Η ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία Avtovaz διόρισε τη Δευτέρα τον πρώην υπουργό Μεταφορών Μαξίμ Σοκόλοφ στο αξίωμα του διευθύνοντος συμβούλου, μετά την ολοκλήρωση της πώλησης του μεριδίου 67,69% της Renault στο ρωσικό κράτος. Αμέσως μετά την ομιλία του ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι στη γαλλική Εθνοσυνέλευση, στις 23 του περασμένου Μαρτίου, ο γαλλικός όμιλος προανήγγειλε την αποχώρησή του από τη ρωσική αγορά δίκην αντιποίνων προς το καθεστώς Πούτιν. Ακριβώς δύο μήνες αργότερα ανακοίνωσε ότι τήρησε την υπόσχεσή του.
«Η Renault, η Auchan, η Leroy Merlin και άλλες γαλλικές εταιρείες πρέπει να σταματήσουν να χρηματοδοτούν τη ρωσική πολεμική μηχανή στον πόλεμο που ξεκίνησε κατά της Ουκρανίας», είχε τονίσει χαρακτηριστικά ο Ζελένσκι μέσω βιντεοδιάσκεψης. Σημειωτέον ότι λίγες ημέρες νωρίτερα ο ουκρανός υπουργός Οικονομικών είχε απευθύνει έκκληση για διεθνές μποϊκοτάζ στα αυτοκίνητα της Renault.
Το βράδυ της ομιλίας του Ζελένσκι στους Γάλλους βουλευτές και γερουσιαστές, το διοικητικό συμβούλιο της Renault ανακοίνωσε ότι αναστέλλει όλες τις δραστηριότητες της εταιρείας στη μονάδα παραγωγής που λειτουργεί κοντά στη Μόσχα. Και δεν ήταν εύκολη η απόφαση που πήρε ο γαλλικός όμιλος, διότι στη ρωσική αγορά πέρυσι είχε πραγματοποιήσει το 12% του τζίρου του.
Η συμμετοχή στη Rostec
Αυτό που εξόργιζε την ουκρανική ηγεσία – αλλά και τη γαλλική κοινή γνώμη – ήταν το ότι συνεργάτιδα της Renault στη Ρωσία, η Avtovaz κατέχει μεταξύ άλλων το 68% του μετοχικού κεφαλαίου του μεγάλου στρατιωτικο-βιομηχανικού ομίλου Rostec. Το υπόλοιπο μερίδιο 32% της Rostec κατέχει το ρωσικό κράτος. Συνεργαζόταν δηλαδή η γαλλική εταιρεία με ένα σημαντικό γρανάζι της ρωσικής πολεμικής μηχανής.
Η πώληση του μεριδίου της Renault στο ρωσικό κράτος αποτελεί την πρώτη μεγάλη εθνικοποίηση που κάνει η Μόσχα μετά την εισβολή στην Ουκρανία και το ξέσπασμα του πολέμου. Η Renault από κοινού με τη Lada ήταν μέχρι τώρα κυρίαρχη στη ρωσική αγορά. Η κοινοπραξία κατασκευάζει επίσης μοντέλα Nissan και Datsun – η γαλλική εταιρεία έχει ως γνωστόν στρατηγική συνεργασία με τις ιαπωνικές Nissan και Mitsubishi.
Αίσθηση προκάλεσε η άμεση ανάληψη των καθηκόντων του από το νέο διευθύνοντα σύμβουλο της αποκλειστικά ρωσικής, πλέον, αυτοκινητοβιομηχανίας, Μαξίμ Σοκόλοφ. Η Avtovaz σε ανακοίνωσή της σημειώνει ότι ο πρώην υπουργός Μεταφορών (2012-2018) και από το 2019 αναπληρωτής κυβερνήτης της επαρχίας της Αγίας Πετρούπολης, αναλαμβάνει από τη Δευτέρα κι όλας τα καθήκοντά του.
Ο ηλικίας 53 ετών Σοκόλοφ αντικαθιστά το γάλλο μάνατζερ Νικολά Μορ, που είχε διοριστεί επικεφαλής της κοινοπραξίας Renault/Avtovaz τον Ιούνιο του 2021. Σημειωτέον ότι ο γαλλορωσικός όμιλος είχε αναβαθμιστεί εντυπωσιακά τα τελευταία χρόνια και δραστηριοποιούνταν εκτός από την κατασκευή αυτοκινήτων και στη λειτουργία του ρωσικού Ινστιτούτου Έρευνας και Ανάπτυξης Οχημάτων και Κινητήρων.
Δημιούργημα του Γκον
Η αποχώρηση της Renault από τη Ρωσία σηματοδοτεί μια συνεργασία μόλις 12 ετών, καθώς η γαλλική εταιρεία είχε εγκαινιάσει την συνεργασία της με την Avtovaz το 2008 στη γιγαντιαία μονάδα κατασκευής στο Τολιάτι της νοτιοδυτικής Ρωσίας, στις όχθες του ποταμού Βόλγα.
Το 2014 η γαλλική εταιρεία απέκτησε την πλειοψηφία των μετοχών του ομίλου στο πλαίσιο της επεκτατικής επιχειρηματικής στρατηγικής που ακολουθούσε ο τότε μάνατζερ της Renault Κάρλος Γκον, ο οποίος κατηγορήθηκε στην Ιαπωνία για απάτη και διέφυγε στο Λίβανο όπου ζει ως φυγάς.
Η δυναμική παρουσία της Renault αναζωογόνησε και εκσυγχρόνισε τον απαρχαιωμένο ρώσο κατασκευαστή ευεργετώντας εμμέσως πλην ουσιαστικώς, μέσω των μετοχικών συμμετοχών, και τη στρατιωτική βιομηχανία Rostec.
Εκτός από τις μεγάλες επενδύσεις του γαλλικού ομίλου τις οποίες αξιοποίησε, η Avtovaz μοιράστηκε και αφομοίωσε την τεχνολογία της Dacia, της θυγατρικής επωνυμίας χαμηλού κόστους της Renault. Έτσι η Avtovaz μεταμορφώθηκε σε μια κερδοφόρα επωνυμία.
Και για το γαλλικό όμιλο, πάντως, η ρωσική αγορά ήταν η δεύτερη παγκοσμίως σε πωλήσεις και κέρδη, μετά την αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο σύνολό της. Περίπου 500.000 αυτοκίνητα του ομίλου Renault/Avtovaz πωλήθηκαν το 2021.
Latest News
Nippon Steel - U.S. Steel παίζουν το τελευταίο τους χαρτί για την εξαγορά
Ο αμερικανός πρόεδρος μπλόκαρε την προγραμματισμένη εξαγορά της U.S. Steel από τη Nippon Steel για λόγους εθνικής ασφάλειας
Το παγκόσμιο ράλι τιμών στα ακίνητα στο Ντουμπάι δείχνει σημάδια πίεσης
Σχεδόν το 1/5 των κατοικιών στο Ντουμπάι εκτιμάται ότι ξεπερνά το 1 εκατ. δολάρια σε αξία, σύμφωνα με την εταιρεία ακινήτων Knight Frank
Μικρότερες διακοπές ρεύματος στην Yπερδνειστερία - Σε 3 απο 8 ώρες οι διακοπές του ηλεκτρικού
Η ρωσική Gazprom δήλωσε ότι δεν θα στείλει φυσικό αέριο στη Μολδαβία, επικαλούμενη «οφειλές της Μολδαβίας ύψους 709 εκατομμυρίων δολαρίων»
Τι ψάχνουν στην Ευρώπη τα ιδιωτικά κεφάλαια [γραφήματα]
Η συνολική αξία των μεγάλων συμφωνιών με ιδιωτικά κεφάλαια στην Ευρώπη αυξήθηκε με διπλάσιο ρυθμό από τον υπόλοιπο κόσμο το 2024
«Φρενίτιδα» για ξένα προϊόντα στις ΗΠΑ - Τρέχουν να προλάβουν τους δασμούς Τραμπ
Οι καταναλωτές στις ΗΠΑ προγραμματίζουν αγορές αγαθών καθώς φοβούνται τις αυξήσεις που θα προκαλέσουν οι δασμοί
Στο...έλεος της πολεμικής οικονομίας και του πληθωρισμού οι Ρώσοι - Ο ρόλος των κυρώσεων
Τα σημάδια υπερθέρμανσης της οικονομίας πυκνώνουν στη Ρωσία έπειτα από τρία χρόνια πολέμου στην Ουκρανία, όμως ο τερματισμός του θα μπορούσε να σηματοδοτήσει για τη Μόσχα νέες μείζονες προκλήσεις
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ κατακρίνει την Apple για έλλειψη καινοτομίας
O Μαρκ Ζάκερμπεργκ είπε για την Apple, μεταξύ άλλων , πως «Δεν έχουν εφεύρει κάτι σπουδαίο εδώ και καιρό»
O πρώην υπουργός Οικονομικών της Ελβετίας προειδοποιεί για το μέγεθος της UBS
Με περίπου 1,7 τρισεκατομμύρια δολάρια, ο ισολογισμός της UBS είναι διπλάσιος από το μέγεθος της ετήσιας οικονομικής παραγωγής της Ελβετίας
Πλάνο για τέσσερις μειώσεις επιτοκίων από την ΕΚΤ
Εν αναμονή των ανακοινώσεων και των μέτρων του νέου Αμερικανού προέδρου η ΕΚΤ σχεδιάζει τις επόμενες κινήσεις
Δήμαρχος στην Ιταλία παλεύει να σταματήσει πώληση ναπολιτάνικης νησίδας
Ο δήμαρχος του Bacoli, στην Ιταλία, υποστηρίζει πως θέλει να αγοράσει την Punta Pennata και να τη μετατρέψει σε «υπαίθριο μουσείο»