Σύμφωνα με τα δεδομένα της Έρευνας Δεξιοτἠτων Ενηλίκων (PIAAC) του ΟΟΣΑ, το 18,70% των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 20-34 ετών στην Ελλάδα «στερούνται βασικών δεξιοτήτων». Με την ορολογία της έρευνας, αυτό σημαίνει ότι φτάνουν το πολύ στο χαμηλότερο επίπεδο γραφής-ανάγνωσης και αριθμητικής, ενώ βρίσκονται κάτω και από αυτό το επίπεδο στην κατηγορία «επίλυση προβλημάτων με τη χρήση τεχνολογίας».
Μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ που συμμετείχαν στην έρευνα, μόνο η Τουρκία έχει (λίγο) χειρότερη επίδοση (18,78%). Όπως δείχνει το διάγραμμα, στις περισσότερες χώρες το ποσοστό των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 20-34 ετών που στερούνται βασικών δεξιοτήτων είναι ασήμαντο. Στην κατηγορία όσων έχουν χαμηλότερη μόρφωση, τα πράγματα δυσκολεύουν ακόμη: 27,85% των αποφοίτων λυκειακής και μεταλυκειακής (αλλά όχι τριτοβάθμιας) εκπαίδευσης ηλικίας 20-34 ετών στην Ελλάδα στερούνται βασικών δεξιοτήτων – δεύτερο υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη μετά την Πολωνία (29,43%).
Τα παραπάνω ευρήματα, παρότι κάπως ακραία, δεν αποτελούν εξαίρεση. Πολλές άλλες μελέτες και βάσεις δεδομένων επιβεβαιώνουν τη δραματική υστέρηση της χώρας μας.
Κάποιες από τις αιτίες αυτής της υστέρησης αφορούν την πλευρά της προσφοράς: η εκπαιδευτική διαδικασία στο γυμνάσιο, στο λύκειο, ακόμη και στο πανεπιστήμιο, παραμελεί την κριτική σκέψη και πριμοδοτεί την αποστήθιση. Άλλες εντοπίζονται στην πλευρά της ζήτησης: σε σχέση με τις άλλες χώρες του ΟΟΣΑ, στην Ελλάδα περισσότεροι εργαζόμενοι διαθέτουν περισσότερες δεξιότητες από εκείνες που απαιτεί η δουλειά τους, και αμείβονται λιγότερο για αυτές από τον εργοδότη τους.
Η αναβάθμιση του παραγωγικού μοντέλου της ελληνικής οικονομίας είναι απλώς αδύνατη χωρίς μια γενναία επένδυση στα ουσιαστικά – όχι στα τυπικά – προσόντα των εργαζομένων και των ανέργων. Αυτό απαιτεί βαθιές παρεμβάσεις, στην εκπαίδευση και στην επαγγελματική κατάρτιση, εκ μέρους τόσο του κράτους όσο και των επιχειρήσεων, με τη συνεργασία εργοδοτικών ενώσεων και εργατικών οργανώσεων.
Και όμως, δεν είναι βέβαιο ότι ο κρίσιμος ρόλος ενός υψηλού επιπέδου δεξιοτήτων των πολιτών ως προϋπόθεση της κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης της χώρας έχει συνειδητοποιηθεί επαρκώς. Η εμπειρία του παρελθόντος από τη χρήση των χρηματοδοτικών εργαλείων στην ΕΕ δεν είναι θετική. Η διαθεσιμότητα άφθονων πόρων από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι μια σημαντική, ίσως η τελευταία, ευκαιρία για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων στην Ελλάδα.
Latest News
Ποιες ευκαιρίες υπάρχουν μετά την τέταρτη μείωση επιτοκίων από την ΕΚΤ
Τα μακροοικονομικά της Ευρωζώνης επιτρέπουν περαιτέρω μειώσεις, οδηγώντας χαμηλότερα τις αποδόσεις στην αγορά σταθερού εισοδήματος
Πώς αμοίβεται το ημερομίσθιο στις Εορτές Χριστουγέννων 2024 και Νέου Έτους 2025
Το ημερομίσθιο των εορτών καταβάλλεται σε όσους δεν απασχολούνται για λόγους που δεν οφείλονται σ΄ αυτούς όπως πχ ο εργοδότης δεν λειτούργησε την επιχείρηση
Γήρανση του πληθυσμού και μετανάστευση στην Ελλάδα
Ο παγκόσμιος πληθυσμός θα συνεχίσει να αυξάνεται μέχρι το 2090 προσεγγίζοντας τα 11 δισ. άτομα
Οχήματα: Όσα πρέπει να ξέρετε για την άρση ψηφιακής ακινησίας
Ποια είναι η διαδικασία για την άρση ακινησίας για ΙΧ οχήματα
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (ΣΤ’ Μέρος)
Τύποι παραστατικών ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών
Οι διεθνείς οργανισμοί απέναντι στο «America First 2.0»
Οι νέες συνθήκες και το δόγμα America First
Αθλητές της παραγωγής Redux
Τι αφορά το αντικίνητρο της υψηλής φορολογίας της ειδικευμένης μισθωτής εργασίας
Η αναγκαιότητα της Ελεγκτικής του Δημοσίου και τα σύγχρονα εργαλεία ορθολογικής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος
Η Ελεγκτική του Δημοσίου αποτελεί «θεμέλιο λίθο» στο πλαίσιο της σύγχρονης δημοσιονομικής διαχείρισης,
Τα ελληνικά ομόλογα... αλλάζουν πίστα - Η αναβάθμιση της Scope και η απόδοση του 10ετούς
Πώς φθάσαμε στην αναβάθμιση του ελληνικού αξιόχρεου από τη Scope Ratings - Τα ελληνικά ομόλογα αλλάζουν επίπεδο
Πότε θα καταβληθεί το δώρο Χριστουγέννων - Πόσα χρήματα θα πάρετε [παραδείγματα]
Το δώρο Χριστουγέννων πρέπει να καταβληθεί μέχρι 21 Δεκεμβρίου 2024 και η μη καταβολή του διώκεται ποινικά