Ρόλο καταλύτη για να αυξηθεί η «ευφυΐα» και άλλων νησιών του Αιγαίου αναμένεται να παίξει το… πράσινο εργαστήριο της Αστυπάλαιας. Ηδη σειρά έχει πάρει η Χάλκη, ενώ τα έργα ξεκινούν και στον Αϊ-Στράτη προκειμένου να μετατραπεί σε «έξυπνο» νησί.
Προγραμματισμός υπάρχει και για τα Αντικύθηρα, ενώ ενδιαφέρον έχουν δείξει και οι τοπικές κοινωνίες της Αλοννήσου, της Κάσου, της Σίφνου, της Κύθνου κ.ά. Βεβαίως, τη σκυτάλη είχε δώσει αρχικά η Τήλος όπου λειτουργεί από το 2018 το πρώτο στην Ελλάδα υβριδικό σύστημα παραγωγής ρεύματος, με μονάδες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) σε συνδυασμό με μπαταρίες.
Η δοκιμή
Σήμερα, οι πράσινες τεχνολογίες έχουν ωριμάσει, ωστόσο εκκρεμεί ακόμη η έγκριση από την Κομισιόν της ελληνικής πρότασης για τη δυνατότητα χορήγησης λειτουργικής ενίσχυσης σταθμών ΑΠΕ με αποθήκευση μετά από διαγωνιστική διαδικασία. Σε κάθε περίπτωση, όπως ανάφερε πρόσφατα από την Αστυπάλαια ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, το νησί θα είναι «το μέρος όπου θα γίνει η δοκιμή για την ενεργειακή μετάβαση με ενέργεια που θα παράγεται εξ ολοκλήρου από τη φύση και η οποία θα τροφοδοτεί ένα αμιγώς ηλεκτρικό, πλήρως ενσωματωμένο σύστημα μεταφορών».
Το νέο σύστημα
Εντός της επόμενης πενταετίας το 80% της παραγόμενης ενέργειας στην Αστυπάλαια θα είναι «πράσινο». Το έργο περιλαμβάνει την αντικατάσταση του υφιστάμενου στόλου οχημάτων (περί τα 1.500) από ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα και τη συγκρότηση ενός νέου συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών και μεταφορών που θα καλύπτει πλήρως τις ανάγκες του νησιού.
Ολες οι αλλαγές «θεμελιώνονται» πάνω στην εγκατάσταση ενός υβριδικού συστήματος παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ, το οποίο θα αντικαταστήσει τις μονάδες ντίζελ που λειτουργεί σήμερα η ΔΕΗ στο νησί. Οι φωτοβολταϊκές και αιολικές μονάδες (σε συνδυασμό με συσσωρευτές για την αποθήκευση ρεύματος) θα ηλεκτροδοτούν σπίτια, επιχειρήσεις και τα σημεία φόρτισης αυτοκινήτων.
Ηλεκτροκίνηση
Η υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης θα έχει ως αιχμή το πρόγραμμα e-astypalaia, το οποίο προβλέπει γενναίες επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τους κατοίκους, ενώ πέντε υπηρεσιακά οχήματα (τέσσερα αυτοκίνητα και μία βέσπα) που θα εξυπηρετούν ανάγκες του δήμου, της Αστυνομίας και του Λιμενικού δωρήθηκαν την Τετάρτη στις αρχές του νησιού από τη Volkswagen.
Το πρόγραμμα καλύπτει επίσης την εγκατάσταση σημείων φόρτισης σε κατοικίες και επιχειρήσεις, με τους πρώτους 12 φορτιστές να έχουν παραδοθεί. Παράλληλα, το σχέδιο προβλέπει ένα καινοτόμο ψηφιακό σύστημα παραγγελίας (on-demand) και μοιράσματος (ride-sharing) ηλεκτροκίνητων μεταφορικών μέσων για την εξυπηρέτηση των μόνιμων κατοίκων και επισκεπτών.
Η Χάλκη
Στα επόμενα σχέδια της κυβέρνησης περιλαμβάνεται και το «πρασίνισμα» της Χάλκης, σε συνεργασία με τις γαλλικές εταιρείες Citroen, Vinci Energie και Akuo Energy Greece. Στο νησί σχεδιάζεται να εγκατασταθεί ένα υβριδικό σύστημα παραγωγής ρεύματος και παρεμβάσεις αντίστοιχες με το πρωτοποριακό σύστημα κινητικότητας που θα εφαρμόσει η Volkswagen στην Αστυπάλαια.
Είναι αξιοσημείωτο ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον στα μη διασυνδεδεμένα νησιά είναι μεγάλο. Εως τις αρχές Απριλίου, στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) είχαν υποβληθεί αιτήσεις για 268 υβριδικά έργα, συνολικής ισχύος περίπου 1 GW.
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος