«Δημιουργώντας την Ελλάδα που θέλουμε, μέσα από την Ελλάδα που θέλουμε να ξεπεράσουμε». Κάπως έτσι θα μπορούσαμε πολιτικά να περιγράψουμε το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» που παρουσίασε ο Πρωθυπουργός και το οποίο για τις επόμενες δεκαετίες θα αποτελέσει τον χάρτη πορείας για την αναμόρφωση της χώρας μας.
Είναι μια ιστορική πραγματικά στιγμή για την πατρίδα μας, που έχει την επιλογή να κάνει ένα σημαντικό και δομικό restart. Γιατί το σχέδιο αφορά όλους τους πολίτες, είναι πολύ μεγάλο και συνδέεται με τη ζωή όλης της κοινωνίας. Για την υλοποίησή του απαιτούνται ωριμότητα και συναινέσεις που θα κάνουν καλύτερη τη ζωή του κάθε Ελληνα. Τα αποτελέσματα που θα φέρει θα ανανεώσουν την αποδοτικότητα του ελληνικού κράτους.
Με οικονομικούς όρους, ο πρωταρχικός στόχος του σχεδίου είναι να καλύψει το μεγάλο κενό σε επενδύσεις, σε εθνικό προϊόν και απασχόληση. Ο ρηξικέλευθος χαρακτήρας του, ωστόσο, αλλάζει ουσιαστικά το υπόδειγμα της ελληνικής οικονομίας, μετατρέποντάς την σε ανταγωνιστική και εξωστρεφή, με ψηφιακό και αποτελεσματικό κράτος.
Θα ήθελα όμως να επικεντρωθώ στο τρίπτυχο: ανταγωνιστικότητα, εξωστρέφεια και ψηφιακή ολοκλήρωση που αποτελεί και τον πυρήνα της σύγχρονης πολιτικής που υλοποιούμε στην Οικονομική Διπλωματία.
Για πολλές δεκαετίες η προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων στη χώρα αποτελούσε, μεταξύ άλλων, και ένα πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης που συνήθως εξαντλούνταν στην ισοπέδωση της όποιας πρωτοβουλίας, δημιουργώντας τελικά εχθρικό επενδυτικό κλίμα. Ως αποτέλεσμα η Ελλάδα παρέμενε μια σχετικά κλειστή οικονομία. Η φιλοεπενδυτική στρατηγική της κυβέρνησης, από τον Ιούλιο του 2019, δημιούργησε μια ριζική αλλαγή της εικόνας της χώρας στη διεθνή κοινότητα, παρά την επέλαση της πανδημίας.
Tο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» αποσκοπεί στο να κινητοποιήσει σημαντικές δυνάμεις ενισχύοντας ιδιωτικές επενδύσεις και χρησιμοποιώντας συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Στόχος η επόμενη μέρα της υγειονομικής κρίσης να προσφέρει ανταγωνιστικότητα που θα διασφαλίζει ότι η Ελλάδα θα παραμείνει ένας πραγματικά ελκυστικός επενδυτικός προορισμός. Στο υπουργείο Εξωτερικών έχουμε σχεδιάσει από κοινού με τη Γενική Γραμματεία Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων συγκεκριμένες ενέργειες που στηρίζουν την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας και αξιοποιούν τις βασικές αρχές του σχεδίου.
Στο τρίπτυχο: α) Ανάδειξη οικονομικής και εμπορικής θέσης της χώρας σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο, β) Ανάδειξη δομών εξωστρέφειας και γ) Ενδυνάμωση των πολυμερών οικονομικών σχέσεων, έχουμε ξεκινήσει μια εκστρατεία υποστήριξης των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό. Παραλληλα με ένα εκτενές σχέδιο ψηφιακής ολοκλήρωσης συνδέουμε όλες τις υπηρεσίες εξωστρέφειας με σύγχρονα εργαλεία ψηφιακής διακυβέρνησης, ενώ μετά την ψήφιση του νέου οργανισμού του υπουργείου προχωράμε σε όλες τις αναγκαίες μεταρρυθμιστικές αλλαγές ενίσχυσης των υπηρεσιών μας.
Η αναμόρφωση της Οικονομικής Διπλωματίας στο υπουργείο Εξωτερικών έχει ήδη ξεκινήσει. Σημαντική δουλειά βρίσκεται σε πορεία υλοποίησης, ενώ ανοίγονται νέες προοπτικές. Από την περασμένη χρονιά ήδη, σε περιόδους σκληρής καραντίνας μάλιστα, προχωρήσαμε επενδυτικές συμφωνίες εμβληματικού χαρακτήρα με έργα που θα αφήσουν αποτύπωμα στη χώρα για πολλές δεκαετίες και διαφημίζουν την Ελλάδα στην παγκόσμια επενδυτική κοινότητα. Η επόμενη περίοδος που ξεκινά με το τέλος της καραντίνας θα αποτελέσει ένα πεδίο εντατικής δουλειάς. Γιατί η τομή στο διηνεκές που επέβαλε η πανδημία στην παγκόσμια οικονομία είναι ταυτόχρονα μια «κρίση» και μια «ευκαιρία». Κι όπως είναι γνωστό ο πετυχημένος χειρισμός της «κρίσης» σε κάνει πιο δυνατό, η αποφασιστική εκμετάλλευση της «ευκαιρίας» εύρωστο.
Ο Κώστας Φραγκογιάννης είναι υφυπουργός Οικονομικής Διπλωματίας και Εξωστρέφειας
Latest News
ΕΝΦΙΑ: Πότε και πώς εξοφλείται ο φόρος – Τα συχνότερα λάθη
Τι πρέπει να προσέξουμε - Πώς γίνεται η διόρθωση
Μια δεύτερη ευκαιρία για τη δίκαιη παραγωγή ενέργειας στην Ελλάδα
Το γαϊτανάκι των λαθών ξεκινάει πριν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία
Κατά κεφαλήν ΑΕΠ και αγοραστική δύναμη των μισθών στην Ελλάδα
Σε τιμές αγοραστικής δύναμης η Ελλάδα είναι προτελευταία στην ΕΕ με τιμή 67%, υπερβαίνοντας μόνο τη τελευταία Βουλγαρία
Η δημογραφική κρίση και η ελληνική ανάπτυξη
Δεκαέξι σημεία από την παρουσίαση στη «Μεγάλη Συζήτηση» για τη Δημογραφική Κρίση στο 9ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών
Στην τραπεζική ισχύουν και κακοί κανόνες
Η αδυναμία των δημοκρατιών μας να αντισταθούν στην επιρροή των ισχυρών εταιρειών και των ηγετών τους είναι ανησυχητική
Ηλεκτρονική τιμολόγηση δημοσίου (B2G)
Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής – Τι πρέπει να προσέξουν οι επιχειρήσεις
Απαιτείται αύξηση παραγωγικότητας
Οι βασικοί μοχλοί της οικονομικής ανάπτυξης περιλαμβάνουν την εργασία, το κεφάλαιο και το πόσο αποτελεσματικά χρησιμοποιούνται αυτοί οι δύο πόροι, μια έννοια γνωστή ως συνολική παραγωγικότητα
Πώς μπορεί η Κίνα να πιάσει τον στόχο για ανάπτυξη 5%
Η κυβέρνηση της Κίνας θα πρέπει να συνεχίσει να προωθεί την κατανάλωση, κυρίως για να κάνει την κατανομή του εισοδήματος πιο δίκαιη
Διοικητικές κυρώσεις για τη διαβίβαση δεδομένων στην πλατφόρμα myDATA
Τι πρέπει να γνωρίζετε
Μια Τομεακή Ερμηνεία της Έξαρσης του Πληθωρισμού στην Ελλάδα
Από το συνολικό δείκτη τιμών καταναλωτή αλλά και τις τιμές σε διάφορους τομείς, φαίνεται ότι οι τάσεις στην Ελλάδα και την ευρωζώνη κινούνται με διαφορετικό ρυθμό και ένταση