Η ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία Avtovaz διόρισε τη Δευτέρα τον πρώην υπουργό Μεταφορών Μαξίμ Σοκόλοφ στο αξίωμα του διευθύνοντος συμβούλου, μετά την ολοκλήρωση της πώλησης του μεριδίου 67,69% της Renault στο ρωσικό κράτος. Αμέσως μετά την ομιλία του ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι στη γαλλική Εθνοσυνέλευση, στις 23 του περασμένου Μαρτίου, ο γαλλικός όμιλος προανήγγειλε την αποχώρησή του από τη ρωσική αγορά δίκην αντιποίνων προς το καθεστώς Πούτιν. Ακριβώς δύο μήνες αργότερα ανακοίνωσε ότι τήρησε την υπόσχεσή του.
«Η Renault, η Auchan, η Leroy Merlin και άλλες γαλλικές εταιρείες πρέπει να σταματήσουν να χρηματοδοτούν τη ρωσική πολεμική μηχανή στον πόλεμο που ξεκίνησε κατά της Ουκρανίας», είχε τονίσει χαρακτηριστικά ο Ζελένσκι μέσω βιντεοδιάσκεψης. Σημειωτέον ότι λίγες ημέρες νωρίτερα ο ουκρανός υπουργός Οικονομικών είχε απευθύνει έκκληση για διεθνές μποϊκοτάζ στα αυτοκίνητα της Renault.
Το βράδυ της ομιλίας του Ζελένσκι στους Γάλλους βουλευτές και γερουσιαστές, το διοικητικό συμβούλιο της Renault ανακοίνωσε ότι αναστέλλει όλες τις δραστηριότητες της εταιρείας στη μονάδα παραγωγής που λειτουργεί κοντά στη Μόσχα. Και δεν ήταν εύκολη η απόφαση που πήρε ο γαλλικός όμιλος, διότι στη ρωσική αγορά πέρυσι είχε πραγματοποιήσει το 12% του τζίρου του.
Η συμμετοχή στη Rostec
Αυτό που εξόργιζε την ουκρανική ηγεσία – αλλά και τη γαλλική κοινή γνώμη – ήταν το ότι συνεργάτιδα της Renault στη Ρωσία, η Avtovaz κατέχει μεταξύ άλλων το 68% του μετοχικού κεφαλαίου του μεγάλου στρατιωτικο-βιομηχανικού ομίλου Rostec. Το υπόλοιπο μερίδιο 32% της Rostec κατέχει το ρωσικό κράτος. Συνεργαζόταν δηλαδή η γαλλική εταιρεία με ένα σημαντικό γρανάζι της ρωσικής πολεμικής μηχανής.
Η πώληση του μεριδίου της Renault στο ρωσικό κράτος αποτελεί την πρώτη μεγάλη εθνικοποίηση που κάνει η Μόσχα μετά την εισβολή στην Ουκρανία και το ξέσπασμα του πολέμου. Η Renault από κοινού με τη Lada ήταν μέχρι τώρα κυρίαρχη στη ρωσική αγορά. Η κοινοπραξία κατασκευάζει επίσης μοντέλα Nissan και Datsun – η γαλλική εταιρεία έχει ως γνωστόν στρατηγική συνεργασία με τις ιαπωνικές Nissan και Mitsubishi.
Αίσθηση προκάλεσε η άμεση ανάληψη των καθηκόντων του από το νέο διευθύνοντα σύμβουλο της αποκλειστικά ρωσικής, πλέον, αυτοκινητοβιομηχανίας, Μαξίμ Σοκόλοφ. Η Avtovaz σε ανακοίνωσή της σημειώνει ότι ο πρώην υπουργός Μεταφορών (2012-2018) και από το 2019 αναπληρωτής κυβερνήτης της επαρχίας της Αγίας Πετρούπολης, αναλαμβάνει από τη Δευτέρα κι όλας τα καθήκοντά του.
Ο ηλικίας 53 ετών Σοκόλοφ αντικαθιστά το γάλλο μάνατζερ Νικολά Μορ, που είχε διοριστεί επικεφαλής της κοινοπραξίας Renault/Avtovaz τον Ιούνιο του 2021. Σημειωτέον ότι ο γαλλορωσικός όμιλος είχε αναβαθμιστεί εντυπωσιακά τα τελευταία χρόνια και δραστηριοποιούνταν εκτός από την κατασκευή αυτοκινήτων και στη λειτουργία του ρωσικού Ινστιτούτου Έρευνας και Ανάπτυξης Οχημάτων και Κινητήρων.
Δημιούργημα του Γκον
Η αποχώρηση της Renault από τη Ρωσία σηματοδοτεί μια συνεργασία μόλις 12 ετών, καθώς η γαλλική εταιρεία είχε εγκαινιάσει την συνεργασία της με την Avtovaz το 2008 στη γιγαντιαία μονάδα κατασκευής στο Τολιάτι της νοτιοδυτικής Ρωσίας, στις όχθες του ποταμού Βόλγα.
Το 2014 η γαλλική εταιρεία απέκτησε την πλειοψηφία των μετοχών του ομίλου στο πλαίσιο της επεκτατικής επιχειρηματικής στρατηγικής που ακολουθούσε ο τότε μάνατζερ της Renault Κάρλος Γκον, ο οποίος κατηγορήθηκε στην Ιαπωνία για απάτη και διέφυγε στο Λίβανο όπου ζει ως φυγάς.
Η δυναμική παρουσία της Renault αναζωογόνησε και εκσυγχρόνισε τον απαρχαιωμένο ρώσο κατασκευαστή ευεργετώντας εμμέσως πλην ουσιαστικώς, μέσω των μετοχικών συμμετοχών, και τη στρατιωτική βιομηχανία Rostec.
Εκτός από τις μεγάλες επενδύσεις του γαλλικού ομίλου τις οποίες αξιοποίησε, η Avtovaz μοιράστηκε και αφομοίωσε την τεχνολογία της Dacia, της θυγατρικής επωνυμίας χαμηλού κόστους της Renault. Έτσι η Avtovaz μεταμορφώθηκε σε μια κερδοφόρα επωνυμία.
Και για το γαλλικό όμιλο, πάντως, η ρωσική αγορά ήταν η δεύτερη παγκοσμίως σε πωλήσεις και κέρδη, μετά την αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο σύνολό της. Περίπου 500.000 αυτοκίνητα του ομίλου Renault/Avtovaz πωλήθηκαν το 2021.
Latest News
Σκληρό πόκερ για την Gen Z - Η Adidas κοντράρει στα... ίσια τη Nike
Φαίνεται πως η ανάπτυξη της Adidas ξεπερνάει αυτήν της Nike για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια το 2024 - αυτό σημαίνει ότι το γερμανικό sports brand θα παραμεινει για μερικά ακόμη χρόνια στην κορυφή
Τι πάει λάθος με τον ΦΠΑ της Βρετανίας;
Οι φτωχοί τείνουν να δαπανούν περισσότερο από το εισόδημά τους από ό,τι οι πλούσιοι, καθιστώντας τον ΦΠΑ εγγενώς οπισθοδρομικό
Η συνταγή που θα σας... κρατήσει πλούσιους για πάντα
Το να ζείτε λιτά είναι μια κακή στρατηγική για να γίνετε πλούσιοι επισημαίνει στο Business Insider ο χρηματιστής Eric Roberge
Σπάνια συλλογή νομισμάτων στο σφυρί - Πόσο αξίζει
Δανοί κληρονόμοι θα πουλήσουν μια σπάνια συλλογή νομισμάτων 72 εκατομμυρίων δολαρίων μετά από 100 χρόνια
Γαλλική βοήθεια στην ηλεκτρική σύνδεση του Μαρόκου με τη Δυτική Σαχάρα
Η Γαλλία είναι ο μεγαλύτερος ξένος επενδυτής στο Μαρόκο - Στη χώρα υπάρχουν εργοστάσια των Renault (αυτοκίνητα) και Safran (αεροδιαστημική).
5.000 δολάρια το κεφάλι – Οι κερδοσκόποι του πολέμου και το τίμημα της σωτηρίας από την κόλαση της Γάζας
Δεκάδες χιλιάδες Παλαιστίνιοι έχουν φύγει από τη Λωρίδα της Γάζας προς την Αίγυπτο, πληρώνοντας σε μεσάζοντες 5.000 δολάρια έκαστος για άδειες εξόδου
Δημοσκόπηση Reuters: Πού θα καθίσει η μπίλια του πληθωρισμού και της ανάπτυξης
Οι οικονομολόγοι εξακολουθούν να αναμένουν ότι οι μεγάλες κεντρικές τράπεζες θα μειώσουν τα επιτόκια είτε αυτό το τρίμηνο είτε το επόμενο
Γιατί οι ψηφιακοί νομάδες επιλέγουν Τουρκία - Η διαδικασία, τα έγγραφα και το... εισόδημα
Σε λειτουργία η πλατφόρμα της Τουρκία για τη χορήγηση βίζα σε ψηφιακούς νομάδες
Ξεπέρασε τις προσδοκίες της Wall Street η Microsoft για έσοδα και κέρδη
Η άνοδος της μετοχής της Microsoft μετά την έναρξη της σημερινής συνεδρίασης αύξησε την χρηματιστηριακή της αξία κατά 128 δισεκατομμύρια δολάρια
Δανεισμός και κατανάλωση φέρνουν πιο κοντά τις μειώσεις επιτοκίων
Τι αποκαλύπτουν τα στοιχεία της ΕΚΤ για τις επόμενες κινήσεις στη νομισματική πολιτική