
Η συνεχιζόμενη ένταση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας αρχίζει να προβληματίζει έντονα και τις ασφαλιστικές εταιρείες κάλυψης πλοίων και φορτίων, οι οποίες εκτιμούν ότι μια πολεμική σύρραξη δεν είναι απίθανη. Δεν είναι τυχαίο ότι η Κοινή Πολεμική Επιτροπή (Joint War Committee) των ασφαλιστών της αγοράς των Lloyds πρόσθεσε τα ρωσικά και ουκρανικά χωρικά ύδατα στη Μαύρη Θάλασσα και στη Θάλασσα του Αζόφ στον κατάλογο των περιοχών υψηλού κινδύνου. Ο χαρακτηρισμός αυτός έρχεται εν μέσω αυξανόμενων ναυτικών επιχειρήσεων στην περιοχή και της συνεχιζόμενης απειλής εισβολής στην Ουκρανία από τη Ρωσία, τονίζουν τα διεθνή ναυτιλιακά μέσα.
Η JWC χαρακτήρισε την κίνηση «προληπτική», προσθέτοντας ότι δεν καταγράφηκαν κάποια επικίνδυνα περιστατικά στη θάλασσα, αλλά η πιθανότητα λανθασμένου υπολογισμού είναι ξεκάθαρη. Επομένως γι’ αυτό επέτρεψε να συμπεριληφθεί η σχετική προειδοποίηση από τους υπευθύνους ανάληψης κινδύνων (underwriters). Η JWC εκπροσωπεί τους ναυτασφαλιστές στην αγορά των Lloyd’s του Λονδίνου, μέσω της Lloyd’s Market Association, και τις ασφαλιστικές του Λονδίνου, μέσω της International Underwriting Association. Ο χαρακτηρισμός των περιοχών ως υψηλού κινδύνου χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό των ασφαλίστρων, τα οποία συνήθως είναι υψηλότερα (επασφάλιστρο) έναντι άλλων περιοχών που δεν είναι επικίνδυνες. Παρόμοια αξιολόγηση έχει κάνει και η ασφαλιστική οργάνωση του αεροπορικού κλάδου, η London’s Aviation Hull War Committee.
Οι τελευταίες εξελίξεις στη ναυτασφαλιστική αγορά ήρθαν μετά τις ασκήσεις του ρωσικού πολεμικού ναυτικού στα ύδατα γύρω από την Κριμαία. Σύμφωνα με αναφορές από το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων RIA αυτή την εβδομάδα, περίπου 30 πλοία από τον ρωσικό στόλο της Μαύρης Θάλασσας έχουν ξεκινήσει ασκήσεις γύρω από τη χερσόνησο της Κριμαίας. Οι ασκήσεις αποσκοπούν στην προετοιμασία του στόλου για την άμυνα της ακτής της Κριμαίας. Η Ρωσία σχεδιάζει επίσης ναυτικές ασκήσεις στον Ατλαντικό και στον Ειρηνικό, ανέφερε το πρακτορείο RIA.
Η συμφόρηση
Οι ασκήσεις αυτές προκάλεσαν, όπως έγραψαν πρόσφατα «ΤΑ ΝΕΑ», συμφόρηση στα ύδατα της Μαύρης Θάλασσας. Η Μαύρη Θάλασσα είναι μια από τις σημαντικότερες θαλάσσιες εμπορικές αρτηρίες, για αργό πετρέλαιο, παράγωγα πετρελαίου, υγραέριο (LPG), σιδηρομετάλλευμα, σιτηρά, άνθρακα και άλλα χύδην φορτία, με το 85%-90% των φορτίων να προέρχεται από τη Ρωσία και την Ουκρανία. Σύμφωνα με την Ocean Analytics, το 2021 περίπου 231 εκατομμύρια τόνοι χύδην ξηρού φορτίου (άνθρακας, σιτηρά, σιδηρομετάλλευμα) αποστέλλονταν από λιμάνια γύρω από τη Μαύρη Θάλασσα, εκ των οποίων το 85% προερχόταν από την Ουκρανία και τη Ρωσία. Εξ αυτών 9 εκατομμύρια τόνοι προορίζονταν για άλλα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, ενώ το 96% περνούσε από το Στενό του Βοσπόρου σε πιο απομακρυσμένες περιοχές, όπως η Κίνα, είπε ο ιδρυτής της Ocean Analytics, Ulf Bergman, προσθέτοντας ότι η Μαύρη Θάλασσα θα μπορούσε να γίνει απρόσιτη, είτε εξ ολοκλήρου είτε εν μέρει, για εμπορικούς σκοπούς και για τη ναυτιλία εάν προκύψει σύγκρουση.
Ο άνθρακας είναι το άλλο σημαντικό εμπόρευμα που εξάγεται από τη Μαύρη Θάλασσα, συνολικού ύψους 53,9 εκατομμυρίων τόνων το 2021. Η Ρωσία εξήγαγε τα δύο τρίτα αυτού του εμπορίου, το οποίο μεταφερόταν κυρίως με τα μεγαλύτερου μεγέθους πλοία, τα capesize.


Latest News

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών