Η Ελλάδα εξήγαγε το 2020 προς τη Μ. Βρετανία, την πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, προϊόντα συνολικής αξίας 947,9 εκατ. λιρών, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο με θέμα τις προοπτικές εισόδου των ελληνικών τροφίμων και ποτών στην αγορά του Ην. Βασιλείου κατά τη μετά-Brexit εποχή.

Από αυτά τα 362,8 εκατ. λίρες αντιστοιχούν σε τρόφιμα και αγροτικά προϊόντα, ορισμένα από τα οποία φιγουράρουν μεταξύ των πρώτων θέσεων την κατάταξη με τα πλέον εξαγώγιμα είδη προς τη Μ. Βρετανίας, με κυρίαρχη τη ναυαρχίδα των ελληνικών εξαγωγών ειδών διατροφής, τη φέτα.

Όπως, προκύπτει μάλιστα, από τα στοιχεία που συνέλεξε το γραφείο ΟΕΥ συνολικά οι εξαγωγές τροφίμων της Ελλάδας προς τη Μ. Βρετανία αυξήθηκαν τον χρόνο της πανδημίας κατά 9,5% . Η συντριπτική πλειοψηφία των επιμέρους κατηγοριών κατέγραψε αύξηση εξαγωγών σε αξία. Στο σύνολο των 15 κατηγοριών οι 10 ενισχύθηκαν, με εντυπωσιακότερη τα παρασκευασμένα ροδάκινα (61,3%), τα φρέσκα ακτινίδια (60,2%), τα παρασκευάσματα φρούτων (49,1%), τις πίτσες-πίτες (31%), το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο (30%).

Οι τάσεις της λιανικής μέσα στην πανδημία

Σύμφωνα με την έρευνα, οι καταναλωτές άλλαξαν μια σειρά από συνήθειες όσον αφορά τόσο τον τρόπο που πραγματοποιούν αγορές, όσο και τις προτεραιότητές τους κατά την αξιολόγηση των προϊόντων που επιλέγουν. Μπροστά στις νέες συνθήκες προσαρμόστηκαν και οι αλυσίδες και τα μεμονωμένα καταστήματα λιανικής, με πιο χαρακτηριστική τη μεγάλη αύξηση των παραδόσεων απευθείας στον καταναλωτή.

Επιγραμματικά, οι αλλαγές που συντελέστηκαν μέσα στον προηγούμενο χρόνο συνοψίζονται στα εξής:

  •       Οι καταναλωτές ψωνίζουν περισσότερο από το σπίτι (online).
  •       Μεγάλη αύξηση πωλήσεων τυποποιημένων με διάρκεια ζωής τροφίμων.
  •       Οι καταναλωτές αγόραζαν προϊόντα που εμπιστεύονταν, ήταν εδραιωμένα στην αγορά.
  •       Οι εδραιωμένες εταιρείες περιέκοπταν τα έξοδα marketing αλλά για τις νέες ήταν πρόκληση διότι θα μπορούσε να έχει απόδοση.
  •        Μετά την μεγάλη περικοπή τους, οι προσφορές επανέρχονται ανασχεδιασμένες λαμβάνοντας υπόψιν όμως και την πτώση του εισοδήματος (Tesco – ενδυνάμωση loyalty card program).
  •        Μεγάλη αύξηση παραδόσεων απ’ ευθείας στον καταναλωτή – B2C, συνεργασιών με εταιρείες online delivery, εφαρμογών hashtags.
  •       Μέχρι την πανδημία οι καταναλωτές αγόραζαν παρορμητικά, δηλαδή στη βάση της αναζήτησης νέων εμπειριών και μεγάλης ποικιλίας που σημαίνει ότι το μεγαλύτερο μέρος των αποφάσεων ελαμβάνετο μέσα στο κατάστημα.
  •       Με την πανδημία οι καταναλωτές ψωνίζουν με βάση λίστα από το σπίτι στο μέτρο που δεν θέλουν να παραμένουν για πολύ στο κατάστημα. Λιγότερες επισκέψεις- μεγαλύτερο καλάθι.
  •       Οι καταναλωτές αφιέρωσαν περισσότερο χρόνο στο σπίτι και στη μαγειρική.
  •       Περισσότερη προβολή και διαφήμιση σε ψηφιακά μέσα (Digital Advertising).
  •       Αυξήθηκε η επισκεψιμότητα στα τοπικά και τα καταστήματα ευκαιρίας.

Οι τάσεις αυτές, τονίζουν οι συντάκτες της έρευνας, θα παραμείνουν για ικανό διάστημα στο μέτρο που οι καταναλωτές δίνουν ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στην υγεία τους.

Τα ελληνικά προϊόντα με τις καλύτερες προοπτικές

Tα πρώτα ταχύτερα αναπτυσσόμενα τρόφιμα στο Η.Β., στη λιανική, το 2020 ήταν μπύρα τύπου Lager (στο σύνολο, οι παραγωγοί μπύρας είχαν απώλειες λόγω της κατάρρευσης της μαζικής εστίασης), το επιτραπέζιο κρασί, τα αλκοολούχα, το κρέας (βοδινό, λουκάνικα, κοτόπουλο, μπέικον), τα εναλλακτικά γαλακτοκομικών, τα νωπά – κυρίως ντομάτες, πιπεριές, μανιτάρια– , τυριά και μηλίτης.

Με τη μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση αναδεικνύονται: καλλυντικά, εμφυαλωμένο νερό, κατεψυγμένα έτοιμα γεύματα, χυμοί, τσίχλες, αποσμητικά, οι μπάρες δημητριακών ως σνακ «για τον δρόμο», τα ζαχαρώδη.

Υπό το πρίσμα των εξελίξεων στη βρετανική αγορά και των τάσεων που διαμορφώνονται όσον αφορά τις επιλογές των καταναλωτών, εκτιμάται ότι τα ελληνικά προϊόντα με αυξημένες προοπτικές και λόγω υγειονομικής κρίσης τα οποία έχουν ακόμα καλύτερες προοπτικές στη βρετανική αγορά είναι:

·        Αλεύρι, ρύζι, όσπρια, ζυμαρικά, ελαιόλαδο, οι πωλήσεις των οποίων αυξήθηκαν το 2020 κατά 32,4% σε αξία και κατά 32,7% σε ποσότητα σύμφωνα με έρευνα της Nielsen, λόγω της τάσης για στροφή προς τρόφιμα που θωρακίζουν το ανοσοποιητικό και της μεγάλης αύξησης της παρασκευής φαγητού στο σπίτι.

·        Αλείμματα – οι πωλήσεις μελιού και μαρμελάδας αυξήθηκε κατά 20% πέρσι (πηγή: Kantar), παρασκευάσματα διατροφής, διατηρημένα σε κονσέρβα ή με φυσική ζύμωση, φρέσκα, τυριά.

·        Κρασιά – αύξηση πωλήσεων στη λιανική, στα super markets, ηλεκτρονικών παραγγελιών και απευθείας πωλήσεων (Β2C) (Spiritrade.com για αλκοολούχα – B2B πλατφόρμα για brand owners, distributors and traders).

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
ΔΕΗ – Mytilineos: Έκλεισε η συμφωνία για τη σύμβαση ρεύματος στο Αλουμίνιον της Ελλάδας
Ενέργεια |

Έκλεισε η συμφωνία ΔΕΗ – Mytilineos για τη σύμβαση ρεύματος στο Αλουμίνιον της Ελλάδας

Η τελευταία σύμβαση με τη ΔΕΗ έως το 2023, όπως ανακοίνωσε ο CEO Ευάγγελος Μυτιληναίος στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση των μετόχων - Συμφωνία – μαμούθ 1,5 δισ. δολ με την Glencore - Προβλέψεις για διπλασιασμό κερδών το 2022

Νέος κώδικας κριτηρίων για μέλη ΔΣ ευρωπαϊκών τραπεζών
Διεθνή |

ΕΚΤ: Αυστηρότερα κριτήρια για τα μέλη ΔΣ των τραπεζών

Αυστηρότερα κριτήρια στην αξιολόγηση των μελών διοικητικών συμβουλίων στις τράπεζες επιδιώκει να θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και καλεί τις ευρωπαϊκές τράπεζες να επαναξιολογήσουν την καταλληλότητα των μελών των διοικητικών τους συμβουλίων.

Δανειακή σύμβαση Τράπεζας Καρδίτσας με CEB για στήριξη της απασχόλησης στην Ελλάδα
Επιχειρήσεις |

Δανειακή σύμβαση Τράπεζας Καρδίτσας με CEB για στήριξη της απασχόλησης στην Ελλάδα

Πολύ μικρές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων νεοφυών (start-ups), γυναικών επιχειρηματιών, μικροϊδιοκτητών, συνεργατικών και κοινωνικών επιχειρήσεων, θα επωφεληθούν από την ενισχυμένη πρόσβαση σε χρηματοδότηση