Με «κρυμμένο χρέος» ύψους 330 δισ. ευρώ φορτώνει τις αναπτυσσόμενες χώρες το κολοσσιαίο κινεζικό πρόγραμμα υποδομών «Νέοι δρόμοι του μεταξιού».
Αυτό αποκαλύπτει αμερικανική έκθεση που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα και δημοσιεύθηκε από το AidData, το ερευνητικό ινστιτούτο του πανεπιστημίου William & Mary, του οποίου η φιλοδοξία είναι να καταστήσει πιο διαφανή τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι «αδιαφανείς» συμφωνίες μεταξύ κινεζικών τραπεζών ή κρατικών επιχειρήσεων με αναπτυσσόμενες χώρες αφήνουν δεκάδες μεταξύ αυτών να βαρύνονται με χρέη, που δεν εμφανίζονται στους ισολογισμούς τους.
Υπό την ηγεσία του προέδρου της Σι Τζινπίνγκ, η Κίνα ξεκίνησε το 2013 την πρωτοβουλία «Νέοι δρόμοι του μεταξιού» με στόχο την κατασκευή υποδομών και την εξασφάλιση διεθνούς επιρροής της χώρας.
Οδικές αρτηρίες, γέφυρες, λιμάνια, στάδια ή ακόμα και νοσοκομεία: το Πεκίνο διέθεσε κατά μέσο 85,4 δισεκ. δολάρια τον χρόνο κατά τα πέντε πρώτα χρόνια της πρωτοβουλίας, πολύ περισσότερα από τις ΗΠΑ κατά την περίοδο αυτή (37 δισ.), σύμφωνα με τη μελέτη.
Δάνεια και ρήτρες εξόφλησης
Οι επενδύσεις αυτές έγιναν σε πολλές χώρες, κυρίως της Αφρικής και της Ασίας.
Περίπου το 70% αυτών των χρημάτων αποτελεί δάνεια από κρατικές τράπεζες ή κοινοπραξίες μεταξύ κινεζικών εταιριών και τοπικών εταίρων, σε χώρες που έχουν ήδη πολύ υψηλό χρέος προς το Πεκίνο, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Μπραντ Παρκς, εκτελεστικός διευθυντής της AidData.
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα δάνεια δίδονται σε μια «ομάδα φορέων εκτός της κεντρικής κυβέρνησης», αλλά συνοδεύονται από μία ρήτρα που αναγκάζει τις κυβερνήσεις να αποπληρώσουν εάν δεν δύναται να το κάνει η πλευρά που έχει υπογράψει τη σύμβαση.
«Οι ίδιες οι κυβερνήσεις δεν γνωρίζουν σήμερα το ακριβές ποσό που οφείλουν στην Κίνα», σύμφωνα με τον Παρκς. Αυτό το «κρυμμένο χρέος» θα αυξηθεί, σύμφωνα με την AidData, στα 385 δισ. δολάρια ή 330 δισ. ευρώ.
Η μελέτη αναφέρει 45 χώρες με χαμηλό ή μεσαίο εισόδημα, των οποίων το επίπεδο χρέος προς την Κίνα είναι πλέον άνω του 10% του ΑΕΠ τους.
«Πολλοί ξένοι ηγέτες, που αρχικά ανυπομονούσαν να ανέβουν στο τρένο του “Νέου δρόμου του Μεταξιού”, τώρα αναστέλλουν ή ακόμα και ματαιώνουν κινεζικά έργα υποδομής λόγω φόβων για τη βιωσιμότητα του χρέους», αναφέρει ο Μπραντ Παρκς.
Η έκθεση δημοσιεύθηκε ενώ οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους ανακοίνωσαν τον Ιούνιο κατά τη διάρκεια της συνόδου της Ομάδας των 7 (G7) μια ανταγωνιστική πρωτοβουλία με την ονομασία «Build Back Better».
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ
Latest News
Στον πυρετό… του κακάο – Ξεριζώνουν μπανανιές, φυτεύουν κακαόδεντρα
Η συνολική καλλιεργούμενη έκταση κακάο αναμένεται να ξεπεράσει τα 600.000 εκτάρια φέτος, από 500.000 πέρυσι
Η γρίπη των πτηνών εκτοξεύει τις τιμές των αυγών
Τι συμβαίνει σε ΗΠΑ, Ιαπωνία, Μεξικό και Ινδονησία
Στα «καλάθια» των προσφορών τα ρούχα Gucci – Τι συμβαίνει με την «αυτοκρατορία» των Pinaults
Μόδα και πολυτέλεια
Η νέα στρατηγική της Unilever για τους... λεκέδες με στόχο νέα μερίδια αγοράς
Το νέο απορρυπαντικό με τα 35 διπλώματα ευρεσιτεχνίας
«Ατμομηχανή» των ιστορικών υψηλών του χρυσού η Κίνα
Και υπάρχει ακόμα περιθώριο για αύξηση της ζήτησης
Πώς το Brexit πλήττει τις μικρές επιχειρήσεις
Οι εμπορικοί σύλλογοι λένε ότι οι δασμοί που θα πρέπει να πληρώνουν οι εισαγωγείς τροφίμων και φυτών από την ΕΕ θα αυξηθούν γρήγορα
Τι ψάχνει ο σκηνοθέτης του «Εξολοθρευτή» στην Αγγλία
Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι ένας από τους μεγαλύτερους χώρους παραγωγής ταινιών εκτός των ΗΠΑ
Πώς η αγορά εργασίας των ΗΠΑ επηρεάζει τις αποφάσεις της Fed - Ανάλυση Alpha Bank [γραφήματα]
Πότε θα ξεκινήσει η μείωση των επιτοκίων
Η Ουκρανία κινδυνεύει να χάσει τον πόλεμο λόγω black out
Οι Ρώσοι έχουν καταστρέψει το 80% των μονάδων παραγωγής ηλεκτρισμού της μεγαλύτερης ιδιωτικής ενεργειακής εταιρείας DTEK
Η μεγάλη ανατροπή στη Fed – Δεν αποκλείει ακόμη και αύξηση επιτοκίου η Wall Street
Η μετατόπιση των προσδοκιών έπληξε τις αγορές ομολόγων