Πάνω από 160 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ότι ήταν το πρόσθετο λειτουργικό κόστος για τα σούπερ μάρκετ το 2020 προκειμένου να διαχειριστούν την πανδημία, ενώ ανάλογο εκτιμάται ότι θα είναι το πρόσθετο κόστος και το τρέχον έτος.
Σύμφωνα με στοιχεία σχετικής μελέτης του ΙΕΛΚΑ, το μεγαλύτερο μερίδιο κόστους προκύπτει από το επιπλέον εργασιακό κόστος, το οποίο εκτιμάται ήδη σε 130 εκατ. ευρώ.
Η βασική πηγή αυτού του κόστους είναι οι νέες προσλήψεις που πραγματοποίησαν οι αλυσίδες σουπερμάρκετ, λόγω της επέκτασης του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων, του ελέγχου του αριθμού ατόμων στην είσοδο των καταστημάτων, της απολύμανση κλπ, της αδειοδότητης προσωπικού λόγω προστασίας ευπαθών ομάδων, γονεακών αδειών, αλλά και της αξιοποίησης νέων καναλιών πώλησης όπως π.χ. τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ, τηλεφωνικές παραγγελίες, διανομή κατ’ οίκον κλπ.
Η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία κόστους αφορά την παράδοση κατ’ οίκον, η οποία εκτιμάται σε περίπου 14 εκατ. ευρώ.
Η τρίτη κατηγορία είναι τα υλικά συσκευασίας, εκτιμάται ότι αυτά ανέρχονται ήδη σε αξία σε πάνω από 12 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνουν μία πλειάδα από διαφορετικά κόστη, τα οποία μπορούν να αφορούν από πλεξιγκλάς για τα ταμεία, μάσκες για το προσωπικό, απολυμαντικά, μέχρι τεστ κορωνοϊού για το προσωπικό. Τέλος, η ανάπτυξη, επέκταση και λειτουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων εκτιμάται σε ένα πρόσθετο κόστος 8 εκατ. ευρώ.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών του κλάδου για τη διάρκεια της κρίσης,το 85% πιστεύει ότι η έκτακτη κατάσταση με τον COVIC-19 θα διαρκέσει τουλάχιστον ως το τέλος του 2021, ενώ το 97% πιστεύει ότι η αγορά και η οικονομία θα επηρεάζονται από την έκτακτη κατάσταση έως το τέλος του 2021 ή και περισσότερο και το 70% τουλάχιστον ως το καλοκαίρι του 2022.
Το στοιχείο αυτό δείχνει ότι υπάρχει μία βαθιά επίδραση στη λειτουργία του κλάδου, η οποία πλέον επηρεάζει σταθερά και την στρατηγική των επιχειρήσεων για την επόμενη διετία.
Επίσης είναι σαφής μία καταγραφή κόπωσης τόσο για το κοινό, όσο και για τις επιχειρήσεις.
Το 85% θεωρεί ότι οι πολίτες έχουν κουραστεί από τα παρατεταμένα μέτρα και το 51% ότι το προσωπικό των επιχειρήσεων έχει κουραστεί από τα συνεχιζόμενα μέτρα. 2 στα 3 στελέχη θεωρούν ότι οι αλλαγές στα μέτρα, όπως οι αλλαγές στο ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων ή οι επιτρεπόμενες κατηγορίες πώλησης, είναι πολύ συχνές.
Παρόλα αυτά είναι κοινός τόπος ότι το κόστος από τα μέτρα περιορισμού της λειτουργίας της αγοράς είναι αποδεκτό.
Μόλις το 22% θεωρεί ότι το κόστος των μέτρων είναι μεγαλύτερο του υγειονομικού οφέλους από τα μέτρα, κάτι που δείχνει ότι η πλειοψηφία, 4 στα 5 στελέχη, θεωρούν ότι μπορεί να γίνει αποδεκτό το υψηλό τίμημα προκειμένου να αντιμετωπιστεί η πανδημία. Για ένα εξίσου υψηλό ποσοστό, 78%, μόνη διέξοδος από την παρούσα κατάσταση είναι ο εμβολιασμός του πληθυσμού.
Σημειώνεται ότι οι εργαζόμενοι στο λιανεμπόριο τροφίμων σε αρκετές χώρες (π.χ. ΗΠΑ, Καναδάς) έχουν προτεραιότητα στους εμβολιασμούς ως απαραίτητο προσωπικό (essential workers) και λόγω της μεγαλύτερης έκθεσης τους συγκριτικά σε κίνδυνο.
Η διάρκεια και η ένταση της πανδημίας επηρεάζει και την χρηματοοικονομική εικόνα των επιχειρήσεων.
Σε σχέση με τη λειτουργία των επιχειρήσεων καταγράφεται μία αρκετά σημαντική αύξηση του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων. Μόλις το 12% των στελεχών θεωρεί ότι δεν υπάρχει αύξηση στα λειτουργικά κόστη, το 65% εκτιμά αύξηση 1-5% και το υπόλοιπο 23% πάνω από 5%.
Συγκεκριμένα, οι ερωτώμενοι εκτιμούν ότι μεσοσταθμικά τα λειτουργικά τους κόστη έχουν αυξηθεί κατά 4,01%. Το ποσοστό αυτό είναι αρκετά υψηλότερο για τα στελέχη του λιανεμπορίου στο 4,87% και χαμηλότερο για την βιομηχανία με 3,21%.
Latest News
Δωδεκάλογος αποστολής και πάζλ δράσεων του HR σε ένα σύγχρονο περιβάλλον εργασίας
Στον πυρήνα των ενεργειών και δράσεων του τομέα Ανθρώπινων Πόρων βρίσκεται ο άνθρωπος, η συμπεριφορά, η κατανόηση, η ώθηση και αξιοποίηση του υφιστάμενου δυναμικού του
Πόση αύξηση έδωσαν στους εργαζομένους οι επιχειρήσεις – Πόσοι πήραν bonus [έρευνα]
Στην Ετήσια Έρευνα της KPMG εξετάστηκαν επίσης αλλαγές που πραγματοποιούνται στα θέματα αποδοχών και παροχών στο πλαίσιο των προτεραιοτήτων ESG
Η λέξη που ποτέ δεν λέει ο ηγέτης
Ηγέτης είναι εκείνος που στηρίζει και εμπνέει την ομάδα του - Ένα χαρακτηριστικό του, είναι ότι ποτέ δε λέει μια συγκεκριμένη λέξη
Deloitte: Η εξέλιξη του οικοσυστήματος καινοτομίας στο ScaleUp Event 2024
Ανάμεσα στις θεματικές που διερευνήθηκαν ήταν οι «Διεθνείς Επενδύσεις Τώρα και στο Μέλλον», ενώ αναγνωρίστηκε ο ρόλος κλειδί του θεσμικού κεφαλαίου (institutional capital)
Γιατί σχεδόν οι μισοί εργαζόμενοι θα έλεγαν... όχι σε προαγωγή - Η νέα τάση στην εργασία
Τι αποκαλύπτει η ετήσια έκθεση Workmonitor της Randstad
Η Gen Z γυρνά την πλάτη στα πτυχία και ξεκινά τα μαστορέματα
Είναι νέοι, γεμάτοι όνειρα μα πάνω απ’ όλα όρεξη για δουλειά. Η γενιά Ζ δίνει μια νέα πνοή στις χειρωνακτικές εργασίες και δηλώνει χαρούμενη με αυτό
Έρχονται οι νέες TalentVisa και TechVisa
Ποιους αφορούν και ποιες είναι οι προϋποθέσεις
Αναζητάτε προσωπικό; Αυτά είναι τα βήματα για να προσλάβετε τους κατάλληλους
Πόσο σημαντικό είναι τελικά να προσλαμβάνονται οι σωστοί άνθρωποι στην κάθε θέση και το να αποφεύγουμε κατά το δυνατόν τις λάθος επιλογές;
Γιατί η τηλεργασία δεν πληρώνει
Μειώνονται οι καλά αμειβόμενες θέσεις εξ αποστάσεως εργασίας, σύμφωνα με έρευνα της αμερικανικής Ladders
«Πώς να βρω δουλειά» – Σύμβουλος ανθρώπινου δυναμικού δίνει χρήσιμες οδηγίες
Το 80% της επιτυχίας επηρεάζεται από το ποιοι είμαστε, πόσο το προσπαθούμε, αν το κάνουμε σωστά, αν πιστεύουμε σε εμάς, λέει σύμβουλος Ανθρώπινου Δυναμικού