
Στην υποβολή πρότασης για δέσμευση των μελών της σε μηδενισμό των ρύπων άνθρακα μέχρι το 2050 προσανατολίζεται η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (International Air Transport Association – IATA), σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg, προκειμένου να αντιμετωπίσει την έντονη κριτική που δέχεται πως δεν ακολουθεί το… πράσινο ρεύμα της εποχής.
Την αποκάλυψη αυτή έκανε σε σημερινή συνέντευξη του ο γενικός διευθυντής της IATA, Γουίλι Γουάλς, δηλώνοντας ότι η σχετική πρόταση θα υποβληθεί κατά την ετήσια συνέλευση τη Ένωσης, στη Βοστόνη, τον ερχόμενο Οκτώβριο.
Αν και πολλές διεθνείς αεροπορικές εταιρείες –όπως η BA, η Delta, η United- έχουν προχωρήσει στην κατάρτιση «πράσινων» προγραμμάτων, που περιλαμβάνουν στόχους για τη δραστική μείωση ή και μηδενισμό των ρύπων τα επόμενα χρόνια, η ίδια η ΙΑΤΑ μέχρι τώρα δεν είχε πάρει σαφή θέση, γεγονός για το οποίο είχε δεχτεί έντονη κριτική.
Σημειωτέον δε, πως η ΙΑΤΑ δεν έχει προχωρήσει σε αναθεώρηση των περιβαλλοντολογικών της στόχων από το 2009. Την εποχή εκείνη, οι αεροπορικές εταιρείες είχαν δεσμευτεί στη μείωση των ρύπων άνθρακα κατά 50% μέχρι τα μέσα του αιώνα. Αν και η δέσμευση αυτή είχε γίνει με βάση τα στοιχεία για τα επίπεδα των ρύπων που ίσχυαν το 2005, επομένως είναι σαφώς παρωχημένα δεδομένου πως έκτοτε ο όγκος των ρύπων άνθρακα που ενοχοποιούνται για την κλιματική αλλαγή έχουν πολλαπλασιαστεί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2019, οι ρύποι CO2 της αεροπορικής βιομηχανίας συνολικά ανέρχονται σε 915 εκατ. μετρικούς τόνους. Προφανώς πέρυσι, τα νούμερα περιορίστηκαν σημαντικά, λόγω της πανδημίας και της απαγόρευσης πτήσεων, όμως σιγά-σιγά ο κλάδος ανακάμπτει.
Συνολικά ο αεροπορικός κλάδος είναι ανάμεσα στους κλάδους που έχουν στοχοποιηθεί για την επιδείνωση των ρύπων και άρα για την ανάγκη να δεσμευτεί άμεσα σε στόχους για τη μείωση τους, με βάση και τη Συνθήκη του Παρισιού για το Κλίμα. Αν και η ΙΑΤΑ επισημαίνει πως δεν μπορούν οι αεροπορικές εταιρίες από μόνες τους να σηκώσουν το οικονομικό κόστος της μετάβασης προς πρασινότερους στόχους, καθώς απαιτείται η κατάλληλη στήριξη από το κράτος, αλλά και η άσκηση πιέσεων και προς άλλους σχετικούς κλάδους. «Δεν κατασκευάζουμε τα αεροσκάφη, δεν παράγουμε τα καύσιμα και δεν διαχειριζόμαστε τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες» επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Γουάλς.
Για παράδειγμα, η Ένωση αναμένεται να ασκήσει πιέσεις προς την εταιρεία αεροναυπηγικής Airbus SE, ώστε να προχωρήσει με τα σχέδια που είχε αναγγείλει για την παραγωγή ενός αεροσκάφους που θα «πετάει» με καύσιμα υδρογόνου μέχρι το 2035 και μάλιστα με τη δυνατότητα να μπορεί να έχει τη χωρητικότητα και τη δυνατότητα πτήσεων, όπως ένα Α320.
Αντιστοίχως, οι πετρελαϊκές εταιρείες πρέπει να αυξήσουν τις επενδύσεις τους για τη δημιουργία πιο φιλικών προς το περιβάλλον, βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, ενώ και οι κυβερνήσεις από την πλευρά τους μπορούν να βοηθήσουν όχι μόνο με την παροχή οικονομικών κινήτρων, αλλά και την καλύτερη συνεργασία τους σε θέματα ελέγχου κυκλοφορίας. Για παράδειγμα, όπως εξήγησε, οι ευρωπαϊκές χώρες πρέπει να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν έναν ενιαίο χώρο εναέριας κυκλοφορίας, που θα οδηγήσει σε καλύτερο συνδυασμό δρομολογίων περικόπτοντας τις ώρες πτήσεων άρα και τους ρύπους που παράγουν οι πτήσεις.


Latest News

Τα 4+1 τρόφιμα που «αγαπούν» το κλίμα -Αρνητική έκπληξη τα βιολογικά
Το περιβαλλοντικό και κλιματικό ισοζύγιο των τροφίμων εξαρτάται λιγότερο από το ίδιο το προϊόν και περισσότερο από την καλλιέργεια, τη μεταφορά και τη συσκευασία

Αύξηση εγκατεστημένης δυναμικότητας κατά 2,1 GW για την EDP Renewables
Η εταιρεία συνεχίζει να διαφοροποιεί τις τεχνολογίες της με τις ηλιακές εγκαταστάσεις να διαδραματίζουν βασικό ρόλο, καθώς αντιπροσωπεύουν ήδη το 12% του συνολικού χαρτοφυλακίου της EDPR

Alumil: Τριετές πλάνο με στόχους ESG για ενίσχυση της βιωσιμότητας
Οι δεσμεύσεις της Alumil ανά πεδίο έως το 2025

Ομράν στον ΟΤ: «Υπάρχει έλλειψη γνώσης για την ενεργειακή κρίση»
Η πράσινη μετάβαση να είναι το νέο πολιτικό αφήγημα

Απολογισμός της Παπαστράτος για τη δράση στις αναδασωτέες περιοχές της Αττικής
Στόχος είναι τουλάχιστον το 75% των δέντρων που θα φυτευτούν να καταφέρουν να επιβιώσουν

Κόντρα ΗΠΑ και ΕΕ για τις πράσινες επενδύσεις
Το πακέτο Μπάιντεν για την ενίσχυση των πράσινων επενδύσεων αποτελεί πονοκέφαλο για την ηγεσία της ΕΕ

Νέες περιπέτειες για το υδροηλεκτρικό της Μεσοχώρας
Την Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου η συζήτηση στο ΣτΕ. Πιθανή παράταση για τον Μάρτιο

Βιοποικιλότητα: Στο ευρωπαϊκό δικαστήριο η Ελλάδα για μη εφαρμογή διατάξεων της ΕΕ
Η Ελλάδα και άλλες πέντε χώρες δεν εφάρμοσε τον κανονισμό για τα χωροκατακτητικά ξένα είδη

Γρίφος Μασκ για την κινεζική εταιρεία που θα απειλήσει την πρωτιά της Tesla
O Iλον Μασκ εκθείασε τους κινέζους ανταγωνιστές λέγοντας ότι «δουλεύουν πιο σκληρά και εργάζονται με τον πιο έξυπνο τρόπο»

Νέο ιστορικό ρεκόρ: Ξεπέρασαν τα 1,1 τρισ. δολ. οι επενδύσεις στην «πράσινη» ενέργεια
Τα στοιχεία αμβλύνουν τις ανησυχίες ότι η ενεργειακή κρίση θα πλήξει την ενεργειακή μετάβαση