Η Ελλάδα εξήγαγε το 2020 προς τη Μ. Βρετανία, την πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, προϊόντα συνολικής αξίας 947,9 εκατ. λιρών, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο με θέμα τις προοπτικές εισόδου των ελληνικών τροφίμων και ποτών στην αγορά του Ην. Βασιλείου κατά τη μετά-Brexit εποχή.
Από αυτά τα 362,8 εκατ. λίρες αντιστοιχούν σε τρόφιμα και αγροτικά προϊόντα, ορισμένα από τα οποία φιγουράρουν μεταξύ των πρώτων θέσεων την κατάταξη με τα πλέον εξαγώγιμα είδη προς τη Μ. Βρετανίας, με κυρίαρχη τη ναυαρχίδα των ελληνικών εξαγωγών ειδών διατροφής, τη φέτα.
Όπως, προκύπτει μάλιστα, από τα στοιχεία που συνέλεξε το γραφείο ΟΕΥ συνολικά οι εξαγωγές τροφίμων της Ελλάδας προς τη Μ. Βρετανία αυξήθηκαν τον χρόνο της πανδημίας κατά 9,5% . Η συντριπτική πλειοψηφία των επιμέρους κατηγοριών κατέγραψε αύξηση εξαγωγών σε αξία. Στο σύνολο των 15 κατηγοριών οι 10 ενισχύθηκαν, με εντυπωσιακότερη τα παρασκευασμένα ροδάκινα (61,3%), τα φρέσκα ακτινίδια (60,2%), τα παρασκευάσματα φρούτων (49,1%), τις πίτσες-πίτες (31%), το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο (30%).
Οι τάσεις της λιανικής μέσα στην πανδημία
Σύμφωνα με την έρευνα, οι καταναλωτές άλλαξαν μια σειρά από συνήθειες όσον αφορά τόσο τον τρόπο που πραγματοποιούν αγορές, όσο και τις προτεραιότητές τους κατά την αξιολόγηση των προϊόντων που επιλέγουν. Μπροστά στις νέες συνθήκες προσαρμόστηκαν και οι αλυσίδες και τα μεμονωμένα καταστήματα λιανικής, με πιο χαρακτηριστική τη μεγάλη αύξηση των παραδόσεων απευθείας στον καταναλωτή.
Επιγραμματικά, οι αλλαγές που συντελέστηκαν μέσα στον προηγούμενο χρόνο συνοψίζονται στα εξής:
- Οι καταναλωτές ψωνίζουν περισσότερο από το σπίτι (online).
- Μεγάλη αύξηση πωλήσεων τυποποιημένων με διάρκεια ζωής τροφίμων.
- Οι καταναλωτές αγόραζαν προϊόντα που εμπιστεύονταν, ήταν εδραιωμένα στην αγορά.
- Οι εδραιωμένες εταιρείες περιέκοπταν τα έξοδα marketing αλλά για τις νέες ήταν πρόκληση διότι θα μπορούσε να έχει απόδοση.
- Μετά την μεγάλη περικοπή τους, οι προσφορές επανέρχονται ανασχεδιασμένες λαμβάνοντας υπόψιν όμως και την πτώση του εισοδήματος (Tesco – ενδυνάμωση loyalty card program).
- Μεγάλη αύξηση παραδόσεων απ’ ευθείας στον καταναλωτή – B2C, συνεργασιών με εταιρείες online delivery, εφαρμογών hashtags.
- Μέχρι την πανδημία οι καταναλωτές αγόραζαν παρορμητικά, δηλαδή στη βάση της αναζήτησης νέων εμπειριών και μεγάλης ποικιλίας που σημαίνει ότι το μεγαλύτερο μέρος των αποφάσεων ελαμβάνετο μέσα στο κατάστημα.
- Με την πανδημία οι καταναλωτές ψωνίζουν με βάση λίστα από το σπίτι στο μέτρο που δεν θέλουν να παραμένουν για πολύ στο κατάστημα. Λιγότερες επισκέψεις- μεγαλύτερο καλάθι.
- Οι καταναλωτές αφιέρωσαν περισσότερο χρόνο στο σπίτι και στη μαγειρική.
- Περισσότερη προβολή και διαφήμιση σε ψηφιακά μέσα (Digital Advertising).
- Αυξήθηκε η επισκεψιμότητα στα τοπικά και τα καταστήματα ευκαιρίας.
Οι τάσεις αυτές, τονίζουν οι συντάκτες της έρευνας, θα παραμείνουν για ικανό διάστημα στο μέτρο που οι καταναλωτές δίνουν ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στην υγεία τους.
Τα ελληνικά προϊόντα με τις καλύτερες προοπτικές
Tα πρώτα ταχύτερα αναπτυσσόμενα τρόφιμα στο Η.Β., στη λιανική, το 2020 ήταν μπύρα τύπου Lager (στο σύνολο, οι παραγωγοί μπύρας είχαν απώλειες λόγω της κατάρρευσης της μαζικής εστίασης), το επιτραπέζιο κρασί, τα αλκοολούχα, το κρέας (βοδινό, λουκάνικα, κοτόπουλο, μπέικον), τα εναλλακτικά γαλακτοκομικών, τα νωπά – κυρίως ντομάτες, πιπεριές, μανιτάρια– , τυριά και μηλίτης.
Με τη μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση αναδεικνύονται: καλλυντικά, εμφυαλωμένο νερό, κατεψυγμένα έτοιμα γεύματα, χυμοί, τσίχλες, αποσμητικά, οι μπάρες δημητριακών ως σνακ «για τον δρόμο», τα ζαχαρώδη.
Υπό το πρίσμα των εξελίξεων στη βρετανική αγορά και των τάσεων που διαμορφώνονται όσον αφορά τις επιλογές των καταναλωτών, εκτιμάται ότι τα ελληνικά προϊόντα με αυξημένες προοπτικές και λόγω υγειονομικής κρίσης τα οποία έχουν ακόμα καλύτερες προοπτικές στη βρετανική αγορά είναι:
· Αλεύρι, ρύζι, όσπρια, ζυμαρικά, ελαιόλαδο, οι πωλήσεις των οποίων αυξήθηκαν το 2020 κατά 32,4% σε αξία και κατά 32,7% σε ποσότητα σύμφωνα με έρευνα της Nielsen, λόγω της τάσης για στροφή προς τρόφιμα που θωρακίζουν το ανοσοποιητικό και της μεγάλης αύξησης της παρασκευής φαγητού στο σπίτι.
· Αλείμματα – οι πωλήσεις μελιού και μαρμελάδας αυξήθηκε κατά 20% πέρσι (πηγή: Kantar), παρασκευάσματα διατροφής, διατηρημένα σε κονσέρβα ή με φυσική ζύμωση, φρέσκα, τυριά.
· Κρασιά – αύξηση πωλήσεων στη λιανική, στα super markets, ηλεκτρονικών παραγγελιών και απευθείας πωλήσεων (Β2C) (Spiritrade.com για αλκοολούχα – B2B πλατφόρμα για brand owners, distributors and traders).
Latest News
Η πλειοψηφία των startups δεν μακροημερεύει - Η ωμή αλήθεια είναι ότι κανείς δεν νοιάζεται
Γιατί αποτυγχάνουν τόσες πολλές startups; Φυσικά, δεν υπάρχει μόνο ένας λόγος
Cenergy Holdings: Η Σωληνουργεία Κορίνθου αναλαμβάνει σημαντικά έργα στη Βόρεια Θάλασσα.
Τα έργα, Bestla στη Νορβηγία και Bittern στο Ηνωμένο Βασίλειο, εδραιώνουν περαιτέρω την ισχυρή γεωγραφική παρουσία της εταιρείας
Ο Πύργος Πειραιά λαμβάνει πιστοποίηση LEED Platinum - Ο πρώτος πράσινος ουρανοξύστης στην Ελλάδα
Ο Πύργος Πειραιά υπερβαίνει κατά τρεις βαθμίδες τις ενεργειακές απαιτήσεις της ελληνικής νομοθεσίας για υφιστάμενα κτήρια και κατατάσσεται στην κατηγορία A+, σύμφωνα με το πρότυπο ΚΕΝΑΚ
Συνάντηση της προέδρου του ΣΒΕ με τον Επιτρόπο Απόστολο Τζιτζικώστα
Συζητήθηκε η ανάγκη εκσυγχρονισμού των μεταφορικών υποδομών στην Ελλάδα, με την πρόεδρο του ΣΒΕ να επισημαίνει ειδικά την υστέρηση στην περιφέρεια
Νέος ρόλος για την Unilever Ελλάδος: Αναλαμβάνει την ευθύνη 14 αγορών
Τη θέση Γενικού Διευθυντή στο νέο Business Unit, με ευθύνη για 14 αγορές, θα αναλάβει ο Γιώργος Τζαβάρας
Χατζηδάκης: Μειώνονται οι τραπεζικές προμήθειες - Πότε θα γίνουν οι ανακοινώσεις
Από το 2025 οι τραπεζικές προμήθειες θα είναι αρκετά χαμηλότερες, με τις παρεμβάσεις που δρομολογεί κυβέρνηση, λέει ο Χατζηδάκης
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Κρίστιαν Χατζημηνάς (ΕΕΝΕ): Επιτακτική ανάγκη η χώρα να εκμεταλλευθεί τα εύρωστα δημοσιοοικονομικά της
Θα πρέπει να εκμεταλλευθεί και τους ευρωπαϊκούς πόρους, δήλωσε ο Κρίστιαν Χατζημηνάς, πρόεδρος της ΕΕΝΕ
Placement στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Σε διεθνείς επενδυτές και Περιστέρη το 2,53%
Το Latsco Family Office διέθεσε μετοχές σε διεθνείς επενδυτές, στον Γιώργο Περιστέρη και άλλα στελέχη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή
Τιμή στόχο στα 27 ευρώ ανά μετοχή για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από την Παντελάκης Χρηματιστηριακή
Περιθώριο ανόδου 50% βλέπει για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η Παντελάκης Χρηματιστηριακή, συστήνει Overweight - Επανεκκίνηση κάλυψης