Έμεινε από… άνθρακα η περιβαλλοντολογική ατζέντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς η πλειοψηφία των Ευρωβουλευτών σε μια σπάνια κίνηση… ανταρσίας προς τις κυβερνήσεις και την Κομισιόν είπε «όχι» στην πρόταση για την μεταρρύθμιση της αγοράς άνθρακα και την διεύρυνση του συστήματος εμπορίας ρύπων (ETS).

Η δυσάρεστη αυτή εξέλιξη, αν και δεν εξέπληξε όσους έχουν εντοπίσει εδώ και καιρό το ρήγμα που υπάρχει στους κόλπους των ευρω-κομμάτων αναφορικά με το περιεχόμενο της νέας πράσινης ατζέντας της Ένωσης, σε κάθε περίπτωση φέρνει πίσω την δρομολόγηση της και την φιλοδοξία της Ευρώπης να βρεθεί στις πρώτες θέσεις της παγκόσμιας κούρσας για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Από την άλλη πλευρά ακτιβιστικές οργανώσεις επισημαίνουν πως είναι μια ευκαιρία, ώστε να διορθωθούν τα… στραβά σημεία στην ατζέντα που είχε διαμορφωθεί. «Δεδομένης της τεράστιας σημασίας της νομοθεσίας, η μη ύπαρξη συμφωνίας είναι σίγουρα καλύτερη από μια κακή συμφωνία» σχολίασε η Αλίσια Βιρόνε, της Clean Air Task Force.

Βροχή τα “όχι”

Οι νομοθέτες διαφώνησαν για το αν το σύστημα τιμολόγησης των ρύπων ETS θα πρέπει να ενδυναμωθεί ή να αποδυναμωθεί, καταλήγοντας τελικά να απορρίψουν την μεταρρύθμιση του.

Η μεταρρύθμιση ή καλύτερα αναβάθμιση του ETS ήταν στην κορυφή του δόρατος στην προσπάθεια για την δραστική μείωση των ρύπων της Ένωσης κατά 55% μέχρι το 2030, ήτοι το λεγόμενο πακέτο “Fit for 55”.

Οι ευρωβουλευτές διαφώνησαν τόσο στην εισαγωγή του λεγόμενου συνοριακού φόρου στον άνθρακα σε προϊόντα όπως ο άνθρακας και το τσιμέντο όσο και στην δημιουργία ενός Κλιματικού Κοινωνικού Ταμείου.

Πράσινοι και Σοσιαλιστές βουλευτές απέρριψαν την πρόταση για την αγορά άνθρακα κρίνοντας πως είναι ανεπαρκής για τους στόχους που έχουν τεθεί, ενώ αντιθέτως μέλη των κεντρώων και συντηρητικών ομάδων την απέρριψαν για ακριβώς τον αντίθετο λόγο.

Συνολικά 340 ψήφοι ήταν κατά του μέτρου, μαζί με 34 αποχές και 265 υπέρ.

Ο πόλεμος δεν έφερε συναίνεση 

Πολιτικοί αναλυτές σχολίασαν πόσο σπάνια είναι μια τόσο εκτεταμένη αρνητική στάση από τα μέλη της Ευρωβουλής, ώστε κι αν η κάθε πλευρά είχε τους δικούς της λόγους. Και μάλιστα σε ένα διάστημα που η προώθηση μιας νέας πράσινης ενεργειακής πολιτικής θεωρείται επιτακτική για να υποστηριχθεί η προσπάθεια απεξάρτησης της Ε.Ε. από τις ενεργειακές εισαγωγές, κυρίως από την Ρωσία.

Με τα  συγκεκριμένα«όχι» οι προτάσεις θα πρέπει να επιστρέψουν στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές ομάδες ώστε το κείμενο να τροποποιηθεί και να επανέλθει προς ψήφιση, στο πλαίσιο μιας διαδικασίας που θα είναι τόσο δύσκολη όσο και χρονοβόρα.

Στροφή στην ηλεκτροκίνηση

Πάντως, οι ευρωβουλευτές κατάφεραν να συμφωνήσουν στην ανάγκη ώθησης της ηλεκτροκίνησης προκειμένου να επιτευχθούν οι περιβαλλοντολογικοί στόχοι της Ευρώπης. Υπολογίζεται ότι οι ρύποι από τις μεταφορές αναλογούν στο ένα τέταρτο των εκπομπών που παράγονται στην Ευρώπη.

Το στρατηγικής σημασίας μέτρο μείωσης σε ποσοστό έως 100% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα οχήματα που θα κυκλοφορούν στα κράτη μέλη μέχρι το 2035 πήρε το πράσινο φως, παρά τις επιφυλάξεις που διατύπωσαν αρκετοί βουλευτές. Κάποιοι βουλευτές προσπάθησαν να περάσουν την πρόταση για την αποδυνάμωση του στόχου στο 90% των ρύπων CO2 μέχρι το 2035, αλλά δεν τα κατάφεραν.

Δημοσίευμα του Reuters, υποστήριξε πως έχει στα χέρια του στοιχεία που δείχνουν πως το λόμπι αυτοκινήτου, όπως η γερμανική ένωση VDA είχε ασκήσει πιέσεις έστω για την τροποποίηση του στόχου του 2035, θεωρώντας πως ο χρόνος που απομένει για την προσαρμογή της αγοράς στα νέα δεδομένα δεν είναι αρκετός.

Σήμερα τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα αναλογούν μόλις στο 18% των νέων οχημάτων που πουλήθηκαν στην Ε.Ε. πέρυσι.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green