Μια πολεμική σύγκρουση στην Ουκρανία θα αποσταθεροποιήσει το θαλάσσιο εμπόριο στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, με αλυσιδωτές επιπτώσεις τόσο για τα πλοία χύδην ξηρού φορτίου όσο και για τα δεξαμενόπλοια. Παράλληλα θα σημάνει άνοδο τις τιμής των εμπορευμάτων όπως είναι τα σιτηρά, ο άνθρακας και το σιδηρομετάλλευμα, ενώ και οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να προετοιμαστούν για πιο ριψοκίνδυνες επιχειρήσεις και υψηλότερους ναύλους.

Σύμφωνα με την Ocean Analytics, το 2021 περίπου 231 εκατομμύρια τόνοι χύδην ξηρού φορτίου (άνθρακας, σιτηρά, σιδηρομετάλλευμα) αποστέλλονταν από λιμάνια γύρω από τη Μαύρη Θάλασσα, εκ των οποίων το 85% προέρχονταν από την Ουκρανία και τη Ρωσία. Εξ αυτών 9 εκατομμύρια τόνοι προορίζονταν για άλλα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, ενώ το 96% περνούσε από το Στενό του Βοσπόρου σε πιο απομακρυσμένες περιοχές όπως η Κίνα, είπε ο ιδρυτής της Ocean Analytics Ulf Bergman, προσθέτοντας ότι η Μαύρη Θάλασσα θα μπορούσε να γίνει απρόσιτη, είτε εξ ολοκλήρου είτε εν μέρει, για εμπορικούς σκοπούς και για τη ναυτιλία εάν προκύψει σύγκρουση.

Διαβάστε επίσης: Η Χρονιά του Τίγρη στο θαλάσσιο εμπόριο

Σύμφωνα με άλλα στοιχεία, οι εξαγωγές σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα αποτελούν σημαντική πηγή ζήτησης για panamax, supramax και handysize bulkers. Τα Panamaxes μετέφεραν 39,3 εκατομμύρια τόνους εξαγωγών σιτηρών από την περιοχή πέρυσι, ενώ τα supramaxes και handys μετέφεραν περίπου 23,9 εκατομμύρια τόνους.

Ο άνθρακας είναι το άλλο σημαντικό εμπόρευμα που εξάγεται από τη Μαύρη Θάλασσα, συνολικού ύψους 53,9 εκατομμυρίων τόνων το 2021. Η Ρωσία εξήγαγε τα δύο τρίτα αυτού του εμπορίου, το οποίο μεταφερόταν κυρίως με τα μεγαλύτερου μεγέθους πλοία, τα capesize. Οπως υπογραμμίζουν οι αναλυτές, εάν η ροή φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς την Ευρώπη σταματήσει λόγω των συγκρούσεων, τότε η Ευρώπη αφενός θα πρέπει να βρει αέριο από αλλού όπως είναι οι ΗΠΑ που σχεδιάζουν να προμηθεύσουν τους Ευρωπαίους με υγροποιημένο φυσικό αέριο, ενώ θα στραφούν και προς τον άνθρακα για να καλύψουν τις ανάγκες τους.

Η Ocean Analytics εκτιμά ότι η Ευρώπη θα μπορούσε να απευθυνθεί σε άλλες χώρες για την εισαγωγή άνθρακα, όπως είναι η Αυστραλία, οι ΗΠΑ, η Νότια Αφρική και η Κολομβία, χώρες που εξήγαγαν πέρυσι λιγότερες ποσότητες άνθρακα από ό,τι πριν από την πανδημία και θεωρητικά θα πρέπει να είναι σε θέση να προμηθεύουν την Ευρώπη με πρόσθετους όγκους. Αυτό θα σημάνει άνοδο των τον ομιλίων και αύξηση της ζήτησης για bulkers, εξέλιξη που θα επηρεάσει θετικά τους ναύλους αυτών των πλοίων.

Ανάλογη είναι και η εκτίμηση νομικών κύκλων από τον οίκο Stephenson Harwood του Λονδίνου, οι οποίοι ανέφεραν στο TradeWinds ότι αναμένουν πως οι ενδεχόμενοι περιορισμοί των εμπορικών συναλλαγών στην περιοχή, λόγω σύγκρουσης, θα ενισχύσουν του ναύλους των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Αυτό παράλληλα θα προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις καθώς θα οδηγήσει σε άνοδο τις τιμές των εμπορευμάτων προς εξαγωγή και με τη σειρά του σε μείωση των πωλήσεων και αθέτηση ναυτιλιακών συμβολαίων.

Η Kirsty MacHardy, συνεργάτις της δικηγορικής εταιρείας, δήλωσε ότι οι πλοιοκτήτες θα θέλουν να διασφαλίσουν ότι οι ναυλώσεις περιλαμβάνουν ρήτρες κατά των κυρώσεων, κινδύνων πολέμου και ασφαλούς λιμένα, που τους επιτρέπουν να αρνούνται να μεταβούν σε λιμάνι της Ουκρανίας εάν οι εντάσεις κλιμακωθούν. Επίσης πιθανότατα οι πλοιοκτήτες θα επανεξετάσουν ποιος επωμίζεται το κόστος οποιασδήποτε ασφάλισης κινδύνου πολέμου, ενώ επιπτώσεις θα υπάρξουν και στις χρηματοδοτήσεις, καθώς θα χρειαστεί να επανεξετασθούν οι όροι χρηματοδότησης για να διαπιστωθεί ποιοι περιορισμοί αναφορικά με τις κυρώσεις έχουν συμφωνηθεί.

Οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να παρακολουθούν προσεκτικά τους αναδυόμενους κινδύνους και τις νομικές επιλογές τους, δήλωσε στο TradeWinds ο επικεφαλής της ξηράς ναυτιλίας της Holman Fenwick Willan (HFW).

Οσον αφορά τα δεξαμενόπλοια είτε η επιβολή κυρώσεων στη Ρωσία είτε η σύγκρουση αναμένεται να επηρεάσουν τον κλάδο καθώς η Ευρώπη θα χρειαστεί να βρει εναλλακτικές πηγές αργού πετρελαίου ή/και προϊόντων αργού, αντικαθιστώντας τις εισαγωγές από Ρωσία. Οπως εκτιμάται, αυτό που μπορεί να συμβεί είναι οι ευρωπαϊκές χώρες να ενισχύσουν τις αγορές προϊόντων αργού (βενζίνη κ.λπ.) για να αποτρέψουν τις ελλείψεις.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία