Μπορεί ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν, να επιδιώκει να εμφανιστεί ως ο καλός Σαμαρείτης της ενέργειας και να έχει δεσμευτεί ότι θα στηρίξει την Ευρώπη στην ενεργειακή κρίση, ωστόσο η πραγματικότητα είναι διαφορετική: η Μόσχα δεν φαίνεται επί του παρόντος διατεθειμένη να ανοίξει περισσότερο τις στρόφιγγες φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.
Όπως γράφει το CNBC, τα πολυαναμενόμενα αποτελέσματα των δημοπρασιών τη Δευτέρα έδειξαν ότι ο ρωσικός γίγαντας φυσικού αερίου Gazprom δεν έχει «κλείσει» επιπλέον χωρητικότητα διέλευσης αερίου για τον Νοέμβριο, ούτε μέσω του ουκρανικού αγωγού ούτε μέσω γραμμών προς τη δυτική Ευρώπη μέσω Πολωνίας.
Η Gazprom έκανε κράτηση μόνο για 30 εκατ. κυβικά μέτρα μέσω της «οδού» Yamal-Ευρώπη για τον Νοέμβριο, ποσό ανάλογο με εκείνο που είχε κλείσει τον Σεπτέμβριο.
Τα αποτελέσματα της δημοπρασίας θεωρούνται ως ένα βασικό στοιχείο για τον όγκο του φυσικού αερίου που θα εισρεύσει στην Ευρώπη, διότι πραγματοποιούνται δύο έως τρεις εβδομάδες πριν αρχίσει η μεταφορά.
Οι ενεργειακοί αναλυτές λένε ότι τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η Ρωσία δεν βιάζεται να αυξήσει τον εφοδιασμό της Ευρώπης με φυσικό αέριο και παρέχει περαιτέρω στοιχεία ότι το Κρεμλίνο επιδιώκει να επιτρέψει την ομαλή εκκίνηση των εμπορικών ροών μέσω του Nord Stream 2 -του αγωγού φυσικού αερίου που έχει σχεδιαστεί για να παραδίδει ρωσικό φυσικό αέριο απευθείας στη Γερμανία μέσω της Βαλτικής Θάλασσας.
Υπενθυμίζεται πάντως, ότι ο Πούτιν είχε τονίσει προ ημερών ότι η χώρα θα μπορούσε να παράσχει πρόσθετο εφοδιασμό στην Ευρώπη σε μια εποχή που εκατομμύρια νοικοκυριά αντιμετωπίζουν έντονο πρόβλημα ενόψει του χειμώνα.
Μιλώντας στον Hadley Gamble του CNBC στην Εβδομάδα Ρωσικής Ενέργειας στις 13 Οκτωβρίου, ο Ρώσος πρόεδρος απέρριψε επίσης τις προτάσεις ότι η χώρα χρησιμοποιεί το φυσικό αέριο ως γεωπολιτικό όπλο ως «πολιτικά υποκινούμενο».
Σκληρό πόκερ
Την ώρα που οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν εκτοξευτεί στα ύψη, το γεωπολιτικό πόκερ αναφορικέ με το νέο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου Nord Stream 2 από τη Ρωσία στην Ευρώπη συνεχίζεται.
Η ρυθμιστική αρχή για θέματα ενέργειας της Γερμανίας έχει εκτιμήσει ότι για να δοθεί η άδεια λειτουργίας, η εταιρεία του αγωγού Nord Stream 2 θα πρέπει να αποδείξει πως δεν θα μπορεί να παραβιάζει την κείμενη νομοθεσία περί ανταγωνισμού.
Σύμφωνα με το Reuters, για να γίνει αυτό, η αρχή ζητά να μην μπορεί να περιορίζει η Nord Stream 2 ποιοι προμηθευτές χρησιμοποιούν τον αγωγό.
Η γερμανική ρυθμιστική αρχή Bundesnetzagentur (BNetzA) ανέφερε ότι είχε ζητήσει από την εταιρεία διαχείρισης του αγωγού, την ελβετική Nord Stream 2 AG, να δηλώσει ότι πληροί όλες τις κανονιστικές προϋποθέσεις πριν να ξεκινήσει η μεταφορά φυσικού αερίου.
Όμως νομικός σύμβουλος στέλεχος του Ανώτατου Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου (EU Court of Justice -CJEU) ανέφερε ότι η ελβετική θυγατρική της Gazprom, η Nord Stream 2 AG που διαχειρίζεται τον αγωγό, μπορεί να αντικρούσει τον κανονισμό της ΕΕ που απαιτεί από οποιαδήποτε εταιρεία παραγωγής φυσικού αερίου να είναι διαφορετική από την εταιρεία που ελέγχει τον αγωγό μεταφοράς.
Την ίδια ώρα η Ουκρανία και άλλες χώρες της ανατολικής Ευρώπης κατηγορούν το Κρεμλίνο ότι χρησιμοποιεί τον αγωγό και γενικότερα τις προμήθειες φυσικού αερίου ως όπλο για να κερδίσει από τη Γερμανία και την Κομισιόν έγκριση με γρήγορες διαδικασίες και λιγότερες δεσμεύσεις προκειμένου να ξεκινήσει η κανονική λειτουργία του Nord Stream 2.
Η κατασκευή του αγωγού έχει ολοκληρωθεί και αυτός έχει αρχίσει να γεμίζει με αέριο από την πλευρά της Ρωσίας για δοκιμές.
Την ίδια στιγμή η Gazprom έχει περιορίσει τις ροές φυσικού αερίου προς την Ευρώπη καθώς αναπληρώνει τα αποθέματα για το χειμώνα, συγκεντρώνοντας επικρίσεις ότι με τον τρόπο αυτό προσπαθεί να αναγκάσει την ΕΕ να δώσει ταχύτερη έγκριση για τον Nord Stream 2. Η ρωσική εταιρεία από την πλευρά της ανακοινώνει ότι πληροί όλες τις συμβατικές της υποχρεώσεις.
Latest News
Σαφάρι για νέες επενδύσεις σε LNG με «έπαθλο» τις προμήθειες στην Ευρώπη
Στόχος επενδύσεων και η παραγωγή στις ΗΠΑ από όπου τροφοδοτείται και η ΕΕ
Η ΕΕ πιέζει για λιγότερες εισαγωγές ρωσικού LNG
Ενώ οι ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία με αγωγούς έχουν πέσει σε χαμηλά επίπεδα ρεκόρ, οι αποστολές LNG έχουν αυξηθεί
Μπαράζ επενδύσεων στα ηλεκτρικά δίκτυα – Πόσο επιβαρύνονται οι λογαριασμοί ρεύματος;
Τι αναφέρει ο ΑΔΜΗΕ για τις Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος – Τα οφέλη από τις επενδύσεις
Ολοκληρώνεται το ΚΥΤ Κουμουνδούρου - Επιθεώρηση από ΑΔΜΗΕ και Σκυλακάκη
Το νέο ΚΥΤ θα παίξει σημαντικό ρόλο στη διασύνδεση της Αττικής με την Κρήτη και θα κάνει πιο ευσταθές το ηλεκτρικό σύστημα της Στερεάς Ελλάδας
Πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο η βενζίνη σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα
Πονοκέφαλος ξανά για τους οδηγούς οι τιμές των καυσίμων που έχουν πάρει την ανηφόρα
Σκυλακάκης: Χαμηλότερες τιμές ρεύματος για τους αγρότες - Ρύθμιση για ληξιπρόθεσμα χρέη
Τροπολογία για τους αγρότες κατέθεσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΔΕH: Οπτική ίνα σε 1,7 πελάτες το 2025, με επενδύσεις 680 εκατ. - Σε ποιες πόλεις επεκτείνεται
Το σχέδιο της θυγατρικής του ομίλου στον χώρο των τηλεπικοινωνιών μέχρι το 2025 ανακοίνωσε η διοίκηση
Σε αναζήτηση λιμανιών οι πετρελαϊκές για τις γεωτρήσεις υδρογονανθράκων στην Ελλάδα
Η παράταση που πήραν Energean – HELLENiQ ENERGY και η αναζήτηση της ExxonMobil
Ανατροπή στο πετρέλαιο - Η πρόβλεψη του ΙΕΑ που πυροδοτεί ανατιμήσεις
Οι εκτιμήσεις για ζήτηση και προσφορά το 2024
Γιατί εκτοξεύτηκε η ζήτηση για διυλιστήρια στην Ευρώπη - Τι συμβαίνει με τις τιμές
Η πτώση της παραγωγής ωθεί τα περιθώρια κέρδους και τις επιπλέον χρεώσεις για ντίζελ και βενζίνη