Σε ρότα διαρκούς ανάπτυξης βρίσκεται η αγορά LNG, με τον παγκόσμιο στόλο πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) να αριθμούσε συνολικά 700 πλοία στα τέλη του 2021 και τα στοιχεία δείχνουν ότι οι νέες παραγγελίες βρίσκονται στο ζενίθ, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Διεθνούς Ομίλου Εισαγωγέων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (GIIGNL).
Ειδικότερα, ο αριθμός των 700 πλοίων περιλάμβανε 48 Πλωτές Μονάδες Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU) Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), 31 πλοία τροφοδοσίας LNG για ναυτιλιακή χρήση (LNG bunkering vessel) και 33 LNG carriers (μεταφορικής ικανότητας μικρότερης των 50.000 κ.μ.). Η συνολική χωρητικότητα φορτίου στο τέλος του 2021 ήταν 104,1 εκατομμύρια κυβικά μέτρα, ενώ η συνολική επιχειρησιακή χωρητικότητα (σκάφη που είναι γνωστό ότι βρίσκονται σε υπηρεσία) ανήλθε σε 103 εκατομμύρια κυβικά μέτρα.
Παραγγελίες, προβλέψεις και εκτιμήσεις
Το 2021 παραδόθηκαν 68 πλοία, σε σύγκριση με 47 πλοία το 2020, και ο αριθμός των νέων παραγγελιών έφτασε συνολικά τις 111, οι οποίες περιελάμβαναν 3 FSRU και 15 πλοία (13 LNGBV + 2 LNG carriers) κάτω των 50.000 κυβικών μέτρων. Επιπλέον, στο τέλος της περασμένης χρονιάς (σύμφωνα με τα στοιχεία του GIIGNL) το βιβλίο των νέων ναυπηγήσεων αποτελούνταν από 196 πλοία συνολικής χωρητικότητας 29,6 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, συμπεριλαμβανομένων 5 FSRU και 25 πλοίων (22 LNGBVs + 3 LNG Carriers) κάτω των 50.000 κυβικών μέτρων.
Αξίζει να σημειωθεί πως τα βιβλία παραγγελιών αντιπροσώπευαν το 28% του υπάρχοντος στόλου LNG carriers, με 44 πλοία να παραδίδονται εντός του 2022. Εξ αυτών καταγράφεται μία Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU) και 11 πλοία (10 LNGBV + 1 LNG carrier) κάτω των 50.000 κυβικών μέτρων.
Σε μία προσπάθεια αντικατάστασης του ρωσικού αερίου με LNG, ολοένα και περισσότερες χώρες επενδύουν σε FSRUs. Στο τέλος του 2021 ο συνολικός στόλος αποτελούνταν από 48 πλωτές μονάδες, συνολικής χωρητικότητας 7,1 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, ενώ τα βιβλία παραγγελιών περιλαμβάνουν 5 FSRUs, μία εκ των οποίων έχει προγραμματιστεί για παράδοση το 2022.
Μακροπρόθεσμα, αναμένεται να υπάρξει ακόμη μεγαλύτερη ζήτηση και για τα LNG Carriers χωρητικότητας άνω των 50.000 κυβικών μέτρων. Το 2021 ο παγκόσμιος αποτελούνταν από 588 πλοία, με 166 επιπλέον παραγγελίες, 32 από τα οποίες έχουν προγραμματιστεί για παράδοση το τρέχoν έτος.
Τέλος, αναφορικά με τα πλοία τροφοδοσίας LNG για ναυτιλιακή χρήση (LNGBV), ο συνολικός στόλος αποτελούνταν από 31 πλοία στα τέλη του 2021, ενώ το 2022 αναμένεται να παραδοθούν ακόμη 10 πλοία.
Την ίδια περίοδο ο μέσος ναύλος στη spot αγορά για ένα πλοίο μεταφοράς LNG 160.000 κυβικά μέτρων ήταν στα 89.200 δολ. την ημέρα, αυξημένος κατά 50,4% έναντι του μέσου όρου των 59.300 δολ. ημερησίως το 2020. Οι ναύλοι κατά το περασμένο έτος σημείωσαν σημαντική άνοδο και επωφελήθηκαν μεταξύ άλλων από την αύξηση της ζήτησης LNG από την Ασία σε συνδυασμό με την αύξηση της προσφοράς στις ΗΠΑ.
Αύξηση στις παγκόσμιες εισαγωγές το 2021
Σύμφωνα με την έκθεση, το 2021 οι παγκόσμιες εισαγωγές LNG κατέγραψαν αύξηση κατά 4,5% και διαμορφώθηκαν σε 372,3 εκατομμύρια τόνους. Συγκεκριμένα, οι παγκόσμιες εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 16,2 εκατομμύρια τόνους λόγω της οικονομικής ανάκαμψης μετά το lockdown και της συνεχιζόμενης τάσης για στροφή από τον άνθρακα στο φυσικό αέριο, αν και ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης 4,5% παρέμεινε πολύ μακριά από τα προ πανδημίας επίπεδα.
Παρά την ανοδική τάση, στην Ευρώπη παρατηρήθηκε μείωση, με την Ελλάδα να καταγράφει το υψηλότερο ποσοστό πτώσης κατά 25,5% και την Ολλανδία να ακολουθεί (πτώση 24,1%). «Αυτή η κατάσταση επιδεινώθηκε μέχρι το τελευταίο τρίμηνο του 2021 και η δυσκολία της Ευρώπης να γεμίσει τις υπόγειες αποθήκες της ανάγκασε τη ζήτηση να προσαρμοστεί μέσω της μείωσης της βιομηχανικής κατανάλωσης και της αλλαγής αερίου σε άνθρακα» ανέφερε η έκθεση.
Οπως φαίνεται από τα στοιχεία, η ανάκαμψη της αγοράς ήταν άνιση, με την Ασία να καταγράφει την υψηλότερη ανάπτυξη – με επικεφαλής την Κίνα που ξεπέρασε την Ιαπωνία ως ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στον κόσμο, ενώ η Ευρώπη κατέγραψε μείωση 8% και αγωνιζόταν να προσελκύσει φορτία LNG καθ’ όλη τη διάρκεια του μεγαλύτερου μέρους του έτους.
Από την παγκόσμια ζήτηση LNG, η Ασία συνέχισε να είναι η πρώτη περιοχή εισαγωγών, με μερίδιο 73% των παγκόσμιων εισαγωγών LNG, αύξηση 7% σε σύγκριση με το 2020, με επικεφαλής την Κίνα, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα. Η Κίνα εισήγαγε 79,3 εκατ. τόνους, ενώ οι εισαγωγές της Ιαπωνίας ανήλθαν σε 74,4 εκατ. τόνους.
Μια νέα χώρα – η Κροατία – ξεκίνησε τις εισαγωγές LNG το 2021, αυξάνοντας τον αριθμό των χωρών εισαγωγής σε 44 ενώ ο αριθμός των χωρών εξαγωγής έφτασε τις 19. Οπως τονίζεται, τουλάχιστον έξι νέες αγορές θα μπορούσαν να αρχίσουν να εισάγουν LNG το 2022 (Ελ Σαλβαδόρ, Γκάνα, Χονγκ Κονγκ, Φιλιππίνες, Σενεγάλη και Βιετνάμ). Η Αυστραλία ήταν ο κύριος εξαγωγέας LNG το 2021 με 78,5 εκατομμύρια τόνους, ακολουθούμενη από σημαντικές συνεισφορές από το Κατάρ, τις ΗΠΑ και τη Μαλαισία, οι οποίες αντιπροσώπευαν μαζί το 59,8% της παγκόσμιας προσφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Από την άλλη πλευρά, οι μεγαλύτερες μειώσεις στις εξαγωγές LNG καταγράφηκαν στη Νιγηρία (-4,1 εκατομμύρια τόνους) λόγω προβλημάτων συντήρησης, στο Τρινιδάδ και Τομπάγκο (-3,9 εκατομμύρια τόνους) λόγω έλλειψης αερίου και στη Νορβηγία (-2,9 εκατομμύρια τόνους).
Σύμφωνα με την έκθεση, στην περιοχή του Ατλαντικού και στη Μέση Ανατολή καταγράφηκε περαιτέρω ανάπτυξη το 2021, ενώ η περιοχή του Ειρηνικού, παρά τη μείωση στις εξαγωγές LNG, παραμένει ο μεγαλύτερος παραγωγός στην παγκόσμια αγορά (143,9 εκατομμύρια τόνους ή μερίδιο 38,6%).
Οι ΗΠΑ κορυφαίος εξαγωγέας
Σε ό,τι αφορά τη spot αγορά ή τις βραχυπρόθεσμες συμβάσεις-χρονοναυλώσεις, εισήχθησαν 136,3 εκατομμύρια τόνοι LNG, που αντιπροσωπεύουν το 36,6% του συνολικού εμπορίου, έναντι 40% στο 2020. Οι Ηνωμένες Πολιτείες εδραίωσαν τη θέση τους ως ο κορυφαίος εξαγωγέας στη spot αγορά με σχεδόν το ένα τρίτο (32,2%) των συναλλαγών και ακολούθησε η Αυστραλία με μερίδιο αγοράς 18,7%. Οι εισαγωγές αυτές αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια της χειμερινής εποχικής αιχμής.
Δεδομένης της αυξημένης ζήτησης σε LNG, η παγκόσμια δυναμικότητα επαναεριοποίησης αυξήθηκε κατά 46 εκατομμύρια τόνους ετησίως (MTPA), φτάνοντας τους 993 εκατ. τόνους. Στο πλαίσιο αυτό, τέσσερις νέοι τερματικοί σταθμοί μεγάλης κλίμακας τέθηκαν σε λειτουργία στη Βραζιλία, στην Κροατία, στην Ινδονησία και στο Κουβέιτ, ενώ πέντε προγράμματα επέκτασης ολοκληρώθηκαν, τέσσερα εκ των οποίων στην Κίνα και ένα στην Ιαπωνία.
Latest News
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι