Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της ΕΕ έχουν ξεκινήσει μια προσπάθεια επανεκκίνησης της εγχώριας παραγωγής μαγνησίου, που χρησιμοποιείται σε προϊόντα αλουμινίου και χάλυβα, με την εμπλοκή τουλάχιστον τριών εταιρειών,

Σύμφωνα με ένα έγγραφο εργασίας της Κομισιόν, που έχει στη διάθεσή του Reuters, δίνεται έμφαση στο μαγνήσιο με στόχο να περιοριστεί η εξάρτηση από τον σημαντικότερο παραγωγό Κίνα, λέγοντας ότι θα χρειαστούν επενδύσεις έως και 2 δισεκατομμυρίων ευρώ για την επανέναρξη της δραστηριότητας στην Ευρώπη έως το 2025 .

Το ρωσικό μαγνήσιο

Το θέμα έχει αποκτήσει σημασία για την Ευρώπη, η οποία καταναλώνει το ένα πέμπτο της παγκόσμιας προσφοράς μαγνησίου, από τότε που η Δύση επέβαλε κυρώσεις στη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου.

Η Ρωσία ήταν ο τέταρτος μεγαλύτερος παραγωγός μαγνησίου στον κόσμο πέρυσι, με εκτιμώμενη παραγωγή 21.000 τόνων.

Οι εισαγωγές της Ευρώπης από τη Ρωσία ήταν μέτριες και το μαγνήσιο δεν υπόκειται σε κυρώσεις, αλλά η απομόνωση της Ρωσίας το αποκλείει ως πιθανή εναλλακτική σε περίπτωση διακοπής των κινεζικών προμηθειών.

Διαβάστε επίσης – Νέα οικονομική εξάρτηση της ΕΕ από την Κίνα;

Ο ρόλος της Κίνας

Η Επιτροπή, ανησυχεί ότι τυχόν εμπόδια στις αποστολές από την Κίνα, η οποία προμηθεύει πάνω από το 90% μαγνησίου στο μπλοκ, θα μπορούσε να περιορίσει την παραγωγή αυτοκινήτων, εξαρτημάτων αεροπλάνων και άλλων προϊόντων που εξαρτώνται από το ορυκτό.

Οι προμήθειες από την Κίνα μειώθηκαν στα τέλη του περασμένου έτους, πυροδοτώντας τις τιμές στην Ευρώπη και επικεντρώνοντας την ΕΕ στις προσπάθειες για εξασφάλιση εγχώριων προμηθειών.

«Το μαγνήσιο χαρακτηρίζεται σταθερά ως μία από τις κρίσιμες πρώτες ύλες με τον υψηλότερο κίνδυνο εφοδιασμού, αλλά χωρίς βελτίωση με την πάροδο του χρόνου», αναφέρεται στο έγγραφο της ΕΕ.

Ο στόχος

«Η υπόθεση του μαγνησίου είναι ένα σαφές παράδειγμα του κινδύνου που αναλαμβάνει η ΕΕ καθιστώντας την εγχώρια οικονομία της να εξαρτάται από τις κινεζικές εισαγωγές», δήλωσε ο Paul Voss, γενικός διευθυντής της Ευρωπαϊκής Ένωσης Αλουμινίου.

Το έγγραφο αναφέρει ότι η ΕΕ θα πρέπει να επιδιώξει να καλύψει το 15% των αναγκών της σε μαγνήσιο στην εγχώρια αγορά έως το 2030.

«Κατά τους πρώτους μήνες εργασίας της ad hoc ομάδας εργασίας για το μαγνήσιο, εντοπίσαμε… πολλά έργα σε διαφορετικά στάδια ανάπτυξης», δήλωσε στο Reuters ο Joaquim Nunes de Almeida, επικεφαλής της διεύθυνσης Εσωτερικής Αγοράς και Βιομηχανίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Μικρή αγορά

Η αγορά μαγνησίου είναι σχετικά μικρή, με περίπου 1 εκατομμύριο τόνους ετήσιας παραγωγής, σύμφωνα με στοιχεία της CM Business Consulting, σε σύγκριση με 67 εκατομμύρια τόνους αλουμινίου, αλλά παίζει ζωτικό ρόλο σε ένα ευρύ φάσμα προϊόντων.

«Το κουτί αλουμινίου όπως το ξέρουμε και τα φτερά ενός σύγχρονου αεροσκάφους Airbus δεν θα υπήρχαν χωρίς μαγνήσιο», δήλωσε ο Άλαν Κλαρκ της CM Business Consulting.

Οι τιμές του μαγνησίου εκτοξεύτηκαν στα τέλη του περασμένου έτους, αφού οι προσπάθειες της κινεζικής κυβέρνησης να περιορίσει την κατανάλωση ενέργειας μείωσαν την παραγωγή μιας σειράς μετάλλων, συμπεριλαμβανομένου του μαγνησίου.

Τον Οκτώβριο, οι ευρωπαϊκοί βιομηχανικοί όμιλοι προειδοποίησαν ότι η διακοπή λειτουργίας των εργοστασίων θα μπορούσε να πλήξει εκατομμύρια θέσεις εργασίας εάν συνεχιστούν οι ελλείψεις μαγνησίου.

Οι δύο τελευταίες ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις παραγωγής μαγνησίου – στη Νορβηγία και τη Γαλλία – έκλεισαν το 2001, εν μέρει λόγω του ανταγωνισμού από φθηνές εισαγωγές από την Κίνα.

Πού βρίσκονται οι μονάδες

Υπάρχουν τώρα τρία πιθανά ευρωπαϊκά έργα που θα μπορούσαν να παράγουν μαγνήσιο τα επόμενα χρόνια, δύο στη Ρουμανία και ένα στη Βοσνία, δήλωσε ο Krzysztof Kubacki, στέλεχος της EIT Raw Materials.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Βαλτιμόρη: Αδιανόητο έργο… η απομάκρυνση των συντριμμιών της γέφυρας
Διεθνή |

Τι θα γίνει με τα συντρίμια της γέφυρας στη Βαλτιμόρη - Προβληματισμοί και συνέπειες

«Το πλοίο έχει περίπου το μέγεθος του Πύργου του Άιφελ. Και στην κορυφή του υπάρχει μια ατσάλινη γέφυρα. Φανταστείτε το. Μέχρι πρόσφατα δεν μπορούσα να το φανταστώ», λέει ο κυβερνήτης του Μέριλαντ