Δεν έχει σταματημό η φόρα των σούπερ μάρκετ, αφού για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά κατατροπώνουν το «άλλο» λιανεμπόριο.

Με βάση τα στοιχεία της NielsenIQ για την πορεία των πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων το 2021 διαπιστώνεται ότι η μετατόπιση της κατανάλωσης από τα εμπορικά καταστήματα προς τις αλυσίδες της οργανωμένης λιανικής, που ξεκίνησε «βίαια» στην αρχή της πανδημίας του κορωνοϊού, δεν είναι συγκυριακή, αλλά πλέον αποτελεί ξεκάθαρη τάση, η οποία μάλιστα καταγράφει αυξητικούς ρυθμούς.

Την ώρα λοιπόν που οι περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), το 2021 είχαν λιγότερα έσοδα την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, ενώ μόνο 1 στις 7 επιχειρήσεις ήταν πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένη από τις επιδόσεις της κατά την εορταστική περίοδο, οι πωλήσεις προϊόντων bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κλπ.) εντός των σούπερ μάρκετ ενισχύθηκαν κατά 14,9%.

Η σωρευτική αύξηση που παρουσίασαν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στη διετία της πανδημίας έφθασε στο 11%.

Να σημειωθεί ότι τα είδη bazaar, από σχολικά είδη και εποχικά μέχρι πιάτα, ποτήρια, ρούχα και παιχνίδια, ήταν η κατηγορία που την προηγούμενη χρονιά εμφάνισε τη μεγαλύτερη αύξηση στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, σύμφωνα με τη Nielsen.

Το σπριντ των σούπερ μάρκετ

Συνολικά το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων (καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ. στη ηπειρωτική Ελλάδα και στην Κρήτη, εξαιρούμενων των νησιών) έκλεισε θετικά σε αξία στο +1,3% το 2021, μετά το +9,7% του 2020 λόγω του panic buying effect.

Τα FMCGs (οι ταχυκίνητες κατηγορίες προϊόντων) στο σύνολό τους παρουσίασαν σχετικά πιο μετριοπαθή τάση, στο +0,7%, το 2021.

Η διψήφια αύξηση που παρουσίασε το σύνολο των κατηγοριών bazaar εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ το 2021 έρχεται να προστεθεί στην επίσης διψήφια άνοδο που σημείωσαν τα εν λόγω είδη το 2020 (+10,7%). Και μάλιστα όταν κατά τη διάρκεια των πολλών lockdowns σε αυτά τα δύο χρόνια τα σούπερ μάρκετ δεν είχαν τη δυνατότητα να πωλούν δια ζώσης προϊόντα bazaar –κυρίως είδη ένδυσης, υπόδησης κ.λπ. βάσει των σχετικών υπουργικών αποφάσεων.

… και η αντίδραση του «άλλου» λιανεμπορίου

Το όφελος που αποκόμισαν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ λόγω της πανδημίας, όταν η υπόλοιπη αγορά έμεινε για μεγάλο χρονικό διάστημα μισάνοιχτη, ή εντελώς κλειστή λόγω των περιοριστικών μέτρων και η ισχυροποίηση της σχέσης τους με το καταναλωτικό κοινό, τόσο μέσω των φυσικών τους καταστημάτων όσο και μέσω του ψηφιακού καναλιού το οποίο ανέπτυξαν τάχιστα, δεν πέρασε απαρατήρητο από τους υπόλοιπους εκπροσώπους του λιανεμπορίου.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Απόστολος Βακάκης. Εκτός από τη «γκρίνια» λόγω της πίεσης από τα ενεργειακά και μεταφορικά κόστη, ο ισχυρός άνδρας των καταστημάτων Jumbo αρκετές φορές έχει καταφερθεί εναντίον της κυβέρνησης κατηγορώντας την πως δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού εξαιρώντας τα σούπερ μάρκετ και τα «Υπερ-market», όπως τα αναφέρει, από την εφαρμογή των μέτρων για την αποφυγή της διάδοσης του κορωνοϊού.

Να σημειωθεί ότι η Jumbo θεωρείται βασικός ανταγωνιστής των σούπερ μάρκετ σε διάφορες χρονικές περιόδους όπως το Πάσχα, τα Χριστούγεννα ή κατά την περίοδο πώλησης εποχικών προϊόντων, δεδομένου ότι τοποθετείται αρκετά ψηλά στις αυθόρμητες αναφορές των καταναλωτών.

Ο πιο «χαλαρός» τρόπος λειτουργίας των σούπερ μάρκετ κατά καιρούς έγινε στόχος κριτικής και από μεγάλους εμπορικούς συλλόγους, όπως ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά, που μίλησε για αδικία, ενώ και η ΕΣΕΕ έκανε λόγο για συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού σε βάρος του εμπορίου, επισημαίνοντας ότι οι ανεμβολίαστοι καταναλωτές προτιμούν τα σούπερ μάρκετ, όπου δεν ελέγχονται στην είσοδο, για να αγοράσουν αρκετά από τα είδη που πωλούνται και στα εμπορικά καταστήματα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις