Δραματικά γεγονότα όπως η κατάρρευση του παγετώνα Marmolada στις Δολομιτικές ‘Αλπεις της περιφέρειας Τρεντίνο της Ιταλίας, που είχε ως αποτέλεσμα μέχρι στιγμής επτά άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους, εννέα να τραυματιστούν, και 14 να αγνοούνται, είναι πιθανό να γίνουν πιο συνηθισμένα καθώς ο πλανήτης θερμαίνεται. Την ανησυχητική αυτή εκτίμηση κάνουν επιστήμονες που καταγράφουν που επί σειρά ετών μελετούν και καταγράφουν την κατάσταση που επικρατεί τους παγετώνες.
Όσον αφορά στον συγκεκριμένο παγετώνα, οι ειδικοί έχουν επισημάνει ως παράγοντα που επίδρασε καταλυτικά στην τραγική αυτή εξέλιξη, τον καύσωνα που πλήττει την Ιταλία, και ο οποίος είναι πιθανό να έχει οδηγήσει στην τήξη μεγάλων ποσοτήτων πάγου.
Ο Γουόλτερ Μίλαν, εκπρόσωπος του Εθνικού Σώματος Διάσωσης των Άλπεων και των Σπηλαίων, τόνισε πόση ζέστη επικρατούσε στην περιοχή. Σημείωσε ότι οι θερμοκρασίες τις τελευταίες ημέρες στην κορυφή του βουνού είχαν ξεπεράσει τους 10ο C. «Αυτή είναι υπερβολική ζέστη» για την κορυφή, είπε. «Σαφώς είναι κάτι μη φυσιολογικό».
Δεν θα υπάρχει ο παγετώνας σε 25-30 χρόνια
Οι ειδικοί στο εθνικό ερευνητικό συμβούλιο της Ιταλίας είπαν ότι ο παγετώνας δεν θα υπάρχει πια στα επόμενα 25-30 χρόνια και ότι μεγάλο μέρος του όγκου του έχει ήδη χαθεί.
Ο καθηγητής Τζόναθαν Μπάμπερ, διευθυντής του Κέντρου Παγετώνων του Μπρίστολ στο ομώνυμο Πανεπιστήμιο, δήλωσε σχετικά: «Οι Δολομιτικές Άλπεις στην Ιταλία, όπου συνέβη αυτό το τραγικό δυστύχημα, γνώρισαν ξηρασία καθ’ όλη τη διάρκεια του χειμώνα με πολύ λίγες χιονοπτώσεις. Σε συνδυασμό με τις ασυνήθιστα υψηλές θερμοκρασίες σε όλη την περιοχή το καλοκαίρι, οι παγετώνες λιώνουν γρήγορα. Το τμήμα που αποκόπηκε ήταν μέρος ενός παγετώνα που επικρέμονταν και ήταν ιδιαίτερα ασταθής σε ζεστές καιρικές συνθήκες όπως αυτές που επικρατούν στην περιοχή αυτή την περίοδο».
Πιο συχνά τέτοια φαινόμενα
Αυτή η ιστορία θα γίνει πιο οικεία τα επόμενα χρόνια, καθώς αυτές οι συνθήκες αντικατοπτρίζονται σε οροσειρές.
Ο καθηγητής Παγετώνων Πολ Κριστόφερσεν από το Πανεπιστήμιο του Cambridge δήλωσε: «Η κατάρρευση του παγετώνα Marmolada είναι μια φυσική καταστροφή που συνδέεται άμεσα με την κλιματική αλλαγή. Οι παγετώνες υψηλού υψομέτρου όπως ο Marmolada είναι συχνά απότομοι και βασίζονται σε χαμηλές θερμοκρασίες κάτω από τους 0 βαθμούς Κελσίου για να κρατηθούν σταθεροί. Αλλά η κλιματική αλλαγή σημαίνει όλο και περισσότερο λιωμένο νερό, το οποίο απελευθερώνει θερμότητα που ζεσταίνει τον πάγο εάν το νερό παγώσει ξανά, ή ακόμα χειρότερα: ανυψώνει τον παγετώνα από το βράχο και προκαλεί μια ξαφνική ασταθή κατάρρευση. Καταστροφικές καταρρεύσεις παγετώνων όπως αυτή γίνονται όλο και πιο συχνές».
Γνωρίζουμε ότι ο πλανήτης μας θερμαίνεται και ότι οι πάγοι σε όλο τον κόσμο λιώνουν, αλλά ο τρόπος με τον οποίο οι υψηλότερες θερμοκρασίες επηρεάζουν τις δομές πάγου στα βουνά είναι περίπλοκος, με πολλούς παράγοντες να κάνουν τους παγετώνες πιο αδύναμους και πιο πιθανό να προκαλέσουν μια θανατηφόρα χιονοστιβάδα.
Αντίκτυπος της κλιματικής αλλαγής
Ο ερευνητής Jacques Mourey εργάζεται στο Université de Lausanne στην Ελβετία, όπου μελετά τον αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής στον αθλητισμό και τον τουρισμό με βάση τη φύση στα βουνά.
Ο καύσωνας μπορεί να ήταν το έναυσμα για τη χιονοστιβάδα, αλλά ο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος της κλιματικής αλλαγής πιθανώς αποδυνάμωσε τον παγετώνα σε σημείο που οδήγησε στην κατάρρευσή του, εξήγησε.
«Όταν ο παγετώνας λιώνει, σημαίνει ότι υπάρχει νερό που λιώνει που πηγαίνει μέχρι τον πυθμένα του παγετώνα, όταν φτάνει στο κάτω μέρος του βράχου προκαλεί την ολίσθηση του πάγου και αυτό προκαλεί μια χιονοστιβάδα», εξήγησε.
Latest News
Λειψυδρία: Απειλείται η λίμνη Βόλβη
Έπεσε η στάθμη και αποκαλύφθηκε βυζαντινό κάστρο
Επενδύσεις για φθηνή και άφθονη ενέργεια - Τι φέρνει το νέο ΕΣΕΚ
Το νέο ΕΣΕΚ είναι ο οδικός χάρτης για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων για την Ενέργεια και το Κλίμα
Σουηδικό δικαστήριο εξέδωσε απόφαση σε βάρος της Tesla για εργατική διαφορά
H εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla του Ιλον Μασκ βρίσκεται στο επίκεντρο αντιπαράθεσης στη Σουηδία εδώ και έναν χρόνο
Πόσο κοστίζει η φόρτιση ενός EV στην Ευρώπη - Οι χρεώσεις στην Ελλάδα [πίνακας]
Θεωρητικά η μετάβαση της Ευρώπης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός της δεκαετίας
Τεράστιες επενδύσεις 436 δισ. έως το 2050 για το net zero στην Ελλάδα – Τι προβλέπει το ΕΣΕΚ
Στα 6 δισ. ευρώ ετησίως η συνεισφορά στο ΑΕΠ των επενδύσεων για το μηδενισμό των εκπομπών αέριων ρύπων
Γιατί η ηλεκτροκίνηση θέτει την Ευρώπη μπροστά σε δίλημμα
Μπορεί η ΕΕ να ανταγωνιστεί την Κίνα στα ηλεκτρικά οχήματα; Και αν όχι, ποιος θα πληρώσει τον «λογαριασμό»;
Βαθαίνει η κρίση στη Northvolt - Η χρεοκοπία χτυπά την πόρτα του κολοσσού στις μπαταρίες
Η αίτηση πτώχευσης της μονάδας που διαχειρίζεται την επέκταση του εργοστασίου της Northvolt στη Σουηδία και η συσσώρευση χρεών για τον όμιλο παραγωγής συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας
Αλμα σχεδόν 20% στις πωλήσεις της Tesla στην Κίνα - Σκληρές «κόντρες» με BYD
Οι παραδόσεις των κινεζικών οχημάτων Model 3 και Model Y της Tesla αυξήθηκαν κατά 1,9% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα
Γκάζι από ΤΙΤΑΝ για το έργο CO2 στο Καμάρι Βοιωτίας - Η συνεργασία με την thyssenkrupp Polysius
Οι τεχνολογίες καύσης με οξυγόνο και κρυογενικής δέσμευσης θα συνδυαστούν, για να δεσμεύσουν το 98,5% των εκπομπών CO2 του εργοστασίου του Ομίλου Τιτάν
Ο ΔΕΔΔΗΕ κάνει «πράσινο» τον Άη Στράτη
Το Ειδικό Πιλοτικό Έργο «Άη Στράτης Πράσινο Νησί» έχει στόχο να καλύψει ανάγκες σε ηλεκτρισμό και θέρμανση, αξιοποιώντας τον άνεμο και τον ήλιο