Αποτελεί δημοφιλή τουριστικό προορισμό – όχι τυχαία, άλλωστε, το αποκαλούν «παγκόσμια πρωτεύουσα της κρουαζιέρας».

Μεγάλο εμπορικό, οικονομικό και επιχειρηματικό κέντρο, είναι από τις πλουσιότερες και πιο πολυτελείς πόλεις στις ΗΠΑ.

Είναι, επίσης, ίσως η πιο εκτεθειμένη μητροπολιτική περιοχή επί αμερικανικής επικράτειας στην διαρκή άνοδο της στάθμης της θάλασσας, που «καταπίνει» όλο και μεγαλύτερη έκταση από την ακτογραμμή.

«Στέκοντας» στις όχθες του Ατλαντικού, στη νοτιοανατολική Φλόριντα, το κοσμοπολίτικο Μαϊάμι βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι.

Αντιμέτωπο εδώ και χρόνια με τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, ετοιμάζεται τώρα για ένα ακόμη πιο ζεστό καλοκαίρι και, ταυτόχρονα, για την περίοδο των τροπικών καταιγίδων, που κάθε χρόνο τέτοια εποχή σαρώνουν την περιοχή, με ολοένα και μεγαλύτερη ένταση και συχνότητα.

Κάτοικοι και αρχές προετοιμάζονται για νέες καταστροφικές πλημμύρες, πέραν από αυτές που -λόγω παλιρροϊκών φαινομένων- πλήττουν την περιοχή ακόμη και τις ηλιόλουστες ημέρες, απειλώντας τον υδροφόρο ορίζοντα, το δίκτυο αποχέτευσης, ακόμη και τα θεμέλια κτιρίων.

Πολυεπίπεδα και διαρκώς επιδεινούμενα, τα περιβαλλοντικά προβλήματα στο Μαϊάμι χρήζουν πλέον όσο το δυνατόν πιο άμεσης λύσης.

Ήδη είναι σε διαβούλευση η αρχική φάση σχεδίου για την αντιμετώπιση των πλημμυρών, το οποίο εκπονεί το Σώμα Μηχανικού του αμερικανικού στρατού, κατόπιν εντολής της ομοσπονδιακής κυβέρνησης επί προεδρίας Τραμπ.

Κεντρική ιδέα του είναι η ανέγερση ενός αμφιλεγόμενου τείχους -από αυτά που άρεσαν πολύ στον Αμερικανό πρώην πρόεδρο- για την προστασία της ακτογραμμής.

Μοιραία, προκαλεί ποικίλες αντιδράσεις.

Αρκεί ένα τείχος;

Το υπό εξέταση σχέδιο προβλέπει την ανέγερση κατασκευής, ύψους 6 μέτρων και μήκους περίπου 10 χιλιομέτρων, που κατά κύριο λόγο θα χωρίζει τις κατοικημένες περιοχές από την παραλία.

Εξαίρεση θα αποτελεί το τελευταίο 1,5 χλμ του τείχους, στο ύψος του οικονομικού κέντρου του Μαϊάμι, στο Μπρίκελ, όπου τα θεμέλια της κατασκευής θα είναι μέσα στη θάλασσα.

Αρχικού προϋπολογισμού 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το σχέδιο αναμένεται να οριστικοποιηθεί έως το φθινόπωρο.

Προβλέπεται κάλυψη του κόστους κατά 65% από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση και κατά 35% από τοπικά κονδύλια, με συγχρηματοδότηση και από τον ιδιωτικό τομέα.

Για την υλοποίησή του θα απαιτηθεί τουλάχιστον μία πενταετία.

Κατά τον επικεφαλής της σχετικής μελέτης, μπορεί να γίνουν παρεμβάσεις, ώστε η κατασκευή «να μην θυμίζει και τόσο πολύ τείχος».

Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, η πρόταση προκαλεί ήδη έντονες αντιδράσεις από περιβαλλοντολόγους, κατασκευαστές και κτηματομεσίτες, που εκφράζουν φόβους για τις επιπτώσεις που θα έχει το τείχος στο ευπαθές τοπικό οικοσύστημα και στην αξία των ακινήτων αντιστοίχως.

Αντιπροτάσεις και πράξεις

Πιο θετική ανταπόκριση βρίσκουν, αντίθετα, συμπληρωματικές προτάσεις που περιλαμβάνονται στο σχέδιο, όπως η κατασκευή αντιπλημμυρικών φραγμάτων στον ποταμό του Μαϊάμι.

Φύτευση τροπικών δέντρων και θάμνων, ως πρώτη γραμμή άμυνας στις πλημμύρες.

Ενίσχυση του αποχετευτικού συστήματος και ζωτικών υποδομών απέναντι σε καταστροφικές πλημμύρες.

Μέχρι και ανύψωση δρόμων και κτιρίων.

Προς το παρόν, οι τοπικές αρχές προχωρούν με δικές τους, μικρότερης κλίμακας παρεμβάσεις για να ενισχύσουν το Μαϊάμι.

Πάνω από 4.000 δέντρα φυτεύτηκαν πέρυσι στην περιοχή, καθένα από τα οποία -όταν αναπτυχθεί- θα μπορεί να απορροφά, λόγω του είδους του, έως και 380 λίτρα νερού ημερησίως.

Παραδεχόμενοι δημόσια εν τω μεταξύ ότι, αγνοώντας μέχρι και πρότινος τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής «χάθηκε για τη Φλόριντα μία δεκαετία», οι Ρεπουμπλικανοί -που ελέγχουν την πολιτειακή Βουλή εδώ και τουλάχιστον μία 20ετία- παίρνουν κι αυτοί, μεταχρονολογημένα, μέτρα.

Προσφάτως, για παράδειγμα, ενέκριναν τη διάθεση κονδυλίων, συνολικού ύψους 700 εκατομμυρίων δολαρίων, για την αντιμετώπιση των παλιρροϊκών πλημμυρών και την ενίσχυση του αποχετευτικού δικτύου.

Πολύ λίγα, πολύ αργά;

Επίπεδο και χαμηλού υψομέτρου, το Μαϊάμι, όπως και όλη η νότια Φλόριντα, έχει πορώδες ασβεστολιθικό υπέδαφος. Γεγονός, που περιπλέκει τις προσπάθειες για την αντιμετώπιση των πλημμυρών στην περιοχή.

Ειδικά αυτές, δε, που αποδίδονται σε παλιρροϊκά φαινόμενα έχουν αυξηθεί κατά 325% από το 2000.

Το αποτέλεσμα είναι το θαλασσινό νερό να διαβρώνει εδώ και χρόνια τις υποδομές, για την αντικατάσταση ή/και τον εκσυγχρονισμό των οποίων θα απαιτηθούν δαπάνες δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Στο μεσοδιάστημα, μελέτες αναφέρουν ότι, ενώ στον τελευταίο ενάμιση αιώνα η στάθμη της θάλασσας έχει ανέβει κατά 30 εκατοστά στην περιοχή, μέχρι το 2060 μπορεί να φτάσει σε διπλάσια ή και τριπλάσια επίπεδα.

Πολλαπλά και αλληλοσυνδεόμενα, τα προβλήματα στο Μαϊάμι επιδεινώνονται από την κλιματική αλλαγή και συσσωρεύονται.

Προφανώς, για την αντιμετώπισή τους απαιτούνται συνδυαστικές λύσεις, κοινές θυσίες και πολύ χρήμα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Green |

ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση

Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»

Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου: Δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την κυκλική οικονομία
Green |

Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο

Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη