Οι Έλληνες καταναλωτές και λιγότερο οι τουρίστες έσωσαν την παρτίδα εφέτος όσον αφορά την αγορά μπίρας, ωστόσο οι καλές επιδόσεις, που μάλιστα ξεπέρασαν τις προσδοκίες, δεν έχουν ακόμη καταφέρει να «ισοφαρίσουν» τα μεγέθη του 2019.

Παρά ταύτα, ο κ. Αλέξανδρος Δανιηλίδης, διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, στο περιθώριο της παρουσίασης των αποτελεσμάτων της Έκθεσης Βιώσιμης Ανάπτυξης 2019-2020  της εταιρείας πριν λίγο, δήλωσε αισιόδοξος για το 2022 και όπως χαρακτηριστικά είπε «εμείς πλανάρουμε ανάπτυξη».

Αντίθετα προβληματισμένος εμφανίστηκε για την εξέλιξη της κρίσης στην ενέργεια με τα αλλεπάλληλα σοκ που προκαλεί το ράλι των τιμών του φυσικού αερίου και του ρεύματος.

Θα γίνουν ανατιμήσεις

Στο θέμα των τιμών στο ράφι και κατά πόσο θα αναμένεται να αυξηθούν λόγω και της ανόδου των υλικών συσκευασίας (αλουμίνιο και πλαστικό) πέραν αυτής της πρώτης ύλης (κριθάρι), ο κ. Δανιηλίδης ξεκαθάρισε ότι δεν έχουν γίνει αυξήσεις τους τελευταίους μήνες με την εταιρεία να απορροφά τα επιπλέον κόστη.

Θεωρεί όμως βέβαιο ότι κάποια στιγμή οι τιμές θα ανέβουν, ενώ τόνισε πως η ελληνική αγορά μπίρας είναι η 5η φθηνότερη της Ευρώπης στα mainstream προϊόντα.

Η εταιρεία είχε προχωρήσει σε αυξήσεις τον Φεβρουάριο εφέτος, οι οποίες όμως στις τιμές καταναλωτή δεν ξεπέρασαν το 1,5%, σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη.

Η μάχη του κριθαριού

Αυξημένες δυσκολίες εμφανίζει και η αγορά του κριθαριού. Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία πραγματοποιεί το πρώτο και μεγαλύτερο πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού στην Ελλάδα, έχοντας κατορθώσει εδώ και πολλά χρόνια, να καλύπτει τις παραγωγικές της ανάγκες με 100% ελληνικό κριθάρι.

Ωστόσο εφέτος παρουσιάζονται παρεκκλίσεις στις συμφωνηθείσες ποσότητες με τους παραγωγούς, καθώς στην ελεύθερη αγορά εξαιτίας των ελλείψεων οι τιμές έχουν ανέβει έναντι των συμβολαίων. Έτσι η εταιρεία αύξησε περίπου κατά 6% τις τιμές που δίνει στους παραγωγούς, προκειμένου να συγκρατήσει τις τάσεις… φυγής.

Σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη, στόχος της εταιρείας είναι να διατηρήσει καλή σχέση με τους συνεργαζόμενους αγρότες, οι οποίοι φτάνουν τους 2.000 σε 19 νομούς της χώρας. Άλλωστε επί 13 χρόνια που εφαρμόζεται το πρόγραμμα της συμβολαιακής καλλιέργειας, μόλις δύο χρονιές έτυχε η ελεύθερη αγορά να προσφέρει υψηλότερες τιμές, σχολίασε.

Λιγότερες όμως θα είναι το 2021 και οι εξαγωγές βύνης, οι οποίες πέρσι κινήθηκαν ανοδικά ειδικά προς αγορές όπως η Ιταλία, η Βουλγαρία και το Ισραήλ. Ο λόγος για τη μείωση είναι οι περιορισμένες αποδόσεις του κριθαριού και κυρίως οι αυξημένες ανάγκες της ίδιας της εταιρείας μετά την πτώση του 2020.

Γιατί μειώθηκαν οι επενδύσεις

Σχετικά με το επενδυτικό πλάνο, λόγω της πανδημίας υπήρξε αναπροσαρμογή. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο CEO της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, από 43 εκατ. ευρώ που ήταν ο προϋπολογισμός για την περίοδο 2019 – 2021 θα καταλήξει στα 38 εκατ. ευρώ στο τέλος του έτους, καθώς το 2020 μπήκε «φρένο» εξαιτίας των παρατεταμένων lockdowns που επηρέασαν σημαντικά τα μεγέθη της εταιρείας.

Υπενθυμίζεται ότι για την περσινή χρήση, η απώλεια όγκου πωλήσεων στην εγχώρια αγορά για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία ήταν 19,2% σε σχέση με το 2019. Το γεγονός αυτό μεταφράζεται και σε μείωση αξίας πωλήσεων κατά 18% στα 274,4 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ειδικού φόρου κατανάλωσης ζύθου), ενώ χωρίς την προσμέτρηση του ΕΦΚ οι καθαρές πωλήσεις διαμορφώθηκαν σε 179,1 εκατ. ευρώ έναντι 216,7 εκατ. ευρώ το 2019.

Ακόμη μεγαλύτερες ήταν οι απώλειες στην η κερδοφορία της εταιρείας, η οποία όμως κατάφερε να διατηρήσει το θετικό της πρόσημο. Σε προ φόρων επίπεδα, τα κέρδη μειώθηκαν κατά 69,5% στα 8,8 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά αποτελέσματα κυμάνθηκαν στα 6 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση της τάξεως του 75,6%.

Παρά τις δυσκολίες όμως, η πορεία των εξαγωγών της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας το 2020 παρουσίασε άνοδο αγγίζοντας το 10% ως ποσοστό επί του συνολικού τζίρου.

Υπολογίζεται πως το 2020 η πτώση των πωλήσεων συνολικά για τον κλάδο της μπύρας έφθασε στο 25%.

Βιώσιμη Ανάπτυξη σε όλη τη διαδρομή… από το χωράφι στο ποτήρι

Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία δηλώνει παρούσα στον πολυεπίπεδο αγώνα της κλιματικής κρίσης, εφαρμόζοντας εδώ και χρόνια μια ολιστική προσέγγιση, που συνδυάζει οικονομική με βιώσιμη ανάπτυξη στο σύνολο της αλυσίδας αξίας της εταιρείας. Η εταιρεία διατηρεί μία καθετοποιημένη, «ελληνική διαδρομή» παραγωγής, ξεκινώντας από το χωράφι, με την προμήθεια των πρώτων υλών και καταλήγοντας στο ποτήρι των καταναλωτών που απολαμβάνουν τα προϊόντα της.

Συγκεκριμένα, η στρατηγική της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, όπως αποτυπώνεται στην Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης 2019-2020, εστιάζει στους παρακάτω πυλώνες:

Προμηθευτές

Δίνεται μεγάλο βάρος στο δίκτυο των 893 προμηθευτών, το 96% των οποίων δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, με το 83% της εκτιμώμενης αξίας πληρωμών να παραμένει εντός των συνόρων της χώρας. Επιπροσθέτως, στο πλαίσιο της διαρκούς αναζήτησης νέων, πιο φιλικών προς το περιβάλλον συσκευασιών, η εταιρεία εστιάζει στην κυκλική οικονομία μέσω της ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης, έχοντας καταφέρει το 95% των φιαλών που εμπορεύεται, να είναι επιστρεφόμενες.

Γεωργία

Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ξεκίνησε από το 2008 να υλοποιεί το πρώτο και μεγαλύτερο πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού στην Ελλάδα, έχοντας κατορθώσει εδώ και πολλά χρόνια, να καλύπτει τις παραγωγικές της ανάγκες με 100% ελληνικό κριθάρι. Πραγματοποιεί επίσης σημαντικές επενδύσεις σε δράσεις Έρευνας και Ανάπτυξης και έχει ήδη επιτύχει το 2020 να πιστοποιήσει το 35% της συνολικής παραγόμενης ποσότητας κριθαριού, ως προϊόν ορθής γεωργικής πρακτικής.

Παραγωγή

Σε αυτό το πλαίσιο, μειώνει διαρκώς την κατανάλωση ενέργειας, επιτυγχάνοντας το 2020 έναντι του 2019, μείωση των Scope 1 εκπομπών CO2 κατά 21% (αγορά και καύση καυσίμου για τις ανάγκες μεταφοράς και αποθήκευσης) και αντίστοιχα μείωση 14,4% για τις Scope 2 (εκπομπές από τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας). Επίσης, η εταιρεία ανακύκλωσε το 89% των αποβλήτων της. Την ίδια στιγμή, μείωσε τις αναλήψεις νερού κατά 21% για το 2020 σε σχέση με το 2019, αλλά και τις απορρίψεις κατά 23%. Μάλιστα, σε επίπεδο περαιτέρω ανάδειξης και έρευνας του φαινομένου της λειψυδρίας σχεδίασε και εφαρμόζει το Πρόγραμμα «Νερό για το Αύριο», το οποίο προωθεί στην πράξη τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, προτείνοντας λύσεις για την ορθότερη διαχείριση των υδατικών πόρων στην Ελλάδα.

Μεταφορές

Η εταιρεία μειώνει σταθερά τις εκπομπές διοξειδίου μέσω της βελτιστοποίησης των πρακτικών φόρτωσης και δρομολογίων, με αποτέλεσμα το 2020 να παρατηρείται μείωση των εκπομπών διοξειδίου κατά 17% (σε σχέση με το 2019). Παράλληλα, αναβαθμίζει τα φορτηγά της με τη μετατροπή των κινητήρων τους σε συνδυασμένη κατανάλωση 20% LPG και 80% πετρελαίου – αντί αποκλειστικά πετρελαίου – ενώ γίνεται και χρήση ηλεκτρικών περονοφόρων οχημάτων στις εγκαταστάσεις της, προκειμένου να μειωθούν περαιτέρω οι εκπομπές CO2.

Σημεία κατανάλωσης

Εδώ και μία δεκαετία η εταιρεία χρησιμοποιεί φιλικά προς το περιβάλλον, «πράσινα» ψυγεία και ψύκτες βαρελίσιας μπίρας, επιτυγχάνοντας έως και 35% μείωση στην κατανάλωση ενέργειας, σε σχέση με τα αντίστοιχα συμβατικά.

Εργαζόμενοι

Οι εργαζόμενοι της εταιρείας βρίσκονται στον πυρήνα όλων των δραστηριοτήτων της ευρύτερης οικογένειας που ονομάζεται Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Η εταιρεία ενισχύει ενεργά την κουλτούρα ασφάλειας στις εγκαταστάσεις της, έχοντας καταφέρει να μη σημειωθεί κανένα ατύχημα μέσα στο 2020. Ως προς την πανδημία COVID-19, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία προχώρησε σε έγκαιρη αναπροσαρμογή ολόκληρου του μοντέλου λειτουργίας της, με πλήρη υιοθέτηση της τηλεργασίας, εκπαιδεύσεις, κ.α., με στόχο τη διασφάλιση της υγείας των εργαζομένων και των συνεργατών της.

Τέλος, η εταιρεία συνεχίζει να εστιάζει σε καίρια ζητήματα όπως η παροχή ίσων ευκαιριών, αποδεικνύοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της στις αξίες της Συμπερίληψης και της Διαφορετικότητας, μεταξύ άλλων και με την υπογραφή το 2020 της «Χάρτας Διαφορετικότητας».

Καταναλωτές

Η διαδρομή, φυσικά, καταλήγει στους τελικούς καταναλωτές των προϊόντων, με την Αθηναϊκή Ζυθοποιία να αναγνωρίζει, ως κύριο μέλημά της την προώθηση της κουλτούρας της υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ. Η εταιρεία συνεργάζεται στενά με ομάδες και φορείς, όπως η Ένωση Μπάρμεν Ελλάδας, η ΜΚΟ «Νηφάλιοι – Στην υγειά μας», κ.α., σε καμπάνιες ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά το θέμα, ενώ έχει καθιερώσει την κατηγορία της μπίρας χωρίς αλκοόλ με 5 προϊόντα (ΑΜΣΤΕΛ FREE 0.0%, η ΑΜΣΤΕΛ FREE LEMON 0.0%, η HEINEKEN 0.0,ΑΛΦΑ Χωρίς).

Όλα τα παραπάνω εναρμονίζονται πλήρως με το Παγκόσμιο Σύμφωνο του ΟΗΕ για τη βιώσιμη ανάπτυξη, το οποίο έχει υιοθετήσει η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, ευθυγραμμίζοντας τις δράσεις της με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (Sustainable Development Goals – SDGs). Σε αυτό το πλαίσιο και κοιτώντας προς το μέλλον, ανακοίνωσε πριν από λίγους μήνες την υιοθέτηση και υλοποίηση στην Ελλάδα της νέας, ολοκληρωμένης στρατηγικής για βιώσιμη ανάπτυξη του Ομίλου HEINEKEN «Brew a better world – Raise the bar 2030» με 3 κύριους άξονες (περιβάλλον, κοινωνία, υπεύθυνη κατανάλωση) και μια σειρά φιλόδοξων στόχων με ορίζοντα το 2030.

Όπως τόνισε ο Αλέξανδρος Δανιηλίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας: «Για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, όπως και για τον Όμιλο της HEINEKEN συνολικά, η βιώσιμη ανάπτυξη αποτελεί εδώ και δεκαετίες βασική προτεραιότητα και σταθερή δέσμευση. Η 5η κατά σειρά Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης της εταιρείας μας επιβεβαιώνει τα σπουδαία βήματα που έχουμε διανύσει ως οργανισμός, με στόχο ένα βιώσιμο μέλλον. Ιδιαίτερα, δε, σε μια πρωτόγνωρη χρονιά, όπως ήταν το 2020 για ολόκληρη την υφήλιο, είναι ακόμα πιο σημαντικό το γεγονός πως όχι μόνο δεν κάναμε κανενός είδους συμβιβασμό, αλλά αντίθετα προχωρήσαμε σημαντικά στους φιλόδοξους στόχους που έχουμε θέσει. Μεταβαίνοντας σε μία νέα δεκαετία, στην οποία οι προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουμε φαίνονται να είναι ακόμη εντονότερες, είναι πλέον πιο επιτακτικό για τις μεγάλες επιχειρήσεις να ανταποκρινόμαστε όχι μόνο στον παραγωγικό μας ρόλο, αλλά και να συνδυάζουμε την οικονομική με τη βιώσιμη ανάπτυξη».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
ΕΛΤΟΝ: Στα 176 εκατ. οι πωλήσεις του ομίλου το 2023
Επιχειρήσεις |

ΕΛΤΟΝ: Στα 176 εκατ. οι πωλήσεις του ομίλου το 2023

Το κρίσιμο εμπορικό μέγεθος που αφορά στις ποσότητες/όγκους των προϊόντων που διακινήθηκαν, η χρήση 2023 σε σχέση με τη χρήση 2022 εμφανίζει οριακή πτώση 3,3% σε επίπεδο Εταιρείας & αύξηση 3,4% σε επίπεδο Ομίλου.