Το σίριαλ των υδροπλάνων συνεχίζεται. Πάνε πια εννέα χρόνια που κάθε καλοκαίρι τα υδροπλάνα βγάζουν εισιτήριο για τις ελληνικές θάλασσες, αλλά τελικά ξεμένουν από… καύσιμα.
Μετά την άδοξη προσγείωση των δύο πρώτων εταιρειών που έφεραν υδροπλάνα στη χώρα μας πριν από 14 χρόνια, το περασμένο φθινόπωρο φαινόταν πως τα πράγματα έχουν μπει στην τελική ευθεία.
Διαβάστε επίσης: «Σανίδα σωτηρίας» για την Crystal Cruises
Παρά τους θετικούς οιωνούς, η έναρξη των πτήσεων κινδυνεύει λόγω γραφειοκρατίας και αστοχιών να γίνει πια σύντομο ανέκδοτο.
Ο άνεμος αισιοδοξίας που έφερε το νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο ψηφίστηκε πριν από δυόμισι χρόνια, μέχρι σήμερα δεν έχει δώσει φτερά στα υδροπλάνα. Τα αδειοδοτημένα υδατοδρόμια της χώρας παραμένουν εδώ και μια τετραετία μόλις τρία, σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, δημιουργώντας μεν την αφετηρία, αλλά όχι ένα βιώσιμο δίκτυο.
Διαβάστε επίσης: Στο βιβλίο Γκίνες ηλεκτρικό πλοίο
Για τα δύο πρώτα, μάλιστα, έχουν εκδοθεί βεβαιώσεις συμμόρφωσης, κατά τις μεταβατικές διατάξεις του Ν. 4663, ενώ σε εκκρεμότητα παραμένει αυτή του υδατοδρομίου της Πάτρας. Για να θεωρηθεί βιώσιμη μια επένδυση σε υδροπλάνα θα πρέπει να υπάρχει ένα δίκτυο 6-7 υδατοδρομίων και να πραγματοποιούνται ημερησίως 4½-5 ώρες πτήσης.
Νομικό φρένο και χρηματοδότηση
Το φρένο στα σχέδια για έναρξη πτήσεων από το Ιόνιο το εφετινό καλοκαίρι μπήκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η ακύρωση της προγραμματικής σύμβασης της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων με το Δίκτυο Ελληνικών Πόλεων για την Ανάπτυξη (ΔΕΠΑΝ, μη κερδοσκοπική εταιρεία) για τη χρηματοδότηση 5 υδατοδρομίων σε Ζάκυνθο, Κεφαλλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα και Μεγανήσι, έναντι 3 εκατ. ευρώ, πάγωσε τις διαδικασίες. Για να ξεπεραστεί ο σκόπελος, αφού το εφετινό καλοκαίρι χάθηκε, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρόκειται να χρηματοδοτήσει με δικούς του πόρους την αδειοδότηση και κατασκευή τους.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, το ίδιο αναμένεται να γίνει και στην Κρήτη, με 5-6 υδατοδρόμια, αρχής γενομένης από το Ρέθυμνο. Στόχος είναι να αναπτυχθούν δύο βιώσιμοι πόλοι, σε Ιόνιο και Κρήτη, που θα δώσουν πραγματικά φτερά στα υδροπλάνα. Σημειώνεται ότι το μέσο κόστος κατασκευής και εξοπλισμού ενός υδατοδρομίου κυμαίνεται στις 150-200 χιλιάδες ευρώ.
Οι άδειες ίδρυσης υδατοδρομίων
Μέχρι σήμερα, άδειες ίδρυσης υδατοδρομίων έχουν εκδοθεί σε Βόλο, Ρέθυμνο και Ιο, ενώ σε διαδικασία αδειοδότησης ανά την επικράτεια βρίσκονται 29 υδατοδρόμια. Επίσης, τον Μάρτιο του 2021 άνοιξε η αυλαία και για τα υδάτινα πεδία, με την έγκριση του πρώτου στην περιοχή της Κασσάνδρας Χαλκιδικής. Οσο για τα Γιάννενα, που θεωρείται πως θα δώσουν μεγάλη δυναμική στο δίκτυο του Ιονίου, έχει εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) και εκτιμάται πως σε δύο μήνες θα έχει βγει η άδεια. Σε αναμονή είναι και η αδειοδότηση λειτουργίας των υδατοδρομίων στα Διαπόντια Νησιά (Ερείκουσσα, Οθωνοί και Μαθράκι), που θα συμπληρώσουν ένα ελκυστικό δίκτυο για περιηγητικές πτήσεις σε συνέργεια με την κρουαζιέρα.
Το χρονικό των εμποδίων
Το εναρκτήριο λάκτισμα για τη νέα αγορά των υδροπλάνων στη χώρα μας δόθηκε το 2005, όταν ψηφίστηκαν από την πολιτεία οι πρώτες νομοθετικές κατευθύνσεις, αφήνοντας όμως πάρα πολλά «κενά». Η ελληνοκαναδική AirSea Lines άνοιξε φτερά στο Ιόνιο. Οι μεγάλες καθυστερήσεις, η αβεβαιότητα και η αδυναμία δημιουργίας υδατοδρομίου στην Αττική, που θα βελτίωνε τις προοπτικές, άνοιξαν την πόρτα της εξόδου. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που απέδωσαν την καθήλωση σε «τρικλοποδιά», προκειμένου να μην αφεθεί περιθώριο ανταγωνισμού απέναντι στο αεροπλάνο.
Το νομοθετικό πλαίσιο που ακολούθησε το 2013, αν και δημιούργησε προσδοκίες επανεκκίνησης, στα επτά χρόνια ισχύος του έκανε… ταμείο με μόλις τρία αδειοδοτημένα υδατοδρόμια και μια λίστα αναμονής που μετρούσε περίπου 25. Βασικό αγκάθι οι μεγάλες καθυστερήσεις στην περιβαλλοντική αδειοδότηση. Απαιτούνταν εγκεκριμένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το σύνολο του λιμένος – και όχι μόνο για το κομμάτι του υδατοδρομίου -, την οποία η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών λιμανιών δεν διαθέτει από την κατασκευή τους! Η απαραίτητη θεσμική παρέμβαση για να αρθεί αυτό το εμπόδιο έγινε μόλις το 2018, ενώ ήδη από το 2016 ένα νέο νομοθέτημα είχε μείνει στα υπουργικά συρτάρια.
Το ισχύον πλαίσιο και οι αλλαγές
Τελικά, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, που ψηφίστηκε τον Φεβρουάριο του 2020, έγινε δεκτό με ανακούφιση από την αγορά, που άναψε και πάλι μηχανές για τις πρώτες πτήσεις και αναθέρμανε συνεργασίες. Αν και όλοι συνηγορούν ότι είναι πιο φιλικό, έχουν ήδη χρειαστεί δύο τροποποιήσεις, ενώ επίκεινται κι άλλες παρεμβάσεις. Η πρώτη τροποποίηση αφορά την προσωρινή άδεια λειτουργίας, ισχύος μέχρι ένα έτος, ωσότου εκδοθεί η μόνιμη. Η πλέον σημαντική, όμως, καθώς εξοικονομεί πολύτιμο χρόνο, αφορά την κατάταξη της περιβαλλοντικής αδειοδότησης από την Κατηγορία Α στη Β, όπου πλέον απαιτείται Πρότυπη Περιβαλλοντική Δέσμευση αντί για ΜΠΕ. Αυτή εκδίδεται σε μόλις 20-30 ημέρες.
Σύντομα οι αποφάσεις για τις εγκαταστάσεις στην Αττική
Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να αποφασιστεί το σημείο στο οποίο θα δημιουργηθεί μητροπολιτικό υδατοδρόμιο στην Αττική, σε μια ακτίνα από το ΣΕΦ ως το Τροκαντερό. Οι συζητήσεις με την ΕΤΑΔ και την Περιφέρεια Αττικής βρίσκονται σε εξέλιξη. Παράλληλα, αίτημα αδειοδότησης έχει ήδη κατατεθεί από τον Δήμο Αλίμου.
Latest News
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση
Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2024 - Τιμήθηκαν κορυφαίες εταιρείες της ελληνικής ναυτιλίας και προσωπικότητες
Τα Lloyd’s List Greek Shipping Awards συμπλήρωσαν φέτος 21 χρόνια – Απονεμήθηκαν 20 βραβεία
Lloyd’s List: 14 Έλληνες στους 100 ισχυρότερους παράγοντες της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2024
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης στη 16η θέση - Ο Έλληνας με τη μεγαλύτερη άνοδο τα τελευταία δύο χρόνια