Οι επιπτώσεις της πανδημίας Covid 19 στη ναυλαγορά των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού (dirty tanker market) είναι ακόμη παρούσα καθώς οι ναύλοι εξακολουθούν να υποχωρούν και τον  Μάϊο. Από την άλλη πλευρά καλύτερη είναι η εικόνα των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς προϊόντων αργού (clean tanker) καθώς η κατανάλωση ντίζελ αυξάνεται όσο προχωρούν τα προγράμματα εμβολιασμού, σύμφωνα με όσα αναφέρει ανάλυση της VesselsValue.

Μετά από μια μικρή ανάκαμψη προς το τέλος του προηγούμενου Μαρτίου οι ναύλοι στα VLCC., έπεσαν και πάλι στις  αρχές Μάϊου κάτω από τα όρια κάλυψης του λειτουργικού κόστους, των πλοίων καταγράφοντας μία μείωση 100% από έτος σε έτος. Ανάλογα με τους ναύλους και η ζήτηση για δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού δείχνει  ελάχιστα σημάδια ανάκαμψης.

Νωρίτερα το 2020, αν και μειωμένη η ζήτηση πετρελαίου λόγω στην Covid19 η αγορά υποστηρίζονταν από την χρήση πολλών δεξαμενοπλοίων ως πλωτών αποθηκών καθώς η διύλιση περιορίστηκε και η αποθήκευση σε στεριανές εγκαταστάσεις έφτασε στα όρια της. Ωστόσο στη συνέχεια η ζήτηση πλοίων μεταφοράς σημείωσε ραγδαία πτώση μεταξύ Μαΐου και Οκτωβρίου το 2020 καθώς τα μίλια μεταφερόμενου φορτίου μειώθηκαν σε επίπεδα που είχαν να παρουσιασθούν από το 2016. Έξι μήνες μετά, τα πράγματα δεν βελτιώθηκαν.

Κατά το τρέχον έτος τα μίλια μεταφερόμενου φορτίου (cargo miles) των δεξαμενοπλοίων παραμένουν σταθερά στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου 2021 για να καταγράψουν στη συνέχεια νέα πτώση στα μέσα Απριλίου στα 30,68 DWT bn-NM, ήτοι 9% χαμηλότερα από τον Απρίλιο του 2020 όταν όμως το 10% του στόλου dirty tankers αξιοποιούνταν ως πλωτές αποθήκες.

Επίσης συγκρινόμενη η ζήτηση για μίλια φορτίου με την αύξηση του στόλου φαίνεται ότι από τον Ιούνιο του 2020, η αύξηση των μιλίων φορτίου ήταν αρνητική, με τη σχετικά σταθερή αύξηση του στόλου να ξεπερνά τη ζήτηση τους τελευταίους 11 μήνες.

Το χαμηλότερο σημείο αναφορικά με τα μίλια μεταφερόμενου φορτίου καταγράφηκε τον Οκτώβριο του 2020 που ήταν 12,5% χαμηλότερα σε σύγκριση με τα  προ πανδημίας επίπεδα του Οκτώβριου του 2019.

Αυξημένη προσφορά

Παρά τις αυξημένες διαλύσεις δεξαμενοπλοίων η ασθενής ζήτηση μιλίων φορτίου σε συνδυασμό με ένα πλούσιο  βιβλίο παραγγελιών VLCC αναμένεται να παρατείνει την ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης για όλο το 2021, καθώς η υπερπροσφορά διαθέσιμων πλοίων συνεχίζεται.

Αναφορικά με την ζήτηση πετρελαίου εξακολουθεί να εμφανίζεται ισχυρότερη από τις περιοχές της Ανατολικής Ασίας και κυρίως την Κίνα που είναι ο κύριος καταναλωτής. Η ζήτηση δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού στη Νοτιοανατολική Ασία αυξήθηκε τους πρώτους τρεις μήνες του τρέχοντος  στη συνέχεια καταγράφηκε πτώση κατά 34% μέχρι τον Μάϊο.

Παραμένουν οι ελπίδες για αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης αργού ωστόσο η αυτή υπονομεύεται από την επανεμφάνισή της πανδημίας, όπως συμβαίνει με την περίπτωση της Ινδίας που είναι η τρίτη εισαγωγέας αργού στον κόσμο.

Είναι ενδεικτικό ότι τα cargo miles στην Ινδία αυξήθηκαν κατά 81% από τα τέλη Νοεμβρίου έως τα μέσα Δεκεμβρίου 2020, λόγω υποχώρησης της πανδημίας. Στη συνέχεια όμως και μέχρι τον Μάιο του 2021 τα cargo miles  μειώθηκαν και πάλι κατά 20%, καθώς η πανδημία επανεμφανίσθηκε.

Άνοδος ναύλων στα clean tanker

Από την άλλη πλευρά στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού (clean tankers) τα δεδομένα παγκόσμιας ζήτησης, σε συνδυασμό με τα δεδομένα κερδών, δείχνουν μια ελαφρώς πιο θετική εικόνα για τους τελευταίους μήνες. Οι ναύλοι στα MR αυξήθηκαν ραγδαία στις αρχές Μαΐου του τρέχοντος έτους, φτάνοντας τα 20.000 δολ  την ημέρα, 30% χαμηλότεροι  από τους ναύλους  του Μαΐου 2020, αλλά 400% υψηλότεροι από τα κέρδη στα τέλη Απριλίου του τρέχοντος έτους.

Τα στοιχεία δείχνουν  πως η ζήτηση cargo miles ανέκαμψε  ικανοποιητικά τον τον Μάρτιο μετά την ετήσια χαλάρωση τον Φεβρουάριο, φθάνοντας τα 376 bn MT NM .  Φαίνεται ότι η ζήτηση clean tanker  δείχνει μια μέτρια ανάκαμψη, ενώ  τον Απρίλιο, τα cargo miles μειώθηκαν μόλις 0,5% σε σύγκριση με τον Μάρτιο. Επιπλέον οι εξαγωγές από την Κίνα  αυξάνονται σταθερά από τον Ιανουάριο του 2021, καθώς τα διυλιστήρια αυξάνουν την παραγωγή.

Ταυτόχρονα με τη βελτίωση της ζήτησης, βελτιώνεται σταθερά και η μέση ταχύτητα φόρτωσης των clean tanker από τον Δεκέμβριο του 2020 κατά 3% μέχρι και τον Μάϊο του 2021.

Παρά το γεγονός ότι τα αεροπορικά ταξίδια εξακολουθούν να είναι ελάχιστα η άρση των lockdown , σημαίνει άνοδο της κατανάλωσης σε πετρέλαιο και  ντίζελ.

Η ζήτηση cargo miles στη Βορειοδυτική Ευρώπη είναι ένα καλό παράδειγμα, καθώς παραμένει σχετικά σταθερή από το τέλος του περασμένου έτους όταν ξεκίνησαν τα προγράμματα εμβολιασμού. Καθώς η ζήτηση πλοίων δείχνει να ανακάμπτει, τα πλοία αρχίζουν να κινούνται γρηγορότερα, ξεπερνώντας τώρα τις ταχύτητες που παρατηρήθηκαν στα τέλη του 2019, γεγονός που αποτελεί άλλο ένα στοιχείο ότι οι ναυλώσεις πλοίων αυξάνονται.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα