Η «ναυπηγική τρίαινα» με τα ναυπηγεία της Σύρου, της Ελευσίνας και σύντομα του Σκαραμαγκά έχει αρχίσει να αναδύεται σημείωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης στο χαιρετισμό του στην ημερίδα με θέμα: «Το μέλλον της Ναυπηγικής Βιομηχανίας».
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι ο ελληνικός ναυπηγικός τομέας μπορεί να ξαναγίνει κλάδος της ελληνόκτητης ναυτιλίας.
Ο πρόεδρος χαιρέτησε ένθερμα, όπως σημείωσε, την πρόσφατη απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου να εγκρίνει το σχέδιο για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, «η οποία, πρόσθεσε, θα αποδειχθεί εκτός από εθνικά χρήσιμη και κοινωνικά σωστή, καθώς θα βοηθήσει όχι μόνο να διατηρηθούν, άλλα να αυξηθούν οι θέσεις εργασίας».
«Θέλω να πιστεύω ότι στην Ελλάδα ετοιμαζόμαστε να βιώσουμε μία ευχάριστη περίοδο που βρίσκεται ενώπιον μας. Ο ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας της χώρας βρίσκεται ευτυχώς σε φάση ανάνηψης μετά από μετά από έναν κύκλο 25 ετών συνεχούς απώλειας της ανταγωνιστικότητάς του, μέχρι την ολική παρακμή που τον έριξε σε «κωματώδη» κατάσταση» τόνισε ο πρόεδρος.
Ακόμη σημείωσε τα εξής: «Σήμερα το στοίχημα είναι ο τομέας να περάσει δυναμικά στην ενεργό δράση. Με την επιτυχημένη επανεκκίνηση του Νεωρίου, και σύντομα της Ελευσίνας αλλά και του Σκαραμαγκά, η Ελλάδα, μπορεί να επανατοποθετηθεί ανταγωνιστικά στη διεθνή αγορά μέσω των ναυπηγείων της, μέσα από ένα μοντέλο λειτουργίας, και υπό μια σειρά προϋποθέσεων που συνιστούν επί της ουσίας ένα νέο στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί. Ουσιαστικά η πρόκληση στην παρούσα φάση είναι, η από το μηδέν θα τολμούσα να πω, σχηματοποίηση ενός θεσμικού πλαισίου, από τα συναρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης, Ναυτιλίας και Άμυνας, οι σημερινές ηγεσίες των οποίων ήδη έχουν δώσει τα πρώτα δείγματα γραφής. Μιας και μιλάμε μάλιστα για βαπόρια, «έχουν δώσει το στίγμα τους» ώστε τα ναυπηγεία να γίνουν στην πράξη βιομηχανική υποδομή της ναυτιλίας της χώρας, οι αρετές της οποίας, με το επιχειρηματικό μοντέλο, την τεχνογνωσία και την αξιοποίηση του έμψυχου δυναμικού, την έχουν καταστήσει ηγέτιδα δύναμη στο παγκόσμιο ναυτιλιακό στερέωμα».
«Να ξαναγίνει κλάδος της ελληνόκτητης ναυτιλίας»
«Οφείλουμε να απαγκιστρωθούμε από ιδεοληψίες και αγκυλώσεις δεκαετιών που οδήγησαν σε “αδράνεια” και απαξίωση τα μεγάλα ναυπηγεία της χώρας μας και να προχωρήσουμε στη δημιουργία πλαισίου που θα διασφαλίζει την ανταγωνιστικότητα σε έναν κλάδο διεθνοποιημένο, αλλά και στον εργαζόμενο το ιερό δικαίωμα της εργασίας και της δίκαιης ανταμοιβής.
Πρέπει με άλλα λόγια ο ελληνικός ναυπηγικός τομέας να ξαναγίνει κλάδος της ελληνόκτητης ναυτιλίας, όπως όταν ξεκίνησαν τα ναυπηγεία στην Ελλάδα ο Γουλανδρής, ο Νιάρχος και ο Ανδρεάδης και να αντιμετωπισθεί ως βασικός τομέας της εγχώριας βαριάς βιομηχανίας. Αυτή άλλωστε είναι δικαιωματικά και πρέπει να ξαναγίνει η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας.
Η Ελλάδα παραμένει η κορυφαία ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες με 5.514 πλοία ελέγχουν σήμερα περίπου το 21% του παγκόσμιου και το 59% του ευρωπαϊκού στόλου σε όρους χωρητικότητας (dwt). Που σημαίνει πως η ελληνόκτητος ναυτιλία θα κληθεί, λόγω της ενεργειακής κρίσης και του πολέμου, να αντιστρέψει την αναλογία, 25% δια θαλάσσης και 75% μέσω αγωγών, της μεταφοράς και προμήθειας φυσικού αερίου για τις ανάγκες των 27 χωρών της ΕΕ.
Η συνολική χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί κατά 45,8% σε σύγκριση με το 2014, ενώ ακόμη και κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, δηλαδή από το 2019, η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 7,4%. Αυτό τονίζεται στην ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν παγκοσμίως το 32% των τάνκερς, το 25% των bulk carriers, το 22% των LNG, το 16% των chemical carriers, το 14% των LPG και το 10% των container ships.
Δεν είναι λοιπόν δυνατόν ο μεγαλύτερος πελάτης στο κόσμο να είναι Έλληνας, να έχει την έδρα του το λιμάνι του Πειραιά και εμείς να μην έχουμε σε πλήρη λειτουργία τα τρία μεγάλα ναυπηγεία της χώρας μας. Δεν είναι δυνατόν η ισχυρότερη ναυτιλία στον κόσμο να μην έχει την δέουσα ναυπηγική υποστήριξη στη χώρα της. Δεν είναι δυνατόν να αφήσουμε έρμαια την ακτοπλοΐα μας. Επιτέλους σήμερα, μπορούμε να πούμε πως τα αδύνατα, γίνονται δυνατά. Αρκεί να θέλουμε και φαίνεται από τις αποφάσεις και τις ενέργειες, πως πράγματι το θέλουμε και σίγουρα το μπορούμε.
Είναι γεγονός ότι βρισκόμαστε μπροστά σε κοσμογονικές αλλαγές στην ναυτιλία, η οποία στρέφεται στα “έξυπνα και πράσινα” πλοία, τα ναυπηγεία της χώρας μπορούν να διαδραματίσουν εκ των πρωταγωνιστικών ρόλων στον εκσυγχρονισμό του παγκόσμιου στόλου, αλλά και την προσαρμογή του σε όλα τα προβλεπόμενα από τον ΙΜΟ. Μια από τις προκλήσεις που μπορούν τα ναυπηγεία να την απαντήσουν είναι και η ακτοπλοΐα μας, τόσο με την ναυπήγηση, όσο και την απόσυρση των γερασμένων πλοίων, αναδεικνύοντας τον απόλυτο ορισμό της κυκλικής οικονομίας στην ΕΕ».
Στόχος η ανάπτυξη της συστάδας «5S»
«Πρέπει επίσης να δούμε και το ευρύτερο maritime cluster. Να δούμε και την “ευρύτερη εικόνα” της συστάδας “5S” Shipping, Services, Spares, Supplies, Shipyards. Σήμερα στον ευρύτερο Πειραϊκό χώρο υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων, όλων των μεγεθών, με αντικείμενο τις ναυπηγοεπισκευές, τις κατασκευές και τις επιδιορθώσεις ανταλλακτικών για πλοία όλων των τύπων, αλλά και εφοδιασμού αναλωσίμων. Αυτές οι επιχειρήσεις, που έχουν επιβιώσει από το πολύχρονο τέλμα του κύκλου εργασιών που δημιούργησε η κατάρρευση του ναυπηγικού τομέα προσδοκούν στην αναζωογόνησή του για προφανείς λόγους. Προσδοκούν να “συνεπιχειρήσουν” με τα ναυπηγεία. Κάθε ναυπηγείο μας είναι ένας μεγάλος εξαγωγικός προορισμός στην «αυλή του σπιτιού μας» που είναι κάθε μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση υποστήριξης της ναυτιλίας.
Τέλος, οφείλω να ευχαριστήσω τον Πρωθυπουργό, τους αρμόδιους υπουργούς, τους Έλληνες επενδυτές, αλλά και όσους πίστεψαν, όσους επέμειναν, όσους υπέμειναν και όλους όσους τόλμησαν, ώστε τα ναυπηγεία μας να “ξαναπιάσουν δουλειά”. Η “ναυπηγική τρίαινα” με τα ναυπηγεία της Σύρου, της Ελευσίνας και σύντομα του Σκαραμαγκά έχει αρχίσει να αναδύεται», κατέληξε.
Latest News
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών
Μελίνα Τραυλού: Ακρογωνιαίος λίθος της πράσινης μετάβασης η ναυτιλία
Το μήνυμα της προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στο 9th «Our Ocean Conference 2024»
Στον διεθνή ανταγωνισμό για την ενεργειακή μετάβαση και η ναυτιλία
Τι είπαν η πρόεδρος του ECSA Karin Orsel και ο πρόεδρος της Intercargo Δημήτρης Φαφαλιός στη Διεθνή Διάσκεψη της Αθήνας για τους Ωκεανούς
Στη δεύτερη θέση των κορυφαίων ναυτιλιακών κέντρων η Αθήνα
Έχασε το 2024 την πρωτιά από τη Σιγκαπούρη
Αναταραχές στη Μέση Ανατολή - Διπλή απειλή για το παγκόσμιο εμπόριο
Οι γεωπολιτικές κρίσεις στη Μέση Ανατολή και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις δοκιμάζουν θαλάσσιες διαδρομές από τις διώρυγες του Παναμά και του Σουέζ
Sea Europe: Στόχος να κατασκευάσουν 10.000 πλοία μέχρι το 2035
Ο κλάδος της ναυτιλιακής τεχνολογίας είναι κομβικής σημασίας για τη στρατηγική ανεξαρτησία της Ευρώπης
Τι ζητούν οι εφοπλιστές κρουαζιερόπλοιων ενόψει της νέας σεζόν - Η επιστολή προς 65 λιμάνια
Ποια έργα υποδομής και ποιες συγκεκριμένες ρυθμίσεις ζητά η ΕΕΦΚΝ να προωθηθούν άμεσα προς επίλυση