
Τα οικολογικά προγράμματα είναι καθεστώτα ενισχύσεων για τη μέριμνα για το περιβάλλον και το κλίμα, η χρηματοδότηση των οποίων θα προέρχεται από τα κονδύλια των άμεσων ενισχύσεων των κρατών μελών (στον πυλώνα I της ΚΑΠ).
Τα κράτη μέλη προτείνουν ένα ή περισσότερα οικολογικά προγράμματα (μπορούν μάλιστα να εφαρμόζουν αρκετά τέτοια προγράμματα), αλλά οι γεωργοί θα είναι ελεύθεροι να επιλέγουν εάν θα συμμετάσχουν ή όχι σε αυτά.
Τα κράτη μέλη θα αποφασίζουν το περιεχόμενο των οικολογικών προγραμμάτων τους, καθώς και το πόσα χρήματα θα δαπανούν για αυτά. Οι απαιτήσεις που θα ορίζονται σε ένα δεδομένο καθεστώς πρέπει να υπερβαίνουν εκείνες της αιρεσιμότητας, και τα καθεστώτα δεν πρέπει να χορηγούν ενισχύσεις για δεσμεύσεις γεωργών για τις οποίες χορηγούνται ενισχύσεις από άλλα εργαλεία της ΚΑΠ.
Ακόμη και αν τα οικολογικά προγράμματα έχουν κοινά χαρακτηριστικά με τη στήριξη για «γεωργο-περιβαλλοντικο-κλιματικές δεσμεύσεις» που διατίθεται μέσω του πυλώνα II της ΚΑΠ, υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ τους.
Ειδικότερα, τα οικολογικά προγράμματα παρέχουν τη δυνατότητα χορήγησης άμεσων ενισχύσεων ως κίνητρο για γεωργούς που υιοθετούν πρακτικές που είναι επωφελείς για το περιβάλλον και το κλίμα (οι οποίες υπερβαίνουν τις δαπάνες και τα διαφυγόντα εισοδήματα που προκύπτουν λόγω της υιοθέτησης των πρακτικών αυτών).
Ποια θα είναι τα οφέλη για το περιβάλλον και το κλίμα
Τα οικολογικά προγράμματα προσφέρουν μια νέα δυνατότητα για διάθεση μέρους των κονδυλίων των άμεσων ενισχύσεων στη μέριμνα για το περιβάλλον και το κλίμα, κι έτσι υποστηρίζουν τη μετάβαση προς μια πιο βιώσιμη γεωργία.
Το γεγονός ότι τα προγράμματα μπορεί να αφορούν ετήσιες («ένα έτος τη φορά») αντί για πολυετείς δεσμεύσεις μπορεί να τα καθιστά ιδιαίτερα ελκυστικά στους γεωργούς, όπως και η δυνατότητα ο καθορισμός των πριμοδοτήσεων να μην γίνεται κατ’ ανάγκη με βάση τις πρόσθετες δαπάνες και τις απώλειες εισοδήματος που προκύπτουν από τις εν λόγω δεσμεύσεις.
Καθώς τα κράτη μέλη θα μπορούν ελεύθερα να καταρτίζουν το περιεχόμενο και τον προϋπολογισμό των προγραμμάτων (στο πλαίσιο του οικείου σχεδίου της ΚΑΠ), μπορούν να φροντίζουν ώστε τα προγράμματα να ανταποκρίνονται επακριβώς στις ανάγκες των γεωργών και της επικράτειάς τους και να συμπληρώνουν τα άλλα περιβαλλοντικά στοιχεία της ΚΓΠ (αιρεσιμότητα και στήριξη του πυλώνα II).
Στη βάση αυτή, τα κράτη μέλη μπορούν να κάνουν αρκετά διαφορετικές επιλογές. Κάποιο κράτος μέλος μπορεί να εφαρμόζει οικολογικά προγράμματα με ευρύ χαρακτήρα, συμπληρώνοντάς τα με πιο στοχευμένα προγράμματα στο πλαίσιο του πυλώνα II της ΚΑΠ.
Μάλιστα, εάν το κράτος μέλος το επιθυμεί, το οικολογικό πρόγραμμα θα μπορούσε να λειτουργεί ακόμη κι ως «καθεστώς εισόδου» στο οποίο οι γεωργοί πρέπει να συμμετάσχουν προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση στην πιο στοχευμένη στήριξη του πυλώνα II. Κάποιο άλλο κράτος μέλος μπορεί να θεσπίσει πιο φιλόδοξα από περιβαλλοντικής άποψης και πιο στοχευμένα οικολογικά προγράμματα. Σε κάθε περίπτωση, κάθε κράτος μέλος θα πρέπει να αιτιολογεί αυτές τις επιλογές στο οικείο σχέδιο της ΚΑΠ ως προς τους στόχους της ΚΑΠ για το περιβάλλον και το κλίμα.
Σε τι συνίσταται η απλούστευση
Τα οικολογικά προγράμματα μπορούν να θεωρηθούν ως «ένα ακόμη επίπεδο» ενισχύσεων για το περιβάλλον και το κλίμα. Ωστόσο, καθώς τα κράτη μέλη θα αποφασίζουν σε ποιον βαθμό θα τα χρησιμοποιούν και θα τα σχεδιάζουν σύμφωνα με τις ανάγκες τους, αλλά και λαμβανομένων υπόψη των δυνητικά μεγάλων περιβαλλοντικών οφελών που μπορούν να αποφέρουν, τα οικολογικά προγράμματα δεν θα συνεπάγονται κατ’ ανάγκη σημαντική διοικητική επιβάρυνση για τις εθνικές και περιφερειακές αρχές.
Επίσης, δεν αναμένεται να περιπλέξουν την καθημερινή δραστηριότητα των γεωργών, εφόσον είναι καλά μελετημένα, ιδίως δεδομένου ότι οι δεσμεύσεις για τους γεωργούς στο πλαίσιο των οικολογικών προγραμμάτων ουσιαστικά θα είναι ετήσιες και όχι πολυετείς. Έτσι, ένας γεωργός θα μπορεί να συμμετάσχει σε ένα οικολογικό πρόγραμμα σε «δοκιμαστική βάση», σταθμίζοντας τα υπέρ και τα κατά για ένα έτος ή και περισσότερο, και μετά να αποφασίζει εάν θα συνεχίσει να συμμετέχει στο πρόγραμμα.
Όλα τα οικολογικά προγράμματα θα πρέπει να τηρούν τους κανόνες της στήριξης για τη γεωργία με τη μικρότερη στρέβλωση του εμπορίου («πράσινο κουτί»), όπως συμφωνήθηκε με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Στη βάση αυτή, στις περιπτώσεις που οι ενισχύσεις στο πλαίσιο οικολογικών προγραμμάτων δεν περιορίζονται στις πρόσθετες δαπάνες και τις απώλειες εισοδήματος που προκύπτουν από τις εν λόγω πρακτικές, θα πρέπει να λογίζονται ως «αποσυνδεδεμένη εισοδηματική στήριξη». Στις περιπτώσεις αυτές, απαγορεύεται να εξαρτώνται οι ενισχύσεις από απαίτηση παραγωγής —ή από τύπο ή ποσότητα παραγωγής— παρά μόνο σε σχέση με «περίοδο αναφοράς» στο παρελθόν.


Latest News

Πώς θα δηλώσετε την παραγόμενη ποσότητα μελιού – Τα ποσά για τα Μικρά Νησι΄ατου Αιγαίου
Η καταχώρηση – δήλωση στο Εθνικό Ηλεκτρονικό Μελισσοκομικό Μητρώο είναι υποχρεωτική τουλάχιστον δύο φορές το χρόνο

Σε πιλοτική φάση το πρόγραμμα «Ισοζύγιο άνθρακα» στην ελιά - Τι περιλαμβάνει το έργο
Το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου έχει ανοίξει την εγγραφή για τους παραγωγούς ελιάς και τους φορείς του ελαιοκομικού τομέα

Σταθεροποιείται η παραγωγή κρασιού του 2025 στο νότιο ημισφαίριο
Οι προβλέψεις για το κρασί βασίζονται σε πρώιμες εκτιμήσεις για τη συγκομιδή σταφυλιών, η οποία συνεχίζεται ακόμη σε ορισμένες περιοχές

Καμπανάκι Διεπαγγελματικής για το βαμβάκι – Τι θα φέρει η «πράσινη» οδηγία της ΕΕ
Παρέμβαση της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Βάμβακος για τις πιθανές επιπτώσεις που μπορεί να προκαλέσει στο βαμβάκι οδηγία της ΕΕ

Πώς θα βελτιωθεί η διαδικασία για τις δηλώσεις ΟΣΔΕ 2025 - Παρέμβαση ΕΘΕΑΣ
Επτά βελτιωτικές προτάσεις για έγκαιρη, ομαλή και προσιτή υποβολή των δηλώσεων ΟΣΔΕ 2025 καταθέτει η ΕΘΕΑΣ - Αίτημα άμεσης συνάντησης

Πότε ξεκινά η υποβολή δηλώσεων για την αναδιάρθρωση αμπελώνων – Οι ενισχύσεις
Ποιες δράσεις περιλαμβάνονται στην παρέμβαση για την αναδιάρθρωση και μετατροπή στο αμπέλι - Ηλεκτρονικά οι αιτήσεις

Σταμενίτης: Σε εξέλιξη οι αναγγελίες ζημιών από τον ΕΛΓΑ για τον παγετό
«Έχουμε σχέδιο για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης», είπε ο Διονύσης Σταμενίτης από το Αμύνταιο και την Πτολεμαΐδα

Η ακτινογραφία του αμπελοοινικού τομέα το 2024 – Τι δείχνουν τα στοιχεία
Η παγκόσμια παραγωγή κρασιού το 2024, σύμφωνα με τον OIV, υπολογίζεται σε 226 εκατομμύρια εκατόλιτρα, η χαμηλότερη των τελευταίων 60 ετών

Ξεκινά το νέο πρόγραμμα μεταποίησης - Επενδύσεις από 400.001 έως 5 εκατ. ευρώ
Με αρχικό προϋπολογισμό 135 εκατ. ευρώ ξεκινά το πρόγραμμα μεταποίησης, εμπορίας και ανάπτυξης γεωργικών προϊόντων του ΣΣ ΚΑΠ

Ο αμπελώνας της Σαντορίνης εκπέμπει SOS – Κίνδυνος να μηδενιστεί η παραγωγή μέχρι το 2042
Πώς θα διασωθεί ο αμπελώνας στη Σαντορίνη – Ποια σχέδια δρομολογεί ο Σύνδεσμος Οινοποιών Σαντορίνης