Στη σκιά μιας επιμέρους κρίσης, που ενέσκηψε ως αναπάντεχη συνέπεια της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, άνοιξε την Τρίτη τις πύλες του στο Μόναχο το Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου. Πρόκειται για την κρίση των ημιαγωγών που πλήττει το σύνολο του κλάδου αυτοκινήτου και, όπως οι ίδιοι οι μεγαλοπαράγοντες των αυτοκινητοβιομηχανιών αναγνωρίζουν, δεν θα είναι βραχύβια. Τα τσιπάκια θα είναι για καιρό σε έλλειψη στην παγκόσμια αγορά. Γι’ αυτό κάποιες μεγάλες, υπερεθνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της υψηλής τεχνολογίας αλλά όχι μόνο, προσπαθούν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους κατασκευάζοντας οι ίδιες τα τσιπάκια που χρειάζονται.

Στη μάζωξή τους στη βαυαρική πρωτεύουσα με αφορμή μια από τις μεγαλύτερες γιορτές της αυτοκίνησης στον κόσμο, οι μάνατζερ δεν έκρυψαν το πρόβλημα. Οι διευθύνοντες σύμβουλοι της Volkswagen Χέρμπερτ Ντίις, της Daimler Benz Όλα Κελένιους και o πρόεδρος της Ford Europe (εδρεύει στη Γερμανία) Γκούναρ Χέρμαν παραδέχθηκαν ότι δεν βλέπουν στον ορίζοντα λύση στην κρίση των ημιαγωγών. Ο Ντίις, μάνατζερ της μεγαλύτερης σε πωλήσεις ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, δήλωσε ότι η εταιρεία του έχασε μερίδιο αγοράς στην Κίνα εξαιτίας της έλλειψης ημιαγωγών.

Ελλείψεις έως το 2024

«Δεν βρισκόμαστε στα καλύτερά μας. Η έλλειψη ημιαγωγών μάς έπληξε περισσότερο στην Κίνα και λιγότερο στον υπόλοιπο κόσμο. Εκεί είναι που χάνουμε μερίδιο αγοράς», δήλωσε στο CNBC ο μάνατζερ της Volkswagen, σημειώνοντας ότι οι συνεργάτες του στην Κίνα είναι «πραγματικά ανήσυχοι». Ο εδρεύων στο Βόλσμπουργκ όμιλος με τις 13 επωνυμίες επιβατικών αυτοκινήτων, φορτηγών και μοτοσικλετών, έχει θυγατρικές στην Κίνα όπου συνεργάζεται με ντόπιους κατασκευαστές, όπως υποχρεούται από τις κινεζικές αρχές. Πολλοί προμηθευτές των μονάδων παραγωγής της VW στην Κίνα έχουν βάση στη Μαλαισία, μια χώρα που πλήττεται σκληρά από τον κορωνοϊό τις τελευταίες εβδομάδες. Το αποτέλεσμα είναι πολλά εργοστάσια μαλαισιανών προμηθευτών του γερμανικού ομίλου να έχουν κλείσει.

Ο Ντίις συνέδεσε την υπέρβαση της κρίσης των ημιαγωγών με την υπέρβαση της πανδημίας. Αλλά σε κάθε περίπτωση, πιστεύει ότι η γενική έλλειψη ημιαγωγών θα διαρκέσει «για ένα χρονικό διάστημα». Ο CEO της VW απέφυγε να προσδιορίσει πόσο θα είναι το διάστημα αυτό, αλλά ο πρόεδρος της Ford εξέφρασε την εκτίμηση ότι η έλλειψη θα διαρκέσει έως το 2024.

«Δεν μπορεί κανείς να προβλέψει πότε θα έχουμε επάρκεια ημιαγωγών. Αλλά πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης οξύνει το πρόβλημα. Αρκεί να σας πω ότι ένα Ford Focus με συμβατικό κινητήρα έχει ανάγκη από 300 τσιπάκια για να λειτουργήσει, ενώ ένα Focus με ηλεκτροκινητήρα χρειάζεται περισσότερα από 3.000 τσιπάκια», είπε ο Γκούναρ Χέρμαν.

Έρχονται ανατιμήσεις

Ο γερμανός μάνατζερ είπε ότι, πέρα από την έλλειψη ημιαγωγών, η Ford αντιμετωπίζει μια γενικότερη κρίση πρώτων υλών. «Δεν μας λείπουν μόνο τσιπάκια. Δυσκολευόμαστε να προμηθευτούμε τις ποσότητες που χρειαζόμαστε σε λίθιο, σε πλαστικά και σε χάλυβα. Παντού υπάρχουν ελλείψεις», είπε χαρακτηριστικά ο Χέρμαν. Και προέβλεψε, βέβαια, αύξηση των τιμών των αυτοκινήτων λόγω των αναπόφευκτων ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες και της καταναλωτικής ζήτησης, που παραμένει «πάρα πολύ ισχυρή».

Ο Όλα Κελένιους της Daimler ελπίζει ότι το τρίμηνο που διανύουμε θα είναι το χειρότερο και ότι από το χειμώνα τα πράγματα θα βελτιωθούν. «Προσδοκούμε μια βελτίωση της κατάστασης με τις ελλείψεις στην αγορά ημιαγωγών το τέταρτο τρίμηνο του έτους. Αλλά οι αβεβαιότητες είναι μεγάλες και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πώς θα εξελιχθεί η παραγωγή μας. Πολλές γραμμές παραγωγής μας παραμένουν κλειστές», είπε από το Μόναχο ο σουηδός μάνατζερ. Είναι όντως οξύ το πρόβλημα με τις γραμμές παραγωγής. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Βρετανία η παραγωγή αυτοκινήτων υποχώρησε τον Ιούλιο στο χαμηλότερο επιπεδο από τον αντίστοιχο μήνα του… 1956.

Φτιάξτο μόνος σου

Η γερμανική τεχνολογική εταιρεία Bosch, που είναι ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές εξαρτημάτων αυτοκινήτων στον κόσμο, αναγνωρίζει ότι η εφοδιαστική αλυσίδα που τροφοδοτεί με ημιαγωγούς τη βιομηχανία του αυτοκινήτου έχει υποστεί ισχυρό πλήγμα. «Το ζήτημα είναι ότι η συνολική ζήτηση για ημιαγωγούς είναι εκρηκτική. Όλοι ζητούν τσιπάκια για να τα χρησιμοποιήσουν είτε στα αυτοκίνητα είτε στα PlayStation είτε στις ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες», είχε σημειώσει πρόσφατα ο Χάραλντ Κρέγκερ, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Bosch.

Η τεράστια αυτή ζήτηση έχει αναγκάσει, όσους μπορούν, να σχεδιάζουν και να κατασκευάζουν οι ίδιοι τα τσιπάκια που χρειάζονται. Έτσι, τεχνολογικοί κολοσσοί όπως η Apple, η Amazon, η Facebook, η Baidu, έχουν υιοθετήσει την τεχνογνωσία και έχουν δημιουργήσει δικές τους μονάδες κατασκευής ημιαγωγών. Στην κατηγορία των «αυτοεξυπηρετουμένων» εντάσσεται όμως και μια αυτοκινητοβιομηχανία, μικρή αν συγκριθεί με τους γίγαντες του κλάδου, αλλά πρωτοποριακή τεχνολογικά: η αμερικανική Tesla, του πολυπράγμονα και πολυσχιδούς επιχειρηματία και μηχανικού, Ίλον Μασκ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Τεχνολογία