Το μεγάλο στοίχημα που καλούνται να φέρουν εις πέρας οι κυβερνήσεις ανά τον κόσμο και σαφώς η μεγάλη πρόκληση, είναι όταν έρχεται μια στιγμή που πρέπει να πείσουν για κάτι τους πολίτες τους, ποια μέσα μπορούν να χρησιμοποιούν. Το διακύβευμα αυτό αναδεικνύεται ιδιαίτερα στις μέρες της πανδημίες, με τους κρατούντες να πρέπει να πείσουν τον κόσμο να εμβολιαστεί και να τηρεί τα μέτρα.
Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η προσέγγιση που ακολούθησε η ομάδα που φέρει την ευθύνη για τους εμβολιασμούς στο Τζέρσεϊ, στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Harvard Business Review, προσέθεσε στη διεπιστημονική ομάδα των κλινικών ιατρών της μία ομάδα επιστημόνων που ασχολούνται με θέματα συμπεριφοράς. Η ομάδα αυτή χρησιμοποιούσε τις γνώσεις της, προκειμένου να πείσει τους πολίτες να αντιμετωπίσουν με τον αποτελεσματικότερο τρόπο το πρόβλημα του κορωνοϊού, δείχνοντας στους ιατρούς πώς να προσεγγίσουν με περισσότερο προσωπικό τρόπο τους πολίτες.
Επιλογή του κατάλληλου «αγγελιοφόρου»
Λαμβάνοντας υπόψιν ότι ο εγκέφαλός μας προσπαθεί με κάθε τρόπο να συνοψίζει τις πληροφορίες που δέχεται καθημερινά και να κραταέι από αυτές τα σημαντικότερα σημεία, θεώρησε ιδιαίτερα σημαντική την επιλογή του κατάλληλου «αγγελιοφόρου». Εκείνου, δηλαδή, που θα μεταφέρει την πληροφορία στους αποδέκτες.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι δίνουμε περισσότερη σημασία στα παιδιά παρά στους ενήλικές, καθώς η χροιά της φωνής τους μάς βγάζει μία ευπάθεια, τείνοντας, έτσι, να τα προσέχουμε περισσότερο, όταν μας μιλάνε. Επιπροσθέτως, σε εκστρατείες AIDS στην Αφρική, οι οποίες είχαν ως σκοπό να ενθαρρύνουν τις γυναίκες να χρησιμοποιούν προφύλαξη, έγινε σαφές ότι οι κομμώτριες, και όχι οι γιατροί, ήταν εκείνες που περνούσαν αποτελεσματικότερα το μήνυμα στις αποδέκτριες, καθώς τις έκαναν να καταλάβουν ότι «είναι και εκείνες μία από αυτές».
Η έρευνα δείχνει ότι υπάρχουν οκτώ χαρακτηριστικά αγγελιοφόρων που επηρεάζουν το ποια άτομα θα ακούσουμε πιο εύκολα: η κοινωνικοοικονομική τους θέση, οι ικανότητές τους, η κυριαρχία, η ελκυστικότητά, η ζεστασιά, η ευπάθεια, η αξιοπιστία και το χάρισμα, χαρακτηριστικά τα οποία εξαρτώνται από τις συνθήκες που επικρατούν και τις καταστάσεις που βιώνουμε. Όντας οπλισμένοι με τη γνώση αυτή, η κυβέρνηση του Τζέρσεϊ σχεδίασε την εκστρατεία εμβολιασμών της κατά του κορωνοϊού, επιτυγχάνοντας το ποσοστό του 93% στην κάλυψη εμβολίων.
Χρησιμοποίησε τη λέξη «γιατί»
Η καθηγήτρια ψυχολογίας του Harvard, Ellen Langer, αποδεικνύει την ικανότητα πειθούς που έχει η χρήση μίας λέξης όπως το «γιατί». Έχει παρατηρηθεί ότι η χρήση του «γιατί» είναι καθοριστικής σημασίας, ακόμη και εάν ο λόγος που ακολουθεί έπειτα είναι εντελώς ανούσιος. Ιδιαίτερα στις ημέρες μας, όπου οι περισσότερες πληροφορίες μεταδίδονται μέσα από μία οθόνη, η χρήση λέξεων όπως το «γιατί» κρίνεται υψίστης σημασίας, καθώς τραβάνε την προσοχή του αναγνώστη στον λόγο που ακολουθεί μετά το «γιατί». Ως εκ τούτου, στις εκστρατείες για τους εμβολιασμούς κατά του κορωνοϊού χρησιμοποιήθηκε πάντα αυτή η λέξη, την οποία ακολουθούσε ένας λόγος ο οποίος θεωρούταν μείζονος σημασίας όχι μόνο για τον ίδιο τον «αγγελιοφόρο» αλλά και το κοινό στο οποίο απευθυνόταν.
Δημιούργησε αίσθηση ιδιοκτησίας
Σύμφωνα με μία έρευνα το 2020 της καθηγήτριας στο Wharton School, Katy Milkman, η δημιουργία αίσθησης ιδιοκτησίας προδιαθέτει θετικά τους αποδέκτες του μηνύματος το οποίο μεταφέρεται. Συνεπώς, στην εκστρατεία για τον εμβολιασμό κατά του κορωνοϊού στο Τζέρσεϊ χρησιμοποιήθηκαν λέξεις όπως «το εμβόλιό σας» ή φράσεις όπως «το εμβόλιό σας σας περιμένει». Με τον τρόπο αυτό, δημιουργήθηκε στους αποδέκτες του μηνύματος η αίσθηση της ιδιοκτησίας και αυξήθηκε η ανταπόκρισή τους κατά 11%.
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στις εταιρείες. Όταν προσπαθούμε να πείσουμε για την αποτελεσματικότητα ενός νέου προγράμματος ή μίας νέας πρωτοβουλίας, θεωρείται περισσότερο αποτελεσματικό να αναφερθούμε στα θετικά που έχουν αυτά τα προγράμματα για αυτούς στους οποίους απευθυνόμαστε, παρά να αναφέρουμε στα γενικά πλεονεκτήματα του προγράμματος.
Αυτές οι τεχνικές, πέραν από τις εκστρατείες για τους εμβολιασμούς, θεωρούνται αποτελεσματικές και για οποιαδήποτε άλλη εταιρεία ή οργάνωση που θέλει να προδιαθέσει θετικά το κοινό της στις δράσεις της.
Latest News
Δωδεκάλογος αποστολής και πάζλ δράσεων του HR σε ένα σύγχρονο περιβάλλον εργασίας
Στον πυρήνα των ενεργειών και δράσεων του τομέα Ανθρώπινων Πόρων βρίσκεται ο άνθρωπος, η συμπεριφορά, η κατανόηση, η ώθηση και αξιοποίηση του υφιστάμενου δυναμικού του
Πόση αύξηση έδωσαν στους εργαζομένους οι επιχειρήσεις – Πόσοι πήραν bonus [έρευνα]
Στην Ετήσια Έρευνα της KPMG εξετάστηκαν επίσης αλλαγές που πραγματοποιούνται στα θέματα αποδοχών και παροχών στο πλαίσιο των προτεραιοτήτων ESG
Η λέξη που ποτέ δεν λέει ο ηγέτης
Ηγέτης είναι εκείνος που στηρίζει και εμπνέει την ομάδα του - Ένα χαρακτηριστικό του, είναι ότι ποτέ δε λέει μια συγκεκριμένη λέξη
Deloitte: Η εξέλιξη του οικοσυστήματος καινοτομίας στο ScaleUp Event 2024
Ανάμεσα στις θεματικές που διερευνήθηκαν ήταν οι «Διεθνείς Επενδύσεις Τώρα και στο Μέλλον», ενώ αναγνωρίστηκε ο ρόλος κλειδί του θεσμικού κεφαλαίου (institutional capital)
Γιατί σχεδόν οι μισοί εργαζόμενοι θα έλεγαν... όχι σε προαγωγή - Η νέα τάση στην εργασία
Τι αποκαλύπτει η ετήσια έκθεση Workmonitor της Randstad
Η Gen Z γυρνά την πλάτη στα πτυχία και ξεκινά τα μαστορέματα
Είναι νέοι, γεμάτοι όνειρα μα πάνω απ’ όλα όρεξη για δουλειά. Η γενιά Ζ δίνει μια νέα πνοή στις χειρωνακτικές εργασίες και δηλώνει χαρούμενη με αυτό
Έρχονται οι νέες TalentVisa και TechVisa
Ποιους αφορούν και ποιες είναι οι προϋποθέσεις
Αναζητάτε προσωπικό; Αυτά είναι τα βήματα για να προσλάβετε τους κατάλληλους
Πόσο σημαντικό είναι τελικά να προσλαμβάνονται οι σωστοί άνθρωποι στην κάθε θέση και το να αποφεύγουμε κατά το δυνατόν τις λάθος επιλογές;
Γιατί η τηλεργασία δεν πληρώνει
Μειώνονται οι καλά αμειβόμενες θέσεις εξ αποστάσεως εργασίας, σύμφωνα με έρευνα της αμερικανικής Ladders
«Πώς να βρω δουλειά» – Σύμβουλος ανθρώπινου δυναμικού δίνει χρήσιμες οδηγίες
Το 80% της επιτυχίας επηρεάζεται από το ποιοι είμαστε, πόσο το προσπαθούμε, αν το κάνουμε σωστά, αν πιστεύουμε σε εμάς, λέει σύμβουλος Ανθρώπινου Δυναμικού