Νέο ρεκόρ καταγράφηκε το 2021 στη δυναμικότητα των θαλάσσιων πάρκων αιολικής ενέργειας (offshore wind industry), ενώ θετικές είναι οι προοπτικές και για το 2022. Σε ιστορικά υψηλά βρέθηκαν και οι επενδύσεις σε νέες παραγγελίες για νεότευκτα πλοία εγκατάστασης θαλάσσιων ανεμογεννητριών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, το 2022 προβλέπεται ότι θα αναπτυχθεί υπεράκτια αιολική ισχύς 9,5 GW από 1.400 ανεμογεννήτριες, ανεβάζοντας το συνολικό παγκόσμιο σύνολο που έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία σε 60 GW. Οι πιο μακροπρόθεσμες προβλέψεις μας, σημειώνει ο Steve Gordon, Managing Director, Clarksons Research, αναφέρουν ότι ο παγκόσμιος υπεράκτιος αιολικός τομέας μπορεί να φτάσει τα 712 θαλάσσια αιολικά πάρκα που περιλαμβάνουν περισσότερες από 29.000 ανεμογεννήτριες και 235 GW ισχύος έως το 2030, έναντι της τρέχουσας δυναμικότητάς που είναι 250 αιολικά πάρκα με 10.800 ανεμογεννήτριες, 50,5 GW.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons Research, το 2021 ήταν άλλη μια χρονιά – ρεκόρ για την υπεράκτια αιολική βιομηχανία, με τις νεοφυείς επιχειρήσεις να αυξάνουν την παγκόσμια ενεργό δυναμικότητα κατά 58% στο ιστορικό υψηλό των 50,5 GW. Το 2012 προστέθηκαν 84 αιολικά πάρκα, ισχύος 18,5 GW με 3.400 ανεμογεννήτριες.
Αποτέλεσμα της ανάπτυξης αυτής είναι η offshore αιολική ενέργεια να ανέρχεται στο 0,3% περίπου του συνολικού παγκόσμιου ενεργειακού δυναμικού και όπως εκτιμάται με τους ρυθμούς αυτούς θα μπορούσε να φτάσει το 6-9% έως το 2050 και να παράγει 4.870 TWh έως 5.990 TWh ισχύος.
Ανοδικά η αγορά πλοίων εγκατάστασης αιολικής ενέργειας
Την ίδια στιγμή, η αγορά πλοίων εγκατάστασης αιολικής ενέργειας (Wind Turbine Installation Vessel – WTIV) συνέχισε να εξελίσσεται, φτάνοντας σχεδόν τα 1.100 πλοία μέχρι το τέλος του 2021. Η παγκόσμια χρήση των WTIV ήταν κατά μέσο όρο 83% στη διάρκεια του έτους (αύξηση 6% σε ετήσια βάση), ενώ η εξαιρετική ζήτηση για πλοία εκτός Κίνας διατήρησε σταθερά τη χρήση πάνω από 90% το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Οι ναύλοι επηρεάστηκαν, με τη μέση αξία ημερήσιου ναύλου για τα WTIV 3ης γενιάς στην Ευρώπη να αυξάνεται κατά 18% καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους ενώ στα ανοιχτά του Γκουανγκντόνγκ στην Κίνα, στα μέσα του έτους, τετραπλασιάστηκαν.
Επίσης το 2021 κατεγράφη ρεκόρ επενδύσεων σε νεότευκτα πλοία αυτής της κατηγορίας με παραγγελίες άνω των 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων και αυξανόμενη εστίαση στα πλοία που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα και στις τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας (ESTs). Ειδικότερα καταγράφηκαν 17 παραγγελίες (συν εννέα option) για πλοία WTIV αξίας περίπου 2,5 δισ. δολ. ενώ τοποθετήθηκαν επίσης παραγγελίες (15 τον αριθμό, οι περισσότερες όλων των εποχών) για εξειδικευμένα πλοία κατασκευής και λειτουργίας αιολικών εγκαταστάσεων (C/SOV) αξίας 0,8 δισ. δολ., και 39 συμβόλαια για κατασκευή πλοίων μεταφοράς προσωπικού (CTV).
Στην έρευνα του ναυλομεσιτικού οίκου αναφέρεται ακόμη ότι η Κίνα πρωτοστάτησε στην προσθήκη νέας δυναμικότητας και ξεπέρασε το Ηνωμένο Βασίλειο ως η μεγαλύτερη υπεράκτια αγορά αιολικής ενέργειας, με 16 GW να συνδέονται στο δίκτυο, κυρίως τους τελευταίους δύο μήνες του έτους, πριν από τη λήξη της προθεσμίας για κρατική επιδότηση στο τέλος του έτους. Οι νέες προσθήκες δυναμικότητας ήταν πιο περιορισμένες στην Ευρώπη, καθώς τέθηκε σε πλήρη λειτουργία 1,8 GW, με 17 GW επί του παρόντος να είναι υπό ανάπτυξη στην περιοχή.
Latest News
«Αχαρτογράφητα νερά» για την αγορά δεξαμενoπλοίων
Το αδιέξοδο των συζητήσεων για την επανέναρξη των ροών πετρελαίου από το Τζεϊχάν δημιουργεί νέα δεδομένα στη Μεσόγειο
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών
Μελίνα Τραυλού: Ακρογωνιαίος λίθος της πράσινης μετάβασης η ναυτιλία
Το μήνυμα της προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στο 9th «Our Ocean Conference 2024»
Στον διεθνή ανταγωνισμό για την ενεργειακή μετάβαση και η ναυτιλία
Τι είπαν η πρόεδρος του ECSA Karin Orsel και ο πρόεδρος της Intercargo Δημήτρης Φαφαλιός στη Διεθνή Διάσκεψη της Αθήνας για τους Ωκεανούς
Στη δεύτερη θέση των κορυφαίων ναυτιλιακών κέντρων η Αθήνα
Έχασε το 2024 την πρωτιά από τη Σιγκαπούρη
Αναταραχές στη Μέση Ανατολή - Διπλή απειλή για το παγκόσμιο εμπόριο
Οι γεωπολιτικές κρίσεις στη Μέση Ανατολή και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις δοκιμάζουν θαλάσσιες διαδρομές από τις διώρυγες του Παναμά και του Σουέζ
Sea Europe: Στόχος να κατασκευάσουν 10.000 πλοία μέχρι το 2035
Ο κλάδος της ναυτιλιακής τεχνολογίας είναι κομβικής σημασίας για τη στρατηγική ανεξαρτησία της Ευρώπης