
Στον ρυθμό που χτυπούν τα «τύμπανα του πολέμου» χορεύει η ναυτιλία με διαφορετικές όμως επιπτώσεις για κάθε κλάδο. Αν και προσωρινά φαίνεται να υπήρξε μια εκτόνωση της κατάστασης στη Μαύρη Θάλασσα με το ρωσικό πολεμικό ναυτικό να «απελευθερώνει» περιοχές που είχε δεσμεύσει για ασκήσεις προκαλώντας την αντίδραση της Ουκρανίας, ωστόσο η διεθνής ναυτιλία εξετάζει ήδη τα χειρότερα σενάρια.
Σύμφωνα λοιπόν με τους αναλυτές σε περίπτωση κλιμάκωσης της κρίσης και πολύ περισσότερο πολεμικών επεισοδίων θα υπάρξουν βραχυπρόθεσμα «χαμένοι» και «κερδισμένοι» μεταξύ των ναυτιλιακών κλάδων, ενώ πρόβλημα θα υπάρξει και με τα πληρώματα. Σύμφωνα με τους αναλυτές της Xcluciv Shipbrokers, της Intermodal και του Drewry, τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου μπορεί να έρθουν αντιμέτωπα με μία νέα πτώση των ναύλων ενώ στα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου η ρότα των ναύλων θα είναι σε αντίθετη θετική κατεύθυνση τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
Οι κυρώσεις
Η παγκόσμια κοινότητα ανησυχεί με την αυξανόμενη ένταση στα σύνορα Ουκρανίας – Ρωσίας. Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρώπη έχουν προετοιμαστεί για την επιβολή οικονομικών και ενεργειακών κυρώσεων έναντι της Ρωσίας σε περίπτωση πολέμου, κυρώσεις οι οποίες θα επηρεάσουν ποικιλοτρόπως τη ναυτιλία, αναφέρει στα «ΝΕΑ» ο Δημήτρης Ρουμελιώτης, Research & Valuation Dept. στη Xclusiv Shipbrokers Inc.
Διαβάστε επίσης: Ποιες είναι οι προκλήσεις και οι τάσεις στη ναυτιλία
Η Ευρώπη είναι ένας σημαντικός εισαγωγέας από τη Ρωσία, καθώς ο ρωσικός άνθρακας και το ρωσικό φυσικό αέριο αντιπροσωπεύουν το 40% των ευρωπαϊκών εισαγωγών, ενώ το ρωσικό αργό πετρέλαιο αντιπροσωπεύει το 30%. H Μαύρη Θάλασσα είναι μια από τις σημαντικότερες θαλάσσιες εμπορικές αρτηρίες, για αργό πετρέλαιο, παράγωγα πετρελαίου, υγραέριο (LPG), σιδηρομετάλλευμα, σιτηρά άνθρακα και άλλα χύδην φορτία με το 85-90% των drybulk φορτίων να προέρχεται από τη Ρωσία και την Ουκρανία.
«Στο σενάριο μιας ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, η Ευρώπη θα κληθεί να βρει άλλες πηγές για να καλύψει τις ανάγκες της, κοιτάζοντας κυρίως τη Μέση Ανατολή, την Αυστραλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ η Ρωσία θα προσπαθήσει να αντικαταστήσει τις εξαγωγές προς την Ευρώπη με αυξημένες εξαγωγές στην Ασία και την Κίνα», αναφέρει η Xclusiv. Αυτό το ενδεχόμενο πιθανά θα δημιουργήσει μια βραχυπρόθεσμη αύξηση της ζήτησης στην αγορά των τάνκερ και των gas carriers καθώς θα αυξηθούν τα τονο-μίλια με συνέπεια μια εξίσου βραχυπρόθεσμη αύξηση των ναύλων.
Ανάλογες είναι και οι εκτιμήσεις και του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal που σημειώνει επίσης ότι δύσκολα ο ΟΠΕΚ+ θα προχωρούσε σε αύξηση της προσφοράς αργού πετρελαίου καθώς η Ρωσία είναι σύμμαχος στον ΟΠΕΚ+ και συνεπώς αυτή η στρατηγική θα ήταν δύσκολο να εφαρμοστεί χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο η συμμαχία. Συνεπώς, συμπληρώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος, το ράλι των τιμών του πετρελαίου σταθερά πάνω από τα 90 δολάρια το βαρέλι θα προκαλούσε τελικά μείωση της ζήτησης και πτώση των τιμών.
Τα φορτία
Οσον αφορά την αγορά ξηρού φορτίου, λαμβάνοντας υπόψη το ότι πάνω από 600 πλοία αυτού του τύπου δραστηριοποιούνται σε ρωσικά και ουκρανικά λιμάνια κάθε μήνα, η επιβολή κυρώσεων που θα διαταράξει τις δρομολογήσεις φορτίων ακόμα και για μια περίοδο 20/30 ημερών θα οδηγήσει όλα αυτά τα πλοία να ψάξουν εναλλακτικά φορτία και δρομολόγια. Αυτό θα αυξήσει την προσφορά πλοίων στην αγορά γενικότερα. Ετσι τα ναύλα θα πιεστούν, καθώς θα υπάρξει ταυτόχρονα μια απότομη αύξηση της προσφοράς αλλά και ένα στοπ στον εμπόριο στην ευρύτερη περιοχή, αναφέρει ο κ. Ρουμελιώτης της Xclusiv.
Ο οίκος αναλύσεων Drwery εκτιμά ότι η προσφορά πλοίων θα αυξηθεί περισσότερο από 4%. Ως εκ τούτου, η αγορά ξηρού χύδην φορτίου θα αντιμετωπίσει διπλό πλήγμα – απότομη πτώση του εμπορίου και άνοδο της προσφοράς που έχει τη δυνατότητα να μειώσει τα επιτόκια σε ιστορικά επίπεδα.
Πέρα όμως από το κομμάτι των ναύλων και του θαλάσσιου εμπορίου, η επιβολή κυρώσεων πιθανόν θα επηρεάσει και το κομμάτι των πληρωμάτων. Η καταγραφόμενη ήδη δυσκολία να βρεθούν πληρώματα λόγω της πανδημίας, θα επιδεινωθεί καθώς μαζί με την Κίνα, τις Φιλιππίνες και την Ινδία, η Ρωσία και η Ουκρανία είναι οι πέντε χώρες που προσφέρουν τον μεγαλύτερο αριθμό ναυτικών. Κρίνοντας, λέει η Xclusiv, από την εισβολή στην Κριμαία το 2014, θα υπάρχει δυσκολία και στην πληρωμή των μισθών των πληρωμάτων καθώς και στην έκδοση των απαραίτητων πιστοποιητικών και εγγράφων για την επιβίβαση και επαναπατρισμό των ναυτικών.


Latest News

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών