Eπιπλέον δημοσιονομικό χώρο αναζητά το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προκειμένου να υπάρξει νέα παρέμβαση στις τιμές των καυσίμων για την στήριξη των νοικοκυριών.
Η ανοδική τάση των τιμών των καυσίμων προβληματίζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης που σχεδιάζει νέα μέτρα στήριξης των καταναλωτών.
Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, σε πρόσφατες δηλώσεις, αν και τόνισε ότι δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις για νέα παρέμβαση, εντούτοις εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι μπορεί να δημιουργηθεί επιπλέον δημοσιονομικός χώρος, που θα επιστραφεί στην κοινωνία ώστε να αμβλύνει τις συνέπειες που προκαλεί ο πληθωρισμός και οι αυξημένες τιμές στην ενέργεια και βέβαια στα καύσιμα.
Συγκεκριμένα ο υπουργός έχει τονίσει «είμαι αισιόδοξος ότι και πάλι θα βρούμε δημοσιονομικό χώρο, όπως προκύπτει και από την εκτέλεση του προϋπολογισμού για μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων».
Τα έσοδα
Ο επιπλέον δημοσιονομικός χώρος, όπως αναφέρει το ΑΠΕ, εκτιμάται ότι μπορεί να προέλθει από δύο βασικές πηγές, οι οποίες και αλληλοσυμπληρώνουν η μία την άλλη.
Η πρώτη αφορά την πορεία των δημοσίων εσόδων. Ήδη στο πρώτο 4μηνο του έτους (Ιανουάριος – Απρίλιος) έχει υπάρξει υπέρβαση του στόχου που είναι πάνω από 1,7 δισ. ευρώ.
Βέβαια το μεγαλύτερο μέρος αυτής της υπέρβασης έχει ήδη ξοδευτεί, αφού το πακέτο των παροχών στο ρεύμα που τίθεται άμεσα σε εφαρμογή είναι της τάξεως του 3,2 δισ. ευρώ.
Πληροφορίες αναφέρουν, ότι και τον Μάιο τα έσοδα κινήθηκαν αρκετά πάνω από τον στόχο.
Υπενθυμίζουμε ότι η παρέμβαση στο ηλεκτρικό ρεύμα κινείται στα εξής τρία στάδια:
1. Αποζημίωση από 18 έως 600 ευρώ για όλους εκείνους (με καθαρό εισόδημα έως 45.000 ευρώ) που ήδη έχουν αυξημένους λογαριασμούς από τον Δεκέμβριο του 2021 έως και τον Μάιο του 2022. Θα καταβληθεί ως αποζημίωση το 60% της επιπλέον χρέωσης για όλο αυτό το χρονικό διάστημα.
2. Είναι αυξημένη η επιδότηση για το διάστημα Μαΐου – Ιουνίου 2022, ώστε να καλυφθεί το μεγαλύτερο μέρος των επιπλέων χρεώσεων.
3. Αλλάζει από την 1η Ιουλίου ο τρόπος υπολογισμού των χρεώσεων, έτσι ώστε να καλύπτεται το 80% έως 90% του επιπλέον κόστους.
Ο τουρισμός
Η δεύτερη πηγή αύξησης των εσόδων δεν είναι άλλη από τον τουρισμό.
Τα πρώτα σημάδια είναι ιδιαίτερα θετικά και όλοι κάνουν λόγο για έναν εξαιρετικό Απρίλιο, ενώ τον Μάιο πολλές είναι οι ενδείξεις εκείνες που συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι τα έσοδα μπορεί να έχουν υπερβεί ακόμη και εκείνα του αντίστοιχου μήνα του 2019.
Εφόσον λοιπόν η τάση που διαφαίνεται, εδραιωθεί το επόμενο διάστημα σημαίνει αυξημένα δημόσια έσοδα για τους επόμενους μήνες.
Αν όλα τα παραπάνω επιβεβαιωθούν στην πράξη, τότε είναι σίγουρο ότι θα έχει δημιουργηθεί ένας επιπλέον δημοσιονομικός χώρος που θα είναι ικανός να χρηματοδοτήσει σε ικανοποιητικό βαθμό μία νέα παρέμβαση.
Τι θα γίνει με τα καύσιμα
Τα σενάρια που υπάρχουν είναι περισσότερα από ένα, αν και παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι το επικρατέστερο θα είναι η επιδότηση στην αντλία.
Να σημειωθεί ότι ήδη αυτό συμβαίνει για το diesel κίνησης με 15 λεπτά ανά λίτρο.
Αν επεκταθεί και στην βενζίνη, τότε, όπως αναφέρει το ΑΠΕ, η επιδότηση εκτιμάται ότι θα είναι της τάξεως των 20 έως 30 λεπτών το λίτρο, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξει μικρή αύξηση της επιδότησης και για το diesel.
Στα ύψη η τιμή της βενζίνης
Για double score οδεύει ολοταχώς η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης.
Από 1,57 ευρώ το 2021 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, βρίσκεται τώρα στα 2,30 ευρώ, ενώ η πρόβλεψη για τους επόμενους μήνες αγγίζει το εφιαλτικό ποσό των 3 ευρώ.
Την ίδια ώρα, όλο και πιο κοντά στα τρία ευρώ ανά λίτρο βρίσκεται η Κρήτη, που είχε τιμή λίτρου 1,67 ευρώ το 2021 και πάνω από 2,35 ευρώ το 2022.
Σε ετήσια βάση ένα μέσο οικογενειακό αυτοκίνητο που ήθελε από 2.355 στην Αθήνα ή την Θεσσαλονίκη το 2021 για όλη την χρονιά με ενσωματωμένη την πρόβλεψη για αμόλυβδη ως 3 ευρώ θα κάψει ως 3.975 το 2022 και στην Κρήτη από 2.505 θα πάει στα ως 4.012,50 ευρώ.
Η αύξηση στην τσέπη ανάλογα με το πότε και πόσο θα φτάσει η αύξηση είναι από 1.095 ως 1.620 για την Θεσσαλονίκη και από 1.020 ως 1.507 στην Κρήτη δηλαδή πάνω από δύο μισθοί.
Σε αυτά πρέπει να υπολογιστούν και τα υπόλοιπα αυξημένα κόστη, όπως τα σέρβις, τα λάστιχα και οι τακτικές αλλαγές λαδιών.
«Αυτή τη βδομάδα η τιμή της βενζίνης μπορεί να φτάσει στα 2,40 ευρώ το λίτρο»
«Οι τιμές των καυσίμων έχουν αυξητική τάση εδώ και πολύ καιρό. Από την 1η Μαΐου η τιμή της αμόλυβδης έχει αυξηθεί 23 λεπτά στα διυλιστήρια, αύξηση που ακόμα δεν έχει περάσει στα πρατήρια», ανέφερε ο κ. Κιουρτζής.
«Αυτή τη βδομάδα θα δούμε μια τιμή σίγουρα πάνω από τα 2,30 ευρώ το λίτρο, και θα αγγίζει τα 2,40. Όταν η τιμή στο διυλιστήριο είναι στα 2,24 ευρώ, μια φυσιολογική τιμή στο πρατήριο θα είναι γύρω στα 2,40. Ο πρατηριούχος έχει χάσει 50% της δυναμικής των κεφαλαίων του», πρόσθεσε ο ίδιος.
Latest News
Παπαθανάσης για ανακοίνωση Scope: Νέο διεθνές μήνυμα εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία
H Scope «έρχεται να αναγνωρίσει την ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας και τη συστηματική κυβερνητική προσπάθεια για μείωση του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ»
Συνεχίζεται η πτώση των εξαγωγών στο δεκάμηνο - Ποιοι κλάδοι είχαν διψήφια άνοδο
Καταγράφηκε αύξηση 5,1%, για τέταρτο συνεχόμενο μήνα, χωρίς τα πετρελαιοειδή, με αποτέλεσμα τον Οκτώβριο οι εξαγωγές να αγγίξουν τα 3,16 δισ.
Διερύνεται το εμπορικό έλλειμμα - Άνοδος 8,9% το δεκάμηνο του 2024
Το εμπορικό έλλειμμα κατά τον μήνα Οκτώβριο 2024 ανήλθε σε 3.163,1 εκατ. ευρώ, έναντι 2.837,0 εκατ. ευρώ πέρυσι
«Αμύνεται» η ελληνική οικονομία - Ανάπτυξη 2,4% το γ' τρίμηνο [πίνακας]
Τι αποκαλύπτουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την ελληνική οικονομία
Στο 3% ο πληθωρισμός στην Ελλάδα - Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat [πίνακας]
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat για τον πληθωρισμό