Η δανέζα Επίτροπος Ανταγωνισμού και αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μαργκρέτε Βεστάγκερ είναι γνωστή για την επιμονή της να αναλαμβάνει δύσκολες υποθέσεις και να μην διστάζει να αναμετρηθεί ακόμη και με τους μεγαλύτερους «παίκτες» της αγοράς. Αυτή τη φορά βρέθηκαν στο στόχαστρο της Κομισιόν οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Volkswagen (VW) και BMW για παράβαση της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού στα συστήματα παρακράτησης ρύπων για οχήματα ντίζελ. Οι δύο εταιρείες λέγεται ότι είχαν σχηματίσει καρτέλ για να συνεργαστούν στην τεχνική ανάπτυξη για τον καθαρισμό του οξειδίου του αζώτου. Τώρα ο όμιλος VW καλείται να πληρώσει 502 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για την BMW το πρόστιμο ορίζεται στα 373 εκατομμύρια.
Η Επίτροπος Βεστάγκερ περιγράφει την κατάσταση ως εξής: «Κάθε πολίτης θεωρεί ότι υπάρχει ελεύθερος ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων, αυτό συμβαίνει και στην προσπάθεια μείωσης των ρύπων. Όμως οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις δεν ανταποκρίθηκαν σε αυτή την προσδοκία. Για περισσότερα από πέντε χρόνια απέφευγαν τον μεταξύ τους ανταγωνισμό – κι αυτό παρότι διέθεταν την απαραίτητη τεχνολογία…»
Και άλλοι στο «καρτέλ»
Σύμφωνα με τη γερμανική εφημερίδα Süddeutsche Zeitung η «συνεννόηση» γινόταν σε μορφή συναντήσεων για τη διαμόρφωση κοινής στρατηγικής από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 μέχρι και το 2014. Όταν άρχισαν οι συζητήσεις για την εγκατάσταση του καταλύτη SCR, ο οποίος θα μπορούσε να εξαλείψει τις εκπομπές διοξειδίου του αζώτου, στις συναντήσεις αυτές συμμετείχαν περισσότερα από 100 στελέχη. Άλλωστε στο «καρτέλ» έδιναν το παρών και οι αυτοκινητοβιομηχανίες Audi και Porsche, θυγατρικές του ομίλου VW, καθώς και η Daimler, η οποία όμως δεν τιμωρείται από την Κομισιόν, γιατί ήταν εκείνη που με δική της πρωτοβουλία αποκάλυψε τις εμπιστευτικές επαφές και συνεργάστηκε για τη διαλεύκανση της υπόθεσης.
Το αντεπιχείρημα των κατασκευαστών, στην προσπάθειά τους να αποφύγουν το πρόστιμο, ήταν ότι η υποτιθέμενη συνεννόηση δεν υλοποιήθηκε ποτέ στην πράξη. Αλλά αυτό δεν απέτρεψε την επιβολή προστίμου, καθώς, σύμφωνα με το κοινοτικό δίκαιο, η συνεννόηση από μόνη της, ανεξάρτητα από τις πρακτικές συνέπειες που μπορεί να έχει, αποτελεί παράβαση της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού. Όπως επισημαίνει η Επίτροπος Βεστάγκερ, οι κατασκευαστές «γνώριζαν ότι είχαν την τεχνολογική δυνατότητα να μειώσουν τους ρύπους σε επίπεδα πέρα από εκείνα που απαιτεί η νομοθεσία της ΕΕ και να ανταγωνιστούν μεταξύ τους στο κομμάτι αυτό. Αλλά δεν το έπραξαν, παρά συμφώνησαν να παραμείνουν στα ελάχιστα εκείνα όρια που όριζε η νομοθεσία».
«Απαραίτητη» η συνεννόηση σε τεχνικά ζητήματα;
Το ιδιαίτερο στοιχείο είναι ότι για πρώτη φορά το πρόστιμο αφορά συνεννοήσεις για τεχνικά ζητήματα, ενώ μέχρι σήμερα στο στόχαστρο της Κομισιόν βρίσκονταν οι αθέμιτες συμπαιγνίες για τιμολόγηση ή για μελλοντικά μερίδια αγοράς. Αυτό προκαλεί κάποια αβεβαιότητα στις μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Γιατί αν απειλούνται με πρόστιμο για μία συνεργασία σε τεχνικό επίπεδο, τότε πώς θα προχωρήσουν τεχνολογίες του μέλλοντος, όπως η αυτόνομη οδήγηση, για τις οποίες κρίνεται απαραίτητη η συνεργασία;
Το δίλημμα αυτό επισημαίνει και o γερμανός ειδικός σε θέματα αυτοκινητοβιομηχανίας Στέφαν Μπράτσελ: «Στην ηλεκτροκίνηση ή στις μπαταρίες νέας τεχνολογίας θα ήταν χρήσιμη η συνεργασία μεταξύ των κατασκευαστών. Περιμένουμε λοιπόν από την ΕΕ να θεσπίσει σαφείς κανόνες για το μέλλον…»
Πηγή:΅Deutsche Welle
Latest News
Η Γαλλία ξεκινά τη λειτουργία ενός νέου πυρηνικού σταθμού με 12 χρόνια καθυστέρηση
Από την έναρξη της κατασκευής το 2007, ο προϋπολογισμός του έργου έχει τετραπλασιαστεί σε 13,2 δισ. ευρώ
Το TikTok περνά στην αντεπίθεση και μηνύει την κυβέρνηση των ΗΠΑ
Για να μπλοκάρει το νόμο που θα απαγόρευε τη χρήση του στις ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ ζητούν εξηγήσεις από την Tesla για ατυχήματα που σχετίζονται με τον αυτόματο πιλότο
Νέα καρτέλα στην έρευνα για το autopilot του αμερικανικού κολοσσού
Κραυγή απόγνωσης του CEO της Emirates για τα αεροπλάνα της Boeing που... δεν έρχονται
Η Emirates είναι ο μεγαλύτερος πελάτης της Boeing όσον αφορά τα αεροσκάφη ευρείας ατράκτου
Απογοήτευσαν τα αποτελέσματα της Ferrari - Πτώση 6,7% για τη μετοχή
H μετοχή της Ferrari σημείωσε πτώση έως και 6,7%, με τη διαπραγμάτευσή της να διακόπτεται για λίγη ώρα
Περιόρισε τις ζημίες και ξέπερασε τις προσδοκίες της αγοράς η Disney
Ο γίγαντας της ψυχαγωγίας προσθέτει πελάτες στις υπηρεσίες streaming, καθώς ταλαντεύεται λόγω των ζημιών που δημιούργησαν οι συγχωνεύσεις μέσων ενημέρωσης στην Ινδία
Επιχείρηση «γοητείας» του Μακρόν στον Σι με στόχο εμπορικές παραχωρήσεις
Ο Εμανουέλ Μακρόν έχει μια ιστορία στο να επιχειρεί να δημιουργεί εκτός πρωτοκόλλου προσωπικές σχέσεις με τους εταίρους του
Παρασπονδίες Boeing με επιθεωρήσεις στα 787 Dreamliner - Νέα έρευνα σε βάρος της
Η αμερικανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας διερευνά κατά πόσον η Boeing ολοκλήρωσε τις επιθεωρήσεις των αεροσκαφών της
Ολυμπιακοί Αγώνες vs Τέιλορ Σουίφτ - Γιατί πάνε οι Αμερικανοί στο Παρίσι
Το ταξιδιωτικό γραφείο Embark Beyond με έδρα τη Νέα Υόρκη, υποστηρίζει ότι οι συναυλίες της Τέιλορ Σουίφτ έχουν προσελκύσει πέντε φορές περισσότερους Αμερικανούς στο Παρίσι
Αλμα 2% στο λιανεμπόριο της ΕΕ τον Μάρτιο - Ποιοι κλάδοι ξεχώρισαν
Σε ποιες χώρες σημειώθηκε η υψηλότερη ετήσια αύξηση πωλήσεων στον κλάδο του λιανικού εμπορίου