Μια ακόμη δύσκολη χρονιά είναι το 2021 για το αεροδρόμιο της Αθήνας, που ακολουθώντας την τύχη του αεροπορικού κλάδου λόγω της πανδημίας, είδε τα μεγέθη του να συρρικνώνονται το 2020 σε πρωτοφανή επίπεδα. Η Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) κατέγραψε ζημιές προ φόρων 54,24 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 224,9 εκατ. το 2019, ενώ έχασε και 17,5 εκατ. επιβάτες. Η πρόβλεψη για συνολικά 11,5 εκατ. επιβάτες το 2021, βάσει των ενδείξεων των πρώτων μηνών του έτους να θεωρείται ακόμα και αισιόδοξη. Καθοριστικοί παράγοντες θεωρούνται η εξέλιξη των επιδημιολογικών δεδομένων, ο εμβολιασμός και η απόδοση του ψηφιακού πιστοποιητικού COVID-19.

Η πρωτοφανής καθήλωση του αεροπορικού κλάδου, έφερε σημαντικές απώλειες στην εταιρεία του αεροδρομίου της Αθήνας. Τα λειτουργικά έσοδα μειώθηκαν κατά́ 63,25%, φτάνοντας στα 186,2 εκατ. ευρώ έναντι 506,7 εκατ. το 2019, αν και η εταιρεία προχώρησε πολύ γρήγορα σε μέτρα για τη μείωση των λειτουργικών της δαπανών. Τα συνολικά κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) το 2020 μειώθηκαν κατά́ 81,33%, που αντιστοιχεί σε απώλεια 273,7 εκατ. ευρώ. Ως συνέπεια, κατέγραψε ζημιές προ φόρων ύψους 54,2 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, όπως σημειώνεται στις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας για το 2020, χάρη στα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας που ελήφθησαν, η εταιρεία εμφάνισε υγιή ταμειακή ρευστότητα στο τέλος του 2020 της τάξεως των 356,3 εκατ. ευρώ, η οποία και επέτρεψε την εκπλήρωση των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεών της. Στα μέτρα αυτά συμπεριλαμβάνονται η αναβολή των πληρωμών κεφαλαίου δανείων εντός του 2020, η ανάληψη νέου δανείου 140 εκατ. ευρώ, η αναβολή του μεγαλύτερου μέρους του προγράμματος επενδύσεων, η αναβολή της πληρωμής της Αμοιβής Χορήγησης Δικαιωμάτων εντός του 2020.

Σύμφωνα με όσα παρατίθενται στις οικονομικές καταστάσεις για το 2021, «η εταιρεία βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με το ελληνικό́ Δημόσιο σχετικά με αξιώσεις αποζημίωσης που βασίζονται σε νομικούς και συμβατικούς λόγους, για τις ζημίες που προκλήθηκαν το 2020 ως αποτέλεσμα των επιβαλλομένων περιορισμών στις ταξιδιωτικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες. Η εταιρεία είναι αισιόδοξη ότι αυτό το ζήτημα θα επιλυθεί φιλικά́ και θα εγκριθεί από τις αρμόδιες εθνικές και κοινοτικές αρχές το 2021».

Κλειστά καταστήματα

Ιδιαίτερα έντονο αποτύπωμα είχε η συρρίκνωση της επιβατικής κίνησης στις εμπορικές δραστηριότητες του αεροδρομίου, που κατέγραψαν 66% μειωμένα έσοδα. Αυτά διαμορφώθηκαν σε μόλις 22,8 εκατ. ευρώ έναντι 68 εκατ. ευρώ το 2019. Αν και επλήγησαν συνολικά οι εμπορικές χρήσεις του αεροδρομίου, τη μεγαλύτερη βύθιση γνώρισαν οι πωλήσεις αφορολογήτων ειδών με πτώση 79% και οι υπηρεσίες Ανταλλαγής Συναλλάγματος με πτώση 78%, λόγω της μεγάλης μείωσης της διεθνούς κίνησης.

Ο αριθμός των ανοικτών καταστημάτων στο Κτήριο Κύριου Αεροσταθμού έπεσε ακόμα και στα μόλις 20 κατά τη διάρκεια των απόλυτων περιορισμών τον Απρίλιο του 2020. Στο τέλος της περσινής καλοκαιρινής περιόδου έφτασαν και τα 80, όταν συνολικά υπάρχουν 116 καταστήματα.

Σε ιστορικά χαμηλά η επιβατική κίνηση

Μετά από επιτυχημένη απόδοση σχεδόν 20 ετών, η επιβατική κίνηση στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» το 2020 ανήλθε σε μόλις 8,08 εκατ. επιβάτες, που είναι το χαμηλότερο που έχει καταγράψει ποτέ. Σε σχέση δε με το 2019, που ήταν και χρονιά ρεκόρ, η πτώση έφτασε στο 68,4%, που αντιστοιχεί σε απώλεια 17,5 εκατ. επιβατών. Η μεγαλύτερη μείωση, όπως παρατηρήθηκε συνολικά στην αεροπορική βιομηχανία, οι διεθνείς αφίξεις/αναχωρήσεις μειώθηκαν περισσότερο, και συγκεκριμένα κατά 71,6%, όταν στο εσωτερικό η μείωση ανήλθε σε 61,1%.

Ο δε αριθμός των πτήσεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας έπεσε κατά 50,2% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019, καθώς υποδέχθηκε μόλις112.400 πτήσεις. Η συνδεσιμότητα της πόλης, κατά το 2020, λαμβάνοντας υπόψη και την προ πανδημίας περίοδο, έφτασε τους 126 προορισμούς, έναντι 157 το 2019, σε 51 χώρες, οι οποίοι εξυπηρετήθηκαν από συνολικά 59 αεροπορικές εταιρείες, έναντι 66 το 2019.

Κράτησε δυναμική το aircargo χάρη στις ταχυμεταφορές

Όσον αφορά στο cargo, παρά τη μειωμένη χωρητικότητα μεταφοράς λόγω της πανδημίας, η εμπορευματική κίνηση επηρεάστηκε λιγότερο από την επιβατική. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία του έτους, αυτή ανήλθε σε περίπου 75.550 τόνους, μειωμένη κατά 19,6% σε σχέση με το 2019. Αυτό αποδίδεται, πέραν των έκτακτων εμπορευματικών πτήσεων για μεταφορά υγειονομικού υλικού, και στην αυξανόμενη απόδοση του κλάδου των ταχυμεταφορών (DHL, TNT/Fedex και UPS ).

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις