Το δεύτερο κατά σειρά σχέδιο έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση των συνεπειών που επιφέρει ο πληθωρισμός-ρεκόρ στα γαλλικά νοικοκυριά θα αποτελέσει την πρώτη σοβαρή δοκιμασία για την κυβέρνηση του Εμανουέλ Μακρόν μετά την απώλεια της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας στις πρόσφατες εκλογές. Από την έκβαση δε της συζήτησης γύρω από το νομοσχέδιο που αναμένεται να παρουσιαστεί την Τετάρτη, θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό και το τι θα συμβεί στη μεγάλη μάχη του προϋπολογισμού, η οποία θα δοθεί το φθινόπωρο.
Η αλήθεια είναι ότι το σχέδιο της κυβέρνησης δεν περιλαμβάνει λίγα μέτρα, ενώ το κόστος του αναμένεται ότι θα ανέλθει σε 25 δισ. ευρώ – τα οποία θα προστεθούν στα 26 δισ. του πρώτου «πακέτου». Ανεβάζοντας, έτσι, το σύνολο των ενισχύσεων σε 51 δισ. για τη δεύτερη μεγαλύτερη χώρα της Ευρώπης.
Ο Μακρόν θέλει έλλειμμα κάτω από 5%
Παρ’ όλα αυτά, ο υπουργός Οικονομικών, Μπρινό λε Μερ, ισχυρίζεται ότι μπορεί να παραμείνει εντός δημοσιονομικών στόχων. Να διατηρήσει, δηλαδή, το έλλειμμα του προϋπολογισμού κάτω από το 5% για φέτος, κυρίως χάρη στα αυξημένα φορολογικά έσοδα που καταγράφονται μέχρι σήμερα.
Προειδοποιεί, ωστόσο, ότι αυτό δεν θα συμβεί στην περίπτωση που περάσουν οι απαιτήσεις που προβάλει σχεδόν σύσσωμη η αντιπολίτευση – από τον αριστερό συνασπισμό Nupes του Ζαν-Λικ Μελανσόν μέχρι τους δεξιούς Ρεπουμπλικάνους και την ακροδεξιά Μαρίν Λεπέν. Κι αυτό διότι, όπως σημειώνει η κυβέρνηση, το κόστος των μέτρων που προτείνονται θα τινάξουν στον αέρα τον προϋπολογισμό.
Οι προτάσεις της κυβέρνησης
Τι περιλαμβάνει, όμως, το «πακέτο» Μακρόν; Ανάμεσα στα άλλα, προτείνεται η παράταση μέχρι το τέλος Αυγούστου της ισχύουσας έκπτωσης στα καύσιμα, η οποία ανέρχεται σε 0,18 ευρώ το λίτρο – με τον λε Μερ να αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο αυτή να φτάσει και ως το τέλος του έτους. Επίσης, το ποσό που εκπίπτει από φόρους για ενισχύσεις των εργοδοτών προς τους εργαζομένους προκειμένου να καλύψουν τα μεταφορικά έξοδά τους αυξάνεται από τα 500 στα 700 ευρώ ετησίως, ενώ διπλασιάζεται στα 400 ευρώ ειδικά για καύσιμα – με εκείνους που χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους να θεωρούνται «επιλέξιμοι».
Την ίδια στιγμή, προβλέπονται αυξήσεις της κατώτατης σύνταξης και των βασικών επιδομάτων κατά 4% και του βασικού μισθού κατά 3,5%. Όσο για τα μπόνους που μπορούν να χορηγούν αφορολόγητα οι εταιρείες προς τους υπαλλήλους τους αυξάνονται από τα 1.000 στα 3.000 ευρώ – και στα 6.000 εάν αυτό γίνει μέσω κάποιου μηχανισμού διαμοιρασμού κερδών.
Τέλος, οι αυξήσεις στα ενοίκια δεν θα μπορούν να υπερβαίνουν το 3,5%, ενώ κατ’ ανάλογο ποσοστό αυξάνεται και η κρατική επιδότηση για ενοίκια προς τους δικαιούχους. Ο δε ετήσιος φόρος των 138 ευρώ που αναλογεί σε καθένα που διαθέτει τηλεόραση μηδενίζεται και η δημόσια τηλεόραση θα χρηματοδοτείται πλήρως από το κράτος.
Τι ζητά η αντιπολίτευση
Και τι ζητούν τα υπόλοιπα κόμματα; Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, τόσο ο Εθνικός Συναγερμός της Λεπέν όσο και οι Ρεπουμπλικάνοι έχουν θέσει, ανάμεσα στα άλλα, θέμα γενναίας μείωσης στους φόρους που βαραίνουν τα καύσιμα. Όσο για τη Nupes, βασικό της αίτημα είναι η αύξηση από τα 1.300 στα 1.500 ευρώ του κατώτατου μισθού και των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων κατά 10%, με ταυτόχρονη δημιουργία συστήματος αυτόματης τιμαριθμικής αναπροσαρμογής με βάση τον πληθωρισμό.
Με βάση όλα τα παραπάνω, όλοι αναμένουν μια σκληρή μάχη – πολύ περισσότερο καθώς πρόκειται για ένα θέμα που κυριολεκτικά «καίει» την πλειοψηφία των Γάλλων. Με νωπές δε τις μνήμες από το κίνημα των Κίτρινων Γιλέκων που ξέσπασε το 2018, αλλά και την περιπετειώδη συζήτηση για τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού-συνταξιοδοτικού, την οποία τελικώς εγκατέλειψε ο Μακρόν κατά την προηγούμενη θητεία του, ουδείς αναμένει ότι ο συμβιβασμός θα είναι εύκολος.
Θεωρητικά, βεβαίως, η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα, σε περιπτώσεις επαναλαμβανόμενου αδιεξόδου, να παρακάμπτει τη βουλή και να κυβερνά με διατάγματα – ακόμη και σε επίπεδο προϋπολογισμού. Μόνο που αυτή δεν μπορεί να είναι μια βιώσιμη τακτική που θα συνεχιστεί για ολόκληρη την επόμενη πενταετία.
Latest News
Ποιος πρέπει να πληρώσει για την κατάρρευση της γέφυρας στην Βαλτιμόρη
Η γέφυρα κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1970 για περίπου 60 εκατομμύρια δολάρια, αλλά το κόστος της ανοικοδόμησής της θα μπορούσε να είναι δεκαπλάσιο της αρχικής της τιμής
Επιβίωση ή ευημερία - Οι επιλογές της Macy's
Ο Tony Spring, ο οποίος ανέλαβε το τιμόνι μόλις τον περασμένο μήνα, παραμένει βέβαιος ότι το πολυκατάστημα εξακολουθεί να κατέχει σημαντικό ρόλο στη ζωή των καταναλωτών - Αρκεί όμως κάτι τέτοιο για το μέλλον;
Στα 58,4 δισ. ο τζίρος της βιομηχανίας του σεξ - Οι περιζήτητες θέσεις εργασίας «λευκού κολλάρου»
Με τον σημερινό ρυθμό ανάπτυξής της η βιομηχανία «ψυχαγωγίας ενηλίκων» εκτιμάται ότι θα εκτιναχθεί στα 96,2 δισ. δολάρια το 2032
Πως οι Σουηδοί κινδύνευσαν να χάσουν συντάξεις
Κακές επενδυτικές αποφάσεις, αποχωρήσεις στελεχών και κρατικές έρευνες απασχολούν την κοινή γνώμη
Πώς θα μετρήσει ένα δικαστήριο των ΗΠΑ το κόστος των εγκλημάτων του Sam Bankman-Fried;
O δικαστής θα κρίνει πόσο κόστισαν οι ενέργειές του στους επενδυτές και τους πελάτες του ανταλλακτηρίου κρυπτονομισμάτων FTX
Η Αμερική δεν έχει γέφυρες, λιμάνια, αεροδρόμια, δρόμους και σιδηροδρόμους
Το δυστύχημα στη Βαλτιμόρη φέρνει στην επικαιρότητα τις απαρχαιωμένες υποδομές – Επιταχύνεται το πρόγραμμα επενδύσεων $1,2 τρισ. του Μπάιντεν
Πρώτα ο Πούτιν, τώρα ο Σι, μετά ο Τραμπ; H Ευρώπη βάλλεται από παντού
Πανταχόθεν βάλλεται το τελευταίο διάστημα η χειμαζόμενη οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης
JP Morgan: Η ακρίβεια θα παραμείνει και το 2024
Οι πιέσεις που οδήγησαν στην μερική αποκλιμάκωση των τιμών καταναλωτή τους προηγούμενους μήνες σταδιακά θα εξανεμιστούν
ΕΕ: «Φρένο» στις εισαγωγές πουλερικών από την Ουκρανία
Προσπάθεια κατευνασμού των ευρωπαίων αγροτών που διαδηλώνουν και διαμαρτύρονται για τις ουκρανικές εισαγωγές που ρίχνουν τις τιμές
Πέθανε ο βραβευμένος με Νόμπελ Ντάνιελ Κάνεμαν
Ο Ισραηλινοαμερικανός καθηγητής γνωστός για το έργο του στον τομέα των οικονομικών της συμπεριφοράς πέθανε σε ηλικία 90 ετών