Σύννεφα μαζεύονται και πάλι πάνω από τον ουρανό της κρουαζιέρας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας όπως οι Carnival, RCCL, NCL, OCEANIA, ATLAS και πολλές ακόμα που θα προστεθούν στην λίστα, έχουν ήδη ανακοινώσει την αποχώρησή τους από τη Βαλτική αλλά και από την Μαύρη Θάλασσα.
Οι νέες αυτές εξελίξεις στον θαλάσσιο τουρισμό διαφοροποιούν τα δεδομένα και τις προβλέψεις για το έτος 2022, όπως προσφάτως προδιαγράφονταν, αναφέρει ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (EEKFN) Θεόδωρος Κόντες.
Οι εξελίξεις το επόμενο χρονικό διάστημα αλλά και η στρατηγική που θα υλοποιήσουν οι ΗΠΑ η ΕΕ και το ΝΑΤΟ θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμες για την τουριστική κίνηση, όχι μόνο στις συγκεκριμένες περιοχές που προαναφέραμε, αλλά ίσως έχουμε εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Ευρώπης και ιδιαίτερα στην περιοχή της Τουρκίας και ίσως και στο Αιγαίο, προσθέτει ο κ. Κόντες.
Ας ελπίσουμε συμπληρώνει, ότι θα αλλάξουν σύντομα τα δεδομένα, ιδιαίτερα οι εχθροπραξίες και θα ηρεμήσουν τα πνεύματα για να πετύχουμε τις προβλέψεις μας και στη χώρα μας που αναμένονταν να είναι σε ικανοποιητικό επίπεδο. Ο ίδιος εκτίμησε πρόσφατα -πριν την έναρξη του πολέμου- ότι το 2022 η κρουαζιέρα θα ανακάμψει στη χώρα μας σε ποσοστό 40% στους επιβάτες και 75% σε αριθμό πλοίων σε σύγκριση με το 2019.
Καθοριστική η διάρκεια το πολέμου
Ειδικότερα ο κ. Κόντες υπολόγισε τις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων που τελικά θα πραγματοποιηθούν φέτος στα ελληνικά λιμάνια σε 2.985 και τους επιβάτες στα 2,2 εκατ., εμφανιζόμενος πάντως λιγότερο αισιόδοξος σε σχέση με άλλους που εκτιμούν ρεκόρ αφίξεων κρουαζιερόπλοιων, βάση των δηλώσεων των εταιρειών, στα λιμάνια. Αυτό δείχνει ότι ορισμένα πλοία λειτουργούν με χαμηλή πληρότητα σε επιβάτες ή ότι λειτουργούν μικρότερου μεγέθους πλοία, και μικρά πλοία luxury, σημειώνει ο κ. Κόντες.
Ωστόσο εάν η πολεμική σύρραξη επιμείνει δεν αποκλείεται και τα νούμερα αυτά να μειωθούν περαιτέρω. Το τμήμα της Κρουαζιέρας είναι για μια φορά ακόμη το άμεσα πληττόμενο από τον θαλάσσιο τουρισμό, σημειώνει ο κ. Κόντες και τονίζει ότι λόγω του πολέμου, υπάρχουν και σοβαρά προβλήματα με τα πληρώματα των πλοίων, μια που ικανός αριθμός εργαζομένων από την Ουκρανία πάνω σε κρουαζιερόπλοια επιστρέφουν στην πατρίδα τους ή ακόμη κι αυτοί που προγραμματίζουν να επιστρέψουν στη δουλειά τους αντιμετωπίζουν προβλήματα.
Η ενεργειακή κρίση
Επιπλέον πρόβλημα είναι οι υπερβολικές αυξήσεις προμηθειών αλλά και η τρομερή αύξηση καυσίμων και λιπαντικών που προβληματίζουν την τουριστική βιομηχανία σε παγκόσμιο επίπεδο, και τις ναυτιλιακές εταιρείες εφόσον έχουν ήδη συμπληρωθεί δύο και πλέον χρόνια καταστροφικής λειτουργίας τους, λόγω της πανδημίας με τα κρουαζιερόπλοια.
Ακόμη η γενικευμένη κρίση στον τομέα της ενέργειας και όχι μόνο, αλλά και ο επιταχυνόμενος πληθωρισμός των ευρωπαϊκών χωρών αλλά και των ΗΠΑ που θα φέρει σχετικές αυξήσεις στα προϊόντα αλλά και στις υπηρεσίες, ίσως προβληματίσει ιδιαίτερα τους τουρίστες που επιθυμούν να απολαύσουν τις διακοπές τους μετά από διετή και πλέον αποχή λόγω της πανδημίας. Γενικότερα, ο ελληνικός τουρισμός ίσως επηρεασθεί αρνητικά από ορισμένες αγορές αντιμετωπίζοντας ένα καίριο πλήγμα από τους Ρώσους και τους Ουκρανούς τουρίστες, επισημαίνει ο κ. Κόντες.
Η ρωσική αγορά
Η ρωσική αγορά εκπροσωπείται από περίπου 900.000 τουρίστες και η ουκρανική από περίπου 150.000 με κύριους τουριστικούς προορισμούς τη Χαλκιδική, το Ιόνιο, το Νότιο Αιγαίο, την Κρήτη αλλά και την Αθήνα, με ένα ποσοστό περίπου του 20% εξ’ αυτών να συμπεριλαμβάνουν στις διακοπές τους και τον θαλάσσιο τουρισμό (κρουαζιέρα – yachting).
Έτσι λοιπόν όλα τα προαναφερόμενα γεγονότα μας ανησυχούν ιδιαίτερα για τυχόν αρνητικές επιπτώσεις στον κλάδο του τουρισμού, προσθέτει ο επίτιμος Πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ. Επίσης λόγω των επιβαλλομένων κυρώσεων σε Ρώσους μεγαλοεπιχειρηματίες με επενδύσεις σε τουριστικές επιχειρήσεις όπως αερομεταφορές, μεγάλοι tour operators τουρισμού κλπ, ίσως δημιουργηθούν προβλήματα στην ομαλή διακίνηση των τουριστικών πακέτων που έχουν προγραμματισθεί.
Το yachting
Σχετικά με το yachting, η ανησυχία είναι ακόμη περιορισμένη μια που η λειτουργία των yachts και ο περιορισμένος αριθμός επιβατών στα εν λόγω σκάφη καθώς και η πιο ευέλικτη αλλαγή προγραμμάτων σε διάφορους άλλους ασφαλείς προορισμούς, μας δίνει την αισιοδοξία ότι το 2022 θα είναι μια πολύ καλή χρονιά για τον κλάδο. Τέλος, οι εχθροπραξίες αυτές λαμβάνουν μέρος την πλέον νευραλγική περίοδο για τον προγραμματισμό διακοπών με αποτέλεσμα να προβληματίσει ιδιαίτερα όλη την τουριστική βιομηχανία.
Latest News
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών
Μελίνα Τραυλού: Ακρογωνιαίος λίθος της πράσινης μετάβασης η ναυτιλία
Το μήνυμα της προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στο 9th «Our Ocean Conference 2024»
Στον διεθνή ανταγωνισμό για την ενεργειακή μετάβαση και η ναυτιλία
Τι είπαν η πρόεδρος του ECSA Karin Orsel και ο πρόεδρος της Intercargo Δημήτρης Φαφαλιός στη Διεθνή Διάσκεψη της Αθήνας για τους Ωκεανούς
Στη δεύτερη θέση των κορυφαίων ναυτιλιακών κέντρων η Αθήνα
Έχασε το 2024 την πρωτιά από τη Σιγκαπούρη
Αναταραχές στη Μέση Ανατολή - Διπλή απειλή για το παγκόσμιο εμπόριο
Οι γεωπολιτικές κρίσεις στη Μέση Ανατολή και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις δοκιμάζουν θαλάσσιες διαδρομές από τις διώρυγες του Παναμά και του Σουέζ
Sea Europe: Στόχος να κατασκευάσουν 10.000 πλοία μέχρι το 2035
Ο κλάδος της ναυτιλιακής τεχνολογίας είναι κομβικής σημασίας για τη στρατηγική ανεξαρτησία της Ευρώπης
Τι ζητούν οι εφοπλιστές κρουαζιερόπλοιων ενόψει της νέας σεζόν - Η επιστολή προς 65 λιμάνια
Ποια έργα υποδομής και ποιες συγκεκριμένες ρυθμίσεις ζητά η ΕΕΦΚΝ να προωθηθούν άμεσα προς επίλυση