«Προετοιμαστείτε για εφιαλτικά Χριστούγεννα» προειδοποιούν οι ειδικοί τους βρετανούς καταναλωτές, καθώς οι ελλείψεις σε εργατικά χέρια και τα προβλήματα στην αλυσίδα διακίνησης των προϊόντων θα οδηγήσουν σε άδεια ράφια για πολλά αγαθά – από τρόφιμα έως δώρα, η τιμή των οποίων θα εκτοξευθεί. «Τα Χριστούγεννα θα είναι εφιάλτης για τους καταναλωτές», προβλέπει ο αναλυτής Κλάιβ Μπλακ.
«Θα υπάρχουν τρόφιμα στα σουπερμάρκετ όμως η επιλογή θα είναι περιορισμένη. Λόγω των ελλείψεων στα εργατικά χέρια, στα σουπερμάρκετ θα φθάσει πολύ μικρότερος αριθμός από γαλοπούλες, ενώ έχει μειωθεί ο αριθμός των καλλιεργειών. Ταυτόχρονα η έλλειψη σε οδηγούς φορτηγών, χειροτερεύει το πρόβλημα». Ο Μπλακ προβλέπει ελλείψεις σε ηλεκτρονικά αγαθά, παιχνίδια και ποδήλατα, καθώς και σε έπιπλα, λόγω μεγάλων καθυστερήσεων στα λιμάνια και δυσκολίες στο να εξασφαλισθούν πλοία και κοντέινερ».
Το τραπέζι των Χριστουγέννων στη Βρετανία δεν θα είναι διαφορετικό μόνο γιατί θα λείπουν οι γαλοπούλες αλλά και επειδή οι τιμές των τροφίμων θα έχουν ανεβεί μέχρι τότε σημαντικά. Η αύξηση της τιμής στην ενέργεια οδηγεί σε μετακύλιση κόστους προς τους πολίτες, γεγονός που σημαίνει ότι πολλοί Βρετανοί με χαμηλό εισόδημα δεν θα μπορέσουν να τα καταφέρουν όπως τις προηγούμενες χρονιές.
Η αίσθηση του χάους επικρατεί, πάντως, ήδη στην αγορά της Βρετανίας, την πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο. Η έλλειψη οδηγών φορτηγών άδειασε τα πρατήρια από βενζίνη, ενώ οι ουρές των αυτοκινήτων απ’ έξω από αυτά όλο και μεγαλώνουν μαζί με τον εκνευρισμό των πολιτών. Αυτή τη στιγμή λείπουν 100.000 οδηγοί φορτηγών στο Ηνωμένο Βασίλειο καθώς δεκάδες χιλιάδες επέστρεψαν στις χώρες τους στην ΕΕ μετά το Brexit την ώρα που ακυρώθηκαν οι εξετάσεις για 40.000 υποψήφιους οδηγούς φορτηγών λόγω της πανδημίας.
Πάντως παρά την αύξηση των παραδόσεων καυσίμων, η ζήτηση στα πρατήρια βενζίνης σε όλη τη χώρα είναι άνευ προηγουμένου, σύμφωνα με ανακοίνωση της Ενωσης Πρατηριούχων. Σύμφωνα με τα στοιχεία το 1/4 των πρατηρίων σε όλη τη χώρα είναι ακόμα χωρίς καύσιμα, ενώ μόνο τα μισά διαθέτουν και βενζίνη και ντίζελ για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.
Για έβδομη συνεχή ημέρα οι ουρές, η ταλαιπωρία, ο εκνευρισμός και οι καβγάδες αποτελούν σύνηθες φαινόμενο στη Βρετανία, έξω από τα βενζινάδικα. Οι ένοπλες δυνάμεις αναμένεται να ξεκινήσουν σύντομα ειδική εκπαίδευση, εν μέσω φόβων ότι η κρίση θα διαρκέσει για έναν μήνα.
Τώρα οι οδηγοί φορτηγών προειδοποιούν τον πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον ότι η μεγάλη έλλειψη ατόμων θα οδηγήσει σε αύξηση τους μισθούς τους, γεγονός που θα έχει μεγάλη επίπτωση στις τιμές των τροφίμων και των δώρων ενόψει των Χριστουγέννων. Η κρίση τους έδωσε την ευκαιρία να αναδείξουν τους κινδύνους του μοναχικού επαγγέλματός τους: υψηλές τιμές στα πάρκινγκ, βρώμικες ντουζιέρες, νύχτες υπό την απειλή ληστών με μαχαίρια, παράτυποι μετανάστες που ζητούν βοήθεια και μεταφορά και υψηλό ποσοστό διαζυγίων, λόγω του ότι αναγκάζονται να μένουν για καιρό μακριά από τις οικογένειές τους.
Η στερλίνα έχει πέσει λόγω των φόβων ότι η έλλειψη των οδηγών μπορεί να αναχαιτίσει την πρόβλεψη για ανάπτυξη 7% φέτος. Ο διοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας Αντριου Μπέιλι είπε χθες ότι εστιάζει στις πληθωριστικές επιδράσεις των ελλείψεων.
Οι εταιρείες μεταφορών αγωνίζονται να καλύψουν τις θέσεις οδηγών φορτηγών. Μια εταιρεία ζητά οδηγό Τάξης 1 με μισθό 102.500 ευρώ τον χρόνο, τον υψηλότερο που έχει δοθεί ποτέ. «Τους οδηγούς βαρέων οχημάτων (HGV) τους πληρώνουμε πλέον 40% περισσότερο σε σύγκριση με πριν από τέσσερις μήνες», εξηγεί ο Τζόρνταν Φράνσις, επικεφαλής εταιρείας εργασίας.
Οι υπουργοί της κυβέρνησης Τζόνσον αρνούνται επανειλημμένως ότι το Brexit προκάλεσε την έλλειψη των οδηγών φορτηγών όμως πολλοί ευρωπαίοι οδηγοί θεωρούν πως αυτό ακριβώς φταίει για το γεγονός πως τόσο πολλοί συνάδελφοί τους από την Ανατολική Ευρώπη αναγκάστηκαν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους.
Latest News
Το κινεζικό «χτύπημα» στον κολοσσό της Louis Vuitton – Πού ελπίζει σε αναχώματα
Η εταιρεία συμβούλων Bain αναμένει ότι η αγορά των προσωπικών ειδών πολυτελείας θα αυξηθεί κατά 1-4% το 2024, από 8-10% που εκτιμούσαν ότι θα αυξηθεί το 2023
Οι πέντε κρίσιμοι δείκτες για την ανάκαμψη της κινεζικής οικονομίας
Μπορεί η βιομηχανική παραγωγή να αυξήθηκε, αλλά οι εξαγωγές και η εγχώρια κατανάλωση παραμένουν ασταθείς
Τρεις δημοφιλείς πλατφόρμες ερωτικού περιεχομένου... στριμώχνονται από νέο νόμο της ΕΕ
Καλούνται άμεσα να συντάξουν εκθέσεις αξιολόγησης κινδύνου και να λάβουν μέτρα για την αντιμετώπιση συστημικών κινδύνων που συνδέονται με τις υπηρεσίες τους
Διπλή μάστιγα τα χρέη και οι ανισότητες - Η επισφαλής ανθεκτικότητα της παγκόσμιας οικονομίας
Ο γεωπολιτικός και οικονομικός κατακερματισμός του πλανήτη αποκλείει όλο και περισσότερους από το μέρισμα της ευημερίας
Ο Τζάστιν Τριντό φορολογεί τους πλούσιους Καναδούς
Στόχος του να μεταφερθούν σε μια πενταετία 20 δισ. δολάρια από τα πιο ευκατάστατα στα πιο φτωχά νοικοκυριά
Από γεράκι περιστέρι ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας
Οι traders τιμολογούν μειώσεις των βρετανικών επιτοκίων επιτοκίων κατά δύο τρίμηνα ως το τέλος του έτους
Η TAQA των ΗΑΕ θέλει να αποκτήσει την ισπανική εταιρεία φυσικού αερίου Naturgy
Η ισπανική κυβέρνηση δήλωσε ότι θα υπερασπιστεί τα στρατηγικά της συμφέροντα αλλα αυτό δεν σημαίνει ότι θα μπλοκάρει τη συμφωνία
Το ΔΝΤ καλεί Γαλλία και Ιταλία να σφίξουν το ζωνάρι - Τι ζητάει από τη Γερμανία
Τι αναφέρει το ΔΝΤ στην οικονομική του προοπτική για την Ευρώπη
ΔΝΤ: Ήπια προσγείωση της ευρωπαϊκής οικονομίας με αστερίσκους
Οι προτάσεις για τις κεντρικές τράπεζες της Γηραίας Ηπείρου
Η Ισπανία καλεί τη Γερμανία να ανοίξει τον δρόμο για το ευρωομόλογο
Εντείνονται οι συζητήσεις για τον κοινό δανεισμό στην Ευρώπη