Στην υποβολή πρότασης για δέσμευση των μελών της σε μηδενισμό των ρύπων άνθρακα μέχρι το 2050 προσανατολίζεται η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (International Air Transport Association – IATA), σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg, προκειμένου να αντιμετωπίσει την έντονη κριτική που δέχεται πως δεν ακολουθεί το… πράσινο ρεύμα της εποχής.
Την αποκάλυψη αυτή έκανε σε σημερινή συνέντευξη του ο γενικός διευθυντής της IATA, Γουίλι Γουάλς, δηλώνοντας ότι η σχετική πρόταση θα υποβληθεί κατά την ετήσια συνέλευση τη Ένωσης, στη Βοστόνη, τον ερχόμενο Οκτώβριο.
Αν και πολλές διεθνείς αεροπορικές εταιρείες –όπως η BA, η Delta, η United- έχουν προχωρήσει στην κατάρτιση «πράσινων» προγραμμάτων, που περιλαμβάνουν στόχους για τη δραστική μείωση ή και μηδενισμό των ρύπων τα επόμενα χρόνια, η ίδια η ΙΑΤΑ μέχρι τώρα δεν είχε πάρει σαφή θέση, γεγονός για το οποίο είχε δεχτεί έντονη κριτική.
Σημειωτέον δε, πως η ΙΑΤΑ δεν έχει προχωρήσει σε αναθεώρηση των περιβαλλοντολογικών της στόχων από το 2009. Την εποχή εκείνη, οι αεροπορικές εταιρείες είχαν δεσμευτεί στη μείωση των ρύπων άνθρακα κατά 50% μέχρι τα μέσα του αιώνα. Αν και η δέσμευση αυτή είχε γίνει με βάση τα στοιχεία για τα επίπεδα των ρύπων που ίσχυαν το 2005, επομένως είναι σαφώς παρωχημένα δεδομένου πως έκτοτε ο όγκος των ρύπων άνθρακα που ενοχοποιούνται για την κλιματική αλλαγή έχουν πολλαπλασιαστεί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2019, οι ρύποι CO2 της αεροπορικής βιομηχανίας συνολικά ανέρχονται σε 915 εκατ. μετρικούς τόνους. Προφανώς πέρυσι, τα νούμερα περιορίστηκαν σημαντικά, λόγω της πανδημίας και της απαγόρευσης πτήσεων, όμως σιγά-σιγά ο κλάδος ανακάμπτει.
Συνολικά ο αεροπορικός κλάδος είναι ανάμεσα στους κλάδους που έχουν στοχοποιηθεί για την επιδείνωση των ρύπων και άρα για την ανάγκη να δεσμευτεί άμεσα σε στόχους για τη μείωση τους, με βάση και τη Συνθήκη του Παρισιού για το Κλίμα. Αν και η ΙΑΤΑ επισημαίνει πως δεν μπορούν οι αεροπορικές εταιρίες από μόνες τους να σηκώσουν το οικονομικό κόστος της μετάβασης προς πρασινότερους στόχους, καθώς απαιτείται η κατάλληλη στήριξη από το κράτος, αλλά και η άσκηση πιέσεων και προς άλλους σχετικούς κλάδους. «Δεν κατασκευάζουμε τα αεροσκάφη, δεν παράγουμε τα καύσιμα και δεν διαχειριζόμαστε τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες» επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Γουάλς.
Για παράδειγμα, η Ένωση αναμένεται να ασκήσει πιέσεις προς την εταιρεία αεροναυπηγικής Airbus SE, ώστε να προχωρήσει με τα σχέδια που είχε αναγγείλει για την παραγωγή ενός αεροσκάφους που θα «πετάει» με καύσιμα υδρογόνου μέχρι το 2035 και μάλιστα με τη δυνατότητα να μπορεί να έχει τη χωρητικότητα και τη δυνατότητα πτήσεων, όπως ένα Α320.
Αντιστοίχως, οι πετρελαϊκές εταιρείες πρέπει να αυξήσουν τις επενδύσεις τους για τη δημιουργία πιο φιλικών προς το περιβάλλον, βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, ενώ και οι κυβερνήσεις από την πλευρά τους μπορούν να βοηθήσουν όχι μόνο με την παροχή οικονομικών κινήτρων, αλλά και την καλύτερη συνεργασία τους σε θέματα ελέγχου κυκλοφορίας. Για παράδειγμα, όπως εξήγησε, οι ευρωπαϊκές χώρες πρέπει να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν έναν ενιαίο χώρο εναέριας κυκλοφορίας, που θα οδηγήσει σε καλύτερο συνδυασμό δρομολογίων περικόπτοντας τις ώρες πτήσεων άρα και τους ρύπους που παράγουν οι πτήσεις.
Latest News
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Επιδοτήσεις έως 6.000 για αντλίες θερμότητας και έως 1.020 ευρώ για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Αναλυτικά ο οδηγός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα για νοικοκυριά»
BP και JERA δημιουργούν κοινή εταιρεία στα αιολικά με δυναμικότητα 13 GW
Η παραγωγική ικανότητα της νέας εταιρείας, που δημιουργούν η βρετανική BP με την ιαπωνική JERA, θα φτάνει τα 13 GW
Επιδοτήσεις έως και 60% για ηλιακούς θερμοσίφωνες και αντλίες θερμότητας – Οι δικαιούχοι
Στο Ταμείο Ανάκαμψης τα συστήματα θέρμανσης νερού από ΑΠΕ, όπως οι ηλιακοί θερμοσίφωνες και οι αντλίες θερμότητας
Χωρίς... φρένο η BYD - Ξεπερνά Ford-Honda σε πωλήσεις, 200.000 νέες προσλήψεις
Η BYD βρίσκεται σε μια εκπληκτική επέκταση φέτος - Αυξημένη ικανότητα παραγωγής, πολλές χιλιάδες νέοι εργαζόμενοι στα εργοστάσια
Copernicus: Είναι «βέβαιο» πως το 2024 θα είναι το θερμότερο έτος στην ιστορία
Σύμφωνα με τον Κοπέρνικο (Copernicus), αναμένεται να είναι η πρώτη φορά που θα ξεπεραστεί ένα κρίσιμο όριο για την προστασία του πλανήτη από την υπερθέρμανση.
Μια «συννεφιασμένη» εξήγηση για τους καύσωνες
Τα ρεκόρ υψηλών θερμοκρασιών του 2023 αποτέλεσαν γρίφο για τους επιστήμονες, που τώρα φαίνεται να βρήκαν τη λύση του στην απουσία χαμηλών νεφώσεων στην ατμόσφαιρα