Ο πόλεμος στην Ουκρανία εξακολουθεί να προκαλεί τεράστια προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τα οποία διογκώνονται συνεχώς, προκαλώντας από αυξήσεις τιμών μέχρι δυσκολίες στη μεταφορά προϊόντων και ελλείψεις πρώτων υλών και τροφίμων. Το ράλι στην ενέργεια δεν είναι η μόνη πολύ μεγάλη πρόκληση που έχει δημιουργηθεί. Οι αεροπορικές εταιρείες είναι αναγκασμένες λόγω των κυρώσεων να παρακάμπτουν εντελώς τη Ρωσία που είναι από τις μεγαλύτερες χώρες σε έκταση στον κόσμο.
Ναυτιλιακές δεν μπορούν να πιάσουν σε ρωσικά λιμάνια για να φορτώσουν συμμετέχοντας στα εμπάργκο. Ταυτόχρονα απειλείται καίρια η πρόσβαση βιομηχανιών, από αυτοκινητοβιομηχανίες μέχρι κατασκευαστές ηλεκτρικών συσκευών, σε πρώτες ύλες και κυρίως μέταλλα. Και πολλές εταιρείες αναγκάζονται να προχωρήσουν σε μείωση της παραγωγής επειδή οι καταναλωτές δεν έχουν την ίδια αγοραστική δύναμη στο πορτοφόλι τους κυρίως λόγω των αυξήσεων στην ενέργεια, ή επειδή απέχουν από αγορές λόγω της αβεβαιότητας για το μέλλον.
Μεγάλες και πετυχημένες εταιρείες αναγκάζονται τώρα νε μειώσουν την παραγωγή τους είτε επειδή η ζήτηση για τα προϊόντα τους είναι μικρότερη λόγω της κατάστασης, είτε επειδή οι τιμές τους ανεβαίνουν, είτε και τα δύο.
Τελευταίο παράδειγμα είναι η Apple η οποία ανακοίνωσε σύμφωνα με πηγές του ειδησεογραφικού πρακτορείου Nikkei Asia ότι θα κατασκευάσει 20% λιγότερα μοντέλα iPhone SE το ερχόμενο τρίμηνο, ενώ μειώνει επίσης και την παραγωγή σε AirPods. Η αμερικανική εταιρεία ενημέρωσε τους προμηθευτές της ότι σκοπεύει να μειώσει την παγκόσμια παραγωγή για τα εν λόγω μοντέλα iPhone κατά δύο με τρία εκατ. μονάδες, επικαλούμενη χαμηλότερη ζήτηση από το αναμενόμενο. Επίσης στοχεύει να μειώσει την παραγωγή για τα AirPods κατά δέκα εκατ. για ολόκληρο το 2022, καθώς η ζήτηση δεν είναι τόσο μεγάλη.
Την ίδια ώρα εταιρείες όπως η Tesla και η Toyota είναι αντιμέτωπες με σημαντικές αυξήσεις σε υλικά κατασκευής μπαταριών με αποτέλεσμα να ανεβαίνει το κόστος τους και να μειώνεται η ζήτηση.
Μεγαλώνουν οι προκλήσεις και στα λιμάνια
Οι νέες προκλήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα έρχονται μετά από δύο χρόνια διαταραχών, καθυστερήσεων και υψηλότερων τιμών για όλες τις εταιρείες που χρησιμοποιούν παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού για να μεταφέρουν προϊόντα σε όλο τον κόσμο. Ενώ οι πλήρεις οικονομικές επιπτώσεις του πολέμου και των σαρωτικών κυρώσεων στη Ρωσία δεν είναι ακόμη σαφείς, πολλοί κλάδοι προετοιμάζονται για να επιδεινωθεί μια ήδη κακή κατάσταση. Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού πλήττονται ήδη λόγω της πανδημίας. Τα αποτελέσματα, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς με τους οποίους μίλησαν οι Ταίμς της Νέας Υόρκης, θα ποικίλλουν για συγκεκριμένους κλάδου και θα εξαρτηθούν από τη διάρκεια της εισβολής, όμψς οι επιπτώσεις θα μεγεθύνονται λόγω μιας ήδη ευάλωτης αλυσίδας εφοδιασμού, αναφέρεται.
Υπάρχει ακόμα τεράστια συμφόρηση λιμανιών στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το κόστος μεταφοράς είναι πολύ υψηλό. Το κλείσιμο εργοστασίων στην Ασία εξακολουθεί να είναι ένα ζήτημα, ανέφεραν οι πηγές. Ο παγκόσμιος ναυτιλιακός γίγαντας Maersk ανακοίνωσε ότι θα αναστείλει προσωρινά όλες τις αποστολές προϊοντων, με εξαίρεση τα τρόφιμα και τα φάρμακα, από και προς τη Ρωσία μέσω όλων των οδών. Οι Ocean Network Express, Hapag-Lloyd και MSC, οι άλλοι μεγάλοι μεταφορείς στον κόσμο, έχουν ανακοινώσει παρόμοιες αναστολές διακίνησης εμπορευμάτων.
Προβλήματα στην παραγωγή και διακίνηση, από ηλιέλαιο μέχρι μικροτσίπ
Οι κατασκευαστές ημιαγωγών παρακολουθούν με μεγάλη επιφυλακτικότητα τα δρώμενα και ειδικά τα παγκόσμια αποθέματα νέον, ξένον και παλλάδιο, απαραίτητες ύλες για την κατασκευή των προϊόντων τους. Οι παραγωγοί πατατών και καλλυντικών ενδέχεται να αντιμετωπίσουν ελλείψεις σε ηλιέλαιο, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου παράγεται στη Ρωσία και την Ουκρανία. Και εάν η σύγκρουση παραταθεί, θα μπορούσε να απειληθεί η θερινή συγκομιδή σιταριού στις χώρες αυτές από όπου εξαρτάται η διακίνηση σε ψωμί, ζυμαρικά και συσκευασμένα τρόφιμα για τεράστιο αριθμό ανθρώπων, ειδικά στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή.
Οι τιμές των τροφίμων έχουν ήδη εκτοξευθεί λόγω διαταραχών στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, αυξάνοντας τον κίνδυνο κοινωνικής αναταραχής στις φτωχότερες χώρες.
Ράλι στο κόστος κατασκευής οχημάτων
Ποιό είναι το κόστος για τις διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα; Για την Toyota Motor, είναι περίπου 520 $. Αυτή είναι η εκτιμώμενη αύξηση του κόστους παραγωγής ανά όχημα για τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία προκαλεί μεγάλα προβλήματα στις αλυσίδες εφοδιασμού και εκτοξεύει τις τιμές των πρώτων υλών στα ύψη, αναφέρει το Nikkei Asia.
Εάν το ποσό αυτό πολλαπλασιαστεί με τα 10 εκατομμύρια αυτοκίνητα που σχεδιάζει να κατασκευάσει φέτος η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, το πλήγμα είναι μεγάλο. Όλοι μαζί, οι επτά κατασκευαστές επιβατικών αυτοκινήτων της Ιαπωνίας αντιμετωπίζουν αύξηση στο κόστος πρώτων υλών κατά περίπου 1,4 τρισεκατομμύρια γιεν ή κατά 11,5 ολόκληρα δισεκατομμύρια δολάρια μέσα στους τελευταίους μόνο μήνες, σε σύγκριση με το προηγούμενο οικονομικό έτος, σύμφωνα με στοιχεία της Tokai Tokyo Research Institute. “Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να απορροφήσουν μέρος της αύξησης του κόστους αλλά θα είναι δύσκολο να απορροφήσουν όλες τις αυξήσεις, ανέφερε η εταιρεία.
Το πρόβλημα όμως είναι πιο σύνθετο. Βιομηχανίες όπως οι αυτοκινητοβιομηχανίες βασίζονται για την παραγωγή ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό –μέχρι σήμερα- σύστημα προμηθειών που παρείχε εξαρτήματα ακριβώς όταν αυτά ήταν απαραίτητα. Το σύστημα αυτό διασφάλιζε ότι 30.000 εξαρτήματα που είναι απαραίτητα για τη συναρμολόγηση ενός επιβατικού οχήματος είναι διαθέσιμα όταν αυτά χρειάζονται και όχι νωρίτερα. Τώρα όμως αυτό δεν είναι πια εφικτό. Σύμφωνα με στελέχη από το Ινστιτούτο Ερευνών Itochu.
Στην Ευρώπη, η Volkswagen ανακοίνωσε ήδη ότι η έλλειψη ανταλλακτικών θα την αναγκάσει να επιβραδύνει την παραγωγή στο κύριο εργοστάσιό της στο Βόλφσμπουργκ και σε πολλά άλλα γερμανικά εργοστάσια, ενώ η BMW είπε ότι θα περιορίσει την παραγωγή σε εγκαταστάσεις στη Γερμανία, την Αυστρία και τη Βρετανία.
Latest News
Reuters: Το κενό ηγεσίας επιδεινώνει την οικονομική δυσπραγία της Ευρώπης
Αν και η Ευρώπη υπερηφανεύεται για την ανοικτή οικονομία της, οι πιο άμεσες προκλήσεις εντοπίζονται στο εμπόριο, αναφέρει το Reuters
Περιστέρια και γεράκια στην ΕΚΤ - Όταν η βασική διαφωνία δεν είναι στα επιτόκια
Την Πέμπτη πραγματοποιείται η τελευταία για φέτος συνεδρίαση της ΕΚΤ - Τα στοιχήματα για τα επιτόκια
Η οικονομική πολιτική του Τραμπ θα φέρει «καταστροφή», προειδοποιεί ο Μπάιντεν
Ο Τζο Μπάιντεν προειδοποίησε εναντίον της εφαρμογής του προγράμματος Project 2025 που φέρεται να ενστερνίζεται ο Ντόναλντ Τραμπ
Είναι ένας ανταγωνιστικός κόσμος - Ποιοι πληρώνονται καλύτερα σήμερα;
Η διεθνής αγορά εργασίας αναγκάζει ορισμένες εταιρείες να πληρώνουν περισσότερα σε... φθηνότερες περιοχές
Πώς οι κινεζικές αεροπορικές βρέθηκαν να κυριαρχούν στις πτήσεις από Ευρώπη σε Ασία
Οι κινεζικές αεροπορικές εκμεταλλεύονται τις ρωσικές αντι-κυρώσεις και επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους
Το κεφάλαιο για το λίθιο στη συμφωνία ΕΕ - Mercosur που πέρασε «στα ψιλά»
Αναλυτές της ολλανδικής τράπεζας ING δήλωσαν ότι η σημασία των κρίσιμων πρώτων υλών
Merger Monday: Σε μία ημέρα έκλεισαν deals 35 δισ. δολαρίων
Η επανεκλογή Τραμπ προκαλεί ευφορία στις επιχειρήσεις και τονώνει εξαγορές και συγχωνεύσεις
Η φιλοδοξία του Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου ίσως αποδειχθεί ένα όνειρο - Ανάλυση Economist
Η φιλοδοξία του Ντόναλντ Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου μπορεί να αποδειχθεί ένα όνειρο, καταλήγει ο Economist
Η Ισπανία θα νομιμοποιήσει 900.000 μετανάστες σε τρία χρόνια
Η Ισπανία αναμορφώνει τη νομοθεσία που διέπει τα δικαιώματα παραμονής ξένων μεταναστών στη χώρα
Πόσα επενδύουν ΗΠΑ, Κίνα και ΕΕ σε έρευνα και ανάπτυξη (R&D)
Πρώτες σε δαπάνες για έρευνα ( R&D) έρχονται οι ΗΠΑ, ακολουθεί η Κίνα και στην τρίτη θέση είναι οι 27 χώρες της ΕΕ με πρώτη τη Γερμανία