Oντας αισιόδοξος από τη φύση μου, αλλά και σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΕΜΗ, μπορώ να επιβεβαιώσω ότι οι μικρομεσαίοι του εμπορίου της χώρας μας είμαστε ευέλικτοι και ανθεκτικοί, ακόμη και στις χειρότερες κρίσεις. Αντίστοιχα, παρατηρώ πολλές εμπορικές επιχειρήσεις να προσαρμόζονται, τόσο στον ψηφιακό μετασχηματισμό, που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη και επιταχύνεται, όσο και στον τρόπο προμήθειας εμπορευμάτων από εγχώριες πηγές για τη βιωσιμότητά τους. Τα τελευταία δύο χρόνια υπήρξαν πράγματι «σκαμπανεβάσματα», με τις επιχειρήσεις όμως επίμονα να συνεχίζουν να λειτουργούν, παρά τις μεγάλες απώλειες σε τζίρο και τις πολλές εναλλαγές σε ένα πανδημικό περιβάλλον.

Ομως πλέον θα χρειαστεί οι μικρομεσαίοι του εμπορίου να κινηθούμε μεθοδικά και σε στενή συνεργασία με εθνικούς και ευρωπαϊκούς φορείς εκπροσώπησης να περάσουμε ένα ισχυρό μήνυμα ότι είμαστε ένας απαραίτητος τομέας για τους καταναλωτές, ένας σημαντικός πάροχος ανταποδοτικών θέσεων εργασίας και μια ουσιαστική οικονομική στήριξη των τοπικών κοινωνιών.

Οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν από τον χειμώνα του 2020 και συνεχίζονται δύο χρόνια μετά έχουν προκαλέσει αναταραχές και ανακατατάξεις στο λιανικό εμπόριο, με εξαίρεση τον κλάδο των τροφίμων. Πεποίθηση όλων είναι πως το 2022 θα φέρει το τέλος της πανδημίας, που με τη χρήση των εμβολίων θα τεθεί υπό έλεγχο, και οι περιορισμοί στη λιανική θα αρθούν πλήρως την άνοιξη, επιτρέποντας στις λιανικές πωλήσεις να αυξηθούν σημαντικά.

Οι εμπορικές πωλήσεις από το δεύτερο τρίμηνο του περασμένου έτους πλησίασαν τα προ πανδημίας επίπεδα. Στους κλάδους ένδυσης, υπόδησης και ηλεκτρονικών συσκευών υπάρχουν στατιστικά στοιχεία ότι δεν τα πήγαν καλά, με ορισμένες μάλιστα εμπορικές δραστηριότητες να προειδοποιούν ότι πολλά καταστήματα μπορεί να συνεχίσουν να έχουν σοβαρά προβλήματα λειτουργίας τη νέα χρονιά. Οι πωλήσεις λιανικής ήταν ικανοποιητικές με 13% πριν από τα Χριστούγεννα, αλλά αμέσως μετά οι εξαγγελίες νέων περιοριστικών μέτρων, λόγω της έξαρσης της μετάλλαξης Ομικρον, επιβράδυναν ξανά την εμπιστοσύνη και την επισκεψιμότητα των καταναλωτών.

Η υποστήριξη των επενδύσεων στο λιανικό εμπόριο λοιπόν πρέπει να είναι βασική προτεραιότητα το 2022 για το εμπορικό οικοσύστημα. Το 2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτίμησε ότι το επενδυτικό κενό στο λιανικό εμπόριο θα έφτανε τα 115 δισ. ευρώ και σήμερα υπολογίζεται ότι ο μετασχηματισμός που βρίσκεται σε εξέλιξη θα χρειαστεί διπλασιασμό της επενδυτικής ικανότητας. Απειλή για το εμπόριο το 2022 είναι και ο πληθωρισμός στην Ευρώπη, που τροφοδοτείται από τις σπειροειδείς τιμές της ενέργειας και των εμπορευμάτων και θα χρειαστεί αρκετός χρόνος για να αποκλιμακωθεί. Η ακρίβεια με όχημα το ενεργειακό κόστος και οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας θα αποτελέσουν τα βασικά μέτωπα για το εμπόριο τουλάχιστον το πρώτο εξάμηνο του 2022. Οι χειμερινές εκπτώσεις που θα διαρκέσουν το επόμενο δίμηνο μπορούν να λειτουργήσουν ως ανάχωμα ακρίβειας. Ας ελπίσουμε ότι τα μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων και η επάρκεια αγαθών στην ελληνική αγορά θα δώσουν τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να ρευστοποιήσουν τα εποχικά εμπορεύματά τους και να πλησιάσουν τον προ πανδημίας τζίρο των 5,5 δισ. ευρώ της εκπτωτικής περιόδου.

Ο Βασίλης Κορκίδης είναι πρόεδρος του ΠΕΣΑ και του ΕΒΕΠ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Opinion