Έχοντας πετύχει «πύρρειο νίκη» με την καταψήφιση της πρότασης δυσπιστίας εντός του κόμματός του και ων αντιμέτωπος με ένα διαρκές «αντάρτικο» στους κυβερνώντες Τόρις, ο Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον επιχειρεί εναγωνίως μια φυγή προς τα εμπρός.
Η κατάσταση της βρετανικής οικονομίας σίγουρα όμως δεν βοηθά.
Ο πληθωρισμός είναι στο 9%, σε υψηλό 40ετίας.
Το ΑΕΠ μειώθηκε κατά 0,3 ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ Μαρτίου και Απριλίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας.
Το βιοτικό επίπεδο των πολιτών υφίσταται τη χειρότερη επιδείνωση από τη δεκαετία του ‘50.
Αντιμέτωπη ήδη με το φάσμα της ύφεσης, η Βρετανία εκτιμάται ότι θα έχει το 2023 την πιο αργή ανάπτυξη στον ανεπτυγμένο κόσμο, με τον ΟΟΣΑ να προβλέπει ένα… ολοστρόγγυλο μηδέν.
Έτσι τώρα με το επιχείρημα ότι δεν λειτουργεί το Πρωτόκολλο της Βόρειας Ιρλανδίας, που διέπει το εμπόριο με την ΕΕ στη μετα-Brexit εποχή και υπογράφηκε μόλις προ διετίας, η Ντάουνινγκ Στριτ προωθεί αυτό που ο Τζόνσον αποκαλεί «γραφειοκρατικές απλοποιήσεις».
Όμως δεν είναι τόσο απλό.
Επικίνδυνοι… ζογκλερισμοί
Με το νομοσχέδιο που η βρετανική κυβέρνηση προωθεί -και ευελπιστεί να έχει ψηφιστεί από τη Βουλή των Κοινοτήτων πριν από τις θερινές διακοπές του σώματος, στα τέλη Ιουλίου- επιδιώκει πρακτικά να ακυρώσει τους τελωνειακούς ελέγχους σε αγαθά που διακινούνται από τη Μεγάλη Βρετανία (Αγγλία, Ουαλία, Σκωτία) προς τη Βόρεια Ιρλανδία.
Η ΕΕ μέχρι και μέλη των ίδιων των Τόρις προειδοποιούν ότι αυτό θα συνιστά μονομερή ενέργεια και παραβίαση του διεθνούς δικαίου, που μπορεί να πυροδοτήσει οικονομικά ή και εμπορικά αντίμετρα από τις Βρυξέλλες.
«Οι κινήσεις της κυβέρνησης κινδυνεύουν να βλάψουν τη φήμη της Βρετανίας διεθνώς, ενώ δημιουργούν νέα αβεβαιότητα για τις επιχειρήσεις σε μια περίοδο πρωτόγνωρων οικονομικών προκλήσεων», σχολιάζει στο κύριο άρθρο της η έγκριτη εφημερίδα The Times.
Οι ΗΠΑ ήδη αντιδρούν, διαμηνύοντας ότι δεν θα πρέπει να διακυβευτεί η ειρήνη και η σταθερότητα στη Βόρεια Ιρλανδία -εκ των βασικών λόγων σύναψης του Πρωτοκόλλου, προς αποφυγή δημιουργίας «σκληρών συνόρων» στη διαιρεμένη νήσο.
Ως… «κερασάκι στην τούρτα» του πρωθυπουργού του Brexit έρχεται εν τω μεταξύ έρευνα του Κέντρο Ευρωπαϊκής Μεταρρύθμισης (CER) που δείχνει ότι, έως και τα τέλη του περασμένου έτους, η βρετανική οικονομία θα ήταν σήμερα ισχυρότερη αν το Ηνωμένο Βασίλειο είχε τελικά παραμείνει στην ΕΕ.
Κοντολογίς, ο έως τώρα «λογαριασμός» του Brexit είναι για τους κατοίκους του Ηνωμένου Βασιλείου… αλμυρός.
Κατά 5% φτωχότεροι
Η έρευνα βασίστηκε σε μοντελοποίηση των οικονομικών επιδόσεων, με βάση δεδομένα χωρών -όπως οι ΗΠΑ, η Γερμανία, η Νέα Ζηλανδία, η Νορβηγία και η Αυστραλία- που είχαν απόδοση παρόμοια με εκείνη του Ηνωμένου Βασιλείου προ του Brexit.
Στη συνέχεια έγινε σύγκριση με τις πραγματικές επιδόσεις της οικονομίας του Ηνωμένου Βασιλείου μετά το δημοψήφισμα του 2016.
Το συμπέρασμα;
Μέχρι το τέλος του περασμένου έτους η οικονομία της χώρας ήταν 5,2% ή 31 δισεκατομμύρια λίρες μικρότερη, από ό,τι εάν δεν είχε συμβεί το Brexit.
Αν και το εμπόριο υπηρεσιών ήταν 7,9% υψηλότερο, επισημαίνει η έρευνα, τα έσοδα από φόρους και εμπόριο ήταν σαφώς μειωμένα.
Οι επενδύσεις, ιδιωτικές και κρατικές, ήταν 13,7% μειωμένες. Το εμπόριο αγαθών ήταν μείον 13,6%.
«Η αποσύνδεση των οικονομικών επιπτώσεων του Brexit και του Covid-19 είναι δύσκολη», υπογραμμίζει ο αναπληρωτής διευθυντής του CER και συντάκτης της έκθεσης, Τζον Σπρίνγκφορντ.
«Όμως τώρα που οι περισσότερες προηγμένες οικονομίες έχουν ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα παραγωγής, έχουμε μια βάση σύγκρισης για την οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου», επισημαίνει.
Συνεπώς, «η ανάκαμψη από την COVID-19 θα έπρεπε να είναι ταχύτερη, όχι βραδύτερη» όπως συμβαίνει τώρα.
Τα δε χαμένα έσοδα άνω των 30 δισεκατομμυρίων λιρών θα μπορούσαν να είναι σωτήρια στην παρούσα δεινή οικονομική συγκυρία για τη χώρα.
«Εφόσον η οικονομία είναι 5% μικρότερη, σημαίνει ότι όλοι στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι 5% φτωχότεροι και ότι οι φόροι πρέπει να αυξηθούν για να χρηματοδοτηθεί η ίδια ποιότητα των δημόσιων υπηρεσιών που υπήρχε πριν», λέει ο Σπρίνγκφορντ.
«Αυτό είναι το φόντο της απόφασης του υπουργείου Οικονομικών να αυξήσει τη συνολική φορολογική επιβάρυνση σε επίπεδα πρωτόγνωρα από τη δεκαετία του 1960».
Και η… ανηφόρα φαίνεται ότι θα αργήσει να τελειώσει.
Latest News
Τι είπε το Νο3 της Κίνας για τις επενδύσεις στο «Νταβός της Ασίας»
Η Κίνα στοχεύει να αποτελέσει ισχυρή κινητήρια δύναμη για την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας
Πόσο κόστισε στις πολυεθνικές η έξοδος από την Ρωσία - Τα αντίποινα στον Πούτιν
Περίπου 1.000 επιχειρήσεις έχουν αποχωρήσει από την Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία και την πολεμική σύρραξη
Ποιος πρέπει να πληρώσει για την κατάρρευση της γέφυρας στην Βαλτιμόρη
Η γέφυρα κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1970 για περίπου 60 εκατομμύρια δολάρια, αλλά το κόστος της ανοικοδόμησής της θα μπορούσε να είναι δεκαπλάσιο της αρχικής της τιμής
Επιβίωση ή ευημερία - Οι επιλογές της Macy's
Ο Tony Spring, ο οποίος ανέλαβε το τιμόνι μόλις τον περασμένο μήνα, παραμένει βέβαιος ότι το πολυκατάστημα εξακολουθεί να κατέχει σημαντικό ρόλο στη ζωή των καταναλωτών - Αρκεί όμως κάτι τέτοιο για το μέλλον;
Στα 58,4 δισ. ο τζίρος της βιομηχανίας του σεξ - Οι περιζήτητες θέσεις εργασίας «λευκού κολλάρου»
Με τον σημερινό ρυθμό ανάπτυξής της η βιομηχανία «ψυχαγωγίας ενηλίκων» εκτιμάται ότι θα εκτιναχθεί στα 96,2 δισ. δολάρια το 2032
Πως οι Σουηδοί κινδύνευσαν να χάσουν συντάξεις
Κακές επενδυτικές αποφάσεις, αποχωρήσεις στελεχών και κρατικές έρευνες απασχολούν την κοινή γνώμη
Πώς θα μετρήσει ένα δικαστήριο των ΗΠΑ το κόστος των εγκλημάτων του Sam Bankman-Fried;
O δικαστής θα κρίνει πόσο κόστισαν οι ενέργειές του στους επενδυτές και τους πελάτες του ανταλλακτηρίου κρυπτονομισμάτων FTX
Η Αμερική δεν έχει γέφυρες, λιμάνια, αεροδρόμια, δρόμους και σιδηροδρόμους
Το δυστύχημα στη Βαλτιμόρη φέρνει στην επικαιρότητα τις απαρχαιωμένες υποδομές – Επιταχύνεται το πρόγραμμα επενδύσεων $1,2 τρισ. του Μπάιντεν
Πρώτα ο Πούτιν, τώρα ο Σι, μετά ο Τραμπ; H Ευρώπη βάλλεται από παντού
Πανταχόθεν βάλλεται το τελευταίο διάστημα η χειμαζόμενη οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης
JP Morgan: Η ακρίβεια θα παραμείνει και το 2024
Οι πιέσεις που οδήγησαν στην μερική αποκλιμάκωση των τιμών καταναλωτή τους προηγούμενους μήνες σταδιακά θα εξανεμιστούν