Η ναυτιλία δεν είναι γένος θηλυκού καθώς μόλις το 1,2% του παγκόσμιου ναυτικού εργατικού δυναμικού, αντιπροσωπεύουν οι γυναίκες ναυτικοί. Ωστόσο όπως ειπώθηκε στο πρώτο σεμινάριο της WISTA Hellas «Γυναίκες στη θάλασσα», που διοργανώθηκε στα Ποσειδώνια 2022, το μεγάλο βήμα για την αλλαγή της εικόνας έχει γίνει καθώς τα πέντε τελευταία χρόνια σημειώθηκε αύξηση 45% στον αριθμό των απασχολούμενων γυναικών στα πλοία.
Διαβάστε επίσης: Γιατί θα αυξηθούν οι μισθοί των ναυτικών
Το σεμινάριο της WISTA Hellas πρόσφερε μια ευκαιρία για διεξοδική εξέταση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες ναυτικοί καθώς και «τροφή» για σκέψη σχετικά με το πώς να υποστηριχθούν οι γυναίκες σε όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους. Στο πάνελ συμμετείχαν ο Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, Chairman, Eugenides Foundation and IMO Goodwill Maritime Ambassador for Greece; η Βιβή Κολλιοπούλου, Insurance Manager, Angelicoussis Group; ο Capt. Μιχάλης Φωτεινός, Crew Manager, Diana Shipping Services; ο Γιώργος Αλεξανδράτος, Vice President, Hellenic Chamber of Shipping; η Τζίνα Δαρσακλή, Master Mariner, Olympic Shipping Management και ο Cees Horvers, Managing Director, Wagenborg Crew Management, ενώ τον συντονισμό ανέλαβε η Μαρία Κυρατσούδη, Business Development Manager at ABS.
1,2% του συνολικού ναυτικού δυναμικού
Αίσθηση προκάλεσε η τοποθέτηση της κ. Δαρσακλή η οποία απαντώντας στην ερώτηση γιατί το ποσοστό των γυναικών στη θάλασσα αντιπροσωπεύει μόλις το 1,2% του συνολικού ναυτικού δυναμικού, ανέφερε σαν λόγους, την απόλυτη προκατάληψη κατά των γυναικών από το εργασιακό περιβάλλον, τη μέχρι τώρα κυριαρχία των ανδρών στο ναυτικό επάγγελμα, αλλά και την ανάγκη εξισορρόπησης των επαγγελματικών και οικογενειακών υποχρεώσεων από τις ίδιες, όπως και την αδυναμία αποτελεσματικής κοινωνικής δικτύωσης η οποία συμβάλλει αναμφίβολα στην εξεύρεση εργασίας. Ενώ, συνέστησε στις γυναίκες που προσανατολίζονται προς την επιλογή της θαλάσσιας υπηρεσίας να προετοιμαστούν ψυχικά, σωματικά και συναισθηματικά για να επιβιώσουν, αλλά και να αναζητήσουν κατάλληλους μέντορες, που δεν είναι πάντα εφικτό καθώς η αποδοχή των γυναικών στις άτυπες ομάδες απαιτεί χρόνο, προσπάθεια και επιμονή, σύμφωνα με την εμπειρία της.
Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης: Δεν είναι θέμα ανδρών ή γυναικών
Η εκπαίδευση ήταν ένα από τα θέματα που θίχτηκαν αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της συζήτησης καθώς θεωρήθηκε κρίσιμος παράγοντας για την αλλαγή των αντιλήψεων και την εξάλειψη των προκαταλήψεων λόγω φύλου και άλλων μορφών διακρίσεων. Ο κ. Δημητριάδης-Ευγενίδης επεσήμανε την ανάγκη ολιστικής προσέγγισης για την αντιμετώπιση όλων των προκλήσεων στη ναυτιλία, προκειμένου να αναδυθεί το «σωστό οικοσύστημα». «Είναι θέμα εκπαίδευσης, κατάρτισης, καθοδήγησης και ηγεσίας σε έναν κόσμο που αλλάζει», είπε. «και όχι απλώς θέμα ανδρών και γυναικών». Ενώ, τόνισε ότι εάν όλα τα συστήματα αναπτυχθούν για να είναι πιο «ανοιχτόμυαλα,» πιο ανθεκτικά και πιο εξυπηρετικά, αυτό θα είναι καλύτερο για όλους.
Ο κ. Horvers εξήγησε με απλό και κατανοητό τρόπο πώς η διαφορετικότητα στον εργασιακό χώρο συμβάλλει στην επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων. Η πρώτη αναμφισβήτητη απόδειξη είναι οι αριθμοί, καθώς εάν κάποιος δεν λαμβάνει σοβαρά υπόψη του το γυναικείο δυναμικό όχι μόνον στα πλοία αλλά και σε κάθε άλλο επάγγελμα, τότε αγνοεί περίπου το 50% του συνολικού εργατικού δυναμικού. Και δεύτερον, η διαφορετικότητα εμπλουτίζει και ενδυναμώνει το εργασιακό περιβάλλον. Επίσης, επέστησε την προσοχή στη σημασία των πολλαπλών εθνικοτήτων των γυναικών ναυτικών στη διαχείριση των πληρωμάτων που χειρίζεται η εταιρεία του.
Η μητρότητα
Σύμφωνα με την κ. Κολλιοπούλου, η συζήτηση δεν πρέπει να εξαντλείται στη διαφορά των φύλων, αλλά και στη διαφορά εθνικοτήτων ή κοινωνικού και οικονομικού υπόβαθρου γιατί μόνον τότε μπορούμε να αναπτύξουμε διαφορετικές προοπτικές και πιο συνεργατικές προσεγγίσεις. Η μητρότητα επίσης ήταν ένα θέμα που δεν θα μπορούσε να λείψει από τη θεματολογία της συζήτησης και όλοι οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι η αίσθηση ότι πρέπει να γίνει επιλογή μεταξύ μητρότητας και σταδιοδρομίας ή ότι η μητρότητα μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στην εξέλιξη της σταδιοδρομίας, μπορεί να οδηγήσει τις γυναίκες να εγκαταλείψουν την καριέρα τους. Η κ. Κολλιοπούλου πιστεύει ότι πρέπει να υπάρχει ένα ολόκληρο δίκτυο για την υποστήριξη των γυναικών ναυτικών από την αρχή και καθ’ όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους, ακόμη κι όταν επιλέγουν να γίνουν μητέρες με τη δυνατότητα εργασίας στη στεριά για ένα χρονικό διάστημα. Μπορεί να είναι θέμα προσωπικής επιλογής αν στη συνέχεια θέλουν να συνεχίσουν την καριέρα τους στο πλοίο ή στη στεριά, αλλά σήμερα οι εταιρείες δεν έχουν διαδικασίες για να υποστηρίξουν τις όποιες επιλογές των γυναικών.
Η κ. Δαρσακλή πρόσθεσε ότι πολλές γυναίκες δεν γνωρίζουν τα δικαιώματα που τους δίνει η μητρότητα και αυτός είναι ο λόγος αποκλεισμού γυναικών από τα πληρώματα εκ μέρους κάποιων εταιρειών. Το ζήτημα είναι η επίτευξη μιας ισορροπίας και όχι ο εξαναγκασμός μιας επιλογής μεταξύ καριέρας και οικογένειας. Οι γυναίκες πρέπει να γνωρίζουν πώς να τα συνδυάσουν και να είναι συγχρόνως μητέρες και επαγγελματίες, και ότι μπορούν να ονειρεύονται και να κάνουν πραγματικότητα το όνειρο της οικογένειας και της σταδιοδρομίας σε οποιονδήποτε κλάδο όπως ακριβώς και οι άνδρες συνάδελφοί τους.
Γιώργος Αλεξανδράτος: Η κερκόπορτα άνοιξε
Ο κύριος Αλεξανδράτος επανέλαβε την ανάγκη ολιστικής προσέγγισης για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της ναυτιλίας και έστειλε ένα ισχυρό μήνυμα για τη διαφορετικότητα των φύλων προσκαλώντας δύο γυναίκες Δόκιμους από την Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού της Ύδρας να απευθυνθούν απευθείας στο κοινό. Τέλος εμφανίσθηκε αισιόδοξος καθώς όπως είπε μπορεί οι γυναίκες να αποτελούν το 1,2% του εργατικού δυναμικού στα πλοία όμως μόνο τα τελευταία πέντε χρόνια σημειώθηκε αύξηση 45% στον αριθιμό τους. «Η κερκόπορτα άνοιξε» όπως είπε χαρακτηριστικά.
Latest News
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda