Βιομηχανική συμβίωση: αυτές οι δυο λέξεις χαρακτηρίζουν ιδιαίτερα τον νέο σχεδιασμό βιώσιμης ανάπτυξης που προωθείται μέσω του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Κυκλική Οικονομία.
Αυτό, με απλά λόγια σημαίνει, όπως εξηγεί, μιλώντας στον ΟΤ ο γενικός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων του υπουργείου Περιβάλλοντος Κωνσταντίνος Αραβώσης, πως πλέον δεν πετιέται τίποτα.
‘Έτσι, αυτό που κάποτε ήταν απόβλητο και πετιόταν τώρα θα αποτελεί την πρώτη ύλη για την παραγωγή ενός νέου προϊόντος…. Και ό,τι δεν μπορεί να αξιοποιηθεί, θα χρησιμοποιείται ως εναλλακτικό καύσιμο στην παραγωγή ενέργειας.
Ειδικότερα, το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Κυκλική Οικονομία, περιλαμβάνει δράσεις με στόχο την επέκταση του κύκλου ζωής των προϊόντων, αύξηση της ανακύκλωσης, χρήση δευτερογενών υλικών και αποβλήτων ως παραγωγικών πόρων, αλλά και μείωση των επικίνδυνων χημικών ουσιών σε ορίζοντα πενταετίας, είναι μερικοί από τους στόχους του.
Η διαβούλευση του νέου σχεδίου νόμου –που αναμένεται να συμβάλει στην επίτευξη της πορείας της χώρας προς τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας το 2050- έχει ολοκληρωθεί και αναμένεται η οριστικοποίησή του στο υπουργικό συμβούλιο.
Ανθεκτικότητα προϊόντων και νέα επιχειρηματικά μοντέλα
Πλέον, οι νέοι στόχοι είναι, μεταξύ άλλων, η ανθεκτικότητα των προϊόντων, τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα, ο οικολογικός σχεδιασμός καινοτομία στις αγορές ανακυκλωμένων υλών, η ανάπτυξη αγορών, αλλά και η αλλαγή καταναλωτικών συνθηκών με τελικό στόχο μια οικονομία με μηδενικά απόβλητα.
Οι άνθρωποι θα καταναλώνουν για τρεις πλανήτες
Η αλλαγή είναι πλέον επιβεβλημένη. Γιατί; Επειδή όπως εξηγούν, οι ειδικοί, αν συνεχίσουμε χωρίς να στραφούμε προς ένα άλλο οικονομικό μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης, θα στερέψουν οι πόροι οι οποίοι δεν είναι ανεξάντλητοι.
Εκτιμάται πως έως το 2050 οι άνθρωποι θα καταναλώνουν για τρείς πλανήτες (!). Ειδικότερα, η παγκόσμια κατανάλωση υλικών, όπως η βιομάζα, τα ορυκτά καύσιμα, τα μέταλλα και τα ανόργανα συστατικά αναμένεται να διπλασιαστεί τα επόμενα 40 χρόνια, ενώ η ετήσια παραγωγή αποβλήτων προβλέπεται να αυξηθεί κατά 70% έως το 2050.
Η εικόνα, κατά τους ειδικούς είναι η εξής: η εξόρυξη και επεξεργασία των πόρων δημιουργεί το 50% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και περισσότερο από το 90% της απώλειας βιοποικιλότητας και της πίεσης από πλευράς υδάτινων πόρων.
Ψηφιακά μητρώα για τα κτήρια
Ο νέος σχεδιασμός δίνει έμβαση στο δομημένο περιβάλλον. Αυτό σημαίνει πως προωθείται η αρχή της κυκλικότητας για όλη τη διάρκεια της ζωής των κτηρίων. Πως θα επιτευχθεί αυτό; Μέσω της αναθεώρησης του σχετικού κανονισμού για τα δομικά προϊόντα. Εδώ, σχεδιάζεται και η πιθανή θέσπιση απαιτήσεων ανακυκλωμένου περιεχομένου για ορισμένα δομικά προϊόντα –λαμβανομένης υπόψη της ασφάλειας και της λειτουργικότητάς τους.
Επιπλέον, προωθείται και η ανάπτυξη ψηφιακών μητρώων για τα κτήρια, όπως κτήρια υψηλής αποδοτικότητας ως προς τους ενεργειακούς πόρους, τα υλικά και το νερό. Την ίδια ώρα, εξετάζεται και η ενδεχόμενη αναθεώρηση των στόχων ανάκτησης υλικών που προβλέπει η ενωσιακή νομοθεσία για τα απόβλητα κατασκευών και κατεδαφίσεων, αλλά και τα κλάσματα κάθε υλικού σε αυτά.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου Σχεδίου Δράσης
Το νέο σχέδιο δράσης για την Ελλάδα, περιλαμβάνει σε μορφή οδικού χάρτη 71 δράσεις για την περίοδο 2021-2025 από τις οποίες: α) οι 46 αφορούν τις βασικές πτυχές της κυκλικής οικονομίας (παραγωγή, κατανάλωση, απόβλητα) και β) οι 25 αφορούν βασικά προϊόντα που πρέπει να αντιμετωπιστούν κατά προτεραιότητα (ηλεκτρονικά, μπαταρίες και οχήματα, συσκευασίες, πλαστικά, κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, κατασκευές /κτήρια, τρόφιμα, νερό και θρεπτικές ουσίες).
Φορολογικές ελαφρύνσεις
Όπως προαναφέρθηκε, στον νέο σχεδιασμό δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στη λεγόμενη βιομηχανική συμβίωση. Προς την κατεύθυνση αυτή, προβλέπονται κίνητρα για σχεδιασμό και παραγωγή προϊόντων που υποστηρίζουν μοντέλα κυκλικής οικονομίας.
Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, προβλέπονται φορολογικές ελαφρύνσεις, επιδοτήσεις, διευκόλυνση και μείωση κόστους αδειών, επιχορηγήσεις, υπεραποσβάσεις, χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου, μειωμένο μη μισθολογικό κόστος κ.α.
Αντίστροφη μέτρηση για τη μείωση των αστικών αποβλήτων
Επιπλέον, επειδή η μείωση των αστικών αποβλήτων είναι –και- αυτή από τους βασικότερους στόχους, προωθείται η θεσμοθέτηση ενός πλαισίου οικονομικών κινήτρων και αντικινήτρων για τη μείωση της παραγωγής αστικών αποβλήτων που θα αφορά τους καταναλωτές.
Σε αυτά περιλαμβάνονται η επιβολή τελών- εισφορών υπέρ του Δημοσίου ως αντικίνητρα για μείωση αποβλήτων. Τέλος ταφής επεξεργασμένων και μη αποβλήτων πληρωτέο από τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) και εφαρμογή Κανονισμού Τιμολόγησης ΦΟΔΣΑ με διαβάθμιση κόστους παροχής υπηρεσιών ανά ρεύμα αποβλήτων. Συστήματα επιβράβευσης πολιτών για επανάχρηση –ανακύκλωση σε ειδικές δομές (πράσινα σημεία, γωνιές ανακύκλωσης, έξυπνοι κάδοι κ.α) με έμμεσες παροχές, όπως προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση, σε εκπτώσεις, σε υπηρεσίες δήμων όπως τροφεία παιδικών σταθμών, δημοτική συγκοινωνία κ.α.
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος