών και κανονισμών», ο οποίος καταγράφει την ικανότητα του κράτους να εφαρμόζει πολιτικές οι οποίες παροτρύνουν την ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα, η Ελλάδα καταλαμβάνει χαμηλότερο σκορ το 2024 (ήτοι 62,43) σε σχέση με το 62,98 για το 2023.
Τι συμβαίνει, επιπλέον, στον δείκτη «αντιμετώπισης της διαφθοράς» (ο οποίος καταγράφει το επίπεδο διαφάνειας, λογοδοσίας, και διαφθοράς στο δημόσιο τομέα); H Ελλάδα και πάλι καταλαμβάνει χαμηλότερο σκορ, ήτοι 53,92 το 2024, σε σχέση με το 54,52 το 2023. Να σημειώσω, εδώ, ότι η χώρα μας κατέγραψε το υψηλότερο σκορ (66 με 68) την περίοδο 1998-2000, όταν, δηλαδή, καταβλήθηκε «υπερπροσπάθεια» προκειμένου να επιτύχουμε την είσοδο μας στην Ευρωζώνη…
Καταγράφουμε, λοιπόν, «χαμηλές πτήσεις» σε θέματα διαρθρωτικών αλλαγών. Αυτό αποτυπώνεται, έως ένα βαθμό, και στο 10-ετές κόστος δανεισμού το οποίο έχει αυξηθεί το τελευταίο εξάμηνο κατά 20 μονάδες βάσης στο 3,45%. Όμως, το δεύτερο τρίμηνο του 2025 είδαμε εισροή 1759 εκ. δολαρίων σε άμεσες επενδύσεις από το εξωτερικό σε σχέση με εισροή 974 εκ. δολαρίων το δεύτερο τρίμηνο του 2024 (https://www.oecd.org/en/data/indicators/fdi-flows.html). Η Πορτογαλία, η οποία καταλαμβάνει υψηλότερη βαθμολογία στους δείκτες της World Bank, κατέγραψε χαμηλότερη εισροή 649 εκ. δολαρίων το δεύτερο τρίμηνο του 2025 σε σχέση με τη χώρα μας!
Επιπλέον, η εκλογή του κ. Πιερρακάκη στην προεδρία του Eurogroup, παράλληλα με την αύξηση των άμεσων επενδύσεων από το εξωτερικό, υποδηλώνει ότι ο διεθνής παράγοντας είναι διατεθειμένος να δώσει «ψήφο εμπιστοσύνης» στη χώρα μας αρκεί να προχωρήσουμε σε περαιτέρω αναβάθμιση των θεσμών. Με τις εθνικές εκλογές, όμως, σε λιγότερο από δύο έτη, αυξάνεται και η πιθανότητα να απογοητεύσουμε τους διεθνείς επενδυτές…
Ο κ. Κώστας Μήλας, είναι Καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο University of Liverpool
















![Χρυσές λίρες: Πλησιάζει τα 1.000 ευρώ – Πού πωλούνται στην Ελλάδα [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/07/ot_lires25.png)




![Ψηφιακά στοιχεία διακίνησης αποθεμάτων [18ο Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/12/taxes-scaled-1-1024x732-1.jpg)
















