Η Γερμανία θα γίνει η πρώτη χώρα της Ευρώπης που θα βάλει επιβατικά τρένα υδρογόνου σε εμπορική λειτουργία τον Μάρτιο του 2022. Ο ευρωπαϊκός σιδηρόδρομος βάζει τις μετακινήσεις στις ράγες του μέλλοντος, καθώς ήδη 23 τρένα υδρογόνου, που έχουν αναπτυχθεί από τη γαλλική Alstomσε εργοστάσιό της στη Γερμανία, έχουν λάβει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις.
Στα ίδια βήματα, ακολουθούν Ιταλία και Γαλλία, ενώ ενδιαφέρον ήδη έχουν δείξει η Βρετανία και η Ισπανία. Θα βγάλουν όμως εισιτήριο και για την Ελλάδα τα τρένα υδρογόνου;
Η σχετική συζήτηση έχει ανοίξει μεταξύ της Alstom, της Trenitaliaτου ιταλικού ομίλου FSI-στον οποίο ανήκει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ- και της SNAM, με την οποία υπάρχει στρατηγική συνεργασία, καθώς και με το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπως ανέφερεoSVPτηςAlstom, κ. Τζαν Λούκα Ερμπάτσι, κατά τη διάρκεια webinarγια τους 18 μήνες δοκιμαστικής λειτουργίας του πρώτου τρένου υδρογόνου, του CoradiaiLint, που θα «τρέξει» εμπορικά στην Κάτω Σαξονία από τον Μάρτιο του 2022.
«Στην Ελλάδα ένα μεγάλο μέρος των υφιστάμενων γραμμών δεν είναι ηλεκτροδοτούμενες και είναι ιδανικές για την εφαρμογή της νέας αυτής τεχνολογίας. Θα είναι ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός για τη χώρα» είπε χαρακτηριστικά.
Όπως έχει αναφέρει σε συνέντευξή του ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κ. Φίλιππος Τσαλίδης, εξετάζεται από τη μητρική εταιρεία εάν θα έρθουν στην Ελλάδα υβριδικά τρένα, όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί, ή αν θα προκριθούν τα τρένα υδρογόνου, στο πλαίσιο των μεγάλων συμφωνιών πλαίσιο που συνάπτει η FSI. Αν και η απόφαση δεν έχει ως φαίνεται ληφθεί, τα νέας τεχνολογίας τρένα αναμένονται το 2024.
Μια από τις γραμμές για τις οποίες τα τρένα υδρογόνου θεωρούνται ιδανικά είναι από τη Θεσσαλονίκη ως την Αλεξανδρούπολη, στην οποία σήμερα το ταξίδι με το τρένο παραμένει μια πολύωρη περιπέτεια.
Κλειδί πάντως για την όποια απόφαση αποτελεί η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο σήμερα χαρακτηρίζεται από βραδυπορίες και ελλιπή συντήρηση, ενώ αγκάθι παραμένουν οι ισόπεδες διαβάσεις.
Η λύση θα έρθει μέσω του τεράστιου πρότζεκτ της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου με ΣΔΙΤ, που μέσω μεγάλων εργολαβιών θα καλύψει τη συντήρηση και αναβάθμιση του δικτύου όλης της χώρας.
Η συμβασιοποίηση του έργου αναμένεται στις αρχές του 2023. Μέρος της χρηματοδότησής του έχει ενταχθεί στο εθνικό σχέδιο ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» για την άντληση πόρων ύψους 130 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το τρένο του μέλλοντος ραχοκοκαλιά των ευρωπαϊκών μετακινήσεων
«Ο σιδηρόδρομος θα γίνει τα επόμενα χρόνια η ραχοκοκαλιά των μετακινήσεων στην Ευρώπη», είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Alstom, κ. Ανρί Πουπάρ-Λαφάρζ, κατά τη διάρκεια του πρόσφατου webinar, αποδίδοντας μάλιστα στο υδρογόνο ρόλο-κλειδί στη πορεία προς την απανθρακοποίηση των μετακινήσεων.
Περίπου οι μισές σιδηροδρομικές γραμμές στην Ευρώπη δεν είναι ηλεκτροδοτούμενες. Ως αποτέλεσμα, στις υπόλοιπες η κίνηση των τρένων γίνεται με diesel. Το κόστος της μετατροπής μιας γραμμής σε ηλεκτροκίνητη είναι αρκετά υψηλό, φτάνοντας το 1-3 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο, γεγονός που κάνει την ηλεκτροκίνηση ασύμφορη όταν μια γραμμή δεν έχει υψηλή επιβατική κίνηση. Για τον λόγο αυτό, τα τρένα υδρογόνου θεωρούνται ιδανικά σε τοπικές γραμμές.
Χαρακτηριστικό της στροφής προς τα εναλλακτικά καύσιμα είναι το γεγονός ότι η Γερμανία, που έχει πάνω από 38.300 χλμ. σιδηροδρομικού δικτύου -το μεγαλύτερο στην Ευρώπη-, εκ των οποίων το 40% περίπου δεν έχει ηλεκτροκίνηση, χρηματοδότησε με 8 εκατ. ευρώ την ανάπτυξη του CoradiaiLint. Πρόκειται για ένα υδρογονοκίνητο τρένο μηδενικών εκπομπών, με αυτονομία 1.000 χλμ. και ανώτατη ταχύτητα τα 140 χλμ./ώρα.
Η πρεμιέρα για το νέο CoradiaiLintθα γίνει σε τοπικά δρομολόγια έξω από το Αμβούργο, ξεκινώντας τον Μάρτιο του 2022 και ως τον Ιούνιου του ίδιου έτους, εκτιμάται ότι και τα 14 τρένα, που έχουν παραχθεί στο εργοστάσιο του Σαλτσγκίτερ, εντός δηλαδή του κρατιδίου της Κάτω Σαξονίας, θα είναι επισήμως στη διάθεση του επιβατικού κοινού.
Ακόμη, 27 τρένα υδρογόνου θα μπουν σε εμπορική λειτουργία στην περιοχή της Φρανκφούρτης ως το 2023, στη Γαλλία 12 dual-modeτρένα, με ηλεκτροκίνηση και υδρογόνο, έχουν βγάλει εισιτήριο για το 2025, ενώ και η Ιταλία προχώρησε πρόσφατα σε παραγγελία 6 τρένων με κυψέλες υδρογόνου με optionγια ακόμη 8.
Επίσης, από την 1ηΜαΐου το CoradiaiLint ήδη δοκιμάζεται και σε διαφορετικές καιρικές και γεωμορφολογικές συνθήκες στην περιοχή της Βάδης-Βυρτεμβέργης.
Συγχρόνως, το αντίπαλον δέος της Alstom, η Siemens, σε συνεργασία με τη γερμανική εταιρεία σιδηροδρόμων Deutsche Bahn, αναπτύσσει επίσης αμαξοστοιχίες που κινούνται με κυψέλες υδρογόνου. Το πρωτότυπο θα βασιστεί στο μοντέλο Mireo Plus της Siemens, το οποίο θα εξοπλιστεί με κυψέλες καυσίμου που θα τροφοδοτούν με ηλεκτρική ενέργεια μια μεγάλη μπαταρία. Οι δοκιμές εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν από το 2024.
Latest News
Σκύρος: Πρόταση για τη ναυπήγηση πλοίου με μειωμένες εκπομπές άνθρακα
Έτοιμη για την «πράσινη» ακτοπλοΐα δηλώνει η Σκύρος
Πώς το σύστημα δικαιωμάτων άνθρακα πλήττει τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες
Με τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων που απαλλάσσονται από τέλη και τα δωρεάν δικαιώματα που δίνονται στους αερομεταφορείς, μεγάλο μέρος των πτήσεων δεν καλύπτεται από το σύστημα
Οι μισές μεγάλες κινεζικές πόλεις... βυθίζονται - Πάνω από 1 δισ. καταστροφές
Στον επόμενο αιώνα, σχεδόν το ένα τέταρτο της παράκτιας γης θα μπορούσε να είναι χαμηλότερο από το επίπεδο της θάλασσας
«Βροχή» υποβολής φακέλων στον ΔΕΔΔΗΕ για «Φωτοβολταϊκά στη στέγη»
Το «ξαφνικό τέλος» του προγράμματος και του net-metering «φράκαρε» την πλατφόρμα. Ποιοι πρέπει να περάσουν στο νέο μοντέλο του net-billing
«Amazonia bond»: Το ομόλογο του Αμαζονίου και οι προκλήσεις για τη Λ. Αμερική
Πού κολλάνε μέχρι στιγμής οι διαπραγματεύσεις
Γιατί προσέλαβαν πρώην CEO της Shell ως σύμβουλο πράσινων επενδύσεων
Ο Μπεν βαν Μπέρντεν ηγήθηκε της ώθησης της Shell στα βιοκαύσιμα, το υδρογόνο και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Φωτοβολταϊκά συστήματα από τη ΔΕΗ σε 12 ή 24 άτοκες δόσεις
Η ΔΕΗ αναλαμβάνει από την αρχή μέχρι το τέλος τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση του καταλληλότερου εξοπλισμού
Έκκληση Μυτιληναίου για την αυτάρκεια πρώτων υλών στην Ευρώπη
Ο πρόεδρος και CEO της Mytilineos προσθέτει ότι «η Ευρώπη πρέπει επειγόντως να επαναφέρει την παραγωγική δραστηριότητά της στα προ κρίσης επίπεδα»
ΟΤΕ: Πώς θα έρθει η βιώσιμη ανάπτυξη
H ημερίδα διοργανώθηκε από το Executive MBA του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με τον Όμιλο ΟΤΕ και τη Nestle, στις εγκαταστάσεις της OTE Academy
Πώς η κλιματική αλλαγή μας οδηγεί στην φτώχεια
Ο κόσμος οδεύει προς αύξηση σχεδόν 3 βαθμών της υπερθέρμανσης του πλανήτη, σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη